Voor de gene die het nog niet gezien hebben:
Bpost verhoogt zijn winstverwachtingen voor het volledige jaar. De resultaten in het tweede kwartaal liggen hoger dan verwacht.
Bpost boekte in het tweede kwartaal 1,0379 miljard euro omzet. Dat is 1,4 procent minder in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, toen de inkomsten uit mail en de aanhoudende e-commerceactiviteiten hoog lagen. Analisten rekenden op 1,04 miljard. De bedrijfswinst steeg met 31,6 miljoen euro tot 106,6 miljoen euro, een marge van 10,3 procent. Analisten gingen uit van 94 miljoen euro.
De afdeling mail en retail tekende voor de helft van de inkomsten (508 miljoen euro). De omzet daar steeg met 8,5 procent dankzij de Covid-19-communicatie en de positieve impact van de stijging van de posttarieven. De winst verdubbelde tot 71,3 miljoen euro. Het postvolume steeg met 1,4 procent.
De opbrengsten uit de pakjesafdeling in Europa en Azië daalden met 3,9 procent tot 283,4 miljoen euro. De winst steeg met 7,1 procent tot 34,7 miljoen euro. De pakjesactiviteit in Noord-Amerika, waar Bpost het e-commerce-dienstenbedrijf Radial uitbaat, boekte 309,8 miljoen euro omzet, een daling van 12,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Toen kreeg Radial als gevolg van de covidpandemie extra volumes binnen door de sluiting van de winkels en de sterke stijging van de verkoop van ontsmettingsmiddelen en aanverwante producten. Radial boekte 10,8 miljoen euro winst, een daling van 6,8 miljoen.
Als gevolg van de sterke resultaten in het tweede kwartaal en op basis van de normalisering van de e-commerceactiviteiten voor de rest van het jaar verwacht Bpost dat de bedrijfswinst dit jaar boven 340 miljoen euro uitkomt. In mei voorspelde de nieuwe topman Dirk Tirez een winst van 'minstens 310 miljoen', wat het niveau zou zijn van 2019. Analisten hadden de lat ondertussen al op 337 miljoen gelegd.