De algemene rekenkamer

2.347 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 113 114 115 116 117 118 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
boem!
0
TT is geen OEM zij is slechts een toeleverancier van een al of niet gewild bijproduct in een auto.

Op basis van het gestegen backlog blijkt de vergrote interesse voor dat bijproduct bij OEM's.

Ik zie daarom de gote terugval in omzet die in 2020 gaat plaatsvinden(ca 110 mio) als een eenmalig gebeuren die de omzetten van 2021 en 2022 weinig zullen raken. Niet door ingehaalde vraag maar ook niet door een lagere basisomzet.

Anders geformuleerd: er zal vraaguitval plaatsvinden die niet wordt ingelopen echter die vraaguitval is NIET structureel.
Benjamin G.
0
ja je verhaal is helder. Ter ondersteuning van je pleidooi. De markt van verkoop van auto's mag teruggaan, dit geldt echter niet voor de mapmaking markt. Die groeit sterk. Bij monde van Godijn wint TomTom marktaandeel, reactie YES, YES, YES. Is gebruiksvriendelijkheid competitief ten opzichte van Google, reactie zeker zeker zeker.

Toch ben ik wat voorzichtig met de door jouw voorgestelde prognoses. Het is en blijft koffiedik kijken. Dat was het al voor deze crisis en dat is het nu zeker in deze crisis.

Ik hou vast aan TomTom heeft een uitstekende balans en staat goed voorgesorteerd om te verzilveren in een groeiende markt. Dan maar zien wat het wordt over 2 of 3 jaar.

boem!
0
Ik ben het met je eens, dat niemand de toekomst kan voorspellen en zeker niet in het geval van deze corona-uitbraak laat staan indien er een tweede uitbraak plaatsvindt.

Ik verwacht door een vermindering van 25% aangebracht te hebben op de te factureren omzet over geheel 2020 voldoende voorzichtigheid te hebben ingebouwd.

De gevolgen zijn dramatisch voor de OEM's zie de berichten dienaangaande van Daimler, Renault en VW maar die duiden op een daling van 25% ten tijde van de virus uitbraak.
Benjamin G.
0
Oké helder. Die 25% krijg ik zelf niet scherp. Het lijkt arbitrair te zijn. Dan nemen we dat als uitgangspunt. Het naijleffect verminder je in 2021 tot 5%. Hoe kijk je dan aan tegen herstel van de supply chain?

1. Dan verwacht je dat die dit jaar volledig is opgestart en hersteld?
2. Dan verwacht je dat de vraaguitval zich grotendeels beperkt tot dit jaar en niet tot volgend en komende jaren?


boem!
0
Indien de productiefaciliteiten weer opengaan gedurende dit kwartaal met een productieverlies van 50% scheelt dat TT 50% aan geprognotiseerde omzet van 110 mio ie 55 mio opgeteld bij het productieverlies in 1q van 110-85 mio ad 35 mio zit ik in mijn berekening nog slechts op 90 mio.
Omdat ik een verlies heb ingecalculeerd van 110 mio is er nog een buffer van 20 mio om extra productieverlies op te vangen gedurende het 2de halfjaar veroorzaakt door supplychain verstoringen ed.
Daarbovenop neem ik nog eens 5% productieverlies mee voor 2021 voor eventuele naijleffecten.

De door mij gehanteerde 25% is arbitrair maar ik kan me niet voorstellen dat deze 25% op jaarbasis overtroffen gaat worden, analisten schatten voor de OEM's voor geheel 2020 een vraaguitval in van 10% en bij vervolguitbraken een afname van de productie met 20%.
Benjamin G.
0
Blij dat ik heb doorgevraagd. Je bent volstrekt helder. Denk dat mijn aarzeling zit op 5% productieverlies in 2021 en de GACR wel toepassen op de oude situatie maar niet op de nieuwe situatie. In principe heb je die verklaard door productieverlies op eenzelfde manier te benaderen. Dat wil zeggen een correctie ten opzichte van productieprognoses pre corona.
boem!
0
Inderdaad.

Daarbij komt, dat bijna alle analisten geen oog hebben voor de deferred positie van Automotive.
De analisten gaan uit van een verdere vermindering van de omzet in 2q-2020 en schatten die voor geheel 2020 in op 240 mio.
Daarbij nemen ze mi de omzet over het 1q ad 50 mio als basis,
Mijn inschatting van deze gedachte zou het volgende beeld laten zien voor 2q 30 mio 3q 60 mio en 4q 100 mio.
Ik denk dat zij daar een aardige inschatting hebben gemaakt maar zijn daarbij vergeten dat de uitgestelde korte omzet ad 105 mio ook nog zijn weg zal moeten vinden.
3/4 van 105 mio zal de omzet met 75 mio verhogen waardoor de omzet in 2020 voor Automotive uitkomt op ca 315 mio.

We gaan bij de 2q cijfers zien of de analisten het bij het juiste eind hebben met hun omzet van 30 mio of dat daar als gevolg van de vrijval uit deferred 25 mio per kwartaal aan moet worden toegevoegd.
2.347 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 113 114 115 116 117 118 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 27 mei 2020 14:51
Koers 7,555
Verschil +0,115 (+1,55%)
Hoog 7,575
Laag 7,400
Volume 130.325
Volume gemiddeld 757.969
Volume gisteren 300.332