Bed Bath & Beyond is zoals de naam al doet vermoeden een retailer die inspeelt op de noden in huis. U kan er alles vinden voor in de slaapkamer, de badkamer, maar ook de keuken, decoratie, babyspullen, health & beauty, … noem maar op. Het telde eind fiscaal jaar 2019 zo’n 1.500 winkels.

Het bedrijf heeft de laatste jaren de trend richting e-commerce gemist waardoor de resultaten achterbleven. Zo daalde de omzet van 12,3 miljard dollar in 2018 naar 11,15 miljard dollar in 2020. Ook werd een operationele winst omgedraaid naar een operationeel verlies.

Maar net als bij vele andere bedrijven heeft ook hier de COVID-19 crisis het beste naar boven gehaald. Dankzij de sterke positieve operationele cashflow evolueren de resultaten in gunstige zin waardoor ze aandeelhouderswaarde kunnen creëren. Iets waar vele shorters vandaag nog geen rekening mee houden.

De turn-around
De turn-aournd van BBBY begon al in oktober 2019 met het aantrekken van een nieuwe CEO. Mark Tritton was voorheen CMO bij warenhuisgigant Target en was daar verantwoordelijk voor de transformatie van het bedrijf naar een omni-channel shopping experience. Het aandeel Target steeg de laatste 2 jaar van 60 dollar naar 200 dollar dankzij deze succesvolle transformatie. Mark Tritton weet dus zeker goed waar hij mee bezig is.

In maart 2020 werd Joe Hartsig aangetrokken als CMO. Hartsig is voormalig Senior Vice President en CMO bij Walgreens. En in april 2020 kondigde BBBY de komst aan van John Hartmann als COO. Hartmann was voorheen de CEO van True Value Company, een van ’s werelds grootste hardware groothandelaars.

Kortom: bijzonder veel kennis om een succesvolle turn-around te realiseren bij Bed Bath & Beyond.

Die turn-around kwam er al in het tweede kwartaal 2020. Nadat de omzet in het eerste kwartaal door de corona lockdowns met 50% daalde, lag de omzet tussen april en juni slechts 1,1% lager dan in hetzelfde kwartaal van 2019.

De vergelijkbare verkopen per winkel lagen in het tweede kwartaal zelfs 6% hoger dan een jaar eerder, de eerste groei sinds 2016. Drijvende kracht achter deze sterke cijfers was de e-commerce waar Bed Bath & Beyond eindelijk zijn draai lijkt gevonden te hebben. Die stegen immers met 89% en maakten al 32% van de omzet uit.

Dankzij een beter voorraadbeheer, een optimalisatie van de werking van het bedrijf en lagere kosten was er ook een stijging van de bruto marge. Er werden zo’n 2.800 mensen ontslagen (5% van het personeel) en onrendabele winkels werden gesloten (120 in fiscaal jaar 2020 en nog eens zo’n 200 in fiscaal jaar 2021).

En ook in het derde kwartaal (dat liep van september tot november) werd die lijn doorgetrokken:

5% groei van vergelijkbare verkopen per winkel
94% groei van e-commerce
310 basispunten stijging van de bruto marge tot 35,4%
De short-squeeze
Centraal in de short-squeeze thesis staat de inkoop van eigen aandelen. Sinds Mark Tritton CEO is, wordt er werk gemaakt van de verkoop van niet-kernactiviteiten. Dat leverde het bedrijf het afgelopen jaar zo’n 600 miljoen dollar op. Dat geld wil BBBY aan de aandeelhouders uitkeren in de vorm van inkoop van eigen aandelen.

In eerste instantie was er een inkoopprogramma van eigen aandelen voor een bedrag van 675 miljoen dollar waarvan 225 miljoen dollar zou gebruikt worden voor het einde van het fiscaal jaar 2020 dat eindigt op 27 februari 2021.

Maar in december verhoogde BBY dit inkoopprogramma tot 825 miljoen dollar waarbij de extra 150 miljoen dollar direct gebruikt zal worden in het fiscaal jaar 2020. BBY koopt dus in een versneld tempo eigen aandelen in waardoor het aantal uitstaande aandelen zou kunnen dalen van 120 miljoen naar ongeveer 100 miljoen tegen eind februari.

Volgens onze laatst gekende gegevens staan er bijna 80 miljoen aandelen short.

Dat is 80% van het aantal uitstaande aandelen dat rekent op een daling van de beurskoers terwijl het bedrijf met een succesvolle en winstgevende turn-around bezig is.

De omzet zal in de toekomst lager uitvallen, wat volgens ons de basisthesis is van de shorters, maar de winstgevendheid zal verhogen. Nu de schulden grotendeels zijn afbetaald, kan BBBY zijn positieve cashflow aanwenden voor de inkoop van eigen aandelen om zo de shorters een hak te zetten.

Het management gaat uit van een EBITDA van 500 miljoen dollar voor fiscaal jaar 2021. Aan een huidige marktkapitalisatie van net geen 2 miljard dollar betaalt u dus amper 4 keer de EBITDA van 2021.

De koers/omzet bedraagt vandaag amper 0,25.

Technisch gezien zien we dat er een stevige basis ligt rond 17,5 dollar per aandeel. Een niveau dat recent nog met succes werd getest na een forse uitbraak. Ook het 200-daags gemiddelde zit weer in een stevige opwaartse beweging.

Een short-squeeze kan het aandeel dan ook terug katapulteren richting het niveau van 40 dollar. In 2015 noteerde het aandeel zelfs rond 80 dollar. In een short-squeeze weet je maar nooit.

Conclusie
Het neerwaartse risico lijkt ons beperkt door het stevig inkoopprogramma van eigen aandelen, het sterke nieuwe management, een gezonde balans en de positieve ontwikkelingen van het businessmodel.

We zien hier opnieuw een gelijkaardige setup aan Dillard’s en GameStop waar shorters zonder verder onderzoek een retailer onder vuur nemen … gewoon omdat COVID-19 en retailers niet samen gaan. Na onderzoek weten wij wel beter.

We leggen onze eerste fair value op 40 dollar maar zullen dit blijven evalueren aan de hand van wat de shorters doen. Een short-squeeze begeleiden is immers geen exacte wetenschap en evolueert mee met de beurskoers en het aantal uitstaande shorts.