'Volumes centraal bij cijfers Unilever'
31 juli 2009, 16:12 | ANP
AMSTERDAM (AFN) - Heeft was- en voedingsmiddelenconcern Unilever in het tweede kwartaal nog last gehad van teruglopende volumes? Analisten verwachten dat het bedrijf een licht hogere omzet heeft behaald, maar dat de operationele resultaten wel lager zullen zijn. Donderdag komt het bedrijf met de tweedekwartaalcijfers.

Analisten verwachten gemiddeld een omzetstijging van 1,7 procent terwijl in het eerstekwartaal een omzetdaling van 1 procent werd behaald door Unilever. Met name in West-Europa lopen volumes terug als consumenten vaker goedkopere (huismerk)artikelen kopen als gevolg van de recessie. Is het tij gekeerd en zal dit het laatste kwartaal zijn met mindere cijfers, vragen analisten zich af.

Het bedrijf gaf begin mei geen verwachtingen voor de rest van het jaar. Verwacht wordt dat de top van het bedrijf, onder leiding van de in januari aangetreden Nederlander Paul Polman, net als bij de eerstekwartaalcijfers optimistisch zal zijn over de groeikansen in de tweede helft van het jaar. Polman zei actie te hebben ondernomen om al in het tweede kwartaal hogere volumes te boeken door het tempo van innovaties op te voeren en meer ondersteuning aan de merken te geven.

Verwachting

De onderliggende omzetgroei - de verkopen tegen constante wisselkoersen en exclusief aan- en verkopen van onderdelen- zal naar verwachting uitkomen op 3,8 procent. In het eerste kwartaal was die 4,8 procent, dankzij prijsverhogingen, want de volumes krompen met 1,8 procent.

Analist Richard Withagen van SNS Securities schreef in een notitie voorafgaand aan de tweedekwartaalcijfers: ,,In het algemeen zal de consumptie saai zijn geweest, maar het lijkt erop dat Unilever in een aantal kernlanden en regio's langzaam beter aan het presteren is.''