PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL maart 2024

449 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 19 20 21 22 23 » | Laatste
Hernia
0
quote:

wins schreef op 15 maart 2024 19:22:

PostNL is 1 van de grootste werkgevers van Nederland, en ook een sociaal bedrijf vandaar ook een EX HR medewerkster aan het roer aangestuurd door de politiek, en de koers in hier is niet relevant,
Daarom zullen ze Ad Melkert wel in de raad van toezicht hebben. Hij is bekend van de Melkertbanen. Het is een socialist en hij heeft waarschijnlijk een hekel aan aandeelhouders. Hij komt op voor de werknemers van PostNL.
win some...
1
quote:

Ben schreef op 15 maart 2024 18:47:

BPost vandaag ook, en, nog erger aangepakt, ook met plots omzet.
Men speelt al jaren met de koers van die bedrijven, en, dat heeft slechts heel gedeeltelijk met toekomst, resultaten en (mis)management te maken.
Lage omzet en dalende koers; 'men' speelt met de koers.
Hoge omzet en dalende koers: 'men' speelt met de koers.

Eigenlijk komt het er dus op neer dat er bij een koersdaling altijd sprake is van een 'men' die speelt met de koers.

En dat al jarenlang.
BoterbijdeVis
1
quote:

Hernia schreef op 15 maart 2024 19:24:

[...] Daarom zullen ze Ad Melkert wel in de raad van toezicht hebben. Hij is bekend van de Melkertbanen. Het is een socialist en hij heeft waarschijnlijk een hekel aan aandeelhouders. Hij komt op voor de werknemers van PostNL.
Tja, een vroegere socialistische politicus had tijdens zijn actieve loopbaan ook een bloedhekel aan aandeelhouders. Dat zag je ook terug in zijn initialen nl W(einig) K(ans). Maar eenmaal met pensioen bloeide zijn liefde voor commissariaatjes zeer uitbundig . Oa SHELL, KLM en ING. Leuke bijverdienste was dat naast staatspensioen.
hejobo
1
Ja onze Wim was een groot liefhebber van kapitaal.
Bij de FNV stond hij nog te schreeuwen van het wordt een hete herfst of nog een bekende kreet van hem van dan staken wij het eruit.
En inderdaad al die commissariaatjes hebben hem geen windeieren opgeleverd.
De beste man zijn ware aard hebben we gezien.
Pure zelfverrijking.
JvH
1
quote:

Trader Stef schreef op 15 maart 2024 17:44:

K in eindveiling laatste 500K aandeeltjes gekocht.
Mooi weekend
Dat zou betekenen dat K verplicht een bod moet doen.
Hernia
1
quote:

BoterbijdeVis schreef op 15 maart 2024 21:09:

[...]

Tja, een vroegere socialistische politicus had tijdens zijn actieve loopbaan ook een bloedhekel aan aandeelhouders. Dat zag je ook terug in zijn initialen nl W(einig) K(ans). Maar eenmaal met pensioen bloeide zijn liefde voor commissariaatjes zeer uitbundig . Oa SHELL, KLM en ING. Leuke bijverdienste was dat naast staatspensioen.
ING, Shell, KLM en PostNL zijn allemaal ex staatsbedrijven. Ideaal voor bijbaantjes van ex politici. Zo werd Camiel Eurlings bestuurder van KLM en er zijn nog veel andere voorbeelden. De bedrijven worden er meestal veel slechter van. Het zijn over het algemeen geen goede bestuurders. Beter is iemand uit het bedrijfsleven te selecteren. De politici krijgen de voorkeur bij de ex staatsbedrijven, omdat het vriendennetwerk het belangrijkste is. De verwevenheid PostNL en ING is ook zoiets. Verhagen is ook commissaris van ING. De overname van Sandd is heel slecht voor de aandeelhouders van PostNL geweest. PostNL heeft de schulden overgenomen, terwijl de extra omzet niet rendeert. Nu zit PostNL met een relatief hoge schuld.
o€e$m€s
0
quote:

win some... schreef op 15 maart 2024 19:26:

[...]

Lage omzet en dalende koers; 'men' speelt met de koers.
Hoge omzet en dalende koers: 'men' speelt met de koers.

Eigenlijk komt het er dus op neer dat er bij een koersdaling altijd sprake is van een 'men' die speelt met de koers.

En dat al jarenlang.
14 Mar 2024 Qube Research & Technologies 0.60%
6 Mar 2024 Marshall Wace 1.21%
5 Mar 2024 Marshall Wace 1.18%
1 Mar 2024 Qube Research & Technologies 0.56%
wins
0
Postnl heeft een beschermings constuctie, zodra K vijandig wordt dan laat de overheid het aandeel verwateren.
eu-forist
0
quote:

Hernia schreef op 15 maart 2024 19:24:

[...] Daarom zullen ze Ad Melkert wel in de raad van toezicht hebben. Hij is bekend van de Melkertbanen. Het is een socialist en hij heeft waarschijnlijk een hekel aan aandeelhouders. Hij komt op voor de werknemers van PostNL.
Melkert sjachert ook in de gezondheidszorg bij. Niet bepaald ten faveure van personeel. Deze rol vervult hijn ook bij PostNL. Heeft al diverse malen FNV van de CAO onderhandeltafel weten 'weg te jagen'

wnl.tv/2023/01/31/ad-melkert-houdt-po...
Riquer
1
Interessant stuk uit DFT van prof Jaap van Duijn

Voorbode van mogelijke afsplitsing wordt Post weer staatsbedrijf
Met een zelfstandig pakketdienst ??
Het paard is op de wagen

Jarenlang was ik geabonneerd op een Britse krant. De krant was uitstekend – de beste in zijn soort – maar de bezorging door PostNL werd steeds belabberder. De krant van vrijdag kwam vaak pas op woensdag en tijdens de feestdagen werd er een week lang helemaal geen krant bezorgd, waarna er drie tegelijk in de bus vielen. Dus heb ik de krant maar opgezegd. Een digitaal abonnement is stukken goedkoper en de vrijdagkrant lees je dan ook op vrijdag. Goed voor mij, maar voor PostNL een klant minder en dus minder inkomsten.

Geleidelijk aan is de postbezorging in Nederland steeds slechter geworden. PostNL staat model voor wat er in het neoliberale tijdperk met zijn onvoorwaardelijk geloof in marktwerking allemaal kon gebeuren. Decennialang een keurig en betrouwbaar overheidsbedrijf, moest de PTT in 1989 eerst privatiseren om als KPN verder door het leven te gaan. Een paar jaar na de beursgang van 1994 moesten telecom en post uiteraard worden gesplitst, want de huidige generatie beleggers houdt nu eenmaal niet van conglomeraten. Dus kregen we naast KPN ook TNT, wat in 2011 PostNL werd.

De marktwerking vereiste dat PostNL mocht proberen elders postbedrijven over te nemen en dat het op de eigen thuismarkt concurrentie (o.a. van Sandd) moest toestaan. Het werd allemaal niets. PostNL mocht Sandd in 2021 overnemen, want op een krimpende markt waren twee aanbieders echt teveel van het goede. Technologische ontwikkelingen (e-mail, sociale media als WhatsApp) deden het klassieke briefverkeer steeds verder slinken.

Nu is PostNL terug bij af. Als het, onder welke naam dan ook, nog steeds een staatsbedrijf was geweest, had iedereen dat prima gevonden. Als marktonderneming met een beursnotering is het een heel slechte belegging gebleken. In februari 2007 kostte het aandeel nog €14,50, nu staat de koers 92% lager. We gaan de dag nog beleven dat een postzegel (nu €1,09) even duur is als een aandeel van het postbedrijf (nu €1,22). De prijs van het laatste daalt voortdurend, het brieventarief stijgt voortdurend. Eens gaan de prijzen elkaar kruisen. De gemiddelde inflatie sinds 2000 bedraagt 2,2%, maar de postzegelinflatie is met 4,7% meer dan het dubbele.

Op de economenschool leerden we dat er zoiets is als prijselasticiteit. Het is de mate waarin de vraag reageert op een prijsverandering. Wordt brieven versturen duurder? Dan worden er minder brieven verzonden. Bij PostNL hebben ze die prijselasticiteit vast wel eens uitgerekend.

Moet ons postbedrijf wel een private onderneming zijn? Bijna anderhalve eeuw was het dat niet. Briefverkeer heeft een sociale functie en de postbode was een spil in dat sociale verkeer. Wegen hebben ook een sociale functie, waarbij we ons niet afvragen of een weg, ergens in het buitengebied, wel druk bereden wordt. Hij wordt toch door de overheid onderhouden. Het zou dus helemaal niet zo gek zijn als PostNL gewoon weer een staatsbedrijf werd.
Trader Stef
3
quote:

Riquer schreef op 16 maart 2024 13:05:

Interessant stuk uit DFT van prof Jaap van Duijn

Voorbode van mogelijke afsplitsing wordt Post weer staatsbedrijf
Met een zelfstandig pakketdienst ??
Het paard is op de wagen

Jarenlang was ik geabonneerd op een Britse krant. De krant was uitstekend – de beste in zijn soort – maar de bezorging door PostNL werd steeds belabberder. De krant van vrijdag kwam vaak pas op woensdag en tijdens de feestdagen werd er een week lang helemaal geen krant bezorgd, waarna er drie tegelijk in de bus vielen. Dus heb ik de krant maar opgezegd. Een digitaal abonnement is stukken goedkoper en de vrijdagkrant lees je dan ook op vrijdag. Goed voor mij, maar voor PostNL een klant minder en dus minder inkomsten.

Geleidelijk aan is de postbezorging in Nederland steeds slechter geworden. PostNL staat model voor wat er in het neoliberale tijdperk met zijn onvoorwaardelijk geloof in marktwerking allemaal kon gebeuren. Decennialang een keurig en betrouwbaar overheidsbedrijf, moest de PTT in 1989 eerst privatiseren om als KPN verder door het leven te gaan. Een paar jaar na de beursgang van 1994 moesten telecom en post uiteraard worden gesplitst, want de huidige generatie beleggers houdt nu eenmaal niet van conglomeraten. Dus kregen we naast KPN ook TNT, wat in 2011 PostNL werd.

De marktwerking vereiste dat PostNL mocht proberen elders postbedrijven over te nemen en dat het op de eigen thuismarkt concurrentie (o.a. van Sandd) moest toestaan. Het werd allemaal niets. PostNL mocht Sandd in 2021 overnemen, want op een krimpende markt waren twee aanbieders echt teveel van het goede. Technologische ontwikkelingen (e-mail, sociale media als WhatsApp) deden het klassieke briefverkeer steeds verder slinken.

Nu is PostNL terug bij af. Als het, onder welke naam dan ook, nog steeds een staatsbedrijf was geweest, had iedereen dat prima gevonden. Als marktonderneming met een beursnotering is het een heel slechte belegging gebleken. In februari 2007 kostte het aandeel nog €14,50, nu staat de koers 92% lager. We gaan de dag nog beleven dat een postzegel (nu €1,09) even duur is als een aandeel van het postbedrijf (nu €1,22). De prijs van het laatste daalt voortdurend, het brieventarief stijgt voortdurend. Eens gaan de prijzen elkaar kruisen. De gemiddelde inflatie sinds 2000 bedraagt 2,2%, maar de postzegelinflatie is met 4,7% meer dan het dubbele.

Op de economenschool leerden we dat er zoiets is als prijselasticiteit. Het is de mate waarin de vraag reageert op een prijsverandering. Wordt brieven versturen duurder? Dan worden er minder brieven verzonden. Bij PostNL hebben ze die prijselasticiteit vast wel eens uitgerekend.

Moet ons postbedrijf wel een private onderneming zijn? Bijna anderhalve eeuw was het dat niet. Briefverkeer heeft een sociale functie en de postbode was een spil in dat sociale verkeer. Wegen hebben ook een sociale functie, waarbij we ons niet afvragen of een weg, ergens in het buitengebied, wel druk bereden wordt. Hij wordt toch door de overheid onderhouden. Het zou dus helemaal niet zo gek zijn als PostNL gewoon weer een staatsbedrijf werd.
Precies wat moet gebeuren!
Brieven verder onder staatsverantwoordelijkheid en pakketten naar IDS (GLS Benelux).
Huidige aandeelhouders worden bedankt voor hun vertrouwen cq moeite en vriendelijk verzocht hun aandelen aan te bieden tussen € 3 - 3,5.
hvasd2
0
Met briefbezorging in het midden is Postnl kansloos. Brieven is alleen nog voor sommige bedrijven en de staat. De normale mens verstuurt en ontvangt vrijwel alleen nog pakketten.
win some...
1
quote:

Trader Stef schreef op 16 maart 2024 14:02:

[...]
Precies wat moet gebeuren!
Brieven verder onder staatsverantwoordelijkheid en pakketten naar IDS (GLS Benelux).
Huidige aandeelhouders worden bedankt voor hun vertrouwen cq moeite en vriendelijk verzocht hun aandelen aan te bieden tussen € 3 - 3,5.
3-3,5 euro betekent een premie van 150-200% op de huidige koers.

Ter vergelijking: het bod van Bpost in 2016 was 5,75 bij een koers van 3,62. een premie van zo'n 60%. Dat werd toen als royaal gezien.
Riquer
0
Met een koers van 1,20 zullen de meeste aandeelhouders tevreden zijn met een koers van € 2,50
Riquer
0
Er begint in ieder geval
beweging te komen hoe nu verder dat is misschien de eerste stap
Uit artikel blijkt dat PostNL in de huidige hoedanigheid geen aandeelhouders zal creëren.
Hernia
0
quote:

win some... schreef op 16 maart 2024 15:35:

[...]

3-3,5 euro betekent een premie van 150-200% op de huidige koers.

Ter vergelijking: het bod van Bpost in 2016 was 5,75 bij een koers van 3,62. een premie van zo'n 60%. Dat werd toen als royaal gezien.
Was het maar doorgegaan. Nu staat de koers op 1,20. Bovendien had je met Bpost synergievoordelen kunnen halen. Het was de beste keuze geweest.
Trader Stef
0
quote:

win some... schreef op 16 maart 2024 15:35:

[...]

3-3,5 euro betekent een premie van 150-200% op de huidige koers.

Ter vergelijking: het bod van Bpost in 2016 was 5,75 bij een koers van 3,62. een premie van zo'n 60%. Dat werd toen als royaal gezien.
Klopt.
In bijna elk overname scenario zal de PNL koers zich boven de 2 bewegen ivm realistische premie.
Premies van boven de 100% zijn uitzonderlijk maar niet uitgesloten.
Voor het ‘psychologisch opgeven’ kan het geen kwaad dat de koers zich voor langere tijd op een veel lager niveau begeeft. Aandeelhouders zijn dan eerder bereidt eieren voor hun geld te kiezen.
Ook een bod van 3 - 3,5 zal niet iedereen bevallen.
K wel (zit met hoge GAK) maar kan middels IDS terugverdienen.
wins
0
449 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 19 20 21 22 23 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 29 apr 2024 17:37
Koers 1,264
Verschil +0,014 (+1,12%)
Hoog 1,270
Laag 1,250
Volume 1.877.754
Volume gemiddeld 2.090.892
Volume gisteren 1.766.025

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront