Unilever « Terug naar discussie overzicht

Unilever krijgt de groei maar niet op gang

4 Posts
[verwijderd]
0
05.2.09 Geen beste beurt van Unilever: de marges dalen en het bedrijf laat de doelstellingen voor 2010 los. De koers moet het flink ontgelden.

Dat Unilever het lastig had, was al duidelijk in de rapportages over de voorafgaande kwartalen. Het omzetvolume staat al enige tijd onder druk. Alleen prijsverhogingen konden dat compenseren. Dat was al een signaal dat het niet echt goed ging.

De vierdekwartaalcijfers laten zien dat het tij nog niet gekeerd is. De onderliggende verkopen stegen 7,3%. Dat cijfer is het saldo van 9% stijging door prijsverhogingen en 1,6% daling van het volume. Zelfs de prijsverhogingen helpen niet om de omzet te laten renderen. De marge is namelijk gezakt met 0,7%. Dat is een kwalijke zaak, temeer daar de marketinguitgaven ook al teruggeschroefd zijn.

Deze cijfers zijn een zuiverder graadmeter voor de gezondheid van Unilever dan de nettowinst. Die steeg in het vierde kwartaal met 51%, maar dat kwam door de verkoopopbrengst van gedesinvesteerde bedrijfsonderdelen.

Het zal niet gauw beteren. CFO Jim Lawrence voorspelt voor de eerste helft van dit jaar lagere marges. Unilever geeft geen concrete doelen voor 2009. Erger nog, het laat de doelen voor 2010 los. Die bestonden uit een groei van de onderliggende verkopen van 3-5% gemiddeld per jaar en een operationele marge van ten minste 15%.Voor het hele jaar 2008 bedraagt die 17,7%, maar bekijken we alleen het vierde kwartaal, dan is het 14,4%. Als de afname gedurende de kwartalen doorzet, dan komt Unilever in 2009 nooit aan de 15%.

Unilever neemt om beleggers te paaien zijn toevlucht tot een oud recept: dividend verhogen. Voor de in Amsterdam genoteerde aandelen Unilever gaat dat 3% omhoog naar €0,77. Vanaf 2010 zal Unilever het dividend per kwartaal vaststellen en uitkeren. In 2008 heeft Unilever €3,6 mrd aan aandeelhouders uitgekeerd, waarvan €2,1 mrd via dividend en €1,5 mrd via aandeleninkoop.

Unilever heeft de problemen die al een tijdje zichtbaar zijn, dus nog steeds niet met succes weten aan te pakken. Dat tast de groeiperspectieven voor de toekomst aan. Juist een defensief fonds als Unilever is daardoor zelfs nu niet aantrekkelijk voor de belegger. Door de matige groei van de afgelopen tijd waren wij al niet enthousiast over dit aandeel en door de vierdekwartaalcijfers zullen we dat ook zeker niet worden. Na de cijfers zakte het aandeel tot 6%.

Unilever blijft bij ons dan ook op een verkoopadvies voor de korte termijn. Omdat er ook op de langere termijn volgens ons weinig te winnen valt, verlagen wij ons langetermijnadvies van houden naar verkopen.

Robert van den Oever, 5 februari 2009

www.beleggersbelangen.nl/web/Fonds-de...

Gr,
M041.
voda
0
Crisis raakt Unilever
FINANCIELE CRISISM a i n storyROTTERDAM (ANP) - De economische neergang treft ook was- en
voedingsmiddelenconcern Unilever. De winst van het concern,
bekend van A-merken als Unox, Ola en Knorr, staat onder druk
omdat consumenten de voorkeur geven aan goedkopere huismerken.
Unilever ziet zich genoodzaakt het winstdoel voor 2010 los te
laten.Niet alleen in de zogeheten volwassen markten als
West-Europa en de Verenigde Staten, ook in de 'groeimarkten'
Azië en Afrika bracht Unilever minder producten aan de man.
Eerder moesten concurrenten als Procter & Gamble, Kraft en
Danone hun verwachtingen naar beneden bijstellen.De nabije toekomst is volgens Unilever hoogst onzeker. ,,Wat
heb je aan het geven van een voorspelling als je die steeds moet
bijstellen. Dat doen wij niet'', aldus de kersverse topman van
Unilever, de Nederlander Paul Polman donderdag in een
toelichting op de jaarcijfers. Unilever had zich eerder ten doel
gesteld de brutowinstmarge te verbeteren tot 15 procent in 2010.,,Wij kunnen niet voorspellen hoe lang en hoe erg de
recessie is of wanneer die zal omslaan'', lichtte financieel
topman Jim Lawrence toe. Volgens het bedrijf gaan kenners ervan
uit dat het achttien tot 24 maanden duurt voordat de
wereldeconomie zich herstelt.Unilever, dat vorig jaar voor 40,5 miljard euro aan omzet
behaalde, wist de hogere omzet vrijwel geheel te realiseren door
prijsverhogingen. De prijs van producten werd verhoogd om de
hogere grondstofkosten op te vangen.Het concern heeft vooralsnog weinig voordeel van de
inmiddels over een brede linie gedaalde grondstofprijzen. Dit
komt volgens Polman omdat juist veel door Unilever gebruikte
grondstoffen, nog helemaal niet gedaald zijn.De reorganisatie die Unilever in 2007 aankondigde en met
name de Europese onderdelen zal treffen, begint nu zijn vruchten
af te werpen. Des te opvallender dat het bedrijf geen concreet
vooruitzicht wil geven, menen kenners. Unilever kijkt of het ook
bepaalde onderdelen van het plan versneld kan doorvoeren.Verkoop van grote bedrijfsonderdelen is niet aan de orde. De
economische crisis zou zelfs kansen kunnen beiden voor het doen
van aankopen, aldus Polman. Het stuwen van de verkopen krijgt
echter de hoogste prioriteit van Unilever komend jaar. Zo gaat
het bedrijf consumenten meer keuze bieden door bijvoorbeeld
naast een duurdere Unox-soep ook een goedkopere
Unilever-soepvariant aan te bieden.Het loslaten van de doelstelling en het achterblijven van
een concrete verwachting voor 2009 werd niet goed ontvangen op
de beurs in Amsterdam. Het aandeel verloor donderdag 6 procent.
,,Zo laat je de markt in het ongewisse en dat is niet goed'',
aldus een analist van SNS Securities.((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Unilever jaagt beleggers schrik aan (2)
N i e u w bericht, meer informatie

AMSTERDAM (ANP) - De beleggers op de Europese
aandelenmarkten vonden het donderdagochtend welletjes na twee
achtereenvolgende dagen van koersstijgingen. Zij pakten over een
breed front hun winsten.

In Amsterdam moest het was- en voedingsmiddelenconcern
Unilever een koersverlies van 4 procent incasseren nadat het
zijn doelstellingen voor de langere termijn had laten varen.
,,Dat is erg teleurstellend, hoewel het hier en daar wel werd
verwacht in de markt'', aldus Bastiaan van Ede, handelaar bij
ING.

Mede door het verlies van Unilever, een zwaargewicht in de
AEX, verloor de hoofdindex in Amsterdam 0,9 procent op 252,45
punten. De MidKap-index ging het beter af met een kleine plus
van 0,9 procent op 317,58 punten. Dat werd vooral veroorzaakt
door koerswinsten van de toeleverancier aan de chipindustrie
ASMI en het biotechbedrijf Crucell.

ASMI maakte, zonder duidelijke reden, een sprong van 8,2
procent. ,,Er speelt momenteel zoveel bij het bestuur van het
bedrijf, het heeft vast met inside information te maken'', zei
een handelaar in Amsterdam.

Crucell ging 3,4 procent omhoog. De onderneming maakte voor
de opening van de beurs voor het eerst in zijn vijftienjarige
bestaan een jaarwinst bekend. De resultaten zijn ,,aanmerkelijk
beter'' dan verwacht, aldus analist Marcel Wijma van SNS
Securities.

De beurzen in Londen, Parijs en Frankfurt daalden 0,1 tot
0,8 procent. Het negatieve sentiment werd vooral ingegeven door
het lagere slot van Wall Street woensdag. ,,De onzekerheid slaat
weer toe na twee dagen van koersstijgingen. De markt wacht maar
op het stimuleringspakket van de Amerikaanse overheid, maar het
komt maar niet'', aldus handelaar Rob Koenders van Harmony
Vermogensbeheer.

Bijna geen enkel fonds in de AEX wist het hoofd boven water
te houden. Vooral de 'financials' hadden het zwaar. Aegon,
Fortis en ING verloren 1,2 tot 3,3 procent. Dat kwam mede door
teleurstellende resultaten van Deutsche Bank. Het Duitse
bankconcern is door de financiële crisis in 2008 voor het eerst
sinds de Tweede Wereldoorlog in de rode cijfers terechtgekomen.
Het aandeel werd in Frankfurt 3,2 procent lager gezet.

AkzoNobel werd 2,3 procent minder waard. De Belgische bank
KBC heeft het advies voor het chemieconcern verlaagd naar 'hold'
van 'accumulate'.

Op de valutamarkt noteerde de euro 1,2860 dollar tegen
1,2850 dollar bij het slot van de handel in Europa woensdag.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Unilever schrapt mogelijk voorgoed winstdoelstellingen


AMSTERDAM (Dow Jones)--Unilever nv ziet mogelijk permanent af van het geven van een winst- of omzetdoelstelling, omdat dit teveel nadruk legt op kortetermijndenken en de vooruitzichten voor de lange termijn in de weg staat. Dit zegt de recent aangetreden topman van Unilever, Paul Polman, donderdag tijdens een bijeenkomst voor journalisten.

Volgens Polman geven steeds minder bedrijven een doelstelling voor de winst of omzet.

Polman verving per 1 januari 2009 Patrick Cescau als bestuursvoorzitter van het concern achter merken als Dove, Ben&Jerry's en Unox en gaf tijdens de presentatie van de cijfers over het vierde kwartaal van 2008 in februari geen vooruitzichten in verband met de onzekere economische omstandigheden. Analisten gingen er toen vanuit dat het bedrijf dit wel weer zou doen wanneer de economische omstandigheden verbeteren.

Op donderdag liet Polman echter weten dat winst- en omzetdoelstellingen vaak tot kortetermijndenken leiden bij het management, omdat het salaris en de bonus vaak afhankelijk zijn van het behalen van deze doelstellingen.

"Wij runnen ons bedrijf niet in kwartalen", aldus Polman.

De CEO, voorheen werkzaam bij Nestle, vindt dan ook dat het bedrijf niet alleen op de cijfers beoordeeld moet worden, maar ook op de strategie voor de lange termijn en het management.



Door Michael Carolan en Anna Marij van der Meulen; Dow Jones Nieuwsdienst, +31-20-5715 201; annamarij.vandermeulen@dowjones.com



4 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 2 mei 2024 17:35
Koers 48,810
Verschil +0,310 (+0,64%)
Hoog 48,850
Laag 48,380
Volume 1.298.427
Volume gemiddeld 1.440.765
Volume gisteren 1.853.341

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront