Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Afrekenen met de Woekerpolis....

340 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 » | Laatste
voda
0
NN staakt woekerpolisproces na ongunstige uitspraak


AMSTERDAM (Dow Jones)--Nationale-Nederlanden heeft het proefproces over een woekerpolis van een klant, waar het Europese Hof in april een voor de verzekeraar opvallend ongunstige uitspraak in deed, stil laten leggen zonder een eindvonnis af te wachten, meldt het Financieele Dagblad.

NN had de slepende procedure zelf aanhangig gemaakt bij de Europese rechter, om juridische duidelijkheid te krijgen in de zaak.

Door het onverwachte stopzetten van de zaak loopt de jurisprudentie in het woekerpolisdossier vertraging op, stelt de krant.

Volgens het FD is de klant, de heer Van Leeuwen, nu afgekocht met een schikking voor een onbekend bedrag. De advocaat van Van Leeuwen, Dries Beljon, betreurt dat zijn klant de zaak heeft geschikt met NN, omdat hij een heldere jurisprudentie goed had kunnen gebruiken in zijn samenwerking met het collectief Woekerpolisproces, meldt het FD.

In april oordeelde het Hof van Justitie van de Europese Unie dat een Nederlandse rechter mag verlangen dat een verzekeraar belangrijke informatie aan zijn klant verstrekt, ook als die informatieplicht niet expliciet blijkt uit Europese richtlijnen.

Die informatie moet wel duidelijk en nauwkeurig zijn en nodig voor een goed begrip van het verzekeringsproduct bij de klant. Ook moet de gevraagde informatie zodanig zijn dat de verzekeraar vooraf had kunnen voorspellen dat de klant die nodig zou hebben. De Europese rechter stelde dat een verzekeraar dat zelf het beste kan beoordelen, ervan uitgaande dat deze zijn eigen producten begrijpt.

NN Groep claimde in eerste instantie dat de uitspraak van de Europese rechter haar standpunt bevestigde, dat een verzekeraar alleen hoeft te voldoen aan informatieverplichtingen die nauwkeurig zijn omschreven in het Nederlandse recht. Die positieve lezing werd in grote lijnen door de meeste Nederlandse kranten overgenomen.

Volgens de journalistieke website Follow The Money was de uitspraak bij nadere beschouwing veel minder gunstig. De verzekeraar zou in een cruciale passage de woorden 'informatie' en 'informatieverplichting' door elkaar hebben gehaald.


Door Archie van Riemsdijk; Dow Jones Nieuwsdienst, +31-20-5715200 ; archie.vanriemsdijk@wsj.com


voda
0
Zaak tegen Aegon beperkt tot drie producten

Gepubliceerd op 28 okt 2015 om 14:20 | Views: 1.376

DEN HAAG (AFN) - De procedure van Vereniging Woekerpolis.nl tegen verzekeraar Aegon is voor 112 beleggingsverzekeringen geëindigd. Voor drie producten (woekerpolissen) kan de procedure wel worden voortgezet. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag beslist in een tussenvonnis.

Voor de 112 beleggingsverzekeringen geldt dat de vereniging, die voor gedupeerden om schadevergoeding procedeert, niet-ontvankelijk is. Volgens de rechtbank voldoet de claimorganisatie in deze gevallen niet aan de wettelijke eisen om een collectieve procedure te voeren.

Dat ligt anders bij drie beleggingsproducten, die onder de merken Fundplan, VermogensPlan en Koersplan zijn verkocht. Voor deze woekerpolissen geldt dat de vereniging wel ontvankelijk is.

Vereniging Woekerpolis zegt in een reactie dat de drie beleggingsverzekeringen waarop de rechtszaak zich nu toespitst 70 procent van de door Aegon verkochte woekerpolissen uitmaken.
voda
0
Lloyds zet geld opzij voor woekerpolissen

Gepubliceerd op 28 okt 2015 om 09:22 | Views: 2.218

LONDEN (AFN/BLOOMBERG) - Lloyds Banking Group heeft wederom honderden miljoenen ponden opzij gezet om klanten te compenseren voor de verkoop van woekerpolissen. Dat bleek woensdag bij de presentatie van de derdekwartaalcijfers van het Britse financiële concern.

In totaal voegde Lloyds 500 miljoen pond toe aan de stroppenpot over de woekerpolissen, die daarvoor op circa 13 miljard pond stond.

Lloyds meldde een winst voor belastingen en eenmalige posten van 2 miljard pond in het afgelopen kwartaal. Dat was 200 miljoen pond minder dan een jaar eerder en lager dan marktkenners in doorsnee hadden voorzien. De Britse overheid heeft haar belang in de bank inmiddels teruggebracht tot onder de 11 procent.
gerrit 69
1
www.telegraaf.nl/dft/geld/verzekeren/...

ma 02 nov 2015, 16:53
Provisiepijn bij woekerpollissen

Consumenten die woekerpolissen hebben aangeschaft via grote verkooporganisaties blijken veel slechter uit te zijn dan consumenten die een woekerpolis via een lokale tussenpersoon kochten.
Dat blijkt uit een onderzoek van Stichting Odin. ,,De beloning die verzekeraars betaalden per polis werd namelijk afgestemd op het totaal aantal polissen dat een tussenpersoon kon verkopen. Op een identieke polis ontving een grote verkoopclub daardoor tot wel 150% meer provisie dan een klein advieskantoor in de buurt. En die kosten werden in de polis doorberekend aan de klant", meldt de Stichting.
Eerder onderzoek van Stichting ODIN wees al uit dat zo’n 70% van alle woekerpolissen door verzekeraars zelf zijn verkocht. Bijvoorbeeld via grote verkoopclubs waar verzekeraars vaak ook juridisch eigenaar van waren. Daar lag de focus op zoveel mogelijk polissen verkopen. Bekende namen als Spaarselect, Spaabeleg, Falcon Leven, RVS, Nationaal Spaarfonds en DSB verkochten er honderdduizenden van en pakten de maximaal mogelijke provisie.
Provisie was lening
De provisie die in één bedrag aan de tussenpersoon/verkoopclub werd uitbetaald, werd doorberekend aan de klant. De klant betaalde die provisie in enkele jaren terug aan de verzekeraar. Maar het was een soort lening aan de klant, want de woekerpolishouder betaalde ook 8% tot 10% rente over het terug te betalen provisiebedrag, aldus Odin.
,,Die rente op ‘voorgeschoten’ provisies leverde de verzekeraars jaarlijks tientallen miljoenen euro’s extra inkomsten op. Al die kosten werden in de eerste jaren van de polis ingehouden op de premie. Het effect daarvan werkt gedurende de hele looptijd van de polis negatief door Woekerpolishouders die bij het verkeerde loket hadden gekocht, werden door de hogere provisie en de rente daarover dus dubbel gepakt", legt Odin in een schrijven uit.
gerrit 69
1
www.telegraaf.nl/binnenland/24803424/...

za 28 nov 2015, 14:49 | 236 reacties | lees voor
Kassa: 1400 zorgpolissen

AMSTERDAM -
Stop de 'polisjungle'. Deze oproep doen de Consumentenbond en het tv-programma Kassa. Consumenten kunnen kiezen uit meer dan 1400 combinaties van zorgverzekeringen, berekenden de Consumentenbond en Kassa. Maar heel veel mogelijkheden lijken op elkaar of zijn zelfs nagenoeg gelijk, van hetzelfde concern, maar met net een ander etiketje erop. In de uitzending van zaterdagavond wordt aandacht besteed aan de vele zorgpolissen die er zijn.
De inhoud van de basisverzekering is voor iedereen gelijk, maar in de prijs en de voorwaarden kunnen verzekeraars verschil maken. De prijs kan zelfs tot 20 euro per maand verschillen voor ongeveer hetzelfde aanbod. De Consumentenbond roept verzekeraars en het ministerie van Volksgezondheid op om iets te doen tegen deze 'jungle'. Mensen die het daarmee eens zijn, kunnen de oproep via de site steunen.
De vier grote zorgverzekeraars in Nederland hebben ongeveer 90 procent van de markt in handen. Deze concerns kunnen opereren onder verschillende namen en labels, waardoor het voor consumenten niet meteen duidelijk is welk concern er achter het label zit.

**************
Onze zorgpolis is sinds 2005 onze nieuwste woekerpolis.
Verzekeraars zorgen er wel voor dat zij dikke winst maken over onze zorg.
De gemiddelde consument ziet door de bomen het bos niet meer.
Het is een grove schande dat onze Overheid deze polisjungle gedoogd.
Dat is alweer het beste bewijs dat de burger niets van de Overheid moet verwachten.
andre68
3
quote:

gerrit 69 schreef op 29 november 2015 00:11:

www.telegraaf.nl/binnenland/24803424/...

za 28 nov 2015, 14:49 | 236 reacties | lees voor
Kassa: 1400 zorgpolissen

AMSTERDAM -
Stop de 'polisjungle'. Deze oproep doen de Consumentenbond en het tv-programma Kassa. Consumenten kunnen kiezen uit meer dan 1400 combinaties van zorgverzekeringen, berekenden de Consumentenbond en Kassa. Maar heel veel mogelijkheden lijken op elkaar of zijn zelfs nagenoeg gelijk, van hetzelfde concern, maar met net een ander etiketje erop. In de uitzending van zaterdagavond wordt aandacht besteed aan de vele zorgpolissen die er zijn.
De inhoud van de basisverzekering is voor iedereen gelijk, maar in de prijs en de voorwaarden kunnen verzekeraars verschil maken. De prijs kan zelfs tot 20 euro per maand verschillen voor ongeveer hetzelfde aanbod. De Consumentenbond roept verzekeraars en het ministerie van Volksgezondheid op om iets te doen tegen deze 'jungle'. Mensen die het daarmee eens zijn, kunnen de oproep via de site steunen.
De vier grote zorgverzekeraars in Nederland hebben ongeveer 90 procent van de markt in handen. Deze concerns kunnen opereren onder verschillende namen en labels, waardoor het voor consumenten niet meteen duidelijk is welk concern er achter het label zit.

**************
Onze zorgpolis is sinds 2005 onze nieuwste woekerpolis.
Verzekeraars zorgen er wel voor dat zij dikke winst maken over onze zorg.
De gemiddelde consument ziet door de bomen het bos niet meer.
Het is een grove schande dat onze Overheid deze polisjungle gedoogd.
Dat is alweer het beste bewijs dat de burger niets van de Overheid moet verwachten.

Heb ik al eerder verwoord. Is gewoon 1 groot kartel:

Tientallen zorgverzekeraars. Met 10-tallen produktvarianten per verzekeraar. Keuze zat.Marktwerking dus. Dénk je.

Alles is terug te voeren op een klein aantal grotere spelers waarin nog grotere financiële partijen (onze "geliefde" banken en verzekeraars) met belangen zitten.

Eén onderdoorzichtig doolhof van aanbieders elk tig mogelijkheden. Ex-Binnenhoffers op het pluche en bijbeunende BN-ers in TV commercials om e.e.a."smoel" te geven. Zogenaamd betrouwbaar en sympathiek over te komen.

Een jungle van aanbieders en produkten, maar feitelijk een kartel.

Ideale situatie om te WOEKEREN door de aanbieders. En dat gebeurt dan ook!

Leve de privatisering!
gerrit 69
0
www.telegraaf.nl/dft/geld/verzekeren/...
ma 04 jan 2016, 18:31 | 11 reacties
OPROEP: Mening over verzekeraars?

Verzekeraars mogen bepaalde misstanden in hun sector oplossen met zelfregulering. Maar zijn verzekeringsmaatschappijen wel in staat om zelf schoon schip te maken, gezien de voortslepende affaire rond de woekerpolissen en de moeite die verzekerden hebben om een contra-expert in de arm te nemen bij schade?
U kunt uw mening hieronder kwijt door de reactieknop te gebruiken. De redactie van DFT Geld hoort ook graag wat u vindt van het toezicht dat de Autoriteit Financiële Markten uitoefent op verzekeraars. Is dat toezicht streng genoeg?
Voor meer informatie kunt u deze column van onze verzekeringsdeskundige Anton Rietveld lezen.
********************
Ik neem aan dat hier wel meer reacties op volgen in de Telegraaf dan slechts 11.
haas
0
Levensverzekeraar Conservatrix ‘zit volledig in de tang van DNB’, zo meldt het FD vandaag. Het is al langer bekend dat de toezichthouder meent dat de verzekeraar te zwakke buffers heeft. Maar FD meldt nu ook dat er sinds begin 2014 een stille curator benoemd is en dat de aandeelhouders in een felle strijd met DNB zijn verwikkeld. De krant schetst dit beeld op basis van verklaringen van de aandeelhoudersfamilie achter Conservatrix, die woensdag naar voren kwamen in een tuchtzaak tegen een actuaris.
voda
0
Verzekeraars voorlopig niet van woekerpolis af

AMSTERDAM (Dow Jones)--Nederlandse verzekeraars zijn voorlopig nog niet van het tien jaar oude woekerpolisdossier af, blijkt woensdag vanuit verschillende hoeken.

Het begon woensdagochtend met een oproep van de vereniging Woekerpolis.nl aan tussenpersonen en voormalige medewerkers van verzekeraars, om floppy's met software uit de jaren negentig van de vorige eeuw op te sturen, omdat dit zou kunnen helpen in de collectieve claimzaken tegen de verzekeraars.

De software waarmee offertes werden gemaakt in de begintijd van de woekerpolissen, zou moeten aantonen dat verzekeraars hun klanten bewust onmogelijk hoge rendementen hebben voorgerekend.

De claimclub heeft al de hand gelegd op zogenaamde 'sjoemelsoftware' van Reaal, de verzekeraar die inmiddels is omgedoopt tot Vivat en overgenomen door het Chinese Anbang. Het woord sjoemelsoftware deed zijn intrede onlangs door een uitlaatgassenschandaal bij de Duitse autofabrikant Volkswagen, dat verder niets met de Nederlandse woekerpolisaffaire te maken heeft.

Die affaire kwam aan het licht na een onderzoek van de Autoriteit Financiele Markten (AFM) in 2006. Dat liet zien dat de beleggingsverzekeringen die in de voorgaande jaren met miljoenen verkocht waren, complex en duur zijn en erg nadelig om stop te zetten. In de jaren daarna schikten de grote verzekeraars Delta Lloyd, ING, ASR en SNS Reaal ieder voor honderden miljoenen euro's.

De betaalde compensatie was echter maar een fractie van de totale geleden schade, die door de Amsterdamse professor Arnoud Boot in 2010 werd geschat op EUR20 miljard tot EUR30 miljard. Sindsdien blijven claimorganisaties regelmatig overwinningen boeken in procedures tegen Nederlandse verzekeraars, waaronder Aegon (AGN.AE) en het van ING (INGA.AE) afgesplitste NN Group (NN.AE).

Na het verzoek om floppy's van woensdagochtend eisten de belangenclubs Wakkerpolis en Consumentenbond woensdagmiddag dat ASR alle tienduizenden polishouders van Waerdye-woekerpolissen evenveel compensatie biedt als de groep van enkele honderden polishouders die daarover klaagde bij klachteninstituut Kifid.

Als niet alle polishouders dezelfde compensatie van duizenden euro's per klant krijgen, is er sprake van rechtsongelijkheid, stellen de belangenclubs. Ze dreigen dan met een collectieve claimprocedure.

Woordvoerder Anita Wassink van ASR zei dat de verzekeraar de brief woensdagmiddag heeft ontvangen en dat die nu eerst zal worden bestudeerd, voordat ASR erop reageert. Het is een lijvig document, voegde ze daaraan toe.

Niet alleen Nederlandse verzekeraars moeten lasten nemen voor zogeheten 'misselling'-praktijken, maar ook banken buiten Nederland.

Woensdagochtend meldden zowel Royal Bank of Scotland (RBS) als het Spaanse Banco Santander een voorziening van honderden miljoenen ponden, voor de massale verkoop van inkomensverzekeringen aan Britten die deze polissen niet nodig hadden. Omdat claims uiterlijk 2018 moeten worden ingediend, wordt tot die tijd een groeiende instroom van claimzaken verwacht. In totaal zullen Britse banken voor tenminste GBP5 miljard (EUR6,6 miljard) aan voorzieningen nemen voor dit schandaal, meldde Sky News afgelopen zaterdag, waarmee de totale kosten zouden oplopen tot GBP30 miljard (EUR39 miljard).


Door Archie van Riemsdijk; Dow Jones Nieuwsdienst, +31-20-5715200 ; archie.vanriemsdijk@wsj.com

hankzo
0
Ik geloof dat ik ook in het bezit ben van een paar woekerpolissen, maar er zijn een hoop partijen bezig met claims, heeft iemand hier toevallig reeds enige ervaring met een van deze intermediairs?
Woekerpolis.nl rekent 10%, een ander 17,5%, maar ook nog eens 25 adm. kosten per jaar. Deed me gelijk een beetje denken aan loterijverlies.
voda
0
Woekerpolissen drukken winst Lloyds

Gepubliceerd op 25 feb 2016 om 09:16 | Views: 2.163

Lloyds Banking Group 15:00

70,23 0,00 (+12,91%)

LONDEN (AFN) - Lloyds Banking Group heeft vorig jaar fors minder winst geboekt omdat het een slordige 5 miljard euro opzij moest zetten om klanten te compenseren voor de verkoop van woekerpolissen. De nettowinst ging met 36 procent omlaag tot 956 miljoen pond (1,2 miljard euro). Dat maakte het Britse financiële concern donderdag bekend.

De winstmarges en omzet van het bankconcern staan al tijden onder druk, als gevolg van de extreem lage rentetarieven. Hierdoor dalen de inkomsten van de bank. Lloyds-topman Antonio Horta-Osorio probeert dit op te vangen door banen te schrappen, vestigingen te sluiten en te investeren in technologie.

Het compenseren van klanten die in het verleden woekerpolissen kregen aangesmeerd heeft het concern al in totaal zo'n 16 miljard pond gekost. Sinds de jaren negentig hebben veel financiële instellingen zich schuldig gemaakt aan het verkopen van complexe beleggingsverzekeringen, waar buitensporige hoge kosten aan verbonden waren. Daardoor kwamen miljoenen consumenten in de financiële problemen.
voda
0
Belgische woekerpolisclaim tegen Delta Lloyd - media

AMSTERDAM (Dow Jones)--Belgische polishouders hebben een claim van EUR55 miljoen ingediend tegen de Amsterdamse verzekeraar Delta Lloyd (DL.AE) en financieel dienstverlener Kempar uit het Franse Lille, in verband met de verkoop van ondeugdelijke beleggingsverzekeringen, meldt het dagblad De Tijd woensdag.

Het zou gaan om zo'n 230 particulieren die een schadevergoeding eisen wegens de verkoop van zogeheten woekerpolissen via de inmiddels failliete makelaar Spaar Select, zo'n vijftien jaar geleden. De zaak wordt in 2017 behandeld voor de rechtbank in Brussel.


Door Archie van Riemsdijk; Dow Jones Nieuwsdienst, +31-20-5715200 ; archie.vanriemsdijk@wsj.com

voda
0
NN moet compenseren in woekerpoliszaak

Gepubliceerd op 29 mrt 2016 om 09:52 | Views: 5.051

DEN HAAG (AFN) - Nationale-Nederlanden (NN) heeft aan het kortste eind getrokken in een woekerpoliszaak die liep bij klachteninstituut Kifid. De verzekeraar moet de eerste kosten van een beleggingsverzekering vergoeden en over de brug komen met een hogere compensatie in verband met een meeverzekerd overlijdensrisico, oordeelde de geschillencommissie die de zaak behandelde.

NN overweegt in beroep te gaan. Het gaat om een individuele zaak, maar de uitspraak kan aanknopingspunten bieden voor collectieve schadeclaims. Volgens het vonnis had de betreffende consument van de verzekeraar geen heldere informatie gekregen over de kosten die in rekening werden gebracht.

Claimorganisatie Wakkerpolis stelt dat de uitspraak van belang kan zijn voor zeker een half miljoen polishouders van NN. Als alle klanten in beweging komen, zou dit de verzekeraar op een schadepost van 4 miljard euro kunnen komen te staan, aldus Wakkerpolis.

Informatieplicht

De geschillencommissie bepaalde in 2013 al dat NN tekort was geschoten in zijn informatieplicht. Maar een eindoordeel liet op zich wachten omdat het Kifid in 2014 besloot alle lopende woekerpoliszaken aan te houden in afwachting van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie. NN is het niet eens met de manier waarop de commissie nu de criteria toepast die het EU-hof in Luxemburg vorig jaar heeft gesteld.

De naleving van de informatieplicht telt zwaar in zaken over woekerpolissen. De geschillencommissie heeft nog drie andere einduitspraken gedaan in de bulk van ruim 400 woekerpolisklachten, die bij Kifid in behandeling zijn. Bij een daarvan, tegen ABN AMRO, is besloten dat het financiële concern de beheerskosten moet vergoeden, omdat daarover vooraf onvolledig en onduidelijk gecommuniceerd was. In twee andere zaken zijn de verzekeraars in het gelijk gesteld, omdat wel tijdig voldoende informatie was verstrekt. Dit betrof klachten tegen Aegon en tussenpersoon Vlieg Adviesgroep.
voda
0
Lekker hoor! En de boel maar blijven rekken!!

NN in beroep tegen compensatie woekerpolis

Gepubliceerd op 26 mei 2016 om 07:42 | Views: 3.016

DEN HAAG (AFN) - NN Group (Nationale-Nederlanden) gaat in beroep tegen de compensatie in de woekerpolisaffaire, waar de verzekeraar eind maart toe werd veroordeeld. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

De geschillencommissie van klachteninstituut Kifid oordeelde eind maart dat NN de eerste kosten van een beleggingsverzekering moet vergoeden en over de brug moet komen met een hogere compensatie in verband met een meeverzekerd overlijdensrisico. Het ging om een individuele zaak, die aanknopingspunten kan bieden voor collectieve schadeclaims.

Volgens Kifid heeft NN klanten te weinig informatie gegeven over de polissen en de kosten. De naleving van de informatieplicht telt zwaar in zaken over woekerpolissen.

Criteria

NN gaf destijds al aan het niet eens te zijn met de manier waarop de commissie criteria toepast die het EU-hof in Luxemburg vorig jaar heeft gesteld. Daarom is nu beroep aangetekend.

Bestuursvoorzitter Lard Friese benadrukte in een toelichting dat NN zich altijd aan de geldende regels heeft gehouden. Het bedrijf tracht zelf tot overeenstemming te komen met ontevreden klanten, maar verwacht dat dit ,,omvangrijke proces'' nog enkele jaren in beslag kan nemen.
voda
0
ASR krijgt massaclaim om woekerpolissen

Gepubliceerd op 3 jun 2016 om 12:25 | Views: 3.995

AMSTERDAM (AFN) - ASR is een week voor de aangekondigde beursgang gedagvaard door Vereniging Woekerpolis.nl. De claimorganisatie houdt de genationaliseerde verzekeraar verantwoordelijk voor de verkoop van 1,1 miljoen woekerpolissen en schat de totale schade hiervan op bijna 5 miljard euro.

Woekerpolis.nl is niet de eerste claimorganisatie die zich bezighoudt met de rol van ASR in de woekerpolisaffaire. Volgens voorzitter Ab Flipse is zijn vereniging wel het meest ambitieus, door te stellen dat bij alle beleggingsverzekeringen die ASR de voorbije decennia heeft verkocht te veel kosten in rekening zijn gebracht.

ASR is de vierde verzekeraar waartegen Flipse een collectieve procedure start. Er lopen ook al zaken tegen Nationale-Nederlanden (NN), Aegon en Reaal.
voda
0
ASR reageert op claim Woekerpolis.nl

Claim heeft geen invloed op geplande beursgang.

ASR heeft vrijdag gereageerd op het bericht dat Woekerpolis.nl een collectieve procedure is gestart tegen de verzekeraar met betrekking tot beleggingsverzekeringen.

Woekerpolis.nl maakte vrijdag bekend dat ASR "de afgelopen decennia circa 1,1 miljoen woekerpolissen verkocht", waarbij de verzekeraar op deze producten kosten inhield "die contractueel niet met de klant overeengekomen waren."

Volgens de belangenvereniging stonden in de offertes van ASR misleidende rekenvoorbeelden, waarbij eindkapitalen werden voorgespiegeld die nooit gehaald konden worden. De gemiddelde schade wordt geraamd op 4500 euro per polis, aldus Woekerpolis.nl, die de compensatieregeling die ASR in 2009 sloot "ronduit slecht" noemde.

Volgens de belangenvereniging kreeg de helft van de klanten helemaal geen vergoeding. Voor de groep die wel iets kreeg, was de gemiddelde vergoeding minder dan 1.000 euro, terwijl de rechter eerder een schadevergoeding van ruim 14.000 euro toewees.

ASR zei vrijdag in een schriftelijke reactie, dat het bedrijf zich zal verweren tegen de claim en zei verder dat deze "onvoldoende gronden heeft."

"Deze dagvaarding heeft geen effect op de voorbereidingen voor de voorgenomen beursgang", aldus de verzekeraar, die hoopt op 10 juni naar de beurs in Amsterdam te gaan.

De genationaliseerde verzekeraar ASR wordt bij die beursgang door de Nederlandse staat gewaardeerd op 2,7 miljard tot 3,3 miljard euro. Bij de eerste tranche worden 52,2 miljoen aandelen aangeboden aan zowel professionele als particuliere beleggers in Nederland voor een prijs van 18 tot 22 euro.

Woekerpolis.nl startte eerder al collectieve procedures tegen onder meer NN Group en Aegon.

Door: ABM Financial News.

Info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires
objectief
0
Ja, de juristen willen ook brood op de plank..dus waar mogelijk procederen.
Van woekeren is er meestal geen sprake, maar ook een verzekeraar moet geld verdienen en dat is al lastig genoeg.
voda
0
Beursblik: Woekerpolisvoorziening ASR is laag

Verzekeraar heeft nog 160 miljoen euro klaarstaan voor claims.

De voorziening die verzekeraar ASR in zijn boeken heeft staan voor mogelijke verdere woekerpolisclaims is erg laag, ten opzichte van het aantal nog openstaande polissen. Dit stelde analist Joost van Beek van Theodoor Gilissen Bankiers in een dinsdag gepubliceerd rapport.

Volgens de analist is het risico van woekerpolisclaims daarmee nog niet geheel van de baan voor de verzekeraar, die vrijdag naar de beurs gaat.

ASR heeft in totaal 1,1 miljoen beleggingsverzekeringen verkocht, met namen als Waerdye en ABC Spaarplan, en heeft daarvoor in 2012 een voorziening genomen voor 1,05 miljard euro. Inmiddels zijn er volgens ASR nog zo'n 260.000 actieve beleggingspolissen waarmee nog geen schikking of overeenkomst is getroffen.

Afgezet tegen dat aantal onafgehandelde gevallen vindt de marktvorser het resterende bedrag van de voorziening van 160 miljoen euro voor de compensatieregeling van 2012, zoals vermeld in de prospectus, "erg laag".

Vorige week kondigde de Vereniging Woekerpolis aan dat het ASR vlak voor zijn beursgang heeft gedagvaard voor zijn rol in de woekerpolisaffaire, in een collectieve procedure.

Volgens de claimclub hield ASR kosten in die niet waren afgesproken met de klant, en werden eindkapitalen voorgespiegeld die structureel zo'n 10 procent te hoog waren. De vereniging raamt de gemiddelde schade per polis op 4.500 euro. Eerder werden al massaclaimzaken gestart tegen Nationale-Nederlanden, Aegon en Reaal.

ASR stelde in een reactie dat de claim onvoldoende gronden heeft en kondigde aan zich te zullen verweren. De potentiële claims zijn geen nieuws en hebben dus geen invloed op de beursgang, stelde de verzekeraar.

De verzekeraar waarschuwt in zijn prospectus overigens dat er naast de lopende 260.000 woekerpolissen waarop nog premie wordt betaald, er grote aantallen verzekerings- en beleggingsproducten zijn verkocht die overeenkomsten vertonen met de gewraakte woekerpolissen, zodat meer negatieve publiciteit niet kan worden uitgesloten.

Van Beek erkende dat ASR een stevige financiële positie heeft met een eigen vermogen van 4,2 miljard euro en een solvabiliteitsratio van 185 procent. Hij noemde het aandeel interessant bij de aangekondigde koers van 18 tot 22 euro, ondanks de kans op meer woekerpolisclaims en andere risico's voor de Nederlandse verzekeringsbranche.

De inschrijving op het aandeel ASR eindigt dinsdagmiddag om 17.30 uur. Inclusief de overtoewijzingsoptie brengt het staatsdeelnemingenfonds NLFI maximaal 60 miljoen aandelen, of 40 procent van het totaal, naar de beurs.

Door: ABM Financial News.

Info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires
voda
0
Correctie: Beursblik: Woekerpolisvoorziening ASR is laag

Verzekeraar heeft nog 160 miljoen euro klaarstaan voor claims.

De voorziening die verzekeraar ASR in zijn boeken heeft staan voor mogelijke verdere woekerpolisclaims is erg laag, ten opzichte van het aantal nog openstaande polissen. Dit stelde analist Joost van Beek van Theodoor Gilissen Bankiers in een dinsdag gepubliceerd rapport.

Volgens de analist is het risico van woekerpolisclaims daarmee nog niet geheel van de baan voor de verzekeraar, die vrijdag naar de beurs gaat.

ASR heeft in totaal 1,1 miljoen beleggingsverzekeringen verkocht, met namen als Waerdye en ABC Spaarplan, en heeft daarvoor in 2012 een voorziening genomen voor 1,05 miljard euro. Inmiddels zijn er volgens ASR nog zo'n 260.000 actieve beleggingspolissen waarmee nog geen schikking of overeenkomst is getroffen.

Afgezet tegen dat aantal onafgehandelde gevallen vindt de marktvorser het resterende bedrag van de voorziening van 160 miljoen euro voor de compensatieregeling van 2012, zoals vermeld in de prospectus, "erg laag".

Vorige week kondigde de Vereniging Woekerpolis aan dat het ASR vlak voor zijn beursgang heeft gedagvaard voor zijn rol in de woekerpolisaffaire, in een collectieve procedure.

Volgens de claimclub hield ASR kosten in die niet waren afgesproken met de klant, en werden eindkapitalen voorgespiegeld die structureel zo'n 10 procent te hoog waren. De vereniging raamt de gemiddelde schade per polis op 4.500 euro. Eerder werden al massaclaimzaken gestart tegen Nationale-Nederlanden, Aegon en Reaal.

ASR stelde in een reactie dat de claim onvoldoende gronden heeft en kondigde aan zich te zullen verweren. De potentiële claims zijn geen nieuws en hebben dus geen invloed op de beursgang, stelde de verzekeraar.

De verzekeraar waarschuwt in zijn prospectus overigens dat er naast de lopende 260.000 woekerpolissen waarop nog premie wordt betaald, er grote aantallen verzekerings- en beleggingsproducten zijn verkocht die overeenkomsten vertonen met de gewraakte woekerpolissen, zodat meer negatieve publiciteit niet kan worden uitgesloten.

Van Beek erkende dat ASR een stevige financiële positie heeft met een eigen vermogen van 4,2 miljard euro en een solvabiliteitsratio van 185 procent. Hij noemde het aandeel interessant bij de aangekondigde koers van 18 tot 22 euro, ondanks de kans op meer woekerpolisclaims en andere risico's voor de Nederlandse verzekeringsbranche.

De inschrijving op het aandeel ASR eindigt woensdag om 17.30 uur. Inclusief de overtoewijzingsoptie brengt het staatsdeelnemingenfonds NLFI maximaal 60 miljoen aandelen, of 40 procent van het totaal, naar de beurs.

Correctie om aan te geven dat de inschrijving voor het aandeel ASR niet dinsdag maar woensdag eindigt.

Door: ABM Financial News.

Info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires
voda
0
'ASR schiet tekort in compensatie woekerpolis'

Gepubliceerd op 8 jun 2016 om 12:56 | Views: 1.525

AMSTERDAM (AFN) -Verzekeraar ASR heeft klanten met een woekerpolis de afgelopen jaren stelselmatig te weinig compensatie geboden. Dat stelt de stichting Woekerpolisproces, die met een collectieve claim alsnog voldoende compensatie wil afdwingen.

Het geschil draait om de kosten van beleggingsfondsen waarin ASR belegde voor klanten met een woekerpolis. De verzekeraar neemt die kosten niet mee bij de berekening van compensatie. Volgens Woekerpolisproces gaat dat echter in tegen de eerder afgesproken compensatieregeling. Die stelde dat rekening moet worden gehouden met alle bij beleggingsverzekeringen in rekening gebrachte kosten.

De stichting Woekerpolisproces legde in april 2014 al een miljoenenclaim namens gedupeerde klanten neer bij ASR, de genationaliseerde verzekeraar die vrijdag terugkeert op de Amsterdamse aandelenbeurs.

Een woordvoerster van ASR liet weten dat het bedrijf niet via de media reageert op juridische kwesties.

Volgens voormalig ombudsman financiële dienstverlening Jan Wolter Wabeke escaleert de affaire rondom de woekerpolissen. Wabeke onderhandelde acht jaar geleden met verzekeraars en consumentenclubs en kwam uiteindelijk met een aanbeveling voor het compenseren van gedupeerden. Volgens hem had daarmee had de affaire moeten worden beëindigd, zo geeft hij woensdag aan in EenVandaag.

,,Dat is niet gelukt, en dat spijt me enorm. Veel mensen zijn er niet beter van geworden", legt hij uit. ,,Verzekeraars worden steeds argwanender, verkrampter en terughoudender, en consumentenstichtingen worden luidruchtig en kritischer. Het escaleert alleen maar, in plaats van dat het de-escaleert". Wabeke vreest dat de affaire nog jaren zal voortslepen.
340 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
907,07  +2,86  +0,32%  09:30
 Germany40^ 18.784,20 +0,52%
 BEL 20 4.003,84 +0,46%
 Europe50^ 5.076,94 +0,45%
 US30^ 39.495,50 +0,22%
 Nasd100^ 18.167,10 +0,27%
 US500^ 5.227,89 +0,23%
 Japan225^ 38.335,00 -0,27%
 Gold spot 2.367,45 +0,90%
 EUR/USD 1,0781 -0,01%
 WTI 79,73 +0,15%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

AMG Critical ... +2,29%
Accsys +2,26%
NSI +1,82%
ArcelorMittal +1,39%
Nedap N.V. +1,27%

Dalers

VIVORYON THER... -1,98%
Arcadis -1,24%
Wolters Kluwer -1,01%
Aperam -0,76%
INPOST -0,70%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront