Arcelor Mittal « Terug naar discussie overzicht

Cellulose nanofibres

7 Posts
[verwijderd]
0
Is er een nieuw tijdperk aangebroken en is "Cellulose nanofibres" de vervanger van Staal...?

Turning wood into car parts

The molecules of plant fibres are being transformed into a light-weight material five times stronger than steel that can be used to make everything from auto parts to electronic displays. No wonder the technology, called cellulose nanofibre, has piqued the interest of executives in Japan, where manufacturers in the world’s third-largest economy import almost all the metal and fuel they need. The new material is derived from common things like trees, rice straw and orange peel, which means supply is plentiful and more environmentally friendly than what’s used now.

While development is in the early stages, the government estimates domestic sales may be worth about US$8.3 billion in 15 years. The first commercial product is already out: a $2 pen that Mitsubishi Pencil Co. sells in North America. Cellulose nanofibres are also going to be an ingredient in adult diapers planned by Nippon Paper Industries Co., while Nissei Co. is considering using the stuff to slow the melting of soft-serve ice cream.

“Cellulose nanofibre itself could be an ace-in-the-hole for Japan’s industry,” said Hiroyuki Okaseri, a senior pulp and paper analyst at SMBC Nikko Securities Inc. in Tokyo. At a time when developed countries are looking for ways to curb carbon emissions, Japan sees commercial development of a plant-based building material as an attractive option to metals that require fossil fuels to mine, transport and process ore. The steel industry is the nation’s top polluter among manufacturers, accounting for more than 40 percent of industry emissions, government data show.

Leading the charge to a plant-based alternative are companies connected with the paper industry in Japan, where about 70 percent of the island nation is covered with forests. They’re looking for new markets and revenue as Japan’s shrinking population and the shift to more online content erode demand for books, newspapers and paper documents.

Seiko PMC Corp., a maker of chemicals for the paper industry, is offering potential customers cellulose nanofibre samples made at a pilot plant that began operating last year in Ibaraki prefecture, north of Tokyo. Papermaker Oji Holdings Corp. has teamed up with Nikko Chemicals Co. to develop the material for use in cosmetics such as cream foundations, gels, shampoo and mascara.

Developing cellulose nanofibre has gotten the backing of the government under measures enacted by Prime Minister Shinzo Abe intended to revive Japan’s stagnant economy. The trade ministry has asked for 450 million yen for the year starting April 1 to develop the manufacturing process and study how the material can be used. In cooperation with the auto industry, the Ministry of the Environment sought 3.8 billion yen to assess the potential for improved fuel efficiency and lower emissions by using the lighter-weight material in vehicles.

While replacing steel won’t happen immediately, car bodies made of cellulose nanofibre are a possibility, according to Kentaro Doi, director of the environment ministry’s climate-policy division. The economy ministry estimates automotive uses could account for as much as 60 percent of the 1 trillion yen market within 15 years. That figure could rise many times when markets outside Japan are considered, Watanabe said.

En als we naar de Carbon/Co2 kijken .....
e87
0
Klopt am moet anticiperen, staal is klaar straks daarom levert het langzaam niks meer op en moeten deze bedrijven gaan transformeren ik kan. De polymeerchemie verandert de wereld en de verhoudingen.
[verwijderd]
0
quote:

e87 schreef op 4 december 2015 09:48:

Klopt am moet anticiperen, staal is klaar straks daarom levert het langzaam niks meer op en moeten deze bedrijven gaan transformeren ik kan. De polymeerchemie verandert de wereld en de verhoudingen.
Wat een grote nonsens. Ik ben zelf chemicus. Dit is typisch een leugenbericht om de koers omlaag te brengen.
e87
0
quote:

shorterman schreef op 4 december 2015 09:52:

[...]Wat een grote nonsens. Ik ben zelf chemicus. Dit is typisch een leugenbericht om de koers omlaag te brengen.
Helemaal niet zit er zelf ook in en hoop dat het tijd keert en ben ook chemicus. Ik kan je tientallen voorbeelden noemen? Jij zelf ook neem ik aan, op dit moment zijn een hoop alternatieven nog niet betaalbaar maar dat gaat vanzelf komen. In autos zit bijvoorbeeld al steeds minder staal en ze worden steeds lichter.
[verwijderd]
0
quote:

e87 schreef op 4 december 2015 10:58:

[...]

Helemaal niet zit er zelf ook in en hoop dat het tijd keert en ben ook chemicus. Ik kan je tientallen voorbeelden noemen? Jij zelf ook neem ik aan, op dit moment zijn een hoop alternatieven nog niet betaalbaar maar dat gaat vanzelf komen. In autos zit bijvoorbeeld al steeds minder staal en ze worden steeds lichter.
Juist die betaalbaarheid zal ook op termijn een probleem blijven. Niets is zo goedkoop en zo bewerkbaar als gewoon staal. Bovendien wil men geen produkten met een te lange duurzaamheid. Staal heeft die duurzaamheid niet; aldus blijven mensen de produkten van de autoindustrie ook voortdurend kopen. Hebben jullie weleens nagedacht over de vraag waarom auto's niet van roestvrij staal worden gemaakt? Het antwoord is: "om de duurzaamheid te beperken". Om die reden komt de autoindustrie ook steeds weer met nieuwe modellen op de markt. Het geld moet blijven rollen.
[verwijderd]
0
Hier en dit is de andere "tegenhanger" van staal,

Microlattice

Lightest Metal Ever Is 99.9 Percent Air

www.livescience.com/52973-lightest-me...

nee het "oude" staal zoals wij het kennen is vergane glorie, kan ook niet anders..
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 24,300
Verschil -0,030 (-0,12%)
Hoog 24,680
Laag 24,160
Volume 1.804.974
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 3.748.681

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront