Fairstar sleept grote opdracht in Australië binnen.
Fairstar
De Rotterdamse zeevervoerder Fairstar Heavy Transport heeft een opdracht met een initiële waarde van $56 mln binnengesleept voor het lng-project Ichthys, dat 200 kilometer voor de westkust van Australië moet verrijzen.
Company.info
Fairstar Heavy Transport N.V.
Meer over dit onderwerp
Zeevervoerder Fairstar hoopt op megaklus in Australië Verliezen bij Fairstar lopen verder op
Fairstar, dat een beursnotering heeft in Oslo, wekte enige weken terug verbazing bij volgers van de onderneming door de opdracht al op te nemen in een presentatie op zijn website terwijl die toen nog niet definitief was. Nu is dat wel het geval, zo blijkt uit een persbericht dat zondagavond is verspreid.
De opdracht, die nog eens $28 mln hoger kan uitvallen als de klant een optie op extra vervoerswerk licht, is een enorme opsteker voor Fairstar. De onderneming, een concurrent van het veel grotere Dockwise uit Breda, heeft namelijk een bijzonder zwaar jaar achter de rug.
Grote energieprojecten
De omzet kelderde in 2011 met 29% naar $25,5 mln en onder aan de streep resteerde een nettoverlies van $14,4 mln. Het bedrijf moest aan zijn obligatiehouders om ruimere leenvoorwaarden vragen en kwam in allerijl met een aandelenemissie ter waarde van ruim $10 mln.
Maar Fairstar, dat zijn huidige vloot van twee schepen momenteel aan het verdubbelen is, heeft altijd zijn kaarten gezet op de grote energieprojecten die de komende jaren van start gaan. In mei begint het bedrijf aan de grootste opdracht uit zijn historie: voor een ander Australisch lng-project, Gorgon, vervoert het grote bouwconstructies vanuit het Verre Oosten. Deze opdracht heeft een waarde die kan oplopen tot $90 mln.
Goede werkverschaffer
Met het vervoerswerk voor het Ichthys-project, dat in het tweede kwartaal van 2014 van start gaat, zullen de nieuwe twee schepen die Fairstar momenteel in China laat bouwen, een jaar lang bezig zijn. Als de optie tot verlenging gelicht wordt, komt daar nog eens een halfjaar bij.
Ichthys is een groot lng-project in handen van het Japanse Inpex (76%) en het Franse Total (24%). Het project blijkt een goede werkverschaffer voor Nederlandse bedrijven.
Bouwer BAM levert samen met zijn Australische partner voor €110 mln een overslagplatform en SBM Offshore uit Schiedam levert een zogeheten turret & mooring system (een toren- en afmeersysteem) voor $0,5 mrd.