PostNL « Terug naar discussie overzicht

Postnl September 2023

535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 » | Laatste
prinszicht
1
quote:

Niro91 schreef op 24 september 2023 15:17:

www.lemonde.fr/en/media/article/2023/...

Czech billionaire Daniel Kretinsky sells Le Monde stake to Xavier Niel

Zal wel slecht gaan met de pijpleidingen vanuit Rusland maar de EU. Kretinsky in geldnood kan de koers behoorlijk drukken.
Want? Hij gaat verkopen! Dat is 30 procent die hij met korting moet verkopen om 200 miljoen euro op te halen. Waar die 450 miljoen voor betaald heeft. Logisch.

Ofwel de suggestie is voor 1,50 uit paniek of voor 3 euro omdat hij er graag vanaf wilt. In het geval van cashflow, dan is er wel iemand die graag een handje helpt. En voor 30 procent plus belang, krijgt hij meer dan 1,50. Ook meer dan 3 euro.
Xxxx
0
PARIJS (ANP/AFP) - De Tsjechische miljardair Daniel Kretínský verkoopt zijn belang in de Franse krant Le Monde. Zijn aandelen gaan over naar de Franse zakenman Xavier Niel, die al een grote aandeelhouder was in het nieuwsmedium. De twee partijen hebben niet bekendgemaakt hoeveel geld met de deal is gemoeid. Volgens zakenkrant Financial Times, dat eerder over een ophanden zijnde aandelenverkoop berichtte, gaat het om ongeveer €50 miljoen. Kretínský stapte in 2018 in de nieuwsmediagroep Le Monde, waar naast de gelijknamige krant bijvoorbeeld ook cultuurmagazine Télérama en het internationaal georiënteerde weekblad Courrier International onder vallen. Op de redactievloer van Le Monde leidde zijn komst tot enige zorgen. De Tsjech, een zelfverklaard Francofiel, benadrukte actief te willen blijven met investeringen in Franse media. Dit doet hij naar eigen zeggen om „Franse titels te ondersteunen en hun onafhankelijkheid te garanderen.” Zo heeft hij belangen in enkele andere nieuwsbladen en tijdschrift Elle. Niel benadrukte dat de overeenkomst is goedgekeurd door de minderheidsaandeelhouder die de belangen van werknemers van Le Monde bewaakt. Deze organisatie heeft ongeveer een kwart van het mediaconcern in handen
Kretínský, die in Nederland onder andere bekend is door zijn grote belang in PostNL, werd rijk met investeringen in energiecentrales in Oost-Europa. Hij is ook mede-eigenaar van de voetbalclub Sparta Praag. In Nederland breidde zijn energieconcern EP uit door vrijwel alle bezittingen van het Zeeuwse energiebedrijf PZEM over te nemen en enkele andere energiecentrales te kopen.
prinszicht
0
quote:

prinszicht schreef op 24 september 2023 21:41:

[...]

Want? Hij gaat verkopen! Dat is 30 procent die hij met korting moet verkopen om 200 miljoen euro op te halen. Waar die 450 miljoen voor betaald heeft. Logisch.

Ofwel de suggestie is voor 1,50 uit paniek of voor 3 euro omdat hij er graag vanaf wilt. In het geval van cashflow, dan is er wel iemand die graag een handje helpt. En voor 30 procent plus belang, krijgt hij meer dan 1,50. Ook meer dan 3 euro.
Zo zie je maar. The Big Kretinsky heeft zijn belang in een Frans mediabedrijf verkocht aan een “vriend”. Hij heeft dus 50 miljoen op zijn rekening courant en komt de winter wel door. Ofwel, de q4 cijfers gaat ie wel halen. Dus geen paniek dat hij halsoverkop postnl stukjes gaat verkopen. Mits hij er een leuk centje voor kan krijgen. Misschien krijgt hij RM wel zover om het belang over te nemen. Dan houdt hij alsnog 20 procent in postnl…..;-€
voda
0
Zelfstandige pakketbezorgers in hoger beroep over tarieven PostNL
3 min geleden in FINANCIEEL

DEN HAAG (ANP) - De vereniging voor zelfstandige pakketbezorgers BVPD gaat in hoger beroep in een zaak tegen PostNL omdat de organisatie het niet eens is met de tarieven van het post- en pakketbedrijf. „Van PostNL mag geëist worden dat ze als voormalig staatsbedrijf met extreme marktmacht zich maatschappelijk zorgvuldig opstelt en eerlijke tarieven hanteert”, laat advocaat Danny Snijders van de pakketbezorgers weten.

In december oordeelde de rechter in Den Haag nog dat PostNL een bezorgbedrijf uit Nieuw-Vennep niet met terugwerkende kracht hogere tarieven hoefde te betalen. De zaak was aangespannen door de BVPD. De vereniging wilde de vermeende onderbetaling door PostNL aan alle zelfstandige pakketbezorgers aan de kaak stellen, maar daar kon de rechter niet over oordelen.

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/226735604...
Boeren verstand
0
quote:

max2 schreef op 22 september 2023 18:58:

[...]

Toch logisch dat de verhogingen van lonen in de prijs van postzegels en pakketjes worden doorberekend. De investeringskosten die de afgelopen jaren zijn gemaakt om alle pakjes te kunnen bezorgen beginnen zijn vruchten af te werpen. Er komen steeds meer pakketjes op de markt terwijl de organisatiestructuur op orde is. ING heeft haar visie op Post.nl daarom juist beschreven en een koopadvies gegeven.
Bij veel bedrijven is dit logisch. Maar Feit is dat dat bij PostNL vaak niet zo is of was. Daarom ging de koers vanaf Q1 2022 ook van 3,80 naar 1,40. De kosten gingen al 6 maanden omhoog, en PNL kon de prijzen niet verhogen. Dus ging de marge naar 0,5%.
Zo logisch is dat dus bij PostNL (helaas) niet.
ydonomi
0
quote:

Ben schreef op 25 september 2023 10:25:

BPost eindelijk ok stevig omhoog!
dat is een ander verhaal niet?
prinszicht
1
Ooit was BPost de grote broer. Qua beurswaarde. Het laatste jaar niet meer. Het bleek een gemene broer. Beetje illegale subsidies opstrijken en onze collega’s opsluiten. We waren zelfs even groot of net een stukje groter. Nog steeds klein duimpje…..maar toch.

Na vrijdag en vandaag staan we weer op gelijke hoogte, of diepte. Alsof het zo moet zijn. Wij gaan vrijdag 4 procent in de min, zo maar. En vandaag stijgen de Belgen 13 procent. Kunnen de 2 kneusjes nu eindelijk samen gaan. Levert niet veel op maar scheelt wel een hoop geld.
Niro91
0
www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/a...

Het doek valt voor Big Bazaar.

Stenen winkels zijn niet meer economisch verantwoord. Gaat nog druk worden in de e-commerce.
win some...
0
quote:

Niro91 schreef op 25 september 2023 18:24:

www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/a...

Het doek valt voor Big Bazaar.

Stenen winkels zijn niet meer economisch verantwoord. Gaat nog druk worden in de e-commerce.
Action blijft tegen de klippen op groeien

www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/a...
upsidedown
0
quote:

Niro91 schreef op 25 september 2023 18:24:

www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/a...

Het doek valt voor Big Bazaar.

Stenen winkels zijn niet meer economisch verantwoord. Gaat nog druk worden in de e-commerce.
In mei/juni gaf iedereen zn vakantie-geld online uit.
Stenenwinkels gaan t steeds zwaarder krijgen.
------------------
Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2023 ruim € 8,5 miljard online uitgegeven, een groei van 5% t.o.v. Q1 2022. Het aantal aankopen blijft gelijk: net als in 2022 zijn er in het eerste kwartaal van 2023 84 miljoen online aankopen gedaan. Het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop is daarmee toegenomen tot € 102. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Het onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Daling aantal online aankopen gestopt
Het is opvallend dat het aantal online aankopen in Q1 2023 gelijk is aan hetzelfde kwartaal vorig jaar. In 2022 was nog sprake van een daling ten opzichte van het jaar ervoor (-5%). Deze daling zet dus niet door in 2023. “Als we terugkijken naar de trend van het aantal aankopen over de afgelopen jaren, dan zien we dat 2021 een piekjaar was voor e-commerce, uiteraard veroorzaakt door de noodgedwongen sluiting van fysieke winkels in dat jaar. De daling in 2022 lag in de lijn der verwachting, want toen waren de winkels grotendeels weer open. In Q1 2023 zien we het aantal online aankopen stabiliseren. Of deze stabilisatie doorzet gaat blijken uit de cijfers later dit jaar”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.

Grote verschillen producten en diensten
Binnen het aantal aankopen is een duidelijk verschil tussen producten en diensten. Het aantal online gekochte diensten blijft stijgen (+12% t.o.v. Q1 2022), terwijl het aantal online gekochte producten iets daalt (-2% t.o.v. Q1 2022). Deze trend zagen we ook in 2022 (+49% diensten en -10% producten t.o.v. 2021), maar dit jaar zijn de verschillen minder extreem. Ook hier lijkt dus sprake van stabilisatie.

Tussen productcategorieën zien we ook verschillen. Zo is het aantal aankopen in de categorie DIY/Garden in Q1 2023 hard gestegen in vergelijking met het jaar daarvoor (+15%). Dit heeft mogelijk te maken met het vaker zelf oppakken van klussen in huis in plaats van het uitbesteden om zo kosten te besparen.

Een andere opvallende categorie is Food/Nearfood. Waar we de afgelopen jaren een stijging zagen in het aantal online aankopen (in 2022 groeide de categorie met +3% t.o.v. 2021), zien we dit kwartaal voor het eerst een daling (-7% t.o.v. Q1 2022). “We zien dat zowel het aantal online kopers als het aantal online aankopen van Food/Nearfood iets afneemt. Het lijkt erop dat kopers die gewend zijn geraakt aan online boodschappen bestellen dit blijven doen, maar online supermarkten minder nieuwe kopers trekken”, aldus Ten Ham.

Online kopen van tickets en reizen blijft populair
De dienstenbranche blijft groeien. Zo zien we voor zowel het aantal online aankopen als voor het online besteed bedrag een groei voor tickets voor attracties en evenementen (respectievelijk +22% en +25%), pakketreizen (+15% en +24%) en losse vliegtickets en accommodaties (+8% en +22%). Deze trend begon al in 2022. Ten Ham: “Dit kan worden gezien als een corona-effect. Nederlanders zijn niet meer bang dat hun vakantie of evenement wordt afgelast en dat zien we terug in hun keuzes: er wordt online steeds meer uitgegeven aan diensten. Dit zien we in de gehele markt, en heeft ook te maken met prijsstijgingen. Als we 2023 vergelijken met cijfers uit 2019, de tijd voor corona, zien we wel dat diensten nu steeds vaker online worden gekocht. Zo gaat het online aandeel van de totale bestedingen voor diensten van 82% (Q1 2019) naar 88% (Q1 2023), en het aandeel online aankopen van 83% naar 89%.”

Opvallend in de dienstensector dit kwartaal is een daling van het aantal aankopen van en bestedingen aan verzekeringen. Het aantal aankopen daalt met -22% en de online bestedingen met -11%. Uit ander onderzoek bleek dat men eind 2022 vaker koos voor een vrijwillig verhoogd risico, minder aanvullende verzekeringen neemt en vaker een polis afsluit bij een goedkoper label in plaats van bij een hoofdmerk. We zien dat het aandeel online bij het afsluiten van een verzekering wel hoger is – waar in Q1 2022 nog 78% van de verzekeringen online werd afgesloten, is dat dit jaar 79%. “Via vergelijkingssites is het makkelijk om verzekeringen met elkaar te vergelijken en direct af te sluiten. Nederlanders proberen te besparen op hun verzekeringen en online afsluiten biedt hier een uitkomst voor”, aldus Ten Ham.
upsidedown
0
quote:

win some... schreef op 25 september 2023 18:48:

[...]
Action blijft tegen de klippen op groeien

www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/a...
Uitzondering die de regel bevestigd...?
ydonomi
0
quote:

upsidedown schreef op 25 september 2023 18:55:

[...]
Uitzondering die de regel bevestigd...?
als artikel goedkoper is dan postzegel ...
prinszicht
0
Geen nieuws is…..geen nieuws. Het blijft hangen op een schamel miljardje. Met 200 k aan handel, lukt het K ook niet om zijn belang af te bouwen ;-). Boven de 2 euro is rustig op het forum, daaronder is het stress.

Uit de wandelgangen is het logistieke postprobleem opgelost door terugkeer van vakantiegangers. Hoewel men op zaterdag nog wel eens een rondje overslaat. Die komt er dinsdag bij. Een kaartje zit er nog amper in dus kun je stellen dat een 3 daagse werkweek tot de mogelijkheden behoort. Er wordt nog op gestudeerd door Herna. Net als de claim;-).

Het laatste advies van ing had niet echt het gewenste effect. Maar nu is het ook aan het mt om bijvoorbeeld begin q3 met een update te komen.
Die bovenkant bandbreedte is geen vetpot maar moet toch zeker binnen handbereik liggen.

Nog een suggestie van mijn kant aan de rvc. Vervang Herna. Gewoon vanuit noodzaak. Maar ook vanuit een vorm van opportunisme. Nu zie ik namelijk niet chatgpt een postbode vervangen. Maar ik vermoed dat AI sneller tot betere inzichten komt als het gaat om het bestuur.
Ben
0
postnl, wie maakt ze wat
0
laat dan maar onder de 2,00 zakken. Mooi instapmoment. 50% winst in februari 2024. Mij best.
nescio
0
quote:

Niro91 schreef op 25 september 2023 18:24:

www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/a...

Het doek valt voor Big Bazaar.

Stenen winkels zijn niet meer economisch verantwoord. Gaat nog druk worden in de e-commerce.
helaas en waarschijnlijk voor mij ook vacancesoleil
o€e$m€s
0
quote:

nescio schreef op 27 september 2023 08:23:

[...]helaas en waarschijnlijk voor mij ook vacancesoleil
nog niet genoeg zon gezien?
535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 29 apr 2024 17:37
Koers 1,264
Verschil +0,014 (+1,12%)
Hoog 1,270
Laag 1,250
Volume 1.877.754
Volume gemiddeld 2.111.168
Volume gisteren 1.766.025

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront