Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

BYD---Build Your Dreams

75 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
Willy B.
0
www.standaard.be/cnt/dmf20230829_9654...

De auto-industrie, de belangrijkste sector in de Duitse economie, zit nog in de vorige eeuw. Op alle vlakken wordt ze door de Chinezen voorbijgestoken. Komt er binnenkort een Audi, made in China, met een logo zonder de vier ringen?

De jonge Indiase IT’er schudt meewarig zijn hoofd. ‘Hier in Duitsland lopen ze jaren achter’, vertelt hij in een vertrouwelijk gesprek. Hij heeft in een toeleveringsfabriek van de automobielsector gewerkt en zich verbaasd over de verouderde IT-technologie. ‘Je hebt het gevoel dat de Duitse fabrikanten twintig jaar hebben stilgestaan. Ze blijven de oude systemen updaten en aanpassen.’

Maar sinds kort heeft de Duitse automobielsector iets moet veranderen. Een autojournalist vertelde op de radio hoe de bonzen van de grote Duitse merken op de autobeurs in Shanghai nu niet meer bij concurrent Toyota gingen kijken, maar met z’n allen rond de Chinese e-auto’s zwermden.

BYD, Build your dreams: de Chinese auto die de Duitse droom aan diggelen slaat. In 2023 was BYD de best verkochte auto in China en stak hij in de rangorde voor het eerst Volkswagen voorbij. Hij wordt gepromoot door jonge Chinese influencers met miljoenen volgers. De Duitse autofabrikanten dachten dat daar een nieuwe groeimarkt was, maar ze worden door de lokale producenten ingehaald. Die beseften onmiddellijk hoe belangrijk e-auto’s zouden worden. Vandaag beheersen de Chinezen de wereld van de batterijen en ze steken Duitsland ook op het vlak van technologie voorbij. Zo heeft Audi beslist om binnenkort in China een auto met Chinese technologie te produceren onder het motto: ‘In China voor China’. Dat is een grote stap: tot nu toe kwam de technologie altijd uit Duitsland. ‘Hij moet tegen 2025 klaar zijn. Dat kunnen we niet alleen. De digitale techniek van de Chinezen is gewoonweg beter’, zegt een anonieme Audi-topman aan Manager Magazine. Of de Chinese Audi ook het beroemde logo met de vier ringen zal dragen, wordt nog bediscussieerd: het is een bittere pil voor de makers (en het Duitse bedrijf dat zulke logo’s maakt).

Ook de wispelturige Amerikaanse miljardair Elon Musk heeft de Duitsers op het vlak van e-mobiliteit verslagen. Dit eerste halfjaar is Tesla de best verkochte elektrische auto in Duitsland. ‘De westerse auto-industrie is het slachtoffer geworden van haar eigen succes. Ze dacht dat het allemaal zo’n vaart niet zou lopen’, zegt de autospecialist Ferdinand Dudenhöffer. Hij vindt dat niet alleen Duitsland, maar alle westerse autoproducenten in snelheid zijn gepakt. ‘De oude sector’, noemt hij ze.

De autosector is de belangrijkste pilaar van de Duitse economie. In 2021 had hij een omzet van 411 miljard euro en gaf een inkomen aan zeker drie miljoen werknemers in en rond de branche. Daar groeit de ongerustheid, want op dit moment incasseren vooral de toeleveranciers de klappen. Bosch vreest voor massaal banenverlies, ZF in Friedrichshafen zet zich schrap voor een kaalslag en ook de baas van Mahle heeft gezegd dat mogelijk niet alle Duitse fabrieken de transformatie naar de e-mobiliteit zullen overleven. Samen zijn ze op dit moment goed voor 660.000 arbeidsplaatsen. Een groot deel daarvan hangt nog af van de productie van de verbrandingsmotor en Bosch heeft al gezegd dat het op die motoren blijft inzetten. ‘Er zullen nog lang auto’s met verbrandingsmotor rondrijden’, verklaarde Bosch-chef Stefan Hartung aan BW24, een nieuwssite over ondernemingen in Baden-Württemberg. Toch hebben de voorzitters van de ondernemingsraden van Bosch, ZF en Mahle de handen al in elkaar geslagen om in Berlijn financiële steun voor de sector te vragen. Anders, zeggen ze, ziet de toekomst er somber uit.

‘Duitsland is de laatste twintig jaar niet veel veranderd’, echoot professor Stephan Jansen de woorden van de jonge IT’er. Voor hem zijn de problemen van de auto-industrie een gevolg van een jarenlang verkeerd beleid. ‘Duitsland zit op het vlak van de industrie, de infrastructuur en de digitalisering nog altijd in de vorige eeuw.’ Jansen behoorde jarenlang tot een groep economen die de voormalige kanselier Angela Merkel adviseerden. ‘Zestien jaar lang steunden haar regeringen op het vlak van innovatie te zwaar op technologische ontwikkeling, terwijl ze meer aandacht hadden moeten hebben voor nieuwe innovatieve businessmodellen, die inspelen op de veranderde samenleving en markt’, zegt hij misnoegd.

De ontwikkeling van disruptieve technologie is de laatste twintig jaar niet meer voldoende om de markt te domineren. Jarenlang dacht Audi dat ‘Vorsprung durch Technik’ het geheim voor succes was. Die houding heeft van de Nokia-telefoon en het Kodak-fototoestel interessante museumstukken gemaakt. ‘Duitsland is goed op het vlak van industriële research, maar op het vlak van digitalisering is de laatste belangrijke firma vijftig jaar geleden gesticht: Systemanalyse und Programmentwicklung, kortweg SAP’, vult Jansen aan.

De economische motor, die Duitsland na de Tweede Wereldoorlog in het koppeloton van Europa en de wereld bracht, heeft de overheid en het bedrijfsleven in slaap gewiegd. De industrie was in 2021 goed voor ruim 28 procent van het bbp, het hoogst van alle EU-landen. De autosector, de machinebouw en de chemie – de ‘oude sectoren’, zoals sommigen zeggen – brachten zoveel op en creëerden zoveel jobs, dat bedrijven en start-ups in de andere sectoren weinig aandacht kregen. Duitsland wilde er ook niet in investeren, want het land wilde geen schulden maken.

Intussen is de wereld veranderd. De Chinese markt, waarop veel Duitse industriebedrijven hun groeimodel hadden geënt, zit zelf in de problemen. Corona heeft de zwakke plekken van de globalisering van de handel blootgelegd door de aanvoerlijnen stil te leggen. Wereldwijd handel drijven is niet langer een model dat zekerheid biedt. Duitsland, dat meer dan andere landen afhankelijk is van het buitenland, moet zich dringend bezinnen over hoe het verder moet.
GakGak
0
BYD Company Limited (1211.HK)
HKSE - HKSE Delayed Price. Currency in HKD

Quote Lookup244.800+7.000 (+2.94%)
GakGak
0
BYD Company Limited (1211.HK)
HKSE - HKSE Delayed Price. Currency in HKD

255.400+7.600 (+3.067%)
Willy B.
0
www.standaard.be/cnt/dmf20230913_9279...

De Europese Commissie wil vermijden dat China de Europese markt ‘overspoelt’ met goedkope en sterk gesubsidieerde elektrische wagens. ‘We zijn niet vergeten wat er met onze zonne-industrie is gebeurd.’

Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen heeft in haar State of the Union aangekondigd dat de Commissie een ‘antisubsidieonderzoek’ opent naar elektrische wagens uit China. De productie van elektrische wagens is een ‘cruciale industrie’ voor de groene economie, zei Von der Leyen tegenover het Europees Parlement. Maar de wereldmarkt wordt momenteel ‘overspoeld’ door goedkopere elektrische wagens uit China, waarvan de prijs ‘kunstmatig laag wordt gehouden door enorme staatssubsidies’, aldus de Commissievoorzitter.

De Commissie aanvaardt die verstoring van de markt niet, klonk het. Ze wil vermijden dat de productie van elektrische wagens dezelfde richting uitgaat als de zonne-energie-industrie, waarin Europa pionierde, maar waar China de productie bijna volledig naar zich toe heeft getrokken en vandaag domineert. ‘We zijn niet vergeten hoe China’s oneerlijke handelspraktijken onze zonne-industrie hebben beïnvloed’, zei Von der Leyen. ‘Europa staat open voor concurrentie, maar niet voor een race naar de bodem.’

Importheffingen?
Indien een dergelijk onderzoek inderdaad stuit op ‘oneerlijke concurrentie’ uit China met staatssubsidies, zou de EU importheffingen op elektrische wagens uit China kunnen gaan invoeren. Bescherming van de Europese industrie is een van de pijlers van het beleid van de Commissie-Von der Leyen. Maar die industrie voelt de druk door de hoge energieprijzen in Europa en de steeds strenger wordende uitstootnormen.

Naast het onderzoek benadrukte Von der Leyen wel dat ze de gesprekken met Peking wil openhouden. Later dit jaar zal dit ongetwijfeld een belangrijk gespreksonderwerp zijn op de EU-China-top.
GakGak
0
BYD Company Limited (1211.HK)
HKSE - HKSE Delayed Price. Currency in HKD

244.800-3.000 (-1.21%)
At close: 04:08PM HKT

Dip.
GakGak
0
BYD Company Limited (1211.HK)
HKSE - HKSE Delayed Price. Currency in HKD

247.400+2.600 (+1.06%)
At close: 04:08PM HKT

Weer wat in herstel.
voda
0
Chinees BYD verovert elektrische stadsdistributie: ’Niet bang voor stroomtekort’
GERT VAN HARSKAMP

1 uur geleden in FINANCIEEL

TEUGE - BYD wil de Nederlandse distributie in de steden veroveren. De Chinese bouwer van elektrische voertuigen heeft hiervoor dinsdag een plan gepresenteerd, plus twee van de stekkertrucks die de Nederlandse winkels en horeca moeten voorzien van goederen. „Te weinig stroom in Nederland om te laden? Dat maakt bedrijven innovatief om oplossingen te zoeken.”

De plek waar BYD zijn plannen onthulde om de strijd aan te gaan met overige vrachtwachtenbouwers in de leveringe van trucks voor de elektrische stadsdistributie, kon niet sprekender. Twee type elektrische vrachtwagens van BYD, de ETM6 en de ETH8, stonden keurig opgepoetst in een hangar op vliegveld Teuge, het enige Nederlandse vliegveld waar elektrisch wordt gevlogen. Qua elektrisch vervoer geldt voor BYD: the sky is the limit.

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/185668927...
DeZwarteRidder
0
Mobiliteit•3 dec '22 10:02•Aangepast op 14 dec '22 09:17
'Elektrische vrachtwagen is een utopie'
Auteur: Jorn Lucas

Het heeft even geduurd maar de eerste elektrische vrachtwagens van Tesla zijn afgeleverd. De 'Semi' is in 2017 al aangekondigd, maar frisdrank-producent Pepsi heeft deze week de eerste exemplaren eindelijk in ontvangst kunnen nemen. Daarmee is Tesla zeker niet de eerste leverancier van elektrische vrachtwagens, er zijn al 30 verschillende modellen en er rijden 338 vrachtwagens in Nederland. 'Een druppel op een gloeiende plaat.'

Volgens Klaas de Waard, voorzitter van wegtransport-branchevereniging VERN, is de levering van de Tesla-trucks zeker geen begin van een versnelling van elektrisch vrachtvervoer. 'We hebben in Nederland 140.000 vrachtwagens.' Sterker, volgens De Waard zijn elektrische en de vrachtwagens op waterstof een 'utopie'.

Lees ook| Elektrische auto's minder populair door hoge stroomprijs

Niet omdat het technologisch niet mogelijk zou zijn, maar in eerste instantie in verband met de hoge kosten. 'Een diesel-vrachtwagen koste 110.000 euro, een elektrische vrachtwagen kost ruim 340.000 euro maar Tesla wil niet zeggen wat hun model kost. En een truck op waterstof kost zeker 700.000 euro. Dat kan alleen betaald worden door bedrijven die miljarden omzetten.'

2025 emissievrij

In Nederland maakt onder meer supermarkt-concern Albert Heijn gebruik van elektrische vrachtwagen, maar ze zijn volgens 'De Waard uiterst ontevreden.' 'De actieradius is veel te klein, de laadmogelijkheden zijn ondermaats. De distributiecentra van Albert Heijn kunnen pas in 2027 beschikken over voldoende laadmogelijkheden, terwijl zij al in 2025 emissievrij de binnensteden moeten binnenrijden.'

De overheid heeft de elektrische auto voor particulieren gestimuleerd met subsidies, maar dat is volgens De Waard geen optie voor vrachtverkeer. 'Nederland is belangrijk voor internationaal vrachtverkeer. Er rijden hier heel veel vrachtwagens uit verre landen, zoals Turkije maar ook Oost-Europa, Duitsland, Spanje en Griekenland. De bedrijven uit deze landen gaan echt niet met een elektrische vrachtwagen deze kant op rijden.'

Lees ook | Ondernemers niet te porren voor elektrische bestelbus
Buitenlandse trucks

De branche vreest dan ook voor de Nederlandse transportsector als bedrijven in ons land worden gedwongen om, op termijn, met emissievrije voertuigen te gaan rijden. 'Een stad als Amsterdam heeft per dag alleen al 800 vrachtwagenritten voor de voedselindustrie. De politiek zit wat dit betreft met de handen in het haar, want iedereen wil verduurzamen. Maar als dit zo doorgaat rijden hier alleen nog maar buitenlandse vrachtwagens die niet onder de Nederlandse wetgeving vallen.'
GakGak
0
BYD Company Limited (1211.HK)
HKSE - HKSE Delayed Price. Currency in HKD

239.000-8.800 (-3.55%)
As of 01:36PM HKT.....een zwakke periode voor BYD.
GakGak
0
BYD Company Limited (1211.HK)
HKSE - HKSE Delayed Price. Currency in HKD

235.200+1.400 (+0.599%)
As of 03:30PM HKT. Market open.
GakGak
0
BYD Company Limited (1211.HK)
HKSE - HKSE Delayed Price. Currency in HKD

257.400+16.600 (+6.89%)
At close: 04:08PM HKT
Willempie3
0
Het volgende half linkse kabinet komt weer een stapje dichterbij: Ook Omtzigt wil minder stikstof en minder vee.
objectief
0
quote:

Willempie3 schreef op 19 oktober 2023 08:46:

Het volgende half linkse kabinet komt weer een stapje dichterbij: Ook Omtzigt wil minder stikstof en minder vee.
Ja, Willem je blijft een zonderling die het van Baudet en Wilders moet hebben.
Voorlopig blijven deze personen en hun fracties enkel een belastinguitgave voor Nederland. De democratie wordt duur betaald.
Willy B.
0
www.tijd.be/ondernemen/auto/byd-beent...

BYD zit na een uitstekend derde kwartaal concurrent Tesla op de hielen als grootste maker van elektrische auto's ter wereld. Het Chinese bedrijf bewijst zich bovendien opnieuw als aardig winstgevend.

BYD - kort voor 'build your dreams' - boekte in het derde kwartaal zijn beste trimester ooit, blijkt uit cijfers die de in Hongkong genoteerde autobouwer maandag bekendmaakte. Het blijkt de voorbije maanden bijzonder weinig last te hebben gehad van de afnemende vraag waar Tesla-baas Elon Musk eerder voor waarschuwde.

BYD zag zijn omzet met 38,5 procent stijgen tot 162,2 miljard yuan (21 miljard euro). Op die omzet boekte het bedrijf 1,35 miljard euro winst, 82,2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Uit eerder vrijgegeven cijfers bleek al dat BYD in totaal 431.603 elektrische personenwagens had verkocht. Daarmee zit het bedrijf marktleider Tesla op de hielen. Het Amerikaanse bedrijf van CEO Elon Musk verkocht in het derde kwartaal 435.059 voertuigen. BYD zit met andere woorden al aan 99,2 procent van Tesla. Daar moet wel bij worden vermeld dat Tesla in het derde kwartaal iets trager kon groeien, omdat het enkele productielijnen een upgrade gaf.

BYD haalt nog niet dezelfde rendabiliteit als Tesla. De Amerikanen boekten op een omzet van 23,4 miljard dollar 1,9 miljard dollar winst. Maar terwijl de marges van Tesla krompen in het derde kwartaal, onder andere door de grote kortingen waarmee het strooide om marktaandeel te winnen, verdubbelden die van de Chinezen bijna.

Die verhouding zou nog verder kunnen omslaan naarmate de verkoop van het massamarktmodel van BYD, de Seal, stijgt, menen analisten. Die Seal moet de concurrentie aangaan met de Model 3 van Tesla, maar is volgens zakenbank UBS veel rendabeler.

Analisten van de Zwitserse bank haalden een tijd geleden een Seal uit elkaar, en waren verbaasd over wat ze aantroffen. De analisten rekenden uit dat BYD op de Seal 15 procentpunten meer winstmarge boekt dan Tesla op de vergelijkbare Model 3. In vergelijking met de klassieke automerken had BYD zelfs een winstvoorsprong van 25 procentpunten.

Die voorsprong heeft BYD volgens de Zwitserse bank te danken aan de verregaande verticale integratie: het bedrijf maakt zijn eigen batterijcellen. Maar de analisten schatten ook de aandrijving, elektronica en connectiviteit van de Seal zeer hoog in. Ze zouden niet moeten onderdoen voor de westerse concurrentie.

Naarmate BYD meer wagens in Europa verkoopt, zullen de groepsmarges ook stijgen. Het bedrijf kan hier hogere prijzen vragen dan in thuismarkt China. In het vierde kwartaal begint BYD bovendien met de levering van enkele luxueuzere modellen, zoals de Yangwang U8, wat de marges ten goede moet komen.

Het Chinese merk heeft ook nog veel groeiruimte in het Westen, al blijft de Amerikaanse markt voorlopig ontoegankelijk. De Europese baas van BYD zei eerder dit jaar dat het de bedoeling is dat zijn merk tegen het einde van dit decennium tot de drie populairste merken van Europa behoort. Al kan de Europese Commissie nog roet in het eten gooien. Commissievoorzitster Ursula von der Leyen kondigde onlangs een onderzoek aan naar oneerlijke concurrentie door Chinese wagens, vanwege de staatssteun die bedrijven als BYD ontvangen.

BYD verkocht in het derde kwartaal 431.603 e-auto's, goed voor 99,2 procent van het aantal verkochte auto's van de marktleider Tesla.
Behalve elektrische personenauto's maakt BYD ook elektrische bussen, vorkliften, fietsen, lichte vrachtwagens en hybridevoertuigen. Het bedrijf begon als fabrikant van batterijen, voor het zich tot autobouwer bijschoolde. Alle soorten voertuigen meegerekend verkocht BYD in het afgelopen kwartaal 822.094 exemplaren.
De holding Berkshire Hathaway van de superbelegger Warren Buffett is een van de vroege gelovers in BYD. Het investeringsvehikel van het 'orakel van Omaha' houdt een kleine 9 procent van BYD aan. Al cashte Buffett voor de zomer al een stukje via een resem aandelenverkopen.

Terwijl Tesla en BYD dicht bij elkaar komen qua omzet en winst, gaapt er nog wel een stevige kloof in de waardering. Op Wall Street kleeft op Tesla een koers-winstverhouding van 50. Voor BYD is dat 18. Dat weerspiegelt een zekere 'Chinakorting' - beleggers prijzen een zeker regimerisico in als de stem van Peking je kan maken of kraken. Maar analisten zijn momenteel toch optimistischer over de koersevolutie van BYD dan over die van Tesla.
GakGak
0
BYD Company Limited (1211.HK)
HKSE - HKSE Delayed Price. Currency in HKD

237.400-8.800 (-3.574%)
At close: 04:08PM HKT
.
Alleen wat de koers betreft is het inmiddels 1 stap vooruit, twee stappen terug.
GakGak
0
BYD Company Limited (1211.HK)
HKSE - HKSE Delayed Price. Currency in HKD

230.600-2.600 (-1.11%)
As of 03:22PM HKT. Market open.
GakGak
0
BYD Company Limited (1211.HK)
HKSE - HKSE Delayed Price. Currency in HKD

249.200+8.200 (+3.40%)
At close: 04:08PM HKT
GakGak
0
BYD Company Limited (1211.HK)
HKSE - HKSE Delayed Price. Currency in HKD

213.000-0.200 (-0.09%)....zit in een stevige Hong Kong dip.
GakGak
0
BYD Company Limited (1211.HK)
HKSE - HKSE Delayed Price. Currency in HKD

208.200-2.600 (-1.233%)
At close: 04:08PM HKT...gaat niet best daar in HKG/ China.

(gelukkig doet Rolls Royce het veel beter, maar dan gaat het niet meer over een auto....).
75 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,27  -0,36  -0,04%  29 apr
 Germany40^ 18.128,90 +0,06%
 BEL 20 3.886,76 +0,31%
 Europe50^ 4.985,31 +0,08%
 US30^ 38.368,53 0,00%
 Nasd100^ 17.790,45 0,00%
 US500^ 5.114,78 0,00%
 Japan225^ 38.225,67 0,00%
 Gold spot 2.335,18 -0,03%
 EUR/USD 1,0719 +0,23%
 WTI 82,70 -1,12%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Philips Konin... +29,35%
Alfen N.V. +14,76%
EBUSCO HOLDING +6,88%
FASTNED +4,79%
EXOR NV +3,96%

Dalers

Vastned -6,87%
VIVORYON THER... -5,88%
ASMI -4,39%
ADYEN NV -2,42%
BESI -2,42%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront