Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Televisie uit, smartphone aan

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jack Neele

Jack Neele is sinds 2006 portefeuillemanager bij Robeco. Hij is fondsmanager van de Robeco Global Consumer Trends Equities. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over Jack.

Meer over Jack Neele

Recente artikelen van Jack Neele

  1. dec '20 Trendbeleggen: Drie Trends voor 2021 2
  2. nov '20 Onderwijs is een interessante groeimarkt 5
  3. jun '20 Maaltijdbezorgdiensten: eten of gegeten worden! 1

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 theo1 20 november 2015 13:17
    Je moet niet vergeten dat kabel TV in de VS naar verhouding erg duur is. Het is daar altijd een beetje een luxe product geweest. Je kan die Amerikaanse trends daarom niet perse doortrekken naar de rest van de wereld.

    En ik geloof ook niet dat oudere media gaan verdwijnen. Ik geloof dat bv kranten zichzelf uiteindelijk gaan heruitvinden. Ze zullen veel kleiner zijn, en zich niet meer richten op het allerbreedste publiek, maar meer een niche-product worden met een meer geprofileerd publiek (belangstelling voor politiek bijvoorbeeld). Daarmee kunnen ze toch aantrekkelijk zijn voor adverteerders.
  2. Jack Neele 20 november 2015 14:13
    Hoi Theo, dank voor je reactie. Ik ben het met je eens dat kabel in de VS relatief duur is, hetgeen de relatieve aantrekkelijkheid van alternatieve platformen zoals Netflix verhoogd.

    Ik denk ook niet dat kranten in zijn geheel gaan verdwijnen, maar ik denk wel dat het totale aantal advertentiedollars in de toekomst lager zal zijn. Andere media zoals mobiel kunnen hiervan profiteren. Al zullen zij het verschil tussen time spent (25%) en ad spend 98%) ook niet in zijn geheel kunnen dichten, vanwege het kleinere scherm en dat consumenten hun mobiel meer gebruiken om te zoeken en (nog steeds) minder voor het doen van transacties.
  3. @iPlof 20 november 2015 18:03
    Netflix: 5% onder ATH, market cap 58 miljard k/w 322x
    ABC-Google: op ATH, market cap 518 miljard k/w 32x
    Facebook: 2% onder ATH, market cap 303 miljard, k/w 107x

    Beste Jack, ik vraag mij af, wat vindt u eigenlijk van de waarderingen?
    Het lijkt mij een hele mooie koersprestatie over het verleden, maar om nu nog in te stappen op deze TORENhoge waarderingen?
  4. Jack Neele 23 november 2015 09:06
    De waarderingen van deze bedrijven zijn inderdaad hoog, maar de markt kijkt vooral naar de toekomst met deze bedrijven.

    Zo is de waardering Google ca. 22x de winst van 2016 (obv cijfers Bloomberg) hetgeen op basis van het trackrecord en de voorspelde 16-18% winstgroei over 2016-2017 niet goedkoop is, maar zeker niet overdreven duur is.

    Facebook is met ca. 37x de 2016 winst een stuk duurder, maar hier ligt de verwachte winstgroei dan ook rond de 30% over 2016/2017/2018. Ik verwacht hier de komende jaren een return die onder de winstgroei ligt, maar nog steeds mogelijkheden voor returns die hoger zijn de markt.

    Netflix is het lastigst. Momenteel investeren ze fors in internationale uitbreiding hetgeen de korte termijn winst drukt (zie Amazon in het verleden). De bullcase op Netflix is echter dat de totale contentuitgaven (licenties + ontwikkeling eigen series zoals House of Cards) op een gegeven moment pieken + dat de service in prijs omhoog kan. Dan pas zal blijken of de door de markt ingeschatte waardering correct is.
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links