PostNL « Terug naar discussie overzicht

POSTNL mei 2015

280 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10 11 12 13 14 » | Laatste
voda
0
Postwet nog niet door de Eerste Kamer, onzekere week voor PostNL - Update

(Update van dinsdag gepubliceerd bericht 'Postwet nog niet door de Eerste Kamer' om reacties toe te voegen).


AMSTERDAM (Dow Jones)--PostNL (PNL.AE) heeft nog geen goedkeuring gekregen om het aantal brievenbussen in Nederland met de helft terug te dringen, een belangrijke stap voor het postconcern om de winstgevendheid in de toekomst veilig te stellen. De stemming hierover in de Eerste Kamer vindt volgende week plaats.

PostNL worstelt met een aanzienlijke daling van de postvolumes, die in geen enkel ander Europees land zo sterk is als in ons land, waardoor het vasthouden aan de huidige 19.000 brievenbussen door PostNL als te bezwarend wordt ervaren.

Het postconcern opereert met de postactiviteiten in Nederland onder de Universele Postdienst (UPD) en heeft zich onder die activiteiten aan regelgeving van de Nederlandse Staat te houden.

Dinsdag werden de wijzigingen voor de Postwet 2009 in een debat voorgelegd in de Eerste Kamer, nadat het wetsvoorstel op 29 januari werd aangenomen door de Tweede Kamer. De Eerste Kamer kan een wetsvoorstel enkel aannemen of verwerpen, zonder de mogelijkheid aanpassingen op het wetsvoorstel in te dienen.

Het wetsvoorstel had dinsdag zonder stemming aangenomen kunnen worden, als geen enkel lid om stemming had gevraagd. Maar dit komt nauwelijks voor meldt de persvoorlichter van de Eerste Kamer. "Behandeling leidt vrijwel altijd tot stemming", in tegenstelling tot een wetsvoorstel waaraan geen debat voorafgaat, ook wel 'hamerstuk' genoemd. Om de Eerste Kamerleden de mogelijkheid te geven tot fractieoverleg vindt de stemming bij de eerstvolgende vergadering op dinsdag 26 mei plaats. De Eerste Kamer vergadert e e n keer in de week op dinsdag.

PostNL streeft naar goedkeuring om het aantal brievenbussen terug te dringen naar 8.700 en wil ook dat de minimumeis voor het aantal postvestigingen wordt gehalveerd tot 1.000. Momenteel heeft PostNL 2.500 postkantoren.

Analisten van ING houden er vertrouwen in dat het wetsvoorstel wordt aangenomen door de Eerste Kamer, nadat stemming hierover dinsdag niet plaatsvond bij gebrek aan overeenstemming. "Het uitstel is een lichte tegenslag, terwijl onzekerheid voor nog een week aanblijft".

Voor PostNL CEO Herna Verhagen is modernisering en flexiblisering van de universele postdienstverlening belangrijk en zij meldde bij de publicatie van de eerstekwartaalresultaten dat er veel managementaandacht naar deze regelgevende kwestie uitgaat.

"PostNL heeft meer dan 50.000 mensen aan het werk, en wij willen dat graag in staat houden", was het betoog van de minister van Economische Zaken Henk Kamp in de Eerste Kamer dinsdag. "Het bedrijf moet dan ook mogelijk worden gemaakt om geen verlies te draaien op de UPD".

Voor de minister is het van belang dat de verplichting die de staat PostNL oplegt om de UPD op uit te voeren kostendekkend is, terwijl het postconcern niet meer dan 10% mag maken op deze activiteiten, wat ook in het voordeel van concurrent Sandd zou zijn, dat dan ook geen claim krijgt om mee te dragen aan een verlies.

Veranderingen in de Postwet moeten voor PostNL resulteren in EUR20 miljoen tot EUR30 miljoen aan jaarlijkse kostenbesparingen.

Eerder stond de Nederlandse regering een vermindering van het aantal postbezorgingsdagen en toename van de postzegelprijs toe. "Teveel winst wordt onmiddellijk gecorrigeerd door verlaging van de tarieven", geeft Kamp als verweer tegen de tegenstander in het parlement van de aanpassing van de Postwet. Iedere drie jaar zal gekeken worden naar gewijzigde omstandigheden, waarover beide kamers hun opvatting kenbaar mogen maken.

Gedurende het debat in de Eerste Kamer diende Anne Koning van de PvdA een motie in om inzage te krijgen in de kosten van PostNL voor UPD, welke data nu niet beschikbaar zijn buiten dan voor de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) aangezien dit informatie zou blootleggen aan de concurrentie. Kamp kwam Koning tegemoet deze eis te bespreken met de toezichthouder om tot intrekking van de motie te komen.

Volgende week wordt echter naast stemming over het wetsvoorstel ook over de motie gestemd.

PostNL gaat uit van een daling van de postvolumes tussen 9% en 12% op jaarbasis, vooral door de digitalisering van de samenleving. De dekking van digitale netwerk in Nederland is e en van de sterkste wereldwijd met het grootste internetknooppunt van de wereld in Amsterdam. Sinds 2004 zijn de volumes van PostNL met 40% gedaald.


Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com


roleo
0
Henk hou die 50000 werkenden lekker in staat jongen!
Dan kunnen we over een jaar de boel dicht flikkeren!
Post legt wel een skitterende bodem zo rond de 4,10
Erik9400
0
Fraude (in welke vorm dan ook) doet het vaak niet goed bij geleggers

Ben gisteren uitgestapt zonder winst maar ook geen verlies
jefkedeboskabouter
0
quote:

Erik9400 schreef op 21 mei 2015 08:53:

Fraude (in welke vorm dan ook) doet het vaak niet goed bij geleggers

Ben gisteren uitgestapt zonder winst maar ook geen verlies
Klopt, ik blijf zitten maar liefst niet te veel van die soort toestanden. Slecht voor het imago.
[verwijderd]
0
leeft postnl nog we. kijk die koers eens .Niet meer vooruit te branden. blij dat ik er vorig week uit gegaan ben
Patience
0
vrijdag 22 mei 2015
Doorgelicht
PostNL gaat all cloud
Vier stakeholders aan het woord

PostNL is als organisatie aan het transformeren om snel de veranderende markt te kunnen bedienen. Flexibiliteit en snelheid met betrekking tot de introductie van nieuwe producten en diensten zijn van groot belang. PostNL ziet public cloud-diensten, en vooral die van Microsoft, als essentieel onderdeel van de oplossing. PostNL gaat dan ook ‘all cloud’.
PostNL

Door slimmer gebruik te maken van de flexibele en dynamische diensten van Microsoft is PostNL in staat de vraag van zowel de interne organisatie als van hun miljoenen klanten vorm te gegeven. Door de all cloud-strategie kan PostNL alle it-systemen als clouddienst afnemen. Een combinatie van eigen datacenters en public cloud bracht in de ogen van PostNL vooral extra complexiteit, risico’s en kosten met zich mee. Uiteindelijk werd in het geval van Microsoft Office 365 voor SaaS gekozen en werd Microsoft Azure voor PaaS én IaaS gekozen.

De toevoeging van IaaS-diensten aan Microsoft Azure een jaar geleden, stelt PostNL in staat om meer applicaties, met name standaardpakketten, naar Azure te migreren en de transitie naar de cloud te versnellen. Sommige applicaties worden eerst naar Azure gemigreerd op basis van het IaaS-concept om vervolgens de benodigde wijzigingen door te voeren en daarmee de applicatie naar ‘PaaS-niveau’ te tillen, conform de principes binnen de all cloud-strategie.

PostNL heeft dus ook te maken met standaardpakketten die (nog) niet als SaaS kunnen worden afgenomen en met maatwerk in .Net en Java. Alle ongeveer vijfhonderd maatwerkapplicaties worden gemigreerd naar Microsoft Azure. Hierbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de PaaS-diensten die Azure biedt. Waar dat niet mogelijk is wordt IaaS toegepast. Ook standaardpakketten, waaronder bijvoorbeeld het contentmanagementsysteem Tridion, worden gemigreerd naar Microsoft Azure. Doelstelling van PostNL is om eind 2015 ‘het licht uit te doen’ in de eigen datacenters.

Op dit moment is ruim de helft van de ongeveer vijfhonderd applicaties naar Azure gemigreerd. Hieronder valt ook MijnPost. Dit portaal voor zo’n honderdduizend zakelijke klanten draait nu al meer dan een jaar succesvol op het Azure-platform. Ook draait inmiddels ruim een half jaar de corporate website www.postnl.nl succesvol op Azure. PostNL voert met deze transitie een innovatief sourcingmodel in: PostNL geeft applicaties bij een externe partij in beheer en neemt het vervolgens als SaaS-dienst af bij de betreffende partij (quasi-SaaS).

De volledige OTAP-omgeving is ingericht in de Azure-omgeving van PostNL. De ontwikkel- en beheerpartijen ICT Automatisering en Sogeti krijgen van PostNL de benodigde rechten om autonoom hun werk te kunnen doen. Doordat alles in één omgeving draait, kunnen (keten)testen sneller en gemakkelijker worden uitgevoerd. PostNL voert regie uit op de Azure-omgeving: vooraf worden met de beheerpartners schattingen gemaakt van het gebruik van Azure. PostNL houdt dat in de gaten en stuurt bij waar nodig. Vier belanghebbenden belichten hun rol in de all cloud-strategie van PostNL.
Wim Reedijk, directeur IT bij PostNL
Wim Reedijk, directeur IT bij PostNL

PostNL besloot in 2012 om alles in de cloud te zetten. Geen eigen systemen dus meer. Het klinkt als een heftig besluit, maar het is eigenlijk een heel logische stap. Zoals bekend is post als fysiek product aan het afnemen. Wij verwachten voor 2015 tot en met 2017 een volumedaling van 9 tot 12 procent. De pakketmarkt daarentegen groeit enorm. In 2005 hadden we te maken met tweehonderdduizend pakketten, nu zijn dat er gemiddeld zo’n 650.000 per dag. Daarbij hebben we te maken met enorme pieken tot wel een miljoen per dag.

Dat de aantallen van post en pakketten dagelijks fluctueren, heeft ook gevolgen voor ons personeelsbeleid. We zijn van een bedrijf met fulltime medewerkers naar een organisatie met nu zo’n dertigduizend parttimerbanen gegaan. Eigen systemen schaf je qua omvang aan om je hoogste piek op te vangen, maar als de capaciteit niet per seizoen maar dagelijks fluctueert, is de stap naar de cloud logisch voor PostNL.

Er zijn niet veel voorbeelden van cloudtransities zoals wij die hebben gemaakt. Iedereen is wel met de cloud bezig, maar dan met een klein onderdeel. Zoals wij de cloud omarmen is bijzonder, omdat wij hebben besloten volledig te stoppen met zelf it uit te voeren. Die strategie vereist een flinke verandering van de it-processen, cultuur, kennis en kunde binnen de it-afdeling van PostNL. Zo is een groot deel van de it-afdeling als het ware weg geautomatiseerd. Na jaren verschillende afdelingen te automatiseren wordt nu it-beheer zelf geautomatiseerd. Dit houdt in dat we alles opnieuw inrichten en faciliteiten uit een cloud huren.

Bij PostNL worden diverse partners ingeschakeld. ICT Automatisering en Sogeti zijn verantwoordelijk voor de cloudarchitectuur, migratie en het beheer van applicatieomgevingen. Zij leveren nu hun cloud managed services, voor het design, de bouw en het beheer. De keuze voor de publieke clouds van Microsoft Azure en Amazon is omdat wij per gebruik willen betalen om pieken en dalen op te vangen. ICT Automatisering en Sogeti zijn de ict-partners die de applicatiemigratie- en rationalisatie begeleiden. Met Salesforce.com richt PostNL aan de voorkant portalen in waarmee het informatie met bezorgers uitwisselt over poststukken en pakjes. In een later stadium doen wij dit ook met zakelijke klanten. Voor administratie en hr worden cloudoplossingen van SAP ingezet.

Om de ict-partners goed aan te sturen heeft PostNL de afdeling Cloud-IT in het leven geroepen. Die voert de regie over de leveranciers en zorgt voor goedwerkende interfacing en koppelingen tussen de verschillende bedrijfsapplicaties in de cloudomgevingen. De totale overstap moet eind 2015 worden afgerond. De implementaties van Salesforce en SAP lopen nog door tot in 2017.
[verwijderd]
0
g.raaier
0
Vanmiddag tussen 13.00 en 14.00 vind de stemming plaats over de postwet (1e kamer). Aanname zou goed moeten zijn voor een paar procentjes winst?
a_bientot
0
quote:

g.raaier schreef op 26 mei 2015 11:32:

Vanmiddag tussen 13.00 en 14.00 vind de stemming plaats over de postwet (1e kamer). Aanname zou goed moeten zijn voor een paar procentjes winst?
Laten we het hopen. Maar zoals Moneymaker het stelt is een vermindering van de brievenbussen toch niet zo'n denderend nieuws.
leonardus65
0
Postnl is vragende partij voor vermindering brievenbussen zijn besparingen dus, denk dus dat de koers eerder omhoog gaat met deze goedkeuring.
BulIisch
0
quote:

tony. schreef op 21 mei 2015 14:06:

leeft postnl nog we. kijk die koers eens .Niet meer vooruit te branden. blij dat ik er vorig week uit gegaan ben
Als ik alleen de laatse 50 postings lees zie ik dat je er al 4x volledig bent uitgestapt en opgelucht was.......vreemd.
Harlech1
0
Ai, als post zelfs op positief nieuws weer in elkaar zakt vraag ik me af of ik niet met verlies mn boeltje eens moet gaan verkopen :/
voda
0
PostNL mag brievenbussen in Nederland terugbrengen

Door Ellen Proper

Van DOW JONES NIEUWSDIENST


AMSTERDAM (Dow Jones)--PostNL (PNL.AE) heeft goedkeuring gekregen om het aantal brievenbussen in Nederland met ruim de helft terug te dringen, nadat de wet die dit mogelijk maakt dinsdag door de Eerste Kamer werd aangenomen. Het is een belangrijke stap voor het postconcern om de winstgevendheid in de toekomst veilig te stellen.

PostNL worstelt met een aanzienlijke daling van de postvolumes, die in geen enkel ander Europees land zo sterk is als in ons land, waardoor het vasthouden aan de huidige 19.000 brievenbussen door PostNL als te bezwarend wordt ervaren.

Het postconcern opereert met de postactiviteiten in Nederland onder de Universele Postdienst (UPD) en heeft zich onder die activiteiten aan regelgeving van de Nederlandse Staat te houden.

Dinsdag werden de wijzigingen voor de Postwet 2009 door de Eerste Kamer aangenomen, nadat het wetsvoorstel op 29 januari werd aangenomen door de Tweede Kamer. De Eerste Kamer kan een wetsvoorstel enkel aannemen of verwerpen, zonder de mogelijkheid aanpassingen op het wetsvoorstel in te dienen.

PostNL heeft hiermee goedkeuring gekregen om het aantal brievenbussen terug te dringen naar 8.700, terwijl de minimumeis voor het aantal postvestigingen wordt gehalveerd tot 1.000. Momenteel heeft PostNL 2.500 postkantoren.

Voor PostNL CEO Herna Verhagen is modernisering en flexiblisering van de universele postdienstverlening belangrijk en zij meldde bij de publicatie van de eerstekwartaalresultaten dat er veel managementaandacht naar deze regelgevende kwestie uitgaat.

Nadat bekend werd dat het voorstel is aangenomen door de Eerste Kamer steeg het aandeel en noteert omstreeks 14.25 uur 1,7% hoger op EUR4,21.


Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

jefkedeboskabouter
0
Ik zie het aandeel op termijn toch nog ff terugdippen naar 3,60 EUR. Ik hoop van niet natuurlijk aangezien ik reeds long zit, maar als dat ooit het geval is, koop ik bij.
brokkenpiloot
0
Vanmorgen op BNR was een interview met Paul van Liempt (09.30 uur). Dit kan nog beluisterd worden. Samenvatting: dividend over 2016 kan nog steeds en is afhankelijk van 3 dingen: de business in het algemeen (is positief), TNT Express verkoop (afhankelijk van goedkeuringen) en de rente (hiervoor is nog enige rugwind vereist). De proef met zondagbelevering wordt definitief ingevoerd. Men bezorgt nog steeds 2,8 miljard briefpoststukken per jaar. Pakketten wordt de groeimarkt met uitbreiding van mogelijkheden zoals uitbreiden van thans de 2 avondbezorgingen, bezorgen en installeren van bijvoorbeeld wasmachines, tv's en het retournemen oude apparaten, waardegoederen, bezorging op verzoek in tijdvak van 2 uur, < 09.00 uur ophalen van pakjes, dezelfde dag bezorging, waardegoederen zoals telefoons enz.
280 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10 11 12 13 14 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 1,250
Verschil +0,046 (+3,82%)
Hoog 1,250
Laag 1,210
Volume 1.766.025
Volume gemiddeld 2.111.168
Volume gisteren 1.803.919

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront