PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL Mei 2014 - Betere tijden

729 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 » | Laatste
[verwijderd]
0
Er wordt erg geflirt met de 3,59/3,60, hopelijk kan het sentiment op de beurs alsnog het laatste duwtje geven en dan ligt de weg open voor een verdere stijging van een paar duppies.
Tordan
0
[verwijderd]
0
Bonn, 15.05.2014
Der Konzern hat im ersten Quartal 2014 seine Erlöse weiter gesteigert und das Ergebnis wiederum erhöht. Mit knapp 13,6 Milliarden Euro lagen die Umsätze in den ersten drei Monaten des laufenden Geschäftsjahres um gut 1 Prozent über dem Vorjahresniveau. Das Konzern-EBIT stieg im ersten Quartal 2014 um gut 2 Prozent auf 726 Millionen Euro.
Konzernumsatz auf 13,6 Milliarden Euro verbessert
EBIT im ersten Quartal auf 726 Millionen Euro erhöht
Prognose für Gesamtjahr 2014 bestätigt: EBIT von 2,9 bis 3,1 Milliarden Euro erwartet
CEO Frank Appel: "Ein guter Start ins neue Jahr"
www.dpdhl.com/de/presse/pressemitteil...

Heb het hele persbericht vluchtig doorgenomen. Ziet er goed uit. Omzet- en winstgroei en bevestiging van de eerder afgegeven outlook.
[verwijderd]
0
Slechte macrocijfers CPB door dalende gasopbrengsten. Maar gas gaat nog niet door een envelop volgens mij.
Tordan
0
PostNL: Rise like a Phoenix?

Door Nico Inberg op 15 mei 2014 om 11:00 | Views: 1.175 | Categorie: Aandelen, Beurs vandaag | Onderwerpen: aandelen

PostNL: Rise like a Phoenix?
De koers van PostNL stond precies een jaar geleden op 1,77 euro. Wie de commentaren uit die tijd nog eens naleest, zal raar opkijken dat er nu meer dan het dubbele voor het postaandeel betaald wordt.

Pensioenproblemen, een sterk krimpende postmarkt en een sterk negatief eigen vermogen; problemen genoeg voor Tante Pos. Gisteren werd echter alweer 3,59 euro betaald, een stijging van meer dan 100% in een jaar tijd.

Het winnende Songfestivallied Rise like a Phoenix van onze Oostenrijkse vriend(in) Conchita Wurst (je vraagt je wel af of hij geen andere achternaam had kunnen verzinnen..) is dus zonder meer van toepassing op dit volksaandeel. Zit er nog meer in het vat of is het nu wel even mooi geweest?

De eerstekwartaalcijfers van vorige week werden met gejuich ontvangen. Op de dag zelf spoot de koers een procent of 12 omhoog en ook de afgelopen dagen bleven de kopers de overhand houden. Inmiddels is de koers zo’n 17% aangedikt (circa 50 cent) sinds 6 mei.

Transitiefase

PostNL is bezig met een transitie van post- naar pakketbezorger. Het heeft geluk dat de minister de helpende hand toe heeft gestoken. Dit kunt u oneerlijk vinden, maar denk even terug aan de banken, ASML en andere bedrijven die steun hebben gehad tijdens de crisis.

De eisen die de overheid stelt aan PostNL zijn versoepeld en de posttarieven mochten in een half jaar tijd twee keer verhoogd worden. Dit heeft enerzijds geresulteerd in flinke kostenbesparingen:

• Geen bezorging op maandag.
• Geen post ophalen op zondag.
• Minder managementkosten.

Anderzijds heeft de verhoging van de tarieven extra geld in het laatje gebracht. Hoewel de volumedaling met 11,9% bijzonder hoog was, heeft PostNL slechts 3% minder omzet geboekt. Wel zegt het postconcern erbij dat de kostenbesparingen moeilijk zijn vol te houden, waardoor de komende kwartalen minder winstgevend zullen zijn.

De enorme volumedaling is ook een punt van zorg want ergens zou die markt toch een keer moeten stabiliseren, maar dat punt is nog niet in zicht.

Pakketdienst magere groei

PostNL richt zich dus meer en meer op de pakketbezorging. De trend van het online shoppen en spullen thuis laten bezorgen houdt voorlopig nog wel even aan. Helaas valt voor PostNL de groei in dat segment tegen. Met een magere groei van 5% valt de uitval bij de post nooit te compenseren.

Daarnaast is er veel concurrentie in dit segment, PostNL zit nog steeds hoger met haar tarieven dan de concurrentie, waardoor tariefverhogingen zoals bij de post uit den boze zijn. Als klap op de vuurpijl staat hier de winstgevendheid flink onder druk door noodzakelijke investeringen.

Ongeveer 40% van de omzet van PostNL komt uit Duitsland, Italië en Engeland. Ironisch is dat PostNL in Engeland een klacht heeft ingediend tegen Royal Mail, waarin ze bezwaar maakt tegen de tariefsverhogingen die Royal Mail daar door mag voeren van de overheid.

En dan is er nog de balans. PostNL heeft een schuld van ongeveer 1,26 miljard euro, waar tegenover een cashpositie van bijna een half miljard tegenover staat. Het netto eigen vermogen behelst ongeveer 600 miljoen euro negatief. Daarom betaalt PostNL voorlopig geen dividend. Hier tegenover staat een belang in TNT Post, wat nu op de balans staat voor 572 miljoen euro.

Waarom loopt koers op?

Wat is nu de reden dat de koers zo blijft oplopen? Het goede nieuws is dus dat PostNL de postdivisie redelijk onder controle heeft dankzij de tariefverhogingen en de flinke bezuinigingen. Post is nog steeds ongeveer de helft van de omzet van PostNL en blijft dus belangrijk.

Je kunt echter op je klompen aanvoelen dat de pakketdienst het moeilijk gaat krijgen. De concurrentie is enorm, waardoor de tarieven onder druk staan. Toch vind ik de koerssprong gerechtvaardigd. PostNL heeft eigenhandig (en met een zetje van Henk Kamp) de problemen in de krimpende postmarkt onder controle gebracht.

Het blijkt zelfstandig te kunnen overleven, zelfs zonder de verkoop van het belang in TNT. En dat is dan ook de eventuele katalysator voor een verdere koersstijging richting 4,5 - 5 euro. Een maand geleden is UPS in beroep gegaan tegen het bezwaar van de EU voor de overname van TNT.

Hoewel zo iets jaren kan duren, geeft het toch aan dat UPS nog steeds geïnteresseerd is. De verkoop van TNT zou het negatieve eigen vermogen in een keer opheffen waardoor de dividendbetaling volgend jaar al hervat kan worden.

Inmiddels heeft een Amerikaanse partij, First Eagle Investment Management (waar George Soros en Jim Rogers hun carrières zijn begonnen) al een belang van 3% opgebouwd in TNT. Het geeft weer wat extra fantasie aan de koers van PostNL en na een stijging van 100% in een jaar is dat hard nodig.

Patience
0

Wordt Uber.com de nieuwe PostNL?

Door: Walther Ploos van Amstel Gepubliceerd op 15 mei, 2014 in de rubriek Boeken
Kennisbank onderwerpen: Klantgerichtheid, Logistiek & Supply-chain management



Consumenten die online producten kopen en dit door een betrouwbare vervoerder willen laten transporteren kunnen vanaf vandaag gebruik maken van FretBay. Het platform is exclusief voor leden van TLN. Dat is een interessante ontwikkeling.

Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Twinklemagazine:

De opkomst van kleinere winkels, de ‘nano stores‘, renovatiebouw, webwinkels, peer-to-peer marktplaatsen, 3D printing en nieuwe zorgconcepten betekenen dat het transport in de steden en woonwijken vaker, vlugger en verser moet gebeuren.

Transport in binnensteden en woonwijken is steeds belangrijker door de verstedelijking. Alleen al Amsterdam heeft duizend nieuwe inwoners per maand. Ook Utrecht en Rotterdam groeien als kool. De laatste meters naar de consumenten worden fijnmaziger. Wie heeft er straks nog een keuken in zijn kleine appartement? Zelf je boodschappen doen met de auto is echt zo 2012.

Lokale regels
Elke gemeente stelt eigen regels op voor transport binnen de gemeentegrenzen; wel of geen milieuzones, venstertijden of voorkeursbehandeling. De vrachtwagen is daar te gast en moet behendig laveren tussen auto’s, OV-bussen, voetgangers en fietsers. Alleen die chauffeurs die echt de weg weten, en zich aan strikte gedragsregels houden, zijn welkom. Een rijbewijs BE alleen is echt niet voldoende. Even morgen een vrachtwagen leasen en zelf transportondernemer worden is er echt niet meer bij.

Stedelijke distributie
De distributie in de steden en woonwijken wordt haast onzichtbaar. Schonere, stillere, veiligere en kleinere voertuigen en vrachtfietsen zijn de nieuwe norm. Een Europese studie liet zien dat 50 procent van de zendingen met de vrachtfiets kan worden bezorgd. Een chauffeur rijdt in stedelijke gebieden nog maar 80 tot 120 kilometer per dag. Voertuigen zijn met hun boordcomputers verbonden met lokale verkeerscentrales om opstoppingen, werkzaamheden en scholen te mijden.

Bezorgers moeten steeds meer maatwerk leveren in Europese gemeenten. Dat is lastig voor grote pakketbedrijven als PostNL, DHL, UPS en DPD, die juist streven naar standaardisatie van hun processen en systemen om hun pakketprijs concurrerend te houden.

Slimme ict-clubs
Die traditionele pakketbezorgers krijgen nu concurrentie van slimme ict-clubs als UberRush, een zusje van van Google’s taxiplanner Uber, en Shutl, dat werd overgenomen door eBay. Zij regelen het leveren van een pakje met het gemak waarmee je een taxi boekt. Die taxi kan meteen komen, en direct leveren, of een pakje ophalen en later vandaag of morgen afleveren. Lokale, ervaren, koeriers doen het werk. De tarieven zijn concurrerend. Zou dit het antwoord zijn op die behoefte aan meer lokaal maatwerk? Nu komt dus ook Transport en Logistiek Nederland met het Franse Fretbay naar Nederland.

Niet alleen Uber en Shutl zijn bezig. Datafox zette zo’n 25 Amerikaanse start-ups op een rijtje met klinkend namen als Postmates, Zipments en Collect+. Ook Europese aanbieders zijn actief, zoals het Belgische City Delivery. Durfkapitalisten staan in de rij om te investeren. Wereldwijd gaat 40 procent van het durfkapitaal naar dit soort softwarebedrijven.

Winnaars?
De vraag is wie er straks gaat winnen. Worden het de wielen van PostNL en DHL of wordt het de bits and bytes van UberRush en Shutl? Of, zijn de partijen die de laatste meters naar de consument gaan regelen juist geweldig complementair? Shutl, eBay en DHL als een ‘marriage made in heaven’? Ik ben benieuwd…

[verwijderd]
0
En toen leek de 3.60 opeens weer heel ver weg.

Blij dat ik gisteren gehalveerd heb.

Steunniveau 3,40/3,30/3,10?? Zeg het maar!
[verwijderd]
0
Het gaat hier onderhand harder op en neer dan bij Pharming. +10%,-3%,-3%,+5%,+3%,-3%. Gestaag omhoog mag ook hoor...
729 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 7 mei 2024 17:35
Koers 1,219
Verschil +0,025 (+2,09%)
Hoog 1,230
Laag 1,190
Volume 3.409.674
Volume gemiddeld 2.192.224
Volume gisteren 7.621.396

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront