'Ik hoef Smit-beleggers niet op te voeden'
20 maart 2008 | Het Financieele Dagblad
Door: Gossink, W.
Boskalis-topman Berdowski is ervan overtuigd dat bod op Smit Terminals 'fair' is
Wessel Gossink
Amsterdam
Baggeraar Boskalis en het Saudische Rezayat, eigenaar van terminaldienstverlener Lamnalco, brachten eind februari een bod van $ 300 mln uit op de terminaldivisie van Smit Internationale. De overnamepoging werd resoluut van de hand gewezen. Peter Berdowski, bestuursvoorzitter van Boskalis, is overtuigd van de merites van de bieding.
Het vlot niet echt met het bod op Smit Terminals.
'Er is nog weinig gebeurd. We wachten eerst tot het stof is neergedaald. We willen kijken hoe de markt oppikt wat de echte waarde van dit bod is. Het is aan ons om te bekijken welke opties er vervolgens zijn, en we nemen rustig de tijd om dat te doen. Zorgvuldigheid staat voorop, want het gaat om grote bedragen en grote belangen.'
U heeft aangegeven dat een bod op heel Smit niet aan de orde is, maar houdt andere opties open. Is een verkoop van Lamnalco denkbaar?
'Dat is op dit moment, zeker bij de Saudische partner, niet aan de orde. Maar het mag duidelijk zijn dat, als er een serieus bod op een van onze bedrijfsonderdelen zou komen, ik daar redelijk emotieloos in sta en de belangen van de stakeholders opmaak.'
Het indicatieve bod, dat u uitgebracht heeft, is in dollars. In euro's is het de afgelopen weken flink in waarde gedaald. Is dat een probleem?
'Het bod is nog steeds ongeveer euro 200 mln waard. En dat is in euro's nog altijd tien keer de ebitda en twintig keer de winst van Terminals.'
Er zitten volgens u duidelijke synergie- en schaalvoordelen aan de bundeling van Smit Terminals en Lamnalco. Moet u die niet meer kwantificeren?
'Als je het analistenrapport van ABN Amro pakt over Smit, dan rekent de analist netjes voor wat de waarde van Smit Terminals is. Dat is een heel stuk lager dan $ 300 mln. Wij bieden dat bedrag juist met in het achterhoofd dat het ons meer waard is vanwege de samenvoeging. Een private equitypartij zal niet makkelijk $ 300 mln op tafel leggen. Daarom zeggen wij ook dat het een fair bod is, omdat het uitgaat van een situatie daarna, waarin je samen sterker staat.'
Maar is het niet van belang om specifieker te zijn, juist omdat Smit en u voor een deel overlappende aandeelhouders hebben? Een getal kan dan beter laten zien waar Terminals het beste past.
'Ik denk niet dat ik de taak heb om de aandeelhouders van Smit op te voeden. Ik heb ook niet de taak om het management van Smit op te voeden. Die zullen uiteindelijk zelf hun conclusies moeten trekken.'
Maar u moet nu toch ook meer dan anders uw eigen aandeelhouders overtuigen?
'Onze aandeelhouders begrijpen volstrekt wat wij doen en steunen de gedachte.'
Daar heeft u ook met de aandeelhouders over gesproken?
'Nee. Maar we zijn vier jaar geleden al begonnen te zeggen dat terminaldienstverlening voor ons heel belangrijk is en dat we dat gaan uitbouwen. En dat we daar ook acquisities in meenemen.'
'De stap die we zetten is een een-op-eengevolg van de strategie die we al jaren uitdragen. Die strategie hebben we uitgebreid met de aandeelhouders besproken. Die begrijpen dat en ondersteunen het ook. Ik ga niet met aandeelhouders over één specifieke stap met Smit praten.'
Waarom doen Boskalis en Rezayat eigenlijk het bod en doet u dat niet via uw joint venture Lamnalco?
'Zo laten we zien wie erachter zitten en vermijden we discussie over de financiering. Met Boskalis aan de ene kant en Rezayat aan de andere kant weet iedereen dat het geld er is en dat er snel geschakeld kan worden als dat nodig is.'
Terminalstrijd
Bieding Boskalis
Boskalis en Rezayat boden een maand geleden $ 300 mln voor de terminaldivisie van Smit Internationale
Smit vindt dat bod niet interessant, omdat het haaks staat op de strategie en omdat het synergie met andere onderdelen zou kosten
Boskalis en Rezayat willen Terminals nog altijd kopen