TomTom « Terug naar discussie overzicht

Over GPS positions, probes en realtime traffic

205 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 7 juni 2016 15:47:

[...]

Als jij een kok zou zijn dan zou je bij jou in restaurant "De Kaketoe" van alles kunnen bestellen, pizza's, vis, ribeye, curry's en noem maar op. En toch: als je het geserveerd krijgt en je neemt een hap dan smaakt het allemaal naar "Tom2 met hun superieure techniek en het gepatenteerde RoadDNA".
Álle gerechten. Zónder uitzondering.
Onzinnige vergelijking!
De basiskaart is het uitgangspunt. Dat zeggen inmiddels ook zo'n beetje alle experts (behalve wat Amerikaanse (Tesla, Toyota-USA etc.) en Israëlische (Mobileye) bluffers die de boel verdoezelen c.q. om aandacht schreeuwen). Daar bovenop heb je verschillende lagen.

Het gepatenteerde RoadDNA van TomTom is nauwkeurig en betrouwbaar (werkt onafhankelijk van fragiele mobiele datanetwerken/cloud) en dat is een absolute basisvoorwaarde voor de SDC (maar ook al eerder toepasbaar voor extra veiligheid via bijv. ADAS). Vervolgens kun je daar extra systemen aan toevoegen (bijv. LIDAR van Mobileye en vele andere partijen die hier mee bezig zijn).
[verwijderd]
0
Voor de geïnteresseerden (op de vingers van één hand te tellen waarschijnlijk): AI en Deeplearning kunnen niet zonder een gigantische hoeveelheid aan voorbeelden.
In deze tijd is het natuurlijk geen probleem om een sensor een groot aantal digitale voorbeelden voor te schotelen. Voordeel hierbij is dat je het gestructureerd en gestandaardiseerd aan kunt bieden.

Een bekende benchmark voor Visuele Informatie is KITTY (Ik kom ook wel eens de naam KITTI) tegen.
Doel is om aan de hand van bekende input een voorspelde output te krijgen. De fabrikanten kunnen aan de hand van vergelijkingen hun systemen heel snel laten 'leren'. Dat is natuurlijk slimmer dan de hele wereld rond rijden en dan maar kijken wat je allemaal tegenkomt. En toch komt dat ook nog voor. Op de CES vertelde de CTO van Mobileye dat ze extra mensen in India aan het werk gingen zetten om handmatige correcties uit te voeren voor beelden die niet goed door hun systemen geclassificeerd werden; De benchmark bevat namelijk bekende informatie, maar wat doe je met iets dat niet in de databank staat maar waar je toch iets van moet vinden? Op de open dag zag ik dat Tom2 bijvoorbeeld nog problemen tegenkomt bij het herkennen van onder- en bovenborden. En had Tesla onlangs niet een probleempje met het herkennen van wegkanten?

KITTY staat voor Karlsruhe Institute of Technology (KIT).
Toyota Technological Institute - Chicago (TTI-C) is trouwens één van de geldschieters hiervan.
Ze hebben een hele informatieve site met heel veel links en doorverwijzingen:
www.cvlibs.net/datasets/kitti/index.php
www.ttic.edu/
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Hik schreef op 25 mei 2016 17:00:

@BDB: vers van de pers. Vandaag gepresenteerd, ITS16 Traffic Management Plans: 2r1c5r3mxgzc49mg1ey897em.wpengine.net...

Ik ga het zelf pas redden om het in het weekend door te nemen.
Ook niet eerder aan toegekomen. Na tamelijk vluchtig lezen, nu een paar opmerkingen:

1. Slecht geschreven, vooral het bijna onleesbare begin (veel te lange zinnen!).
2. Je kunt misschien van elkaar leren, maar verder weet ik niet of het zinvol is om dit Europees te standaardiseren, laat staan te reguleren. Als je het per land een beetje op orde hebt, is dat al mooi.
3. In NL wordt veel van het voorgestelde m.i. al gerealiseerd via NDW, waar TomTom zowel data afneemt als toelevert.
4. Ik denk dat TT's VP Traffic, R-P. Schaeffer, goed van dit soort initiatieven op de hoogte is en er in de praktijk iig volop mee bezig is. Niet alleen strategisch en vooraf, maar ook in realtime.
5. Het artikel stelt dat door connected weggebruikers via hun navigatie-apparatuur aangevraagde/ingestelde routes waardevolle info opleveren voor trafficmanagement-centres tbv zeer korte-termijn voorspellingen (zeg een half uur vooruit) over de belasting van hun netwerk. Ik vind dat vooralsnog rijkelijk optimistisch. Laat Schaeffer zijn eigen TT-klanten waar nodig maar slim verdelen over het netwerk, dat is al mooi genoeg. (Ik weet niet of Schaeffer dit met mij eens is!)
6. Ik mis een beetje een over-all ARCHITECTUUR, waarmee je traffic management 'gelaagd' kunt benaderen. Van globaal landelijk of regionaal netwerk-management (tijdschaal: een uur) tot lokale stedelijke kruispuntregelingen (tijdschaal enkele seconden).
7. Nergens wordt het verschil tussen reguliere congestie en ad hoc congestie door incidenten benoemd, terwijl dat bij traffic management veel verschil maakt.
8. Disclaimer bij punt 6+7: dit zijn ook niet het hoofdonderwerpen van het artikel, mogelijk spelen ze achter de schermen of impliciet wel een rol.
9. Nog een disclaimer. Ik ben te lang (15 jaar) uit dat Ertico-wereldje om er nog echt over te kunnen oordelen, daarna ben ik andere dingen gaan doen. Maar bij de referenties zie ik enkele bekende namen, waaronder een slimme en zeer productieve jongere ex-collega die ik lang geleden ingewijd heb in het vak. Dat geeft vertrouwen...

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Hik schreef op 7 juni 2016 14:42:

Tesla snapt het helemaal, vorig jaar hadden we het nog over "Delen is het nieuwe bezitten":
www.vanguardtribune.com/2016/06/07/te...

"Sharing is caring" according to Tesla Motors
Valt wel mee. Ik lees in je link:

"The company wants to share out the 780 million miles of the semi-autonomous usage data to the US Department of Transportation (DoT) and other auto manufacturers."

Over welk tijdvak gaan die 780 mio miles (oftewel ruim 1 miljard kms)? Over alle door Tesla's tot heden afgelegde kms? Hoe lang zijn er al Tesla's op de weg? Weet het even niet uit mijn blote hoofd, maar anderhalf jaar of zo?

Ik wijs erop dat de connected klanten van TomTom momenteel per maand zo'n 10 miljard voertuigkilometers afleggen. Da's andere koek.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

groeibriljant schreef op 7 juni 2016 17:01:

[...]

Onzinnige vergelijking!
De basiskaart is het uitgangspunt. Dat zeggen inmiddels ook zo'n beetje alle experts (behalve wat Amerikaanse (Tesla, Toyota-USA etc.) en Israëlische (Mobileye) bluffers die de boel verdoezelen c.q. om aandacht schreeuwen). Daar bovenop heb je verschillende lagen.

Het gepatenteerde RoadDNA van TomTom is nauwkeurig en betrouwbaar (werkt onafhankelijk van fragiele mobiele datanetwerken/cloud) en dat is een absolute basisvoorwaarde voor de SDC (maar ook al eerder toepasbaar voor extra veiligheid via bijv. ADAS). Vervolgens kun je daar extra systemen aan toevoegen (bijv. LIDAR van Mobileye en vele andere partijen die hier mee bezig zijn).
Mee eens, maar volgens mij interpreteerde je @Hik (op wie je hier reageert) verkeerd. Ik las het zo dat hij op een ludieke manier min of meer hetzelfde zei als jij hierboven.
205 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 mei 2024 17:35
Koers 5,620
Verschil +0,065 (+1,17%)
Hoog 5,635
Laag 5,510
Volume 225.292
Volume gemiddeld 278.330
Volume gisteren 304.862

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront