TomTom « Terug naar discussie overzicht

In Mei legt TomTom een gouden ei.

444 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 » | Laatste
hvasd2
0
quote:

visje schreef op 24 mei 2024 16:02:

@Krisna onzin, bij een belang van >50% kunnen ze een bod van EUR 6.00 doen en akkoord gaan.
de rest van de aandeelhouders kunnen ze uitroken middels een emissie.
Lijkt mij niet moeilijk voor de grote vier om een 50% + belang te verkrijgen

Ben bang dat de ondernemerskamer vragen zullen stellen over dat uitroken bij een koers van 6 Euro. Er zullen ook heel veel aandeelhouders uitgerookt moeten worden.
hvasd2
0
Zouden ze echt lak hebben aan de aandeelhouders die TT met die emissie door de donkere dagen hebben getrokken nu overboord worden gegooid met een goedkope exit. Hoeveel eelt heb je dan wel niet op je ziel als de 4 owners
tatje
0
Als je in 2022 de LT 600 en FCF 10% 2025 nog ambitie noemt, daar kan ik inkomen.

Maar als je in het rapport Q1 2024 je LT 600 en FCF 10% 2025 nog steeds ambitie noemt, daar ga ik niet in mee.

Als je in 2022 misschien maar 50% zicht hebt, dan kan je wat mij betreft het woord ambitie gebruiken.

Maar in Q1 2024 gebruiken ze nog steeds het woord ambitie, terwijl ze dan misschien 90% zicht hebben.

Ik zou ook voor 2025 het woord outlook gebruiken.

In Q1 2024 schreven ze ook een disclaimer.

"" We will continue to closely monitor car production volumes of our main customers
and optimize sales funnel conversion rates.""

Terwijl ze de oorzaak wel wisten.

Autoverkoop EU veert in april op na dip in maart
Leestijd van ongeveer 1 minuut
De verkoop van nieuwe auto's in de Europese Unie is in april flink gestegen, na de dip in maart. De verkoop nam op jaarbasis met bijna 14 procent toe tot 913.995 nieuwe personenauto's.
De Europese brancheorganisatie ACEA zegt dat die groei deels is te verklaren, doordat de aprilmaand dit jaar twee verkoopdagen meer telde dan april vorig jaar. Dat komt doordat Pasen dit jaar vroeg viel. Dat kalendereffect zorgde er ook voor dat in maart de verkopen met ruim 5 procent daalden.

Tja het schemert, zal het licht aanmaken :-)
tatje
0
Kan iemand dat rijmen.

LT 600 FCF 10% 2025 ambitie of outlook en dan een dirty van 10 of daar omtrent.

Terwijl Harold bij de call Q1 2024 ook nog iets zei over de jaren NA 2025.

So from that perspective, we are on track. Strategically, it is working as we had hoped and expected. So now I'd say, yes, it's a matter of converting all those opportunities that are opening up to real contracts going forward. But I think both in the auto industry, as well asin the Enterprise segment, that strategy is clear, it resonates. And I definitely believe it will give us an edge going forward for years to come.

FOR THE YEARS TO COME.
pwijsneus
0
quote:

hvasd2 schreef op 24 mei 2024 17:35:

Zouden ze echt lak hebben aan de aandeelhouders die TT met die emissie door de donkere dagen hebben getrokken nu overboord worden gegooid met een goedkope exit. Hoeveel eelt heb je dan wel niet op je ziel als de 4 owners
Dit is hoe jij er tegenaan kijkt natuurlijk. De oprichters zitten er anders in, hebben andere belangen, andere historie. Het koersverloop van het aandeel TomTom is niet bepaald om over een huis te schrijven. Het is ronduit belabberd.

Na een nosedive van bijna -/- 30% staat het aandeel op een multi-year-low, terwijl indexen ATH's neerzetten. Alternatieven genoeg, maar voor de founders zijn er ook genoeg alternatieven om waarde te ontsluiten, en via de beurs is slechts 1 van de opties.

Wat veel posters hier over het hoofd zien is dat het belang van de founders niet opgebouwd is uit 1 blok, maar uit 4 blokjes waarvan er 2 nog actief betrokken zijn, en 2 niet.

Situatie huidig is dat 44,9% in handen is van de major shareholder structure (founders excl treasury shares), en 55,1% is free float.
Straks groeit inderdaad het belang van de 4 founders naar >50% bij afronding van aandelen inkoop, en is free float <50%.

Wat betekend dit?

Zoals Tatje aangeeft is de ambitie van 600mln LBS omzet bij FCF van >10% nog niet omgezet naar een outlook. Indien je voor een 2e inkoopprogramma een tool in je gereedschap wilt hebben om gunstig te kunnen inkopen, kun je de outlook een jaar naar achter verschuiven. Momenteel consolideert de koers keurig rond de 5,50/5,60. Het kan vriezen, kan dooien...

Shortpositie bijna 5%. Gezien de aandeelhoudersstructuur is dit 10% van de free float.

(plaatje)
Bijlage:
pwijsneus
0
En hier de koersperformance van de afgelopen 10 jaar. Er is niemand hier die in de plus staat met deze investering, en mocht dat wel het geval zijn, was zo'n beetje elke andere beleggingsbeslissing een betere optie geweest. Nog een reden om voor een exit te pleiten.

(plaatje)
Bijlage:
tatje
4
Ik wil u nog even wijzen op de woorden van Jan - Jaap Bongers van Teslin, een >5% aandeelhouder in Tom Tom, bij .......

Natuurlijk als je spreekt over de toekomst, gebruik je het woord ALS :-)

Iedereen kent Tom Tom natuurlijk van de kastjes, maar die omzet is ongeveer weg.
Het bedrijf ontwikkelt zich goed en ze hebben honderden miljoenen geinvesteerd, in een platform waarmee ze geautomatiseerd kaarten kunnen maken.
Komt veel data in dat platform via o.a. Overture met AWS Meta en Microsoft.
Komen heel gedetailleerde kaarten uit, veel betere producten dan ze hadden.
Het nieuwe platform heet ORBIS en ze kunnen de kaarten ook nog eens goedkoper maken
Brutomarge is 90% , dus meer omzet over dat platform en het kan hard gaan.
Daar ligt ook de uitdaging.
Automotive heel goed , met een orderboek op het hoogste punt ever en je kunt zien hoe dat de komende jaren in de omzet gaat lopen.
Ze waren minder sterk in Enterprise, daar hebben ze dus met ORBIS ( nieuwe kaarten ) stappen gezet.
Nu commercieel aan de slag om een paar grote klanten te winnen.
ALS ze dat lukt heb je een fantastische investment case.
Dat is dus het punt waar ze hopelijk dit jaar succes gaan boeken.

Beste Mona,

ABN 11 buy
ING 6 hold.

De toonaangevende banken verschillen zeker 80%, is dat logisch !

Hold betekent dat, goed vasthouden en niet verkopen :-)

Prettig weekend.
pwijsneus
2
quote:

tatje schreef op 25 mei 2024 10:25:

Hold betekent dat, goed vasthouden en niet verkopen :-)

Prettig weekend.
Dat is het enige wat je kunt doen inderdaad.

Voor degene die dit afgelopen 10 jaar hebben gedaan hebben dit precies niets opgeleverd :-)

(plaatje)
Bijlage:
hvasd2
0
Er is natuurlijk wel 7,50 uitbetaald na die overname door Bridgestone. Dat ging volgens om 50% van de aandelen destijds in bezit. Toen waren er plots veel minder TT aandelen in omloop.
Nu paar jaar verder met veel minder aandelen ook nog een veel lagere koers icm met 250 miljoen cash en geen schulden en nog minder aandelen in omloop door aandelen inkoop.
Jammer alleen dat de bedrijfcijfers van TT elke keer zo belabberd zijn.
pwijsneus
0
quote:

hvasd2 schreef op 25 mei 2024 15:06:

Er is natuurlijk wel 7,50 uitbetaald na die overname door Bridgestone. Dat ging volgens om 50% van de aandelen destijds in bezit. Toen waren er plots veel minder TT aandelen in omloop.
Nu paar jaar verder met veel minder aandelen ook nog een veel lagere koers icm met 250 miljoen cash en geen schulden en nog minder aandelen in omloop door aandelen inkoop.
Jammer alleen dat de bedrijfcijfers van TT elke keer zo belabberd zijn.
Dat is toch waar het om draait, en waar vooral de koers op reageert.
Bijlage:
tatje
1
Veel forumleden miepen alleen over het verleden.

Gelukkig kijkt een veel gebruikte waardering ook naar de toekomst :-)

www.overnameadvies.nl/kennisbank/bedr...

""De DCF wordt geprezen om het feit dat er niet alleen naar de historische rendementen van een bedrijf wordt gekeken, maar juist ook naar de toekomstige vrije kasstromen. Hiermee wordt de toekomstige waarde inzichtelijk. En daar is waar het de koper precies omdraait met een aankoop.""

Ik werk met de volgende gegevens.

FCF
2025 68
2026 130
2027 200
2028 250
2029 300
2030 350

Denk dat Harold nog verder extrapoleert :-)

Ik ga er van uit, dat ORBIS echt aanslaat.

Prettige zondag verder en tot morgen.
pwijsneus
0
quote:

tatje schreef op 26 mei 2024 12:33:

""De DCF wordt geprezen om het feit dat er niet alleen naar de historische rendementen van een bedrijf wordt gekeken, maar juist ook naar de toekomstige vrije kasstromen. Hiermee wordt de toekomstige waarde inzichtelijk. En daar is waar het de koper precies omdraait met een aankoop.""

Marktwaarde (beurswaarde); dit is de waarde van het aandeel waarvoor het op de beurs wordt verhandeld. De marktwaarde komt door vraag en aanbod tot stand. De markttheorie stelt dat in de marktwaarde van een aandeel alle (verwachte) toekomstige winsten zijn verdisconteerd. Door de marktwaarde van een aandeel te vergelijken met de intrinsieke waarde van het aandeel zien beleggers of een aandeel over- of ondergewaardeerd wordt.

Beleggers in TomTom hebben overduidelijk weinig vertrouwen in de verwachte toekomstige winsten. In die zin ben jij dus een uitzondering op de regel. Het voordeel wat je hebt, is dat je je verlies wel kunt verzachten, omdat je net zoals de 2e lijns inkoper op 10-year-lows kunt middelen.

(plaatje)
Bijlage:
visje
0
quote:

VeniVidiMerui schreef op 24 mei 2024 16:30:

Visje, voor dergelijk verregaande beslissingen is minimaal 75% nodig; en is een nipte meerderheid niet voldoende.
goedemorgen Veni, bedankt.
met mijn oorspronkelijk bericht doelde ik er op dat ze met wat kunst en vliegwerk boven de 50% komen, dat is toch een belangrijke grens.
tatje
1
quote:

visje schreef op 27 mei 2024 09:17:

[...]

goedemorgen Veni, bedankt.
met mijn oorspronkelijk bericht doelde ik er op dat ze met wat kunst en vliegwerk boven de 50% komen, dat is toch een belangrijke grens.
www.veb.net/beleggen-in-aandelen/wat-...
NewKidInTown
0
Ruim ZEVENTIG minuten geen enkel stukje verhandeld, zie IK iets niet goed ???

Is dit een vorm van kracht of zwakte ? Of is er iets anders aan de hand, positief of negatief ? Ik sta open voor alles, mag ook reuring zijn, ik laat me wel verrassen........
Vive tu vida positivamente
0
Eerdaags moet dit zwaar gedrukte aandeel omhoog spuiten!
Wat de trigger gaat zijn weet alleen Harold Godijn en zijn directe belanghebbenden!
tatje
0
Hoe verwerk je inkoop eigen aandelen?
Aandelen die zijn ingekocht kunnen ingetrokken worden. Dit kan alleen als hiertoe een besluit is genomen door de algemene vergadering.

Volgens mij is er op de AVA 2024 nog geen besluit genomen.

Moet dus op de AVA 2025 ???

Of loopt het allemaal anders en komt er wel een AVA 2025 :-)

Komt er nog een AVA 2025 :-)

We weten dat elk punt de meerderheid van de founders heeft !

Wat beslissen de founders op de AVA 2025 over deze aandelen inkoop,

Tot nu toe is het de bedoeling !!!

On 30 October 2023, TomTom (TOM2) announced a share buyback program to repurchase shares for an amount up to €50 million. TomTom intends to cancel all shares purchased as part of the program.

intends - bedoeld , is van plan

Je kunt veel van plan zijn, maar de AVA beslist, dus bij TT zijn dat de founders.

Ik moet nog zien of ze geschrapt worden !
gvanmaarsum
0
Stel dat Tomtom de ambitie van € 600 mln omzet 1 a 2 jaar opschuift. Wat zou dit met de huidige koers van € 5,60 doen?
tatje
0
quote:

gvanmaarsum schreef op 27 mei 2024 12:28:

Stel dat Tomtom de ambitie van € 600 mln omzet 1 a 2 jaar opschuift. Wat zou dit met de huidige koers van € 5,60 doen?
Op 17 april 2024 zegt TT in het kwartaalrapport :

For 2025, we are reiterating our Location Technology revenue ambition of €600 million, as well as our free cash flow
target of 10% of group revenue.

Over de eerste vier maanden van dit jaar steeg de verkoop in de EU met 6,6 procent tot bijna 3,7 miljoen auto's.

Maar zeg nooit, nooit :-)
Beperktedijkbewaking
1
quote:

tatje schreef op 26 mei 2024 12:33:

...
""De DCF wordt geprezen om het feit dat er niet alleen naar de historische rendementen van een bedrijf wordt gekeken, maar juist ook naar de toekomstige vrije kasstromen. Hiermee wordt de toekomstige waarde inzichtelijk. En daar is waar het de koper precies omdraait met een aankoop.""

Ik werk met de volgende gegevens.
FCF
2025 68
2026 130
2027 200
2028 250
2029 300
2030 350

Denk dat Harold nog verder extrapoleert :-)
...
Fantasie is gelukkig toegestaan in dit land. Nu nog effe FCF omzetten in DCF met een discontovoet van laten we zeggen 4%. Dan komt de 350 in 2030 uit op 272.
444 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 14 jun 2024 17:35
Koers 5,485
Verschil -0,155 (-2,75%)
Hoog 5,670
Laag 5,445
Volume 348.316
Volume gemiddeld 298.435
Volume gisteren 437.003

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront