Omzet supers groeit weer
Supermarkten hebben hun omzet in januari van dit jaar - in vergelijking met 2013 - met 1,5 procent weten te verhogen tot 3,18 miljard euro. In november en december van 2013 daalden de omzetten nog, en de kerstdagen leverden supermarkten voor het eerst in 11 jaar een omzetdaling op van een procent.
Dit blijkt uit cijfers van GfK. Deze marktonderzoeker keek ook naar de aankopen van Nederlandse consumenten over de grens. Mede door de grote prijsverschillen met Duitsland wordt het voor Nederlanders steeds aantrekkelijker om bij de oosterburen een supermarkt te bezoeken.
Zo'n 48 procent van de Limburgers deed het afgelopen jaar minimaal een keer boodschappen over de grens. In 2012 was dat nog 44 procent. Van de totale huishoudelijke uitgaven besteedden de Limburgers 4,8 procent in het buitenland, in 2012 was dat 4,3 procent.
Ook inwoners van Groningen, Drente, Overijssel en Gelderland besteden steeds meer geld bij de oosterburen.
Lidl
De Duitse supermarktketen Lidl heeft zijn marktaandeel in ons land in één jaar tijd vergroot van 7,5 naar 9 procent. Dat komt neer op een omzetstijging van pakweg 500 miljoen euro, meldt vakblad Distrifood op basis van cijfers van Nielsen. Lidl is Aldi inmiddels voorbijgestreefd. Het marktaandeel van Aldi zakte van 7,6 naar 7,4 procent.
Marktleider is nog altijd Albert Heijn met een marktaandeel van 33,8 procent, een winst van 0,1 procent ten opzichte van eind 2012. AH boekte deze winst vooral door opening van overgenomen C1000-winkels.