Google eens op de (Belgische) website : belegger.tijd.be +Mercedes.
H+2. H+ = Houden & (bij)kopen op koerszwakte. Risicospreiding is 2 : Gemiddeld risico.
Laatste update : 2 februari.
Mercedes-Benz: sterke cashflow
Mercedes-Benz gaf in een summiere update voorlopige cijfers mee over 2023. Daarin bleek de cashflow uit te komen op 11,3 mld. EUR. Boven de eigen raming en de analistenconsensus. Dit dankzij een lager werkkapitaal en een gunstige cashconversie. Eerder gaf men al aan 1,5% meer voertuigen te hebben verkocht dan een jaar eerder.
Op 22 februari volgen er definitieve cijfers.
De autobouwer krijgt meer cash binnen dan gedacht. Het aandeel beweegt al een tijd eerder zijwaarts, maar doet het toch beter dan de meeste sectorgenoten. Het aandeel is niet duur en stevig te behouden.
Ik heb in juli 2022 aangekocht tegen een koers van 55,0 euro. Ik zit er vooral in voor het zeer royale dividend. In 2023 kreeg ik bruto dividend van 5,20 euro per aandeel (bijna 9,5% t.o.v. mijn aankoopkoers van 55 euro). Dit wordt waarschijnlijk ook voor 2024 het bruto dividend.
Het Duitse dividendbelastingtarief is 26,375%. 15% daarvan kun je verrekenen via je Nederlandse aangifte inkomstenbelasting. Dividendlekkage is dan 11,375%.
Zelf heb ik me voorgenomen om die 11,375% eens terug te gaan vragen bij de Duitse belastingdienst. Ben benieuwd of me dat gaat lukken.
Ik ben benieuwd naar de cijfers op 22 februari.