Ahold « Terug naar discussie overzicht

Sectornieuws - diverse items

1.270 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... 60 61 62 63 64 » | Laatste
[verwijderd]
1
Omzet Jumbo Groep in 2013 2% hoger



AMSTERDAM (Dow Jones)--Jumbo Groep Holding bv, eigenaar van de supermarktketens Jumbo en C1000, zag de omzet in 2013 met 2% stijgen tot EUR7,092 miljard, meldt het niet beursgenoteerde supermarktconcern donderdag in een persbericht.

Jumbo Groep had eind vorig jaar met 658 winkels een marktaandeel van 20,1%, waarvan 12,6% voor Jumbo en 7,5% voor C1000. Het bedrijf van de familie van Eerd is daarmee na Albert Heijn (33,7% marktaandeel eind 2012)van Koninklijke Ahold nv (AH.AE) het tweede supermarktconcern van Nederland.

Eind 2013 zijn in totaal 65 van de 136 verkochte C1000-winkels aan Ahold en Coop overgedragen en 95 C1000 winkels omgebouwd naar de Jumbo-formule. Jumbo verwacht in 2014 nog 100 C1000-winkels naar Jumbo om te bouwen.

De autonome omzetgroei bij Jumbo bedroeg in 2013 1,8% en de autonome omzetgroei bij C1000 bedroeg 0,9%. Jumbo meldt dat de financiële resultaten in 2013 "ruimschoots aan de verwachtingen voldoen", zonder dat nader te kwantificeren. De nettoschuld bedraagt nu minder dan 2,5 keer de genormaliseerde EBITDA. De resultaten in 2013 "versterken de basis voor een verdere succesvolle groei van Jumbo in Nederland", meldt Jumbo in zijn persbericht.


Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com
voda
0
Jumbo: ombouw C1000-winkels werpt vruchten af

Gepubliceerd op 2 jan 2014 om 09:33 | Views: 3.929

VEGHEL (AFN) - De 95 C1000-supermarkten die tot dusver tot Jumbo zijn omgebouwd, voldoen ruimschoots aan de verwachtingen en behalen over het geheel genomen meer omzet dan voorheen. Dat maakte Jumbo donderdag bekend. Dit jaar verwacht het bedrijf een honderdtal C1000's om te bouwen.

,,We hebben het afgelopen jaar veel geleerd van de ombouw en dat werpt nu zijn vruchten af'', zei Jumbo-topman Frits van Eerd. Eind 2013 telde het supermarktconcern 391 Jumbo's en 267 C1000's. Dat waren er eind 2012 respectievelijk 309 en 365.

Het gezamenlijke marktaandeel is ruim 20 procent. Daarmee is Jumbo Groep op marktleider Albert Heijn na de grootste van Nederland.

Sterke basis

De ombouwoperatie zorgde vorig jaar voor een verschuiving van de consumentenomzet. Die daalde bij C1000 met 19 procent tot 3,3 miljard euro, terwijl die van de Jumbo-formule met 19 procent toenam tot 3,8 miljard euro. De totale jaaromzet steeg met 2 procent tot 7,1 miljard euro. De autonome omzetgroei bedroeg 0,9 procent.

Zonder concrete winstcijfers te vermelden, stelt Jumbo dat de financiële resultaten over 2013 ruimschoots aan de verwachtingen voldoen en een ,,sterke basis'' vormen voor verdere groei. Het bedrijf stelt vast dat zijn formule met de laagsteprijsgarantie ,,steeds relevanter wordt'' in de huidige economische situatie.

De Veghelse onderneming is ook tevreden over de Jumbo Foodmarkt die eind maart werd geopend in Breda. Wekelijks krijgt de megasupermarkt naast het NAC-stadion gemiddeld 35.000 klanten over de vloer. De omzetten zijn hoger dan verwacht. Medio 2014 opent Jumbo zijn tweede Foodmarkt in Amsterdam.
voda
0
Sligro realiseert 1,3% hogere omzet in 2013, vierde kwartaal tegenvallend
Door Bart Koster

Van DOW JONES NIEUWSDIENST

AMSTERDAM (Dow Jones)--Sligro Food Group nv (SLIGR.AE) heeft in 2013 een 1,3% hogere omzet geboekt door verkoopgroei in beide divisies, maar de omzet in het vierde kwartaal daalde en was met name in december lager dan verwacht, maakt het supermarkt- en groothandelsbedrijf uit Veghel donderdag voorbeurs in een persbericht bekend.

De omzet kwam het afgelopen boekjaar uit op EUR2,498 miljard ten opzichte van EUR2,467 miljard in 2012.

De omzet in de groothandelsdivisie Food Service steeg met 1,5% naar EUR1,658 miljard. In de divisie Food Retail, met de EMTE supermarkten en de bijdrage van de nieuwe afhaalservice Superdirect, nam de omzet 0,8% toe tot EUR840 miljoen.

Bij de EMTE-supermarkten bedroeg de identieke omzetgroei in 2013 1,9%, maar in het vierde kwartaal was er een daling van 0,3%.

Bij Food Service was de autonome omzetgroei (exclusief overname van Van Oers en rookwaren) 0,6%, maar in het vierde kwartaal was hier een daling van 0,3%.

De autonome omzetgroei voor de totale groep bedroeg over het hele jaar 0,9%, maar ook hier was er in het laatste kwartaal een daling, en wel 0,5%.

Sligro meldt in het begeleidend persbericht dat met name de omzet in de topmaand december lager was dan verwacht.

Op 23 januari 2013 zal het concern zijn volledige jaarcijfers publiceren. Het aandeel is dinsdag gesloten op EUR28,21.

Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com

voda
0
Bas en Digros verder als Dirk

DINSDAG 7 JANUARI 2014, 13:25 uur | 182 keer gelezen

AMSTERDAM (AFN) - De supermarktformules Bas en Digros gaan verder onder het label Dirk. Dat heeft moederbedrijf Detailresult Groep dinsdag bevestigd, naar aanleiding van berichtgeving door Het Financieele Dagblad.

De samenvoeging levert volgens het bedrijf efficiëncyvoordelen op en schept meer duidelijkheid voor klanten, mede door de grotere naamsbekendheid van Dirk. “Door de overgang van één formule met drie namen naar één formule met één merknaam kunnen we een nog grotere vuist maken op diverse vlakken”, zegt René van Klooster, directeur bij Detailresult Groep.

Als de naamswijzigingen zijn doorgevoerd bestaat de Dirk-formule uit 100 vestigingen. Bas en Digros hebben respectievelijk 32 en 17 vestigingen in Nederland. Voor de klanten van Bas en Digros verandert er volgens de supermarktketen behalve de naam niets.

De Detailresult Groep, ook eigenaar van supermarktbedrijf DekaMarkt, heeft in totaal 186 winkels in Nederland.
[verwijderd]
0
Discount supermarkten en online foodverkoop in de lift - Market Talk



AMSTERDAM (Dow Jones)--Discount supermarkten Aldi en Lidl en online foodverkopers hebben in 2013 in Nederland marktaandeel gewonnen ten koste van traditionele supermarkten en out-of-home aanbieders, meldt het Food Service Instituut Nederland (FSIN) maandag bij de start van vakbeurs Horecava. De omzet bij alle supermarkten steeg in 2013 weliswaar nog met 2% tot EUR29,3 miljard, maar dat kwam omdat prijsstijgingen van 2,5% de volumedaling meer dan compenseerden. De foodverkopen bij Aldi en Lidl (+3,1%) en online (+11%) stegen wel met toenemende volumes en daarmee met groeiend marktaandeel. De totale omzet aan eten en drinken in Nederland daalde het afgelopen jaar met 0,3% tot EUR57,0 miljard, waarbij met name de out-of-home kanalen als horeca, catering en gemaksaanbieders de omzet met 2,5% zagen dalen tot EUR17,5 miljard. In de afgelopen vijf (crisis)jaren daalde het marktaandeel in de foodsector van out-of-home naar 30,7% van 34,2% en steeg het marktaandeel van supermarkten naar 51,5% van 44,7%, blijkt uit het FSIN-rapport. (BTK)


Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com
voda
0
Carrefour meldt groei autonome omzetgroei in vierde kwartaal

AMSTERDAM (Dow Jones)--Het Franse supermarktconcern Carrefour sa (CA.FR) meldt donderdag dat de omzet in het vierde kwartaal met 3,2% is gegroeid, door groei in twee van zijn zwakkere markten in Frankrijk en Spanje.

De omzet kwam uit op EUR22,2 miljard ten opzichte van EUR22,85 miljard een jaar eerder. De daling is het gevolg van een verzwakking van de munteenheden uit Brazilie en Argentinie. In de berekening van de autonome omzetgroei zijn valutaschommelingen, maar ook de verkoop van benzine buiten beschouwing gelaten.

In heel 2013 daalde de omzet naar EUR84,32 miljard van EUR86,56 miljard. De omzet steeg met 2,5% op autonome basis.

Carrefour dingt samen met Tesco plc (TSCO.LN) naar de titel van de tweede grootste retailer ter wereld, na Wal-Mart Stores inc (WMT).

- Door Levien de Feijter, Dow Jones Newswires; +31 20 571 52 00; levien.defeijter@wsj.com

voda
0
Delhaize operationele winst 2013 conform guidance

AMSTERDAM (Dow Jones)--De Belgische supermarktketen Delhaize Group (DELB.BT) meldt donderdag dat de onderliggende operationele winst in 2013 in overeenstemming met de verwachtingen is uitgekomen en blijft in 2014 kosten besparen.

Uit de voorlopige, niet-geauditeerde resultaten komt een operationele winst van EUR770 miljoen naar voren, tegen vaste wisselkoersen, waar de verwachting op EUR755 miljoen lag.

In het begeleidende persbericht zegt chief executive Frans Muller dit jaar de omzet te willen vergroten. "Daarnaast zullen we proberen om de complexiteit en de kosten verder te verlagen, blijven we gedisciplineerd omgaan met de allocatie van kapitaal en willen we wederom een gezonde vrije kasstroom realiseren", voegt de topman daar aan toe.

De identieke omzetgroei in het vierde kwartaal bedroeg 3,0% tegen gelijke wisselkoersen. Autonoom groeide de omzet met 3,2%. De totale inkomsten kwamen uit op EUR5,338 miljard, ten opzichte van EUR5,335 miljard.

- Door Levien de Feijter, Dow Jones Newswires; +31 20 571 52 00; levien.defeijter@wsj.com


voda
0
Lidl wordt grootste retailer in Duitsland

ZONDAG 26 JANUARI 2014, 16:30 uur | 596 keer gelezen

NECKARSULM (AFN) - De Lidl-groep is in Duitsland het grootste detailhandelsconcern van het land geworden. Dat schrijven Duitse media dit weekeinde.

De holding waartoe Lidl behoort, de Schwarz Gruppe meldde zaterdag over het boekjaar 2012-2013 een omzet van 67,6 miljard euro te hebben geboekt. Daarmee lost de Lidl-groep het Metro-concern af, dat in het boekjaar 2013 een omzet van 65 miljard euro heeft behaald.

Metro is onder meer eigenaar van Media Markt, Saturn en de Kaufhof-warenhuizen. Behalve Lidl maken ook de Kaufland-winkels deel uit van de Schwarz Gruppe.

Lidl zou volgens het blad Wirtschaftsmagazin alleen al een omzet van 48,9 miljard euro hebben geboekt. Het Nederlandse Ahold, vooral actief in Nederland met Albert Heijn en in de Verenigde Staten, boekte over 2013 een omzet van 32,6 miljard euro.
voda
1
Keurmerkkip in opmars

DINSDAG 4 FEBRUARI 2014, 17:04 uur | 66 keer gelezen

DEN HAAG (AFN) - Consumenten eten steeds vaker diervriendelijk geproduceerde kip. De supermarktomzet van deze kippen is vorig jaar met 43 procent toegenomen. Dit blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van marktonderzoeker IRI Nederland en de aanbiedingen in folders of websites die stichting Wakker Dier bijhoudt.

Sinds de start van de campagne tegen de plofkip begin 2012 is de stijging volgens Wakker Dier zelfs 100 procent. De omzet van kip met een keurmerk in supermarkten neemt nu 13 procent in van het totaal. In 2011 was dit nog 7 procent. De cijfers zijn gebaseerd op de kassascans van alle Nederlandse supermarkten met uitzondering van Aldi en Lidl. Zo'n 80 procent van de Nederlandse kipconsumptie gaat via de supermarkt.

Uit de cijfers blijkt eveneens een enorme stijging in de verkoop van biologische kip en kip met Beter Leven-sterren. Als Wakker Dier deze cijfers doorrekent voor verschuivingen in supermarktland, blijkt hieruit een daling in de plofkipverkoop van 5 procent. Dit scheelt jaarlijks zo’n 6 miljoen plofkippen een ellendig leven, zegt Wakker Dier. In volume is het aandeel van diervriendelijker geproduceerde kip gestegen naar 12 procent van alle kipverkoop.
[verwijderd]
0
Omzet supers groeit weer

Supermarkten hebben hun omzet in januari van dit jaar - in vergelijking met 2013 - met 1,5 procent weten te verhogen tot 3,18 miljard euro. In november en december van 2013 daalden de omzetten nog, en de kerstdagen leverden supermarkten voor het eerst in 11 jaar een omzetdaling op van een procent.

Dit blijkt uit cijfers van GfK. Deze marktonderzoeker keek ook naar de aankopen van Nederlandse consumenten over de grens. Mede door de grote prijsverschillen met Duitsland wordt het voor Nederlanders steeds aantrekkelijker om bij de oosterburen een supermarkt te bezoeken.

Zo'n 48 procent van de Limburgers deed het afgelopen jaar minimaal een keer boodschappen over de grens. In 2012 was dat nog 44 procent. Van de totale huishoudelijke uitgaven besteedden de Limburgers 4,8 procent in het buitenland, in 2012 was dat 4,3 procent.

Ook inwoners van Groningen, Drente, Overijssel en Gelderland besteden steeds meer geld bij de oosterburen.

Lidl

De Duitse supermarktketen Lidl heeft zijn marktaandeel in ons land in één jaar tijd vergroot van 7,5 naar 9 procent. Dat komt neer op een omzetstijging van pakweg 500 miljoen euro, meldt vakblad Distrifood op basis van cijfers van Nielsen. Lidl is Aldi inmiddels voorbijgestreefd. Het marktaandeel van Aldi zakte van 7,6 naar 7,4 procent.

Marktleider is nog altijd Albert Heijn met een marktaandeel van 33,8 procent, een winst van 0,1 procent ten opzichte van eind 2012. AH boekte deze winst vooral door opening van overgenomen C1000-winkels.
voda
1
'Meer Nederlanders op foodtrip naar Duitse super'

Door grote prijsverschillen gaan steeds meer Nederlanders op 'foodtrip' naar een supermarkt in Duitsland. In de grensstreken is dat inmiddels in de cijfers terug te zien, meldde marktonderzoeksbureau GfK vandaag.

Bijna de helft (48 procent) van de Limburgers kocht het afgelopen jaar één keer per maand over de grens. Een jaar geleden was dat nog 44 procent. Van hun totale bestedingen aan voeding komt 4,8 procent over de grens terecht. Vooral voor wijn en aperitieven (15,6 procent), frisdranken en vruchtensappen (6,9 procent) en sanitaire producten (6,8 procent) trekken ze de grens over.

Hoge accijnzen
Dat de prijzen in Duitsland lager liggen, komt voornamelijk door de hoge accijnzen die in Nederland betaald moeten worden. 'Op een fles wijn ben je hier beduidend duurder uit', zegt supermarktdeskundige Joop Holla van GfK. Volgens hem slaan de Nederlanders die over de grens hun inkopen doen, vaak in één keer veel producten in. Het bedrag per supermarktbezoek in het buitenland ligt gemiddeld zo'n derde hoger dan hier.

Ook de inwoners van Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland besteden steeds meer bij de oosterburen, blijkt uit de cijfers van GfK. Voor Brabanders en Zeeuwen is het minder aantrekkelijk om in België supermarkten te bezoeken.

Belgen naar Nederland
Het prijspeil in Belgische supermarkten ligt ietsje hoger dan in Nederland. Daardoor is de situatie daar eerder andersom. Volgens Holla zijn er zelfs Nederlandse supermarkten die folders verspreiden in België om onze zuiderburen te verleiden om in ons land hun inkopen te doen.

De omzet van de Nederlandse supermarkten staat de laatste tijd onder druk. In november (min 0,6 procent) en december vorig jaar (min 1 procent) daalde de omzet zelfs. Afgelopen maand was weer sprake van een groei van 1,5 procent.

De gezamenlijke omzet bedroeg in januari 3,18 miljard euro, tegen 3,13 miljard euro in januari vorig jaar. De plus in januari heeft volgens Holla mogelijk te maken met weersinvloeden. Hij vindt het nog te vroeg om te spreken van een trendbreuk.


www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article...
voda
1
Boetes voorkenniszaak Super de Boer van tafel

VRIJDAG 7 FEBRUARI 2014, 18:58 uur | 38 keer gelezen

AMSTERDAM (AFN) - Oud-topman Tom Heidman van supermarktbedrijf Schuitema (tegenwoordig C1000) hoeft een boete van een ton die hij kreeg in een voorkenniszaak rond concurrent Super de Boer niet te betalen. Hetzelfde geldt voor C1000-franchiseondernemer Hans van Leeuwen, aan wie een boete van 114.000 euro was opgelegd.

Dat maakte de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vrijdag bekend. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft de boetes vernietigd omdat niet vast is komen te staan dat er daadwerkelijk sprake was van voorkennis in de zaak, die speelde in de aanloop naar de overname van Super de Boer door Jumbo eind 2009.
voda
1
Supers in actie tegen voedselverspilling

WOENSDAG 12 FEBRUARI 2014, 09:14 uur | 112 keer gelezen

DEN HAAG (AFN) - De Nederlandse supermarkten komen dit jaar met minimaal twee consumentenacties om de klant bewuster te maken van voedselverspilling. Daarover zijn afspraken gemaakt, meldde koepelorganisatie het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) woensdag.

Voorbeelden van mogelijke acties zijn het geven van meer uitleg over houdbaarheidsdata en het geven van bewaartips en recepten voor het koken met kliekjes in de consumentenmagazines. Ook worden consumenten gewezen op de digitale Bewaarwijzer van het Voedingscentrum. Daarmee kan per product worden opgezocht hoe lang het houdbaar is, nadat de verpakking is geopend of als er geen houdbaarheidsdatum op staat.

Recent onderzoek heeft aangetoond dat de consument per jaar 50 kilo voedsel weggooit. De consument is dus een belangrijke doelgroep als het gaat om verspilling te verminderen, aldus het CBL.

Beperken

De supermarkten benadrukken dat zij zelf al jaren bezig zijn om hun verspilling zo veel mogelijk te beperken. Dit gebeurt onder meer door steeds scherper te sturen op inkoopbeleid, kritisch te kijken naar aanbiedingen op versproducten, het aanbieden van kleinere porties en door samenwerking met voedselbanken.

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken ondersteunt het woensdag gepresenteerde initiatief. “Goed dat de supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen en de consument helpen in de strijd tegen voedselverspilling. Huishoudens gooien jaarlijks onbedoeld gemiddeld 350 euro aan voedsel weg. Dat is uiteraard zonde voor de portemonnee en niet duurzaam. Deze praktische acties door supermarkten helpen om mensen meer bewust te maken van dit maatschappelijk probleem”, stelt de bewindsvrouw in een reactie.
voda
1
Omzet Nederlandse detailhandel 2,6% lager in december - CBS

AMSTERDAM (Dow Jones)--De omzet van de detailhandel in Nederland was in december 2,6% lager dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. In November bedroeg de krimp 0,9% op jaarbasis.

Daarmee is in het vierde kwartaal van 2013 door de detailhandel 1,7% minder omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder.

De daling ligt volgens het statistiekbureau in lijn met het omzetverlies in de twee voorgaande kwartalen. "De prijzen stegen nauwelijks in vergelijking met een jaar eerder", aldus het CBS. "Op kwartaalbasis was dit de kleinste prijsstijging van de afgelopen vier jaar", aldus het CBS, eraan toevoegend dat dit onder andere kwam doordat het effect van de btw-verhoging per 1 oktober 2012 was uitgewerkt.

Het volume kwam in het vierde kwartaal van 2013 1,8% lager uit op jaarbasis.

De omzet van de non-foodwinkels was ruim 3% lager en het volume kromp met bijna 3%, stelt het CBS.

De postorderbedrijven en internetwinkels noteerden in het vierde kwartaal van 2013 de grootste omzetstijging sinds het vierde kwartaal van 2010. "De omzet lag in de laatste maand van 2013 bijna 20% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder", aldus het CBS.

Voor de winkels in voedings- en genotmiddelen was het beeld wisselend.

- Door Patrick Buis; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 52 00; patrick.buis@wsj.com


voda
0
Tesco schroeft investeringen terug

DINSDAG 25 FEBRUARI 2014, 14:39 uur | 90 keer gelezen

LONDEN (AFN) - De Britse supermarktketen Tesco gaat zijn investeringen de komende 3 jaar beperken tot niet meer dan 2,5 miljard pond (3 miljard euro) per jaar. Dat kondigde de grootste supermarktketen van Groot-Brittannië dinsdag aan.

In het afgelopen boekjaar trok Tesco nog 3 miljard pond uit voor investeringen. Het bedrijf gaat zich nu meer richten op de sterk groeiende markt voor onlineverkopen en gemakswinkels, scherpere prijzen en het verbouwen van grote winkels. In het vergroten van winkelruimte zal juist minder worden geïnvesteerd, aldus Tesco.

De maatregelen moeten Tesco helpen de concurrentie van prijsvechters als Aldi en Lidl het hoofd te bieden.
rende-ment
0
vr 28 feb 2014, 00:00
Ahold-topman: EU kent teveel handelsbarrières
door Richard van de Crommert
ZAANDAM -
Ahold-topman Dick Boer kan zich er serieus boos over maken. Terwijl er in Europa kansen liggen om de economie op stoom te laten komen, laat de politiek die kansen liggen. „Er zijn nog te veel handelsbelemmeringen in Europa”, aldus Boer. „Die moeten weg. Als we onze producten de grens over rijden, opent zich een papierwinkel. Van een echte interne markt is nog lang geen sprake.”

Boer spreekt uit eigen ervaring. Vanuit Nederland belevert hij zijn winkels in België. Het klinkt zo simpel en dichtbij om iets in België te verkopen, maar het is een hels karwei. De bureaucratie is volgens de topman te groot. „Declaraties op producten moeten heel anders worden afgehandeld. De btw moet op een totaal andere wijze worden afgedragen. En met artikelen waarop accijnzen zitten, opent zich weer een nieuwe papierwinkel. Daar waar gezegd wordt dat we een interne markt hebben, is het een hele hoop administratie in Europa. Van een interne markt is nog lang geen sprake.”
Ondernemerschap
Al die verschillende nationale regels werken verstikkend op het ondernemerschap. En in het bedrijfsleven daar moeten nou juist de nieuwe banen worden gecreëerd. „In de Verenigde Staten, waar we 60% van onze omzet boeken, zijn ook verschillende regels tussen de verschillende staten, maar die zijn vele malen kleiner. Daar is echt geen andere btw als je de grens overgaat. Eigenlijk zou ik willen dat er één voedselwetgeving is voor heel Europa. En ook in hoe je transacties afhandelt zou veel meer eenheid moeten zijn. We hebben in Europa meer mensen en veel minder interne markt. Dat is zeker lastig als je grenzen over wil.”
voda
0
Supermarktverkopen nog maar net in de plus

DONDERDAG 6 MAART 2014, 12:33 uur | 156 keer gelezen

DONGEN (AFN) - Supermarkten verkochten in februari nauwelijks meer dan een jaar eerder. De gezamenlijke omzet van de supers kwam vorige maand uit op 2,52 miljard euro, 0,2 procent meer dan in februari 2013. Dit blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

De verkopen van de Nederlandse supermarkten staan al een tijdje onder druk, doordat consumenten de hand op de knip houden en vaker voor aanbiedingen of huismerken kiezen. In november (min 0,6 procent) en december vorig jaar (min 1 procent) daalde de omzet zelfs. In januari was weer sprake van een groei van 1,5 procent.

De consument ging in februari, ten opzichte van vorig jaar, iets vaker naar de supermarkt (plus 0,8 procent) maar per bezoek werd er 0,6 procent minder uitgegeven. De gemiddelde kassabon was vorige maand goed voor 22,07 euro, aldus GfK.
voda
0
Lidl investeert miljoenen in distributie

DONDERDAG 13 MAART 2014, 15:49 uur | 82 keer gelezen

HUIZEN (AFN) - Supermarktketen Lidl Nederland investeert 60 miljoen euro in de bouw van een nieuw distributiecentrum in Waddinxveen, dat straks werk biedt aan 300 nieuw aan te trekken werknemers. Lidl gaat ervan uit dat het centrum in 2016 operationeel is. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

Lidl Nederland (13.000 werknemers) heeft al vijf distributiecentra. Het laatste werd vorig jaar in Heerenveen geopend. De van oorsprong Duitse onderneming is hier sinds 1997 actief en telt inmiddels 380 filialen.

Albert Heijn, weliswaar nog altijd de onbetwiste marktleider, heeft in toenemende mate te lijden van prijsvechter Lidl.
voda
0
Hahaha...

'Super geile' commercial van Duitse supermarkt

Reclame maken voor één product is al lastig, en meer dan eens wordt zo'n commercial als vervelend of irritant ervaren. Maar hoe zet je een complete supermarkt in de spotlights?

Onze eigen grootgrutter Albert Heijn heeft met de stuntelige filiaalmanager meneer Van Dalen de lachers op zijn hand, maar met de woorden 'Super Geil' zul je de goedlachse winkelchef AH's producten niet horen aanprijzen.

De Duitse supermarkt Edeka heeft er geen moeite mee, en laat de 58-jarige artiest Friedrich Liechtenstein met flair de koekjes, ijsjes, sushi en Wienerworsten aanprijzen. De bijna absurde tv-spot groeide inmiddels uit tot een knaller op YouTube. Het reclamefilmpje werd al zeveneneenhalf miljoen keer bekekend. Alles super...


Voor video, zie link:

www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/articl...
voda
0
Krimp in Nederlandse supermarktomzet versnelt

AMSTERDAM (Dow Jones)--De omzet van de Nederlandse supermarkten lijkt zich te versnellen, zo blijkt uit de laatste cijfers van onderzoeksbureau GfK. In de afgelopen week (10-16 maart) daalde de omzet met 3,3% naar EUR610,987 miljoen tegen EUR631,683 miljoen in de vergelijkbare week in 2013.

In de voorgaande week bedroeg de daling op jaarbasis nog 1,7%, terwijl in de week daarvoor nog sprake was van een omzetstijging van 0,7%.

De omzetdaling in de afgelopen week was vooral het gevolg van minder bestedingen per winkelbezoek. De omzet per kassabon daalde met 5,0% naar EUR21,08, terwijl het aantal kassabonnen nog met 1,8% steeg naar 28,99 miljoen.

Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com

1.270 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... 60 61 62 63 64 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:39
Koers 28,000
Verschil +0,120 (+0,43%)
Hoog 28,160
Laag 27,750
Volume 1.842.350
Volume gemiddeld 2.063.863
Volume gisteren 1.950.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront