Forum: TomTom » De algemene rekenkamer | Eurobench.com

De algemene rekenkamer

2.134 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 102 103 104 105 106 107 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Makita
0
quote:

Makita schreef op 26 sep 2019 om 21:25:


Ja Koos ca. 900mln verborgen omzet waar TomTom opeens mee op de proppen komt met marges van >80%...

Onzekerheid tm 2022 is er niet. Ook Enterprise gaat goed samen met Microsoft. HD maps is goed van start gegaan.

Jarenlang bijna geen antwoord willen geven op analisten calls op vragen of de take-rates niet veel te laag ingeschat waren...

Nu weten we het antwoord.
boem!
0
Koos de lakmoesproef van de hernieuw berekende backlog zullen we reeds bij 3q kunnen verrichten.

2de helft 2019 Enterprise 82 mio en Automototive 128 mio volgens CMD.
boem!
2
Antwoord van IR tomtom op mijn vraag naar verband stijging commitments I case of shared revenues met 50 mio en Microsoft.

"Regarding the yoy growth is mainly driven to out partnetship with Microsoft.
However the number of increase with 50 mio is not directly related with our revenue."

Omdat het voor mij niet duidelijk is of dit een ontwijkend dan wel ontkennend antwoord betreft heb ik aan ir de volgende vraag gesteld:
Why you call it commitments of share-revenues if there is no connection with your revenues?.

Wordt vervolgd.
jovi
0
quote:

boem! schreef op 27 sep 2019 om 03:33:


Antwoord van IR tomtom op mijn vraag naar verband stijging commitments I case of shared revenues met 50 mio en Microsoft.

"Regarding the yoy growth is mainly driven to out partnetship with Microsoft.
However the number of increase with 50 mio is not directly related with our revenue."

Omdat het voor mij niet duidelijk is of dit een ontwijkend dan wel ontkennend antwoord betreft heb ik aan ir de volgende vraag gesteld:
Why you call it commitments of share-revenues if there is no connection with your revenues?.

Wordt vervolgd.


Bedankt voor al je nachtwerk boem!

jovi
boem!
0
quote:

Koos99 schreef op 26 sep 2019 om 19:26:


Afgaand op de CMD info worden de komende jaren 2020 + 2021 geen feest qua omzet en ook niet qua FCF.

Wat wel erg positief is, is het vermelden van de automotive backlog. Ik heb hier jaren geleden al op aangedrongen bij IR, het melden van automotive orders over het afgelopen jaar zegt niet veel. TomTom heeft me bevestigt dat wanneer een order die niet in het afgelopen jaar is afgesloten, naar boven wordt bijgesteld, dan werd deze niet meegenomen in de automotive order intake.

De automotive backlog is een mega EUR 1,600 milj. Waarom ik dat veel vind is als volgt. Ik heb op een rij gezet per jaar wat TomTom aankondigde dat de automotive order intake was. Daarbij opgemerkt dat TomTom altijd aangeeft automotive order intake exceeds xxx. Het is dus geen exacte wetenschap, maar beter heb ik niet.

2014 220
2015 300
2016 250
2017 400
2018 250
Oftewel in totaal is er aangekondigd voor EUR 1,420 milj.

Echter daar staat tegenover wat is gerealiseerd, immer elk kwartaal wordt er weer nieuwe automotive omzet gerapporteerd. Aangezien automotive orders tijd nodig hebben om tot ontwikkeling te komen, kijk ik enkele naar de omzet 2016 en later.
2016 132.6
2017 190.5
2018 245.1
2019 so far 141

Oftewel EUR 710 milj (erg toevallig dus exact de helft van EUR 1,420)

Dus als gekeken wordt naar de door TomTom aangekondigde deals, en daar wordt de gerealiseerde automotive omzet vanaf getrokken dan komt dat uit op EUR 710 milj

Als TomTom dus aankondigt dat er automotive backlog EUR 1,600 dan betekent dus dat er een gat is van EUR 890 milj

Deze EUR 890 milj komt dus voort uit:
a) new automotive order intake in 2019
b) bijstelling automotive order intake in de voorgaande jaren

Hoe je het ook wendt of keert EUR 890 milj die zomaar even naar binnen wordt gefietst als nieuwe automotive orders is groot.




@Koos het is duidelijk dat de eerder afgegeven orderboeken te laag zijn vastgesteld en dat zal met het huidige backlog niet anders zijn gegeven het DNA van TT.
Wat jij vergeet mee te nemen is de opbouw in deferred revenue over die periode. Die bedroeg voor Automotive ult 2015 op 22,6 mio en is opgelopen naar 209,4 mio 2q 2019. Ook dit is gewone IFRS omzet.

Hoe je het ook wendt of keert ook 700 mio (890 mio-210+22) is een bedrag dat nu zichtbaar wordt gemaakt als zijnde het verschil tussen eerdere opgegeven waardes van orderboeken en de herijking daarvan onder aftrek van nieuw gescoorde contracten in 2019 wo de eerste 2 HD-map deals.
Benjamin G.
0
Ik plaats de uitspraken van Goddijn in Management Scope 8-2019 ook in dit rekendraadje. Het forum maanddraadje heeft weer eens last van huilie huilie. Tevens die uitspraken onderstreept die meer inzicht geven in de uitgangspunten voor het cijferen en rekenen.

"Ik denk dat we nog zeker tien jaar moeten wachten op de doorbraak van de zelfrijdende auto."

"De toetredingsdrempel voor elektrische auto’s is lager." "In de ontwikkeling van consumentenelektronica zien we al jaren een enorme versnelling in productiecycli, dat is voor traditionele autofabrikanten ook enorm wennen."

"We zijn goed uit de startblokken gekomen en lopen inmiddels voorop met de HD-kaarten. Het mooie daarvan is dat we dan al snel meer volume kunnen draaien, wat de kans vergroot dat je als winnaar deze markt gaat leiden. Dat hebben we eerder meegemaakt met verkeerstechnologie, waar we een jaar of 12 geleden mee zijn begonnen. Dat kostte ons destijds veel tijd en energie, maar daar hebben we in Europa een marktaandeel in veroverd van uiteindelijk 80 procent. Dus dat loont wel."

"Het is nu nog erg moeilijk om ons marktpotentieel concreet te vertalen naar cashflow en marktaandeel, maar dat is wel wat analisten en aandeelhouders willen horen. Afijn, dat hoort er nou eenmaal bij als je beursgenoteerd bent, voor dat leven hebben we zelf gekozen."

"Maar er zijn ook andere redenen denkbaar om een alliantie aan te gaan. Zo kun je er makkelijker je schaalbaarheid mee vergroten."

"Er zijn inmiddels voldoende technieken om software beter, sneller en goedkoper te maken, maar die worden binnen de auto-industrie nog nauwelijks toegepast. Hoe dat komt? Cultuur speelt een belangrijke rol. De organisatie- en productiestructuur die autofabrikanten zo succesvol heeft gemaakt, werkt in softwareontwikkeling averechts. Ook in deze sector is veranderen niet makkelijk."

"Nou, onze omzet zal redelijk stabiel blijven. Daarbinnen zien we wel een duidelijke verschuiving: de omzet in consumentenproducten – de bekende navigatiekastjes – neemt sterk af, terwijl de verkoop van onze producten op het gebied van locatietechnologie sterk toeneemt."

Bron: Management Scope 08-2019, managementscope.nl/magazine/artikel/1...



Beperktedijkbewaking
0
quote:

boem! schreef op 30 sep 2019 om 07:10:


[...]
@Koos het is duidelijk dat de eerder afgegeven orderboeken te laag zijn vastgesteld en dat zal met het huidige backlog niet anders zijn gegeven het DNA van TT.
Wat jij vergeet mee te nemen is de opbouw in deferred revenue over die periode. Die bedroeg voor Automotive ult 2015 op 22,6 mio en is opgelopen naar 209,4 mio 2q 2019. Ook dit is gewone IFRS omzet.

Hoe je het ook wendt of keert ook 700 mio (890 mio-210+22) is een bedrag dat nu zichtbaar wordt gemaakt als zijnde het verschil tussen eerdere opgegeven waardes van orderboeken en de herijking daarvan onder aftrek van nieuw gescoorde contracten in 2019 wo de eerste 2 HD-map deals.

Je aanvulling op het huiswerk van @Koos (waarvoor nog lof), lijkt me correct. Maar er rijst bij mij een vraag. Is alle automotive omzet in de automotive order intake van een eerder jaar (of evt. hetzelfde jaar) begrepen en genoemd?

Ik denk aan:
- Omzet in 2016 of later waarbij de order al van voor 2014 stamt.
- Kleine aanvullende ordertjes die in hetzelfde jaar afgehandeld worden (unbilled recognised, billed recognised of deferred) maar die daarom wellicht niet in de 'officiële' order intake van dat jaar begrepen zijn.

Dat zou de backlog nog groter maken.

boem!
0
@BDB

Taco definieert de backlog als de IFRS omzet van ALLE gesloten Automotive deals waarbij contracten met minimum volumes niet zijn meegenomen.
Ook nieuwe deals maken geen deel uit van het backlog.
Ter aanvulling merkt hij op dat de IFRS-omzet vanuit het backlog af zal wijken van de te rapporteren omzet doordat te rapporteren omzet wordt bepaald door werkelijke ipv geschatte bedragen maar ook doordat gerapporteerde omzet bestaat uit gefactureerd minus het gedeelte uit facturering dat naar deferred wordt geboekt(25%) en vermeerdeerd uit de vrijval vanuit deferred.

Ervan uitgaande dat TT bij de bepaling van het backlog enige voorzichtigheid in acht heeft genomen mag je aannemen dat het backlog een stille reserve in zich herbergt.
We krijgen bij 3q een eerste indicatie hoe groot die onderschatting is door de gerapporteerde omzet te vergelijken met de 128 mio uit het backlog rekening houdend met de mutatie in deferred.
Makita
0
quote:

boem! schreef op 3 okt 2019 om 22:36:


@BDB

Taco definieert de backlog als de IFRS omzet van ALLE gesloten Automotive deals waarbij contracten met minimum volumes niet zijn meegenomen.
Ook nieuwe deals maken geen deel uit van het backlog.
Ter aanvulling merkt hij op dat de IFRS-omzet vanuit het backlog af zal wijken van de te rapporteren omzet doordat te rapporteren omzet wordt bepaald door werkelijke ipv geschatte bedragen maar ook doordat gerapporteerde omzet bestaat uit gefactureerd minus het gedeelte uit facturering dat naar deferred wordt geboekt(25%) en vermeerdeerd uit de vrijval vanuit deferred.

Ervan uitgaande dat TT bij de bepaling van het backlog enige voorzichtigheid in acht heeft genomen mag je aannemen dat het backlog een stille reserve in zich herbergt.
We krijgen bij 3q een eerste indicatie hoe groot die onderschatting is door de gerapporteerde omzet te vergelijken met de 128 mio uit het backlog rekening houdend met de mutatie in deferred.

Eigenlijk schandalig. Afgelopen jaren 1,2mrd als orderboekbedrag genoemd, wordt bovendien al een aantal jaar uit geleverd en blijkt er nog steeds minimaal 1,6mrd over te zijn. Allemaal omdat de take rates en verkochte auto’s hoger zijn dan geïndiceerd.

En dan nu nog steeds voorzichtigheid inbouwen vind ik teleurstellend. Maar ja wellicht een onverwacht plusje.
boem!
0
Ter aanvulling op mijn opmerkingen tav omzetten Automotive en Enterprise.

Taco is heel stellig in zijn bewering dat de IFRS omzet vanuit het backlog een faire inschatting is van het geherijkte backlog. Indien hij daarin gelijk zou hebben mag je voor de te rapporteren omzet een bedrag verwachten dat lager ligt dan de genoemde 128 mio omdat de gerapporteerde omzet afwijkt van de IFRS omzet door de mutatie in deferred.

Bij Entreprise een zelfde verhaal ook de 160 mio is een faire inschatting van wat je mag verwachten.

Ik kan me bij Entreprise nog voorstellen, dat de dominantie van US-klanten (Apple, Microsoft en Uber) heeft geleid tot voorzichtigheid bij het bepalen van de wisselkoers maar dan nog. Enterprise groeit fors door met name Microsoft en de samenwerking met Microsoft is uitgebreid waardoor je eerder eenzelfde groeipad in omzet zou verwachten met minimaal 30% tov 2018 maar dit wordt teruggedraaid naar 22%.

Met een mutatie van 35 mio voor deffered gelijk aan 1st helft 2018 en 2019 zou de gerapporteerde omzet van Automotive zelfs onder de 100 mio geraken.

Ik weiger dat vooralsnog te geloven.
Benjamin G.
0
Consumer 2019 - 2020 280 - 225
Automotive 2019 - 2020 265 - 305
Licensing 2019 - 2020 160 - 175

Totalen 2019 - 2020 709 - 708
Bruto marges 2019 - 2020 74% - 74%
Oper. exp. 2019 - 2020 660 - 540

Winst 2019 - 2020 -136 - -16

Uitstaande aandelen 2019 - 2020 135 - 110

Kortom we zijn er bijna! Op naar 2022.
boem!
0
Idien ik het juist interpreteer bestaat de Automotive backlog uit de te rapporteren revenues van alle (ook toekomstig ingaande) contracten waarbij geen minimum volumes of aankoopverplichtingen gelden.

Daarnaast is gegeven dat ieder contract op zijn merites is beoordeeld tav aantallen auto's en take-rates en die herweging per contract zal iedere maand maar in ieder geval 1 keer per kwartaal plaatsvinden.

Indien mijn interpretatie juist is zal het te rapporteren omzetcijfer slechts afwijken indien het totaalvolume van het onderliggende contract wijzigt of doordat er een nieuw gescoord contract aan de backlog wordt toegevoegd.
In mijn gedachtengang toont de backlog alle gesloten contracten waarbij men het totaalvolume heeft verdeeld rekening houdend met de toepassing van deferred.
Dit sluit ook aardig aan op de gerapporteerde omzet cum 3q voor Automotive ad 196,5 mio indien je naar de geherijkte 128 mio kijkt voor het tweedehalf jaar.

Ervan uitgaande dat de IFRS omzet in het eerste halfjaar niet zal onderdoen voor de 128 mio zou je op basis van deze gegevens een cum omzet verwachten van 3/4 x 2 x 128 mio = 192 mio.

Alhoewel niet belangrijk voor wat er werkelijk aan volume wordt gedraaid binnen Automotive daarvoor is de opratioenele omzet meer geeigend is deze nieuwe KPI vooral van belang omdat daaruit op termijn kan worden afgeleid of TT te postitief dan wel te negatief is geweest in haar schattingen.
2.134 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 102 103 104 105 106 107 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17-okt-19 17:37
Koers 10,090
Verschil +0,380 (+3,91%)
Hoog 10,210
Laag 9,711
Volume 1.298.876
Volume gemiddeld 614.289
Volume gisteren 1.715.912