Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TA: Kwartaalcijfers als reddingslijn

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Royce Tostrams

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Meer over Royce Tostrams

Recente analyses van Royce Tostrams

  1. 08:00 Vangnet voor ASML op €777: is het al tijd om kooporders in te leggen? 41
  2. 25 apr Geldstroom Nederlandse beurs stagneert 104
  3. 24 apr Nasdaq Composite nog niet doorgebroken 51

Reacties

282 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 ... 15 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JoostVLS 24 juli 2017 14:49
    Hierom zit ik fors short Tesla

    Massaal electrisch rijden is nog decennia NIET haalbaar !

    Zoals zo vaak gooien bedrijven en trendsetters zich met groot gewicht op ‘hypes’, zonder eerst goed na te denken over de lange termijn gevolgen. Elektrisch rijden is er zo eentje: de ene na de andere autofabrikant duikt er bovenop en een hoogleraar autotechniek van de TU Eindhoven ziet 100% elektrisch ‘binnen enkele jaren mogelijk’. Waarom dit grote onzin is leg ik graag uit. Natuurlijk, steeds strengere EU-normen dwingen steeds schoner rijden af. Maar als een elektrische auto op stroom rijdt die afkomstig is uit een (NL-)kolencentrale, dan wordt de lucht juist VUILER i.p.v schoner. Ergo: elektrisch rijden is ALLEEN MAAR schoner als de elektriciteit (brandstof) ook schoner (of schoon) wordt opgewekt ! Ten 2e KUNNEN autofabrikanten helemaal niet in slechts enkele jaren omschakelen: het ontwikkelen van nieuwe modellen tot aan daadwerkelijke massa-productie is niet zelden een proces van 8-10 jaar. En dat geldt vooral voor de huidige geavanceerde (ook elektrische) auto’s, die een enorme waslijst aan voorzieningen, mogelijkheden en functies hebben. Ten 3e is de haalbaarheid van elektrisch rijden zeer sterk afhankelijk van de olieprijs, die de wereld nog altijd domineert; al kalft dat langzaam af. Een lage olieprijs als die van heden ten dage brengt de ontwikkeling van schonere voertuigen veel minder snel op gang dan als de olieprijs op $ 148 per vat zou staan (de prijs van 2008). Op dat moment sneed OPEC zich enorm in de vingers door ‘het onderste uit de kan te willen hebben’ zodat de ontwikkeling van alternatieve energie (vooral zon en wind) een mega-stimulans kreeg die door de eerder genoemde prijs-kruising van fossiel met duurzaam (u weet wel, het punt toen duurzaam goedkoper werd dan fossiel) tot vandaag voortduurt.

    Het is niet voor niets dat electrisch rijden maar niet populair wordt …

    Ten 4e is elektrisch rijden, ondanks gigantische subsidies van overheden per auto, om allerlei hele goeie redenen nog steeds niet populair. Zo moet je vrijwel constant strategisch plannen wanneer de volgende tankbeurt moet komen omdat stil komen te staan met lege accu GEEN optie is. Je hebt namelijk i.t.t een fossiele auto geen reservekan brandstof aan boord (en daar ga je weer); ook is elektriciteit ‘sneltanken’ is nog dun gezaaid in Europa. Helaas kun je met autorijden lang niet alles plannen en ook duurt het tanken van diesel of benzine slechts enkele minuten; zelfs sneltanken duurt nog altijd tientallen keren langer ! Dan actieradius: het is mooi dat fabrikanten opgeven dat elektrische auto’s tegenwoordig meerdere honderden kilometers kunnen rijden op een acculading. Maar net als met diesel- en benzineauto’s is dat de theorie; in de praktijk vallen die getallen vaak vies tegen. Een vakantierit naar N-Italië of N-Spanje vergt dus minstens 4 sneltankstops en dus minstens 2,5 uur extra; dat is véél te veel op een hele dag rijden, al helemaal op zwarte zaterdagen of andere verkeersellende ! Ook is het belangrijkste probleem dat een massale invoering van elektrisch rijden compleet in de weg staat, nog steeds niet opgeruimd. De accu’s bevatten namelijk veel lithium en dat is een zeldzaam metaal die maar op enkele plekken ter wereld winbaar voorkomt; met de huidige bekende voorraden kan de overstap naar massaal elektrisch rijden NOOIT worden gemaakt ! Dus tenzij we ooit op andere (lees: betere en lithiumvrije) accu’s overstappen en aan alle hierboven genoemde voorwaarden voldaan wordt, iets dat zeker mogelijk is, is massaal elektrisch rijden nog iets voor de verre toekomst

    Bron: Wessel Aslander
282 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 ... 15 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links