Priority Telecom « Terug naar discussie overzicht

aan peter ffff

25 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

ffff schreef op 25 september 2011 16:13:

Voorlopig doe ik het sowieso noodzakelijk kalm aan. Afgelopen maandag samen met anderen economisch ontslag gekregen. Mijn baas grijpt eindelijk -en noodzakelijk- in, iets dat hij al veel eerder had moeten doen. Jammer dat ik niet meer op de hoogte kan zijn van het reilen en zeilen in Italie, het hing echter al heel lang in de lucht. Het is na zeven jaar echter mooi geweest. Eind dit jaar is het zo ver, dan kan ik de hangmat in.

Hoi Jeroen,

Ik vind het altijd weer ellendig te lezen wanneer mensen ontslagen worden. Je weet ook dat ik er eigenlijk zeker van ben dat die hangmatten de komende jaren minder comfortabel gaan worden. Enfin, de ouderwetse strijd, die al meer dan 100 jaar bestaat: Op hoeveel heeft een werkloze recht.... is weer uiterst actueel.

Ik was in zoverre een beetje verbaasd omdat ik juist vanmorgen een verslag van Sioen had gelezen, die o.a. dekzeilen voor vrachtwagens maakt en in de praktijk een hele goede graadmeter voor transportsector is. Die CFO vertelt dat de cijfers in augustus juist beter waren.
Of is het gewoon de concurrentie uit de Oostbloklanden die jullie de das omdoet? Hier in België heftige demonstraties en zelfs rellen bij vervoerders die op dit moment, dus zondagssmiddags de chauffeurs uit de Balkanlanden per bus aanvoert om ze morgenochtend door half Europa te laten chaufferen op vrachtwagens. En daar valt gewoon niet tegenop te concurreren.

Zorgelijke tijden, Jeroen: Ik wens je gemeend de nodige sterkte, want al die uitkeringen...dat kan ook niet eeuwig doorgaan als de overheid met zulke tekorten zit.

Peter
Eens Peter.

Wel een paar tegenstrijdigheden in mijn bol:

1) Ik kan aantonen dat mijn werkgever gefaald heeft. Heb zwart op wit bewijs dat hij op geen enkele manier de markt goed heeft ingeschat. Heb diverse keren hem informatie gegeven waarom hij lacherig reageerde. Heb alle communicatie bewaard en het eerste dateert van januari 2008. Goed, dat je in het begin iemand niet gelooft ok...Maar dat je drie maanden voor een massa ontslag nog mensen aanneemt in een veel te hoge loonschaal, dan is er sprake van trots die niet aangetast mag worden voor het publiek. Want de contracten die recent verlengd zijn plus de aanname van een personeelslid in juli dit jaar, staan haaks op het economisch ontslag waar nu sprake van is. Als we er niet uitgaan valt het bedrijf.

Ik heb geen moeite met die sanering, wel met de aanloop plus afwikkeling. Er is voorafgaand geblunderd, jaren lang. Nog immer is er overhead en zitten er mensen die geld kosten ipv dat ze iets opleveren. Geen oprotpremie dus, nog niet. Wil ook geen oprotpremie als het bedrijf erdoor omvalt. Weet wel dat door een koerswijziging in de manier van transport, er de komende tijd mogelijk weer winst gemaakt zal worden.

Ik vind dat ik, als het bedrijf na de sanering weer mooie cijfers laat zien, wel recht heb op compensatie. Wettelijk zo rond de 35000 euro. Ik ben niet degene die geblunderd heeft en daarnaast word ik naar de hangmat verwezen dankzij iemand die dat wel deed. Deze persoon komt bovendien nu zelfs van zijn verplichting af.

Och en wat die WW betreft: Het zal me werkelijk aan mijn reet roesten of het de maatschappij geld kost. Ik weet bovendien niet eens of ik mogelijk al eerder ander werk heb. Indien dat niet lukt(er is geen 1 transportbedrijf meer dat 100% CAO betaalt) dan heb ik gewoon recht op een betaalde hangmat. Ik heb daar netjes premie voor afgedragen en heb er nooit misbruik van gemaakt. Je kunt van mij zeker geen weigering verwachten omdat het land zo veel geld tekort komt. Dat het land geld tekort komt hebben we te danken aan bankiers, sommige overheden en mensen die niet altijd bereid zijn om aan hun belastingplicht te voldoen.
ffff
0
Jeroen,

Ik kan je alleen maar gelijk geven. Als je je hele leven voor een verzekering betaald hebt heb je daar gewoon recht op. Dus laat er geen misverstand over bestaan dat ik vind dat mensen daar recht op hebben.

Maar ergens recht op hebben is in de huidige economische context toch nog iets anders dan het ook werkelijk uitbetaald krijgen. En dat is precies wat ik bedoelde. We zien op dit mometn al een schrijnend voorbeeld aan de pensioenen van miljoenen pensioengerechtigden in West-Europa. Ze hebben er veertig jaar aan betaald, ze hebben er recht op....alleen er is onvoldoende geld in de pensioenkassen en wordt er nu op dit mometn al in heel wat landen waaronder ook Nederland in heel wat sectoren gekort. En dat is wat ik verwacht met veel meer uitkeringen.

Hoe het ook zij, Jeroen: Ik hoop voor jou op een mooie uittredingsvergoeding/ontslagvergoeding en als je er nog goesting voor hebt maar weer snel wat anders onder handen.

Sterkte toegewenst,

Peter
[verwijderd]
0
Hartelijk dank Peter. Ik moet heel ff de ww in, van daaruit ga ik voor zowel mijn broer als een maat werken als zelfstandige. Moet alleen de plannen nog even uitwerken. Wil sowieso mijn ontslagbewijs eerst zien. Heb het idee namelijk dat hij bluft en hoopt dat we uit ons zelf eerder weggaan.

groeten jeroen
[verwijderd]
0
@Jonas

Tja, deed ook al wat. Ontslag gaat via UWV en niet via kantonrechter. Das een eerste nadeel voor mij. Verder betreft het een ontslag van zeventien man. Zes van de zeven voorwaarden voor een gouden handdruk zijn er. De zevende niet, althans zo lijkt het. De BV waarin ik zit staat er belabberd voor. Dit is een tweede nadeel voor mij.

Maar zoals zo vaak, er zijn altijd overal ook voordelen. De toekomst biedt perspectief omdat warehousing sindskort winstgevend is. Daarnaast wordt vervoer via weg(ik) vervangen door vervoer spoor. Een verschil van 700 euro opbrengst met 13meter 60 lading. Weg levert min 400 op, rail plus 300. Met andere woorden. Ons ontslag heeft weldegelijk nut. Het gaat er echter bij mij niet in dat er zo veel blunders zijn gemaakt.

Daarnaast: Wil graag weten of de rechter mee kan gaan in mijn uitzonderlijke wens pas bij een winstgevend bedrijf een oprotpremie te verlangen.

Overigens: ik denk dat capo bluft en helemaal geen ontslag voor elkaar kan krijgen. Hij stuurt twee schandknaapjes op pad met allemaal telefoonnummers van bedrijven waar evt werk is in de hoop we eerder weggaan.
[verwijderd]
1
Jeroen,

Aangetekende brief sturen dat je bezwaar maakt tegen het aangezegde ontslag en dat je je beschikbaar houdt voor de arbeid. En geen sleutels etc. inleveren omdat uit jurisprudentie blijkt dat dit soms wordt opgevat als instemming met het aangezegde ontslag.
En google even op kantonrechtersformule. Bij economisch ontslag wordt die meestal niet toegepast maar soms kun je wel degelijk nog een ontslagvergoeding krijgen.
[verwijderd]
0
Bedankt valsoliedomachterbaks,

Is email ook rechtsgeldig? Hij heeft me een nieuw contract aangeboden dat in strijd is met de nederlandse grondwet en ook een recent veranderde italiaanse wet. Het staat buitenkijf dat hij in strijd met de wet handelt, hij weet dat echter niet vwb de italiaanse wet.

Het nieuwe contract is zo buitengewoon grof schandalig, dat een normaal iemand het weigert. Ik zou er 1400 per maand netto op achteruit gaan. Echter, ik kan ook lezen en weet een beetje van de hoed en de rand.

Ik heb netjes bedankt voor zijn aanbod omdat ik vrees voor problemen met de Italiaanse staat. Het is ook een italiaans contract gericht op Italianen. Ik ken nogal wat Italiaanse jonge chauffeurs en die zeiden me al dat ze benaderd waren door het bedrijf waar ik voor werk. Mijn baas zal ongetwijfeld gedacht hebben dat ik na een eerste loonstrookje zelf ontslag zou nemen. Je zal zeggen, een blinde ziet een verschil van 1400 euro toch zeker ook? Nou ja, niet helemaal. Het uurloon is maar een procent of acht lager. Het gaat om vergoedingen waar ik overal naast grijp als ik in goed vertrouwen getekend had.

En zo gaan we dus met elkaar om. Zonder schaamte, het is ongelofelijk.

Ik heb te kennen gegeven dat ik in aanmerking wil komen voor een baan op het binnenland, die heeft ie nu ook vier. Hij blijft echter zeggen dat ik geen kans maak omdat anderen nog langer in dienst zijn. Hij zegt dat ik beter Italie kan tekenen of helaas elders mijn heil kan gaan zoeken. Ik zeg dus ja op binnenland en grijp naast een vacature. Ik denk dat hij helemaal geen ontslagvergunning krijgt van het UWV, het grootste deel is bluf.

Maar goed, is email al rechtsgeldig?

Bedankt voor je reactie
[verwijderd]
0
Ik weet niet of email rechtsgeldig is. Als je nu niet in de gelegenheid bent om een aangetekende brief te versturen zou ik nu een email sturen met daarin de mededeling dat je inhoud van die email later nog per aangetekend schrijven zal bevestigen.

Als jonas iets van arbeidsrecht weet kan hij misschien beter of daarnaast ook in dit draadje reageren. Ik weet er ook wel wat van en dan kunnen we, mogelijk met nog een aantal anderen, de krachten bundelen. Advocaten zijn zo duur en het resultaat is vaak matig. Vaak weten de advocaten van beide partijen de uitkomst wel maar worden eerst nog wat rituele dansen rond bijv. de kantonrechtersformule uitgevoerd. Intensieve (pro forma) briefwisseling en voor iedere brief betaal jij je blauw. Dat is een kleur die zelfs de beurs niet kent.

Ik denk dat hier het kernbegrip goed wergeverschap is: een werkgever dient zich als een goed werkgever te gedragen en alles te doen en na te laten wat een goed werkgever in gelijke omstandigheden zou doen of nalaten. Dit begrip heeft door jurisprudentie invulling gekregen. Mensen aannemen en vlak daarna anderen, die al langer in dienst zijn in eenzelfde functie, ontslaan, valt in ieder geval niet onder goed werkgeverschap.
Ook kan van belang zijn een bepaling dat een werkgever na het ontslag binnen een bepaalde tijd anderen in eenzelfde functie mag aannemen. Dat gebeurt ook wel. Zo'n bepaling is niet leuk voor de wekgever als hij een dubbele agenda heeft.
[verwijderd]
0

Jeroen, ik weet niet of het een goed idee is jouw tegenaanval openbaar te bespreken. Voor hetzelfde geld zit de advocaat van de tegenpartij al mee te lezen.

Daarom hou ik het hier beperkt.

Een eerste gedachte bij mij was: bij wie is Jeroen in dienst? Dat kan namelijk een plof-BV zijn en dan ben je vrij kansloos. Daarnaast transportwereld is wereld van stoere jongens en keihard voor de bazen en de werkers.

Dit soort zaken wil ik dus eerst rustig in beeld krijgen. Verontwaardiging van werknemers over bepaalde zaken waarover ze zich opwinden, kunnen vaak juridisch gezien niet scoren. Er is een werkelijkheid, maar er is ook een juridische werkelijkheid.

Hetzelfde geldt in de politiek, want daar keuren ze een missie met 90% miltairen en de rest politie-opleiders goed, omdat het een politiemissie zou zijn.

Ander punt van zorg: je zit blijkbaar in een collectief onslag en dan heb je de vakbond nodig om er nog wat uit te halen.

E-mail moet je niet doen. Aangetekende brief met handtekening eventueel ook met ontvangstbevestiging. Dat is peanuts. Rest is de echte zaak en dan het zekere voor het onzekere dus niet zeuren over over e-mail of niet.

Zoals gemeld. Eerst zaken eens rustig op een rijtje zetten en er zijn al wat hints gegeven, maar voor mij te vroeg voor een inschatting van de kansen.

Groet, Jonas

[verwijderd]
0
quote:

valsoliedomachterbaks schreef op 25 september 2011 23:48:

Ook kan van belang zijn een bepaling dat een werkgever na het ontslag binnen een bepaalde tijd anderen in eenzelfde functie mag aannemen.
Moet natuurlijk zijn: binnen een bepaalde tijd GEEN anderen enz.
[verwijderd]
0
Ok, bedankt alvast beiden voor de hulp en mogelijk toekomstige hulp. We hebben nog even. Afgelopen maandag hebben we het gehoord. Nadeel is dat we bijna nooit als groep bij elkaar zijn. En inderdaad Jonas, echte details via het forum is niet slim. Ik kies zorgvuldig mijn tekst maar besef dat het niet in zijn geheel openbaar kan, helaas. Ik hou jullie sowieso via het forum hier op de hoogte en ben via mail kiepke @home .nl ook te bereiken. En via telefoon natuurlijk ook. 0652437936

Vind het prettig dat jullie hulp aanbieden en dat waardeer ik dus. Het duurt ongeveer nog acht weken voordat ik ontslag in de bus heb, daarna zou er nog sprake zijn van een wettelijke uitwerktijd. De aangetekende brief doe ik het liefst zo laat mogelijk. Na ontvangst daar is het werkelijk gedaan met de goede verstandhouding. Niet overigens als het aan mij ligt. Heb na die mededeling oor en longontsteking gekregen, heb mijn week netjes afgemaakt, gisteren thuis gekomen en ben vandaag aan het pillen slikken(naproxen) gegaan. Morgen ben ik sowieso vrij en dinsdag werk ik gewoon weer.
[verwijderd]
0
In ieder geval nooit de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden opzeggen en vervolgens een nieuwe arbeidsovereenkomst aangaan die voor jou veel nadeliger is. Dat is wel rechtsgeldig.
Zonder die ontbinding moet hij namelijk een wijziging aanbrengen in de bestaande arbeidsovereenkomst en dat is voor hem wat lastiger. Bij een wiziging in bijv. plaats van tewerkstelling lukt dat meestal wel ( maar dan nog moet jij in de gelegenheid gesteld worden jouw standpunt kenbaar te maken en moet hij aantonen dat zijn belang groter is dan het jouwe) maar verlaging van salaris is andere koek.
[verwijderd]
0

Jeroen, van dat prioritytelecom begrijp ik niks, maar het komt niet in de KK.
Ik ben nog onvoldoende bedmoe dus toch nog een toevoeging. Het is denken vanuit je tegenpartij en recht toe recht aan. Daarover nadenken is nodig voor verweer.
Bij collectief onslag is de ruimte daarvoor al zeer lastig.

Het schot voor de boeg van de advocaat van de tegenpartij komt na dit:

"Ik kan aantonen dat mijn werkgever gefaald heeft. Heb zwart op wit bewijs dat hij op geen enkele manier de markt goed heeft ingeschat. Heb diverse keren hem informatie gegeven waarom hij lacherig reageerde. Heb alle communicatie bewaard en het eerste dateert van januari 2008. Goed, dat je in het begin iemand niet gelooft ok...Maar dat je drie maanden voor een massa ontslag nog mensen aanneemt in een veel te hoge loonschaal, dan is er sprake van trots die niet aangetast mag worden voor het publiek. Want de contracten die recent verlengd zijn plus de aanname van een personeelslid in juli dit jaar, staan haaks op het economisch ontslag waar nu sprake van is. Als we er niet uitgaan valt het bedrijf."

Advocaat van de duivel Jonas:

Wat meent deze werknemer wel aan capaciteiten te hebben? Waarom heeft hij dan met zijn billiante inzichten geen eigen bedrijf opgericht om het beter te doen? Die nieuwe personeelsleden aannemen behoort tot het ondernemersdomein en was met oog op een mogelijke nieuwe opdracht die achteraf niet doorging.
Achteraf zat mijn opdrachtgever met de keuze tussen deze dure eigenwijze chauffeur en een goedkope meegaande goedkope chauffeur uit Polen die wist hoe van a naar B te rijden en het bedrijf voor de rest niet verstond dus de keuze was vanuit bedrijfseconomisch oogpunt snel gemaakt.

Hierbij voeg ik toe dat ook de Nederlandse arbeidersbonden genaamd vakbonden altijd erg hebben gestreden voor een onbeperkte uitbreiding van de arbeidsimmigratie. Recentelijk hebben zij zich nog kordaat achter het arme Griekenland en de daar aanwezige vakbond opgesteld. Die Pool kan binnenkort ook een nog goedkopere Griek worden en de Nederlandse vakbonden zullen ze omarmen als nieuwe leden, want de oude lopen om een of andere onbegrijpelijke reden weg.

Laatste is van Jonas wat politiek, maar geeft wat aan waarom ik ik een anti immigratiedenker ben (voordelen bij de werkgever en kosten bij de maatschappij)En het geeft aan dat in de rechtzaal van hard hout kan gaan.

Hoofdzaken zijn:

1. Het is maar de vraag of jouw individueel verweer ertoe doet.

2. Zit je in een onder BV dan kan je het wel schudden tenzij je heel stevig juridisch geschut heb in een jarenlange zaak.

3. Inzichten van werknemers over het bedrijfseconomisch belang doen er niet toe tenzij er sprake is van fraude en misbruik e.d. door het ondernemingsbestuur in juridische zin.

Goedbeslagen ten ijs gaan en de tegenstander niet onderschatten Jeroen!

Groet, Jonas.

P.S. Jeroen ik ken dit soort zaken ook van de vanuit een bekende die een transportbedrijf heeft en de bijl er in moest zetten om niet failliet te gaan.

Niet jouw bedrijf, maar dat het hard kan gaan in die sector is mij bekend

[verwijderd]
0
Jonas, alvast hartelijk dank! Had vannacht valsoliedomachterbaks ook nog aan de telecom. Die gaf sowieso wat priority aan de aangetekende brief, zo snel mogelijk dus.

Voor de goede orde: heb hem niet constant bestookt met mails en smsen, de eerste was op de dag dat Frankfurt hard onderuit ging(begin 2008). Een half jaartje ervoor was er een bedrijfsfeest. Hij kwam met zijn supersnuffel voorbij en toen ontstond er een discussie over de markt. Het was toen na de eerste problemen bij Bear Stearns. En net zoals jij een mening hebt over de markt waarde veldheer Jonas, zo heb ik dat ook.

Tot overmaat van ramp(voor hem) huurde IEX ook nog eens een topfotograaf(Robert Elsing) in om bij hem op zijn bedrijf foto's te komen maken. Niet voor hem, alleen voor 1 van zijn chauffeurs. Ik heb daar nooit om gevraagd, het werd me aangeboden door IEX voor het magazine.

Ik vroeg wat goodies van zijn bedrijf om op de achtergrond zichtbaar te laten zijn. Kans is groot natuurlijk dat er wat klanten van hem het magazine lezen. Denk nou niet dat die goodies er ook kwamen..... Later toen het blad uitkwam en IEX ook nog eens de naam van het bedrijf had gepubliceerd, interesseerde het hem nog niks.

Een baas wil inderdaad geen mensen die hobbies hebben waar hij zelf geen kaas van at. Zeker ook als je zelf niet in staat bent om ook maar twee woorden foutloos achter elkaar op papier te zetten. Op beperkte schaal bleef er wat communicatie bestaan en de relatie bleef goed. Eigenlijk bleef die goed tot aan de dag van vandaag. Drie weken geleden vroeg hij nog of ik op kantoor wilde komen om samen met zijn nieuw aangestelde saneerder en hem te komen praten. "Omdat saneerder en ik opvallend veel hetzelfde dachten." Ik vond dit al een eerste sprong van een kat in het nauw. Een half jaar geleden vroeg ik via via ook al wat cijfers bij de KvK op, da was al nie best. Ik vertelde mijn maatje(collega) onderweg van de vraag om op kantoor te komen praten. Dat maatje is een collega die in juli opnieuw werd aangenomen, na eerder ook vier jaar werkzaam te zijn geweest. Ik zei hem: "Joh Blieker, ik snap werkelijk niet waarom ze jou hebben aangenomen. Iedereen pesten/manipuleren ze de laan uit, althans dat proberen ze, en jou nemen ze vervolgens aan. En dat terwijl een rit over land verlies oplevert en jij ook veel te duur bent." Deze jongen is een persoon die ik vertrouw en ook kan vertrouwen.

Nogmaals Jonas, mijn relatie met werkgever was goed. Hij heeft me nooit aan gekund maar haalde alles uit de kast om dat wel te doen. Hij was ook in de veronderstelling dat hij me werkelijk alles liet doen wat ik niet leuk vond.

Een half jaar geleden kwam mijn broer bij hem praten. Hij is ondernemer en heeft een snel groeiende zaak. Mijn baas denk dat hij goed is(dat is hij ook) maar ook dat hij goedkoop is(dat is hij niet) Hij vertelde mijn broer dat hij precies alles over zijn mensen weet. Nou ja alles, hij weet precies wat we wel en niet leuk vinden. "Ja," zo vervolgde hij, "zo weet ik dat jouw broer(ik dus) twee prachtige dochters heeft." Mijn broer zei niets en beiden kwamen niet tot een overeenkomst. Ik heb dus geen twee kinderen, heb er al 16 jaar vier. Om even aan te geven dat mijn baas geen enkele interesse/wetenschap heeft over zijn chauffeurs.

Dus beste Jonas: Afgelopen maandag kregen we alle zeventien te horen over het naderende ontslag. Hij herhaalde tegen het einde voor de groep dat wij(hij en ik) al eerder communiceerden en dat het voor mij niet als een verrassing kon komen. Hij zei bovendien dat ik de markt redelijk kan overzien. Dat compliment verbaasde me en ik weet nu nog niet waarom hij dat deed.

Na afloop kwam hij opgelucht voorbij en legde hij me een nieuw contract voor. Mondeling zei hij: Voor jou verandert er niks, je gaat alleen iets langer van huis tegen een lagere loonschaal. Maar verder blijft alles hetzelfde. Moest binnen een week beslissen. "Nou" zei ik, "als ik in moet leveren vind ik dat logisch. Als ik verder net zo flexibel met de planning kan blijven omgaan is dat ook fijn. Zet bij mij maar vast een ja"

Ik kwam die dag niet meer thuis en de werkdag eindigde rond middernacht in Luxemburg. Ik besloot het concept contract te lezen(eigenlijk om het te controleren op spelfouten) Begon te lezen en naarmate ik verder las voelde ik me zwaar beet genomen. Op dat moment knapte er iets.

De volgende ochtend belde ik de financiele man en die zat in eerste instantie nog in een ontkennende fase. Hij zou me terugbellen. En dat deed hij inderdaad binnen een uur. Hij ondernam nog een poging om mijn punten te weerleggen. Dat lukte hem niet. Een uur of vier later belde capo. Ik had inderdaad gelijk, zei hij. "De financiele man heeft veel verstand van cijfertjes maar niet van het opstellen van contracten" Ik deed net of ik hem geloofde. Naar mijn idee is het contract door geen van beiden opgesteld maar door een transportjurist. Je moet uiterst nauwkeurig lezen en exact weten wat alles betekent. Goed, capo beloofde een nieuw contract met bijv een juiste functieomschrijving en nog andere zaken.

Dat contract lag inderdaad zaterdag in mijn bakje. Het is nog steeds hopeloos en sommige passages zijn multi interpretabel. Bovendien druist het tegen de Italiaanse weet in. Dit weet hij (nog) niet. De wet in Italie is veranderd en het werk dat ik doe, daarvoor is de aanvraag voor een IVAnr noodzakelijk en de opening van een dependance. Ik ben namelijk te lang in Italie waardoor ik belastingplichtig word in het land daar.

Al met al is het vertrouwen van mijn kant uit helemaal weg. Ik had niet verwacht dat hij me zou zien als de een of andere hulpeloze mongool die blind tekent en dan na een eerste loonstrookje teleurgesteld ontslag zou nemen.

Dus beste Jonas: Zoals jij nu in eerste aanleg mijn relatie met hem beschrijft, dat klopt niet. Bovendien lijk jij hetzelfde tegen deze beroepsgroep aan te kijken als dat het gros doet. Soms echter, zijn er mensen die een bepaald beroep kiezen omdat ze het leuk vinden of omdat ze te lui op school waren. Voor mij geldt overigens beiden. Maar wees gerust, ik ken mijn plaats en ken die nog.

Alvast bedankt voor jouw hulp, beste veldridder.
[verwijderd]
0
Laat één ding volstrekt ook helder zijn: Mijn werkgever heeft altijd uitzonderlijk correct betaald. Hij is trots op zijn naam en dat drijft hem daarin. Die trots kost hem nu bijna zijn kop, vooral ook omdat hij moeite heeft om impopulaire maatregelen te nemen die ook zichtbaar worden. Hij heeft voor struisvogel gespeeld en gehoopt dat het weer aantrok. Geen krimp gaf hij de afgelopen jaren. Dit terwijl de verliezen in hoog tempo opliepen. Heb zelf ook meerdere keren aangegeven teruggeschaald te willen worden als het nodig was. Zo'n aanbod vond hij werkelijk vervelend om te horen. Ook dat schaadde zijn trots en leverde mij minpunten op.

Je begrijpt, zit met een ongelofelijk dubbel gevoel.

De concurrenten hebben overigens een paar jaar terug al ingegrepen en hebben het afgelopen jaar iets geinvesteerd. Weet wel dat ook zij nu voor een tweede saneringsronde komen te staan.

Ter vergelijk: Een Nederlandse chauffeur heeft recht op ongeveer 3500 euro netto. Dit bedrag is opgebouwd uit ongeveer 2500 euro aan loon en 1000 euro onbelaste vergoeding om te eten en te drinken.

Een Europees bedrijf als Stadler met moedervestiging in Oostenrijk omzeilt de wet met chauffeurs van buiten de unie(Bosnie en Albanie) op Tsjechisch kenteken. Deze mensen verdienen netto 1000 euro en zijn bovendien altijd onderweg. Ze moeten bovendien rijden tot ze een ons wegen. Worden ze aangehouden dan volgt een boete en de chauffeur kan vertrekken zonder laatste salaris. Ik heb opdrachten gezien van een Bosnische chauffeur in Stuttgart. Het was avond en de volgende dag moest hij lossen in Salerno. Dit is absoluut onmogelijk. Het bedrijf is al meerdere keren aangeklaagd maar komt er steeds onderuit. In Italie zit een zelfde soort gangster, Koine. Volgens menigeen kan hij door blijven gaan omdat locale politici en wat hogere overheden een oogje dichtknijpen.

Transport is zwaar verrot en niets anders dan voor vele buiten Nederland slavernij.
[verwijderd]
0
En net belde er een mevrouw. Had gisteren online wat zitten vogelen. Zij gaat me in contact brengen met een no cure no pay advocaat. Dit mag niet in Nederland, maar er zijn genoeg manieren om dat te omzeilen. Ook zij gaf vast hetzelfde advies als valsoliedomachterbaks, de aangetekende brief.

Met lood in mijn schoenen ga ik dat dadelijk doen: Het is een oorlogsverklaring, zo wordt het zeker opgevat. Maar ik wil gewoon de juiste procedure volgen en daarnaast ben ik zelf(doordat ik geen verliesgevend werk deed*) niet eens debet aan dit megagat bij het bedrijf.

Goed, wordt vervolgd.

* ik bleef, itt de meeste van mijn collega's, langer in Italie. Ik haalde containers van de trein af, ging ze lossen en opnieuw laden en bracht ze naar de trein. Dit is niet verliesgevend. De anderen rijden van NL naar I en zijn binnen een week weer terug. Alles via de weg. Dit kost per rit 400 euro.
[verwijderd]
0
Jeroen,

Ik had hier iets neergezet als globaal overzicht van de werking van het Nederlands ontslagrecht. Dat was te uitgebreid dus moet je het even zelf zoeken.

Toch kan een werkgever niet zomaar tot massaontslag overgaan. Werknemers genieten in ons land een relatief uitgebreide ontslagbescherming. Geld & Recht beantwoordt de meest gestelde vragen. Google dus Geld&Recht. Op een of andere manier lukt mij de URL niet.

verdere vragen:

Zit je nu op een Nederlands of Italiaans arbeidscontract en wat is de inhoud in grote lijn? Heb je een rechtsbijstandverzekering of ben je vakbondslid?

Voor UWV-regelingen zie UWV-site. Cees heeft gelijk met die formele vormen. Dus maak copieën en verzamel harde bewijzen. Verhaaltje: de baas stelde etc kan vaak niet werken. Meestal zal de baas in een moddergevecht dat soort zaken weer glashard ontkennen. Als ex kaderlid CNV weet ik dat. Diverse collega's in procedures lieten mij brieven zien waarvan ze zich rot waren geschrokken. Deugt er eigenlijk nog iets van mij, Jonas was dan de vraag.

Voorts let op herplaatsingsmogelijkheden, aanbod tot verdere opleiding en dat soort zaken. Schrijf het op. Wijs ze nooit zomaar af want dat gaat tegen je werken. Bedenk no cure no pay is bij wel cure is dus pay. Hoeveel? Is het redelijk? Probeer zelf in te schatten wat eruit te halen valt.
Vraag adviseurs of als je in een plofBV zit er geen mogelijkheden zijn de feitelijke zeggenschappers over de BV heen toch aansprakelijk te stellen.
Volgens mij moeten daar mogelijkheden zijn die vaak niet worden benut, maar daar zou ik me nader in moeten verdiepen.

Even naar de toekomst. Heb je een goed idee? Waarom niet inschuiven bij je huidige baas als de verhoudingen nog te harden zijn? Bedenk financiering transportsector via banken nu nagenoeg onmogelijk.

Het is een beetje steno, maar ik moet weg vanwege een afspraak. Kom later wel terug. Nogmaals zet niet je hele verdedigingslijn hier neer.

Groet, Jonas


[verwijderd]
0
Jonas, ik sprak vandaag reeds een advocaat. Ben niet zo van de bond.

Maar ik vrees dat ik hem af moet bellen.

Het lijkt erop dat hij me op het binnenland in gaat zetten, de slimmerik.

Dat wordt een nieuw contract dus, met overname van dienstjaren. Ik weet, dat kan zo maar niet. Ik weet ook, dat er geen leven na de dood is. Als hij me op een normale manier in gaat zetten op het binnenland kan ik alleen maar blij zijn. Weet nu echter niet of het normaal wordt. Morgen krijg ik uitsluitsel over binnenland ja of nee.

Vier arbeidsplaatsen voor het binnenland zijn er te vergeven.
1 voor categorie tot 25jaar
1 voor 25 tot 35 jaar
1 voor 35 tot 45 jaar
1 voor 45 jaar en ouder

Twee van de zeventien chauffeurs hebben reeds zelf ontslag genomen, blijven er 15 over. Vandaag hadden er nog wat collega's sollicitatiegesprekken. Er zijn nog geen ontslagvergunningen aangevraagd.

Je voelt hem al aankomen zeker...

Ik ben overigens 41 en heb er eentje die langer in dienst is voor me.
[verwijderd]
0
Toch wel nog wat vragen. Ik ga ervan uit dat er geen collectieve regeling is afgesproken met de bonden. Je schetst de wettelijke regeling en die gaat in cohorten. Zo te zien heb je dan pech. Echter je hoeft iet accoord te gaan en moet zoeken naar gaten. je hebt nog individuele beroepsmogelijkheden

Derhalve zou ik toch die advocaat voorleggen of geen kansen zijn. Hoe kan hij de zaak meer individueel maken. Kan het bedrijf je niet herplaatsen gezien jouw capaciteiten? Waarom komen ze met dat Italiëcontract? Er zijn meer vragen te stellen. Schrijf ze op.

Ik durf er bijna niet over te beginnen omdat het hier over jouw zaak gaat, maar ik vraag me inmiddels af of er niet een enorme lopehole in de wetgeving zit.
Stel ik heb een transportonderneming. Wat belet mij in Polen een soort BV op te richten en daar mensen in dienst te nemen tegen de daar geldende CAO?

In hoeverre hebben onze vakbonden die zo enthousiast de EU-gedachte hebben ondersteund met dit soort constructies rekening gehouden. Hollandse vakbonden, de grote vrienden van de corrupte Griekse vakbonden hebben in hun liefde voor immigratie en met hun gebrekkige kennis volgens mij zaken aardig op zijn beloop gelaten. Dat valt ook te verwachten met kennis op Vogelaarniveau en iets van Inhollandniveau bij de bestuurders.

Groet, Jonas
[verwijderd]
0
Jonas, m'n baas heeft gebluft en daarmee een gewenst resultaat bereikt. De meesten wachten het UWV niet af en gaan elders onder dak. Althans, dat zei financiele man mij vanavond.

Tuurlijk gaat het niet volgens de regels maar als ik als resultaat op het binnenland kan gaan rijden dan ben ik daar tevreden mee. Hij heeft gewonnen, er gaan er voldoende weg om mij door te kunnen sluizen.

Ik sluit Italie af. Heb er ontzettend maar dan ook ontzettend veel plezier gehad. Ben overal geweest, heb veel avonturen meegemaakt en heb er zeker geen spijt van. De gijzeling in Calabria www.iex.nl/Forum/Topic/1186144/Koffie... en de vuurspugende Etna op 21 november 2007 waren het mooist om te ondergaan.

Als inderdaad het binnenland doorgaat -officieel nog niet rond- komt Romano mijn zoon ook bij me in huis en das iets wat hij ook al heel lang wil.

Jonas en valsoliedomachterbaks, ik hou jullie op de hoogte maar ik acht de kans zeer klein dat er nu ontslag voor me wordt aangevraagd. Ik schuif gewoon door naar het binnenland. Officieel mag het niet, aan de andere kant ben ik er blij mee dus kijk ik de andere kant op.

Voor de goede orde: Ik schuif dus zonder ontslag door omdat er velen eerder uit zichzelf weggaan, of niet hebben gesolliciteerd op het binnenland en buitenland intern. Dit zijn de bondsridders. Zij denken wellicht nog een slaatje te kunnen slaan.

Mocht ik alsnog afvallen(woorden zijn in transport van weinig betekenis) dan gaat er alsnog een brief de deur uit met de tekst: "Ik maak bezwaar tegen het aangezegd ontslag en hou me beschikbaar voor de arbeid."

Morgen hoor ik of ik in aanmerking kom voor het binnenland.

Mochten er andere banen voorbij komen buiten het transport, dan haak ik daarop in als me dat wat lijkt. De kans dat dat gebeurt het komend half jaar is groot.
25 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
888,19  +5,56  +0,63%  13:48
 Germany40^ 18.142,70 -0,10%
 BEL 20 3.873,14 -0,04%
 Europe50^ 4.995,43 -0,23%
 US30^ 38.309,55 +0,26%
 Nasd100^ 17.790,33 +0,52%
 US500^ 5.113,03 +0,35%
 Japan225^ 38.388,17 +0,11%
 Gold spot 2.338,65 +0,03%
 EUR/USD 1,0713 +0,17%
 WTI 83,86 +0,26%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Philips Konin... +41,15%
Alfen N.V. +14,48%
EXOR NV +4,35%
FASTNED +3,88%
NX FILTRATION +3,68%

Dalers

Vastned -7,10%
VIVORYON THER... -5,00%
ADYEN NV -3,10%
ASMI -2,89%
BESI -1,96%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront