Woensdag 2 juli 2008
25.000 klanten voor Icesave in eerste maand
91% van de klanten tevreden
Icesave, de internetspaarbank van Landsbanki, heeft sinds de lancering in Nederland in de eerste maand 25.000 klanten verwelkomd.
Bovendien heeft Icesave een klanttevredenheidsonderzoek laten uitvoeren door Intomarkt GfK. Hieruit blijkt dat 91% tevreden is over Icesave. 56% geeft Icesave zelfs een 8 of hoger als rapportcijfer. 89% van de klanten denkt Icesave aan te bevelen aan een vriend of collega.
Op de eerste dag van Icesave in Nederland meldden al 3.801 klanten zich aan. In de afgelopen maand kwamen er gemiddeld 700 klanten per dag bij, waarbij op piekmomenten zelfs 15 per minuut. Ook 's nachts zijn klanten actief: er worden gemiddeld 30 rekeningen per nacht geopend.
Martijn Hohmann, Directeur Icesave Nederland: "We wisten dat we een goed product op de markt gingen zetten, maar dit aantal aanmeldingen in zo'n korte tijd hadden we niet verwacht. Het lijkt dat de Nederlandse spaarder op Icesave zat te wachten. Dat in combinatie met de positieve resultaten uit het klanttevredenheidsonderzoek is voor ons het bewijs dat onze opzet om de Nederlandse spaarder een fris, eenvoudig, transparant en betrouwbaar product te bieden, geslaagd is."
Tevreden klanten
Klanten zijn tevreden over het aanmeldproces en de informatievoorziening. 87% van de klanten vindt het online aanmeldproces soepel verlopen. 75% van de klanten die wel eens telefonisch contact heeft gehad met de klantenservice is zeer tevreden daarover. Van de klanten die per e-mail contact hebben gehad met de klantenservice is 54% zeer tevreden. 23% vond het echter te lang duren voordat gereageerd werd op een e-mail. Icesave heeft door het enorme aantal aanmeldingen een korte periode moeite gehad met het tijdig beantwoorden van e-mails. Inmiddels zijn er extra mensen aangenomen voor de klantenservice om deze achterstand op te vangen, waardoor klanten weer binnen 1 werkdag antwoord krijgen.
Inzicht in spaarder
Het klanttevredenheidsonderzoek van Icesave biedt interessante inzichten in de spaarder. Zo geeft 46% van de klanten aan geen specifiek spaardoel te hebben. 35% spaart om geld achter de hand te hebben en 27% bouwt aan de pensioenvoorziening. 51% van de klanten geeft aan niet eerder bij een buitenlandse bank gespaard te hebben, een aanwijzing dat Icesave in staat is nieuwe klantgroepen te interesseren. Voor 78% is de overstap naar Icesave ingegeven door de hoge rente. In het algemeen is voor 71% een hoge rente de voornaamste reden om ergens een rekening te openen.
Icesave werd op donderdag 29 mei in Nederland gelanceerd