Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Afrekenen met de Woekerpolis....

340 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 13 14 15 16 17 » | Laatste
voda
2
quote:

andre68 schreef op 26 januari 2011 21:38:

[...]Bij failliet dus gewoon geld weg. Wie realiseert zich dat?
En ze hadden al 40% van je premie in eigen zak gestoken.........waarom gaat er nog steeds geld naar de woekeraars? Vast omdat ze zo "integer" je centen beheren.

Zelf beleggen en (hypotheek)schulden afbouwen lijkt mij beter als appeltje voor de dorst.

Ik heb er erg lang moeten over nadenken, maar ik heb de knoop doorgehakt!
Ik ben bezig met alles te afkopen.
De eerste afkoop(som) en goedkeuring daarop is al weg. Het geld moet binnen 2 weken gestort worden.
De tweede afkoop(som) verwacht ik vrij spoedig, ook deze moet dan binnen 3 weken afgehandeld zijn.

De derde wordt een lastiger verhaal, daar ben ik nog bezig mee. Dit kan veel langer duren. Ze zijn bezig om een reparatie over 2009/2010 te berekenen. Duurt maanden! :-(
Moet op het resultaat wachten, alvorens andere stappen te kunnen ondernemen.

Ik heb het helemaal gehad met Aegon en N.N (ING).

Ik houd u op de hoogte....
[verwijderd]
0
Hi ik zit nog stesds met een woekerpolis van Deta loyd in me mik.
Van1999 tot eind wl gerantie 32.000eu terug en voor 102 euro bij overlijden .En 155.000 bij dood.

Nu komen ze ze daar al dat je hem kan overzetten in als je een spaar hypotheek neemt,dus koppelen by je hypobank.

Weet iemand hier meer van.
en wat wijs is. Redement +/_ 5000 eu
[verwijderd]
0
Kom net van een feesie sorry van de spelling van een dialect.
Normaal moet ik het juiste word zoeken bij Google. Tja ):.
gerrit 69
2
quote:

voda schreef op 8 maart 2011 21:13:

[...]
Ik heb er erg lang moeten over nadenken, maar ik heb de knoop doorgehakt!
Ik ben bezig met alles te afkopen.
De eerste afkoop(som) en goedkeuring daarop is al weg. Het geld moet binnen 2 weken gestort worden.
De tweede afkoop(som) verwacht ik vrij spoedig, ook deze moet dan binnen 3 weken afgehandeld zijn.

De derde wordt een lastiger verhaal, daar ben ik nog bezig mee. Dit kan veel langer duren. Ze zijn bezig om een reparatie over 2009/2010 te berekenen. Duurt maanden! :-(
Moet op het resultaat wachten, alvorens andere stappen te kunnen ondernemen.

Ik heb het helemaal gehad met Aegon en N.N (ING).

Ik houd u op de hoogte....

Beste Voda
Ik geef je groot gelijk, want die hele compensatie-regeling zal nooit of te nimmer een volledige compensatie zijn.
Mijn vertrouwen in alle vormen van beleggings-verzekeringen is volkomen zoek.
Het resultaat is nu, dat ik nooit meer in zee ga, met welke bank-verzekeraar dan ook, want zij zijn juridisch in staat om iedere kleine belegger te ringeloren.
Ook onze overheid heeft al deze vormen van woeker-polissen jarenlang gedoogd.
De laatste 5 jaar geef ik mijn woeker-polis ook niet meer op bij mijn vermogen voor de belasting.
Op deze manier uit ik mijn burgerlijke ongehoorzaamheid.
In alle 15 jaar, dat ik met deze polis zit, heb ik nog nooit geen positief rendement gemaakt.
Totaal zit ik er 20 jaar aan vast en is het naar mijn mening ook geen vrij vermogen.
Verder is deze polis door de tussen-persoon aan mij verkocht als zijnde belastingvrij sparen.
Ik heb diverse keren verschillende tussen-personen aan huis gehad om mijn ongenoegen te uiten over de jaarlijkse polis-kosten en overlijdensrisico-premie, maar al deze gladjanussen wisten zich weer met mooie praatjes er uit te kletsen.
Na de Dexia affaire en mijn Falcon-contract, ben ik tot de conclusie gekomen, dat ik zelf een betere belegger ben dan welke bank of verzekerings-maatschappij.
Voor veel kleine beleggers is het spel nog niet gespeeld, hoe - wanneer en hoeveel de compensatie-regeling gaat uitvallen.
Veel vertrouwen heb ik er in ieder geval niet in.
Hierbij ook mijn dank voor de talloze reacties van andere forum-leden.

Groet van Gerrit
andre68
0
www.ftm.nl/original/niek-hoek-woekerp...

Auteur: Eric Smit woensdag 9 maart 2011 NIEK HOEK: WOEKERPOLISAFFAIRE IS KWESTIE VAN 'BEELDVORMING'
Woekerpolisaffaire past volgens de bestuursvoorzitter van Delta Lloyd in een notendop. Dit is een stelling die hij vandaag in de hoorzitting met de 2e Kamer naar voren zal brengen.


Niek Hoek
Verzekeraars hebben helemaal niet gewoekerd. Het drama is volgens Delta Lloyd bestuursvoorzitter Niek Hoek terug te voeren op een teleurstellende beleggingservaring van de miljoenen afnemers van woekerpolissen. De hele affaire is terug te voeren op 'beeldvorming'. Deze twee stellingen zet de bestuursvoorzitter van Delta Lloyd in zijn positionpaper voor de hoorzitting met de Tweede Kamer van vandaag uiteen.

Hoek schrijft dat de rendementen in de jaren '90 uitstekend waren, maar dat de eerste tien jaar van deze eeuw de beleggingsresultaten bijna met de factor 10 minder waren. Volgens Hoek schetst die ontwikkeling 'de hele problematiek in een notendop'.



Beeldvorming
In zijn korte bijdrage heeft Hoek het verder niet over woekerpolissen maar structureel over beleggingsverzekeringen. Hij is tot de conclusie gekomen dat die in 'sommige opzichten niet meer voldoen aan de eisen van vandaag'. Hoek schrijft niet dat de kosten van de woekerpolissen feitelijk te hoog waren, hij heeft het over 'als te hoog gepercipieerde kosten van beleggingsverzekeringen'.

Hoek stelt ook dat Delta Lloyd - evenals de consumentenstichtingen Verliespolis en Woeker Polis Claim - vrijwel unanieme instemming heeft gekregen voor de compensatieregelingen die op basis van de aanbeveling van Wabeke werden gesloten. Hoek: 'Dat zijn de feiten, wat resteert is beeldvorming'.



Populisten
'Populisten schilderen graag alle 7 miljoen beleggingsverzekeringen af als waardeloze woekerpolissen', schrijft Hoek. 'Ook hier wint de beeldvorming het van het nemen van verantwoordelijkheid'.

Vandaag (10 maart) beginnen de woekerpolishoorzittingen in de Tweede Kamer. Vertegenwoordigers van consumenten, verzekeraars en toezichthouders zullen in gesprek met de Kamercommissie Financiën hun standpunten uiteen mogen zetten.

****************************************************************************************************************************************************
Erg hardleers en héél véél borden voor de kop. Dat is de conclusie die je wel kan trekken uit de reactie van "de" verzekeraars. In dit geval door Niek Hoek van DL.

Ondanks alles gewoon arrogant mooi weer blijven spelen en de rendementen op de beurs van de laatste 15 jaar de schuld blijven geven.

Dit soort knakkers mogen van geluk spreken dat zijzelf en hun ratachtige mede-woekeraars nog niet te grazen zijn genomen door zwaar gedupeerden.

Het komt NOOIT meer goed met (beleggings)verzekeringen.

Waak voor het moment dat de gladjanussen en woekeraars hun slag weten te slaan op de pensioenmarkt (overhevelen van pensioenfondskapitalen naar verzekeraars)
[verwijderd]
0
Hans/Voda,

Ik heb ook alles afgekocht, maar dat wil nog niet zeggen dat je af hoeft te zien van compensatie!
Voor zover 'ze' dat in de standaardtekst opnemen gewoon aangegeven dat je daarmee niet akkoord gaat. Ook dan ontvang je 'gewoon' de afkoopsom. daarmee is het lek voor de toekomst gedicht. Dat neemt niet weg dat je nog recht hebt op compensatie voor het gewoeker uit het verleden.
(Ik heb daarvoor inmiddels een aanbod, maar dat is abominabel, ik ben dan ook niet voornemens om dat te accepteren.)
andre68
0
quote:

Kelewan schreef op 9 maart 2011 11:49:

Hans/Voda,

Ik heb ook alles afgekocht, maar dat wil nog niet zeggen dat je af hoeft te zien van compensatie!
Voor zover 'ze' dat in de standaardtekst opnemen gewoon aangegeven dat je daarmee niet akkoord gaat. Ook dan ontvang je 'gewoon' de afkoopsom. daarmee is het lek voor de toekomst gedicht. Dat neemt niet weg dat je nog recht hebt op compensatie voor het gewoeker uit het verleden.
(Ik heb daarvoor inmiddels een aanbod, maar dat is abominabel, ik ben dan ook niet voornemens om dat te accepteren.)

Goedzo! Inderdaad! Afkopen verhindert in ieder geval toekomstig gewoeker. Het gewoeker uit het verleden moet sowieso recht gezet worden. Dat wordt een lastige, langdurige en slepende kwestie. Waarbij de woeker-verzekeraars zich zullen terugtrekken in hun loopgraven. Baggetalliseren, sussen, afdoen als "populisme". (zie artikel hierboven met uitspraken van Niek Hoek, DL). Ondermijnen, traineren en vertragen. In de hoop dat het wel "overwaait". In de hoop dat "het volk" zich niet moe wil strijden en zijn verlies neemt. Daar gokken ze op.

Het gedrag van de woeker-verzekeraars vertoont overeenkomsten met dat van een net zindelijke peuter die zijn plas probeert op te houden. Beetje huppelen, drentelen, knikkende knietjes. Uiteindelijk moet-ie toch naar de WC anders zeikt-ie in z'n broek.

In ieder geval geen nieuwe maandelijkse premie's meer naar de woeker-dieven. Zeker niet van deze jongen.
[verwijderd]
0
voda
0
quote:

Kelewan schreef op 9 maart 2011 11:49:

Hans/Voda,

Ik heb ook alles afgekocht, maar dat wil nog niet zeggen dat je af hoeft te zien van compensatie!
Voor zover 'ze' dat in de standaardtekst opnemen gewoon aangegeven dat je daarmee niet akkoord gaat. Ook dan ontvang je 'gewoon' de afkoopsom. daarmee is het lek voor de toekomst gedicht. Dat neemt niet weg dat je nog recht hebt op compensatie voor het gewoeker uit het verleden.
(Ik heb daarvoor inmiddels een aanbod, maar dat is abominabel, ik ben dan ook niet voornemens om dat te accepteren.)

Kelewan,
ik heb van Aegon zwart op wit gekregen dat ik recht blijf houden op een reparatie vergoeding, ook al wordt de polis afgekocht.
Ik zou volgens Aegon voor 1 juli dit jaar bericht moeten krijgen Volgens hun schrijven zou ik automatisch het geld moeten ontvangen. Ik ben zéér benieuwd naar het "reparatie bedrag"!

voda
0
Kamer hoort veel klachten over woekerpolissen
Gepubliceerd op 9 mrt 2011 om 18:10 | Views: 14

DEN HAAG (AFN) - Belangenbehartigers van slachtoffers van woekerpolissen hebben woensdag in de Tweede Kamer hun beklag gedaan over de verzekeringsmaatschappijen. De compensatie die de verzekeraars bieden voor de geleden schade, noemden zij een schijnvertoning. De verzekeraars hangt een stroom van rechtszaken boven het hoofd van mensen die de compensatie te mager vinden.

,,Wij zijn het duidelijk niet eens met de schikking die er nu ligt. Als we zaken willen oplossen, moet dit van tafel’’, aldus Piet Lijesen van Consumentenclaim tijdens een rondetafelgesprek tussen Kamerleden, verzekeraars, belangenbehartigers en toezichthouders. Hij stelt dat de miljarden die gemoeid zijn met het voorstel, niets zeggen over wat gedupeerde consumenten ontvangen.

Jasper van Schaik van Stichting Woekerpolis Claim spreekt van een sigaar uit eigen doos. ,,Het aanbieden van nieuwe producten is geen oplossing voor de hoge kosten uit het verleden’’, meent de voorzitter van de stichting.

Goedkopere producten

Zes grote verzekeraars lieten onlangs weten dat zij hun klanten goedkopere producten aanbieden. Ook beloofde het gros van de verzekeringsconcerns dat klanten zonder boete hun woekerpolis kunnen beëindigen. Dat gebeurde nadat de verzekeraars overeenkomsten hadden gesloten met een aantal consumentenorganisaties.

Marco Keim, directievoorzitter van Aegon Nederland, bood woensdag zijn excuses aan. ,,Er zijn grote fouten gemaakt en daar compenseren wij 640 miljoen euro over. Het is volstrekt duidelijk dat we de verwachtingen van onze klanten niet zijn nagekomen’’, aldus Keim.

Kosteloos

Aegon vergelijkt nu de lopende producten van klanten met nieuwe producten. Als hieruit blijkt dat klanten beter af zijn door over te stappen, biedt het bedrijf dit kosteloos aan. Ook heeft Aegon 80 miljoen euro gereserveerd voor een ,,schrijnendegevallenregeling''.

Ook de andere grote verzekeraars Nationale Nederlanden, ASR, Delta Lloyd en SNS Reaal hebben soortgelijke stappen gezet. ,,Als er polissen zijn die unfair uitpakken, dan repareren we die'', zegt Delta Lloydtopman Niek Hoek. ,,We willen het goed en snel oplossen'', aldus Tom Kliphuis, directeur van Nationale Nederlanden.

Zorgen

Toezichthouder DNB gaf toe zich zorgen te maken over de afwikkeling en of verzekeringsbedrijven hun toezeggingen kunnen nakomen. ,,Ik kan u verzekeren dat wij hierover diepgaande gesprekken voeren met verzekeraars'', aldus DNB-directeur Joanne Kellerman. Voor de polishouders is de kern van het probleem volgens haar de aanhoudende onzekerheid of de beoogde financiële doelen behaald kunnen worden met de producten.

GroenLinks-Tweede Kamerlid Bruno Braakhuis is ontevreden met de geboden oplossingen voor bestaande woekerpolissen. ,,Wat ons vooral steekt, is dat er grote verschillen bestaan tussen de geboden compensatieregelingen. Veel kleine en middelgrote verzekeraars bieden helemaal geen doekje voor het bloeden'', aldus Braakhuis. Hij voorziet dat veel verzekerden hierdoor alsnog naar de rechter stappen om een fatsoenlijke compensatie te krijgen.
andre68
1
quote:

voda schreef op 9 maart 2011 18:23:

Kamer hoort veel klachten over woekerpolissen
Gepubliceerd op 9 mrt 2011 om 18:10 | Views: 14

DEN HAAG (AFN) - Belangenbehartigers van slachtoffers van woekerpolissen hebben woensdag in de Tweede Kamer hun beklag gedaan over de verzekeringsmaatschappijen. De compensatie die de verzekeraars bieden voor de geleden schade, noemden zij een schijnvertoning. De verzekeraars hangt een stroom van rechtszaken boven het hoofd van mensen die de compensatie te mager vinden.

,,Wij zijn het duidelijk niet eens met de schikking die er nu ligt. Als we zaken willen oplossen, moet dit van tafel’’, aldus Piet Lijesen van Consumentenclaim tijdens een rondetafelgesprek tussen Kamerleden, verzekeraars, belangenbehartigers en toezichthouders. Hij stelt dat de miljarden die gemoeid zijn met het voorstel, niets zeggen over wat gedupeerde consumenten ontvangen.

Jasper van Schaik van Stichting Woekerpolis Claim spreekt van een sigaar uit eigen doos. ,,Het aanbieden van nieuwe producten is geen oplossing voor de hoge kosten uit het verleden’’, meent de voorzitter van de stichting.

Goedkopere producten

Zes grote verzekeraars lieten onlangs weten dat zij hun klanten goedkopere producten aanbieden. Ook beloofde het gros van de verzekeringsconcerns dat klanten zonder boete hun woekerpolis kunnen beëindigen. Dat gebeurde nadat de verzekeraars overeenkomsten hadden gesloten met een aantal consumentenorganisaties.

Marco Keim, directievoorzitter van Aegon Nederland, bood woensdag zijn excuses aan. ,,Er zijn grote fouten gemaakt en daar compenseren wij 640 miljoen euro over. Het is volstrekt duidelijk dat we de verwachtingen van onze klanten niet zijn nagekomen’’, aldus Keim.

Kosteloos

Aegon vergelijkt nu de lopende producten van klanten met nieuwe producten. Als hieruit blijkt dat klanten beter af zijn door over te stappen, biedt het bedrijf dit kosteloos aan. Ook heeft Aegon 80 miljoen euro gereserveerd voor een ,,schrijnendegevallenregeling''.

Ook de andere grote verzekeraars Nationale Nederlanden, ASR, Delta Lloyd en SNS Reaal hebben soortgelijke stappen gezet. ,,Als er polissen zijn die unfair uitpakken, dan repareren we die'', zegt Delta Lloydtopman Niek Hoek. ,,We willen het goed en snel oplossen'', aldus Tom Kliphuis, directeur van Nationale Nederlanden.

Zorgen

Toezichthouder DNB gaf toe zich zorgen te maken over de afwikkeling en of verzekeringsbedrijven hun toezeggingen kunnen nakomen. ,,Ik kan u verzekeren dat wij hierover diepgaande gesprekken voeren met verzekeraars'', aldus DNB-directeur Joanne Kellerman. Voor de polishouders is de kern van het probleem volgens haar de aanhoudende onzekerheid of de beoogde financiële doelen behaald kunnen worden met de producten.

GroenLinks-Tweede Kamerlid Bruno Braakhuis is ontevreden met de geboden oplossingen voor bestaande woekerpolissen. ,,Wat ons vooral steekt, is dat er grote verschillen bestaan tussen de geboden compensatieregelingen. Veel kleine en middelgrote verzekeraars bieden helemaal geen doekje voor het bloeden'', aldus Braakhuis. Hij voorziet dat veel verzekerden hierdoor alsnog naar de rechter stappen om een fatsoenlijke compensatie te krijgen.

,,Wij zijn het duidelijk niet eens met de schikking die er nu ligt. Als we zaken willen oplossen, moet dit van tafel’’, aldus Piet Lijesen van Consumentenclaim tijdens een rondetafelgesprek tussen Kamerleden, verzekeraars, belangenbehartigers en toezichthouders. Hij stelt dat de miljarden die gemoeid zijn met het voorstel, niets zeggen over wat gedupeerde consumenten ontvangen"
****************************************************************************************************************************************************
Het overheid gaat uitkeringsfraudeurs KEIHARD aanpakken.
De criminele breinen achter de woeker-polissen (de verzekeraars) worden vooralsnog uit de wind gehouden. Eigenlijk beloond met de "Wabeke-norm" dat ze 90% van het gefraudeerde bedrag lijken te mogen houden........

Zoiets als een 12 jarige bengel met een kapot achterlicht bekeuren en de een dealer een staat verderop niet aan (durven) pakken.

Momenteel is de diezelfde overheid ook in onderhandeling met werknemers, werkgevers en pensioenfondsen over de hervorming van het huidige pensioenstelsel. Een berg van 800 miljard Euro. Op de achtergrond praten de grote verzekeraars ook mee.
Diezelfde verzekeraars die het volk eerder beroofden via 7 miljoen woekerpolissen "praten" nu mee over een vermogen dat het hunne niet is.

Een vermogen dat ze maar wat graag zouden willen "beheren". (tegen 10, 20, 30.....X-tig % "kosten"?)

Misschien lukt het ze nog ook met hun ratachtige lobby-pionnen in het kabinet.......

handyman6
1
Heel goed ,mensen...koop af en houd ze voor goed buiten de deur..de vice president in Engeland zou het liefst alle grootbanken de nek omdraaien ,las ik in NRC, nav uitkeren van hoge bonussen ,onlangs...lekker speculeren en klanten bedriegen,en als het lukt ,vette boni pakken en als het fout gaat de staat de rekening laten betalen...een spel zonder nieten en de toppolitici durven ze niet aan te pakken!
Tja..zo stopt het natuurlijk nooit ,of heel nederland ,moet gewoon alle verzekeringen en polissen opzeggen..goed plan! H6
wieweet
0
Zoveel instantie`s , belangenpartijen etc etc en weet ik veel wat voor verenigingen..en "allemaal" vreten ze als haaien van pot.

Niet dat ik mij geroepen voelt maar waarom word er geen geld in gezameld en een reclame offensief gestart in de dagbladen van een pagina groot dat iedereen in Nederland gewoon zijn woekerzooi opzegd, en meer dubieuze producten. Laat al die verzekerings kantoren,banken die zich hieraan schuldig hebben gemaakt maar allemaal inelkaar donderen.
Trouwens heel vreemd dat geen 1 politieke partij zich hiermee bezig houd?

Als de regering niks meer doet word het tijd dat bevolking terug gaat slaan...

vrgr
gerrit 69
0

Hierbij ook een verwijzing naar een mooi artikel, datum 9 maart 2011 van goeroe Harm van Wijk met de titel;
Woekerpolis, een tikkende tijdbom

Zie artikel
www.telegraaf.nl/dft/goeroes/harmvanw...,1

Groet van Gerrit
[verwijderd]
0
quote:

andre68 schreef op 26 januari 2011 19:19:

[...]"De uitkomst gaf aan dat overstappen geen zin heeft"

Hans, deze website is een opzetje van Independer EN met medewerking van de verzekeraars.

Nog steeds de slager die zijn eigen vlees keurt.

NERGENS OP DE INDEPENDER WEBSITE WORDT WEERGEGEVEN WAT DE INGEHOUDEN KOSTEN ZIJN.

OVERSTAPPEN heeft geen zin, maar het advies "STOPPEN MET PREMIE INLEGGEN"
wordt ook niet gegeven.

Dit is gewoon een slinkse poging van de verzekeraars om de klanten "binnenboord" te houden.
A: KijK naar alle kosten die je betaalt als je blijft
B: kijk naar alle kosten bij de mogelijk nieuwe verzekeraar
C Kijk en onderhandel over de kosten om te vertrekken; deel deze kosten (eenmalig) over het aantal jaar N dat je nog te gaan hebt

If (B-A) - C/N > 0 + stap over

If C is hoog then bezwaar aantekenen en publiciteit zoeken;
[verwijderd]
0
>60% van de woekerpoliseigenaren zijn vandaag de dag dood meer waard dan aan het eind van de reguliere eindtijd van diezelfde polis.
Hoorde vandaag van een figuur van bank xxx werkende op de afdeling "produkt-ontwikkeling" dat ze daar best nieuwe derivaten op kunnen ontwikkelen en loslaten....
De overlijdenspremie die ze tijdens de looptijd betalen is goed voor 3 normale teraardebestellingen met daar voorafgaand een vakantie naar Disney World(+aanhang).

Iets met een "afkoopbedrag in termijnen beschikbaar gesteld ....."
andre68
0
quote:

Svartalfa schreef op 15 maart 2011 02:16:

[...]

A: KijK naar alle kosten die je betaalt als je blijft
B: kijk naar alle kosten bij de mogelijk nieuwe verzekeraar
C Kijk en onderhandel over de kosten om te vertrekken; deel deze kosten (eenmalig) over het aantal jaar N dat je nog te gaan hebt

If (B-A) - C/N > 0 + stap over

If C is hoog then bezwaar aantekenen en publiciteit zoeken;
@svartalfa

"If (B-A) - C/N > 0 + stap over"

Met deze formule kun je inderdaad de verzekeraar uitzoeken waar je het minst bestolen wordt.

Mijn advies: afkopen, geen nieuwe premies naar welke bank/verzekeraar dan ook en zelf sparen, beleggen en je (hypotheek)schulden aflossen. Dat is het meest verstandige scenario.

De maandelijks in te leggen premie vergokken, verhoeren of opzuipen/snuiven is een ook een optie. Minder verstandig voor de LT, maar KT wel zo bevredigend en ieder geval beter dan je LT en KT het vlees van je botten laten knagen door een stel woeker-wolven in schaapskleren.
voda
0
'Nederlandse levenmarkt wacht ingrijpende shake-out'


AMSTERDAM (Dow Jones)--De Nederlandse markt voor levensverzekeringen wacht de komende vijf jaar een sterke consolidatie, waarbij veel aanbieders zullen verdwijnen door de toenemende populariteit van banksparen en het afnemende consumentenvertrouwen, voorspelt Atos Consulting.

"Wij verwachten dat slechts zes tot tien van de huidige 65 aanbieders zullen overblijven", aldus het adviesbureau in een rapport dat dinsdag werd gepubliceerd.

"De Nederlandse levenmarkt balanceert op de rand van de afgrond en staat aan de vooravond van een ingrijpende shake-out", stelt het rapport. Alleen levensverzekeraars die hun bedrijfsmodel kunnen aanpassen en hun kosten drastisch verminderen, zullen volgens de consultants overleven.

Het is de nieuwste waarschuwing voor een sector die worstelt om het vertrouwen terug te winnen van consumenten, nadat in het verleden massaal beleggingsverzekeringen werden verkocht met hoge verborgen kosten. Als gevolg van deze 'woekerpolisaffaire' kiezen consumenten nu massaal voor goedkopere en transparantere banksparen-producten.

De analyse sluit aan bij recente uitspraken van De Nederlandsche Bank (DNB). De toezichthouder stelde onlangs dat 'aanpassing van het bedrijfsmodel onontkoombaar lijkt voor de sector', door de aanhoudende daling van de verkoop van nieuwe levensverzekeringen, onder invloed van de toenemende populariteit van banksparen.

De verkoop van levensverzekeringenpolissen daalde in 2010 met 19% tot 750.000, volgens recente cijfers van het Nederlandse Verbond van Verzekeraars. De verkoop van beleggingsverzekeringen daalde van 168.700 polissen in 2008 tot slechts 55.000 in 2010, stelt Atos.

"Wat we nu zien is een verdringing van de oude orde op de levenmarkt", zegt Atos-partner Stephan Linnenbank. Hij voorspelt de opkomst van goedkopere, 'merkloze' verzekeraars en van partijen die zich specialiseren in het opkopen en afhandelen van gesloten portefeuilles van levensverzekeraars die het veld ruimen.

De Nederlandse markt voor levensverzekeringen wordt tot nu toe gedomineerd door vijf grote spelers: Nationale-Nederlanden, een dochterbedrijf van ING Groep nv (INGA.AE), Aegon nv (AEG), Delta Lloyd (DL.AE), SNS Reaal nv (SR.AE) en ASR Nederland, het voormalige verzekeringsonderdeel van Fortis Nederland dat sinds de crisis in 2008 staatseigendom is.

Nederlandse levensverzekeraars kregen de afgelopen tijd diverse tegenvallers te verwerken. Volgens een recente gerechtelijke uitspraak moet verzekeraar ASR Nederland een veel hogere compensatie betalen aan een woekerpolisbezitter, dan de compensatieregelingen die de grote levensverzekeraars in de afgelopen jaren troffen in deze affaire.

Als dit oordeel standhoudt in hoger beroep, kan dit ingrijpende gevolgen hebben, waarschuwt Atos. "Dan vallen de compensaties die verzekeraars moeten betalen veel hoger uit dan de eerdere schikkingen."

Een andere tegenvaller is een verbod van het Europees Gerechtshof om onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen bij het vaststellen van premies. Dit zal leiden tot aanzienlijke administrieve kosten voor de sector.

Eerder was al bekend dat ook de nieuwe solvabiliteitsrichtlijnen voor de sector, bekend als 'Solvency II' zullen leiden tot hoge kosten, vooral voor kleinere en middelgrote verzekeraars.


Door Archie van Riemsdijk; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5200; archie.vanriemsdijk@dowjones.com

340 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 13 14 15 16 17 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
905,10  0,00  0,00%  03 jun
 Germany40^ 18.571,90 -0,19%
 BEL 20 3.932,76 0,00%
 EURO50 4.999,60 0,00%
 US30^ 38.577,10 0,00%
 Nasd100^ 18.612,70 0,00%
 US500^ 5.286,88 0,00%
 Japan225^ 38.664,90 0,00%
 Gold spot 2.348,76 -0,09%
 EUR/USD 1,0909 +0,06%
 WTI 74,01 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

Dalers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront