PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL 2019

3.400 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 ... 166 167 168 169 170 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

lucky14 schreef op 22 januari 2019 17:57:

[...]

De lange studie om uiteindelijk IT en DLD niet te verkopen kun je als een strategische blooper van jewelste aanmerken. Daar wordt Herna nl. al te fors voor betaald.
Bij die andere 2 punten kun je nog wat nuances aanbrengen. Toen ze Sandd wilden overnemen werd het PNL al snel duidelijk dat dat politiek erg gevoelig ging liggen. Bij de Belgen had de politiek ook een (te) dikke vinger in de pap en dan weten we wel hoe sterk onze Iron Lady is. Niet dus!

He laatste punt mag simpelweg geen mislukking worden. Goed rekenwerk, de juiste aannames en LT visie, of is dit ook al teveel gevraagd?
Het rekenwerk in geval van PostNL moet doodsimpel wezen, een beetje cost-accountant moet dat kunnen. Alleen, je geeft het zelf al aan, de aannames. En ik ben bang dat die aannames te rooskleurig gaan zijn.
DWB Happy
0
quote:

schuinsmarcheerder schreef op 22 januari 2019 18:12:

[...]

Het rekenwerk in geval van PostNL moet doodsimpel wezen, een beetje cost-accountant moet dat kunnen. Alleen, je geeft het zelf al aan, de aannames. En ik ben bang dat die aannames te rooskleurig gaan zijn.
Ernst & Young moeten dat toch wel kunnen lijkt me zo, of had jij verwacht dat ze hiervoor ook Polen zouden inhuren?
Toekomstbeeld
0
quote:

Gaston Lagaffe schreef op 22 januari 2019 17:28:

[...]Toekomstbeeld waar zit dit nu precies in ? (Ik ken je standpunt over het verhogen van de tarieven). Zit het in het hoge tempo waarmee distributiecentra geopend worden (NL 3 per jaar + B), zit het in allerlij algemene kosten die gewoon stijgen, zit het in salarissen ? Eigenlijk is dit geen houdbare situatie. Een eventuele overname van Sandd zou pakweg 3 jaar lang enige verbetering opleveren maar daarna moet Parcels de kar echt gaan trekken. De schaalvoordelen moeten er zo onderhand wel eens uitkomen. Eigenlijk zit hier een groot pijnpunt. Het gaat te traag waardoor IB-ers niet overtuigd zijn van een gunstige afloop.
Euro marge parcels = volume * (A. gemiddelde opbrengstprijs per pakket - B. gemiddelde kosten per pakket)
A. is gedaald; zie reden 3
B. is sterk gestegen: zie andere redenen

In volgorde van euro impact:
1. algemeen markt issue veroorzaakt door de economische groei in het algemeen plus daarbovenop specifiek de >20% autonome volume groei van de pakketmarkt:
schaarste van externe bezorgcapaciteit jaagt de kosten omhoog; hoewel betaald per succesvol afgeleverd pakket, is deze oorzaak de standaard oorzaak welke telkens weer nadrukkelijk genoemd wordt bij de diverse kwartaalresultaten. Zo ook bij DP, RM en Bpost.

Denk dat deze oorzaak voor ongeveer 50% impact heeft op de gemiddelde kostenstijgingen per parcel. Misschien zelfs meer.

2. in-efficiëntie in sorteer/distributie centra gedurende de eerste 9 maanden van 2018 (en ook eind 2017!) doordat de capaciteit in de 19 sorteer centra te laag was om de (sterker dan verwachte) volume groei te verwerken (technische en mens bottlenecks). De 3 nieuwe centra zijn van augustus tot net voor begin november opgeleverd. Die hebben hoop ik, en zoals voorzien door PostNL, tot een efficiëntere verwerking geleid in Q4 (lagere kosten per parcel). Sowieso daardoor minder vervoersbewegingen nodig.;

3. De hoge volumes zitten bij de grotere klanten en dus zeer waarschijnlijk prijsdruk op de gemiddelde opbrengsten per pakket (volume-prijs discount bandbreedtes die geraakt zijn);

4. In Q1 en Q2 ongeveer 10 miljoen 1-malige kosten welke aan de (nieuwe districentra) investeringen te wijten zijn (niet activeerbare voorbereidingskosten zoals aankoop grond, ontwerpen van etc)

5. acquisities eind 2017 (bv Nachtdistributie, JP Haarlem delivery en Cheapcargo) die vanaf Q1 2018 behoorlijk bijdroegen in omzet maar niet of nauwelijks winst maken (en maakten!). In Q1 en Q2 integratie kosten om ze op de ICT & logistiek van PostNL aan te sluiten;

6. Nog een persoonlijke mening/intuïtie als oorzaak van de tegenvallende UCOI's (ook verder nergens terug te vinden in de PostNL verklaringen), en daarom zet ik hem maar effe onderaan de lijst :-):
allerlei innovatie/activiteiten die tot kosten leiden maar niets bijdragen, mogelijk zelfs verliesgevend.
Ik denk hier met name aan Stockton. Denk dat het idee voor Stockton door een hele slimme ondernemer (google maar eens wie het is :-)) in de boardroom aan Herna & Jan is verkocht, maar dat daar maandelijks best wel behoorlijk wat verlies op zit.
Puur intuïtie en kijkend tegen wie ze moeten opboksen (AH, Jumbo en Picnic). Klein marktaandeel, veel reclame & ICT uitgaven.


De eigen salarissen zit het niet zozeer in. Er zijn namelijk wel zeker prijsstijgingen zo bleek na veel emails sturen. Alleen worden die publiekelijk niet aan de grote klok gehangen omdat ze blijkbaar sterk contract afhankelijk zijn.
Bij Q3 zagen we voor het eerst een note in de presentatie dat de prijsstijgingen over 2018, en voor 2019, minimaal gelijk zouden zijn aan de inflatie. De salarissen lopen min of meer gelijk met de inflatie.
Gaston Lagaffe
0
quote:

Toekomstbeeld schreef op 22 januari 2019 18:47:

[...]

Euro marge parcels = volume * (A. gemiddelde opbrengstprijs per pakket - B. gemiddelde kosten per pakket)
A. is gedaald; zie reden 3
B. is sterk gestegen: zie andere redenen

In volgorde van euro impact:
1. algemeen markt issue veroorzaakt door de economische groei in het algemeen plus daarbovenop specifiek de >20% autonome volume groei van de pakketmarkt:
schaarste van externe bezorgcapaciteit jaagt de kosten omhoog; hoewel betaald per succesvol afgeleverd pakket, is deze oorzaak de standaard oorzaak welke telkens weer nadrukkelijk genoemd wordt bij de diverse kwartaalresultaten. Zo ook bij DP, RM en Bpost.

Denk dat deze oorzaak voor ongeveer 50% impact heeft op de gemiddelde kostenstijgingen per parcel. Misschien zelfs meer.

2. in-efficiëntie in sorteer/distributie centra gedurende de eerste 9 maanden van 2018 (en ook eind 2017!) doordat de capaciteit in de 19 sorteer centra te laag was om de (sterker dan verwachte) volume groei te verwerken (technische en mens bottlenecks). De 3 nieuwe centra zijn van augustus tot net voor begin november opgeleverd. Die hebben hoop ik, en zoals voorzien door PostNL, tot een efficiëntere verwerking geleid in Q4 (lagere kosten per parcel). Sowieso daardoor minder vervoersbewegingen nodig.;

3. De hoge volumes zitten bij de grotere klanten en dus zeer waarschijnlijk prijsdruk op de gemiddelde opbrengsten per pakket (volume-prijs discount bandbreedtes die geraakt zijn);

4. In Q1 en Q2 ongeveer 10 miljoen 1-malige kosten welke aan de (nieuwe districentra) investeringen te wijten zijn (niet activeerbare voorbereidingskosten zoals aankoop grond, ontwerpen van etc)

5. acquisities eind 2017 (bv Nachtdistributie, JP Haarlem delivery en Cheapcargo) die vanaf Q1 2018 behoorlijk bijdroegen in omzet maar niet of nauwelijks winst maken (en maakten!). In Q1 en Q2 integratie kosten om ze op de ICT & logistiek van PostNL aan te sluiten;

6. Nog een persoonlijke mening/intuïtie als oorzaak van de tegenvallende UCOI's (ook verder nergens terug te vinden in de PostNL verklaringen), en daarom zet ik hem maar effe onderaan de lijst :-):
allerlei innovatie/activiteiten die tot kosten leiden maar niets bijdragen, mogelijk zelfs verliesgevend.
Ik denk hier met name aan Stockton. Denk dat het idee voor Stockton door een hele slimme ondernemer (google maar eens wie het is :-)) in de boardroom aan Herna & Jan is verkocht, maar dat daar maandelijks best wel behoorlijk wat verlies op zit.
Puur intuïtie en kijkend tegen wie ze moeten opboksen (AH, Jumbo en Picnic). Klein marktaandeel, veel reclame & ICT uitgaven.

De eigen salarissen zit het niet zozeer in. Er zijn namelijk wel zeker prijsstijgingen zo bleek na veel emails sturen. Alleen worden die publiekelijk niet aan de grote klok gehangen omdat ze blijkbaar sterk contract afhankelijk zijn.
Bij Q3 zagen we voor het eerst een note in de presentatie dat de prijsstijgingen over 2018, en voor 2019, minimaal gelijk zouden zijn aan de inflatie. De salarissen lopen min of meer gelijk met de inflatie.

Toekomstbeeld bedankt ! Ik ga de punten een voor een op me in laten werken. Ben met name geïnteresseerd of er in 2019 / 2020 VOLDOENDE verbetering te verwachten is om de dalende postomzet te compenseren.
prinszicht
0
@ Toekomst, als je het stelt als hierboven, dan adviseer ik je om short te gaan. De kosten voor de baten is van mijn kant te simpel. Maar ergens het idee dat men in 2018 extra kosten hebben genomen. Als je Parcels business plus 20 procent groeit, heb je ergens ook meevallers.

Zo’n retourlabel is natuurlijk slim. Vooral als je eens een eerlijke prijs gaat rekenen. Daar zit de crux. De tijd van gratis verzending is voorbij. Trump zegt het ook, alleen in andere woorden.

En over business cases....en studeren. Veel gedachtenspinsel redden het business case scenario niet. Het is bv. opportuun om te splitsen. Een claim tegen de ACM in te dienen. De UPD op het spits te drijven. Bol.com meer te laten betalen. Wat nog meer. Sandd bijvoorbeeld. Maar je krijgt alleen het idee dat men studeert, net zo lang, tot dat het momentum verdwenen is en de nieuwe realiteit zich aandoet. En in de tussenliggende tijd ga je van offensief opportuun naar defensief risico.

En als je dat maar lang genoeg volhoudt, komt er vanzelf een moment dat je jezelf overgeeft aan Ahold voor een habbekrats. En wij maar denken dat er dan geen opzet in het spel is. Bol tegen AliB en Amazon, dat kan alleen als je een andere aandeelhouder laat betalen voor de opbouw logistiek.
Hansbeleg
0
Ja precies het momentum laat PostNL telkens lopen. Het is tot nu toe te vaak too little, too late, langzaam en reactief.
prinszicht
0
www.telegraaf.nl/financieel/3055946/e...

De wens dat een Elliot eens langs komt en het speeltje van de shorts en Norges afpakt. Een 5 stappenplan voor EBay om in koers te verdubbelen. Zou mooi zijn als ze ook een plan maken voor Herna. Haar eigen plannen zijn er niet aangezien er ook nog geen outlook is. Dus dit is een schot voor open doel.
aandeelofoptie
0
quote:

Hansbeleg schreef op 22 januari 2019 19:42:

Ja precies het momentum laat PostNL telkens lopen. Het is tot nu toe te vaak too little, too late, langzaam en reactief.
Onkunde, liegen en bedriegen, valse beloftes ; hoe verrot kun je zijn
Go Go Go !
0
quote:

prinszicht schreef op 22 januari 2019 19:47:

www.telegraaf.nl/financieel/3055946/e...

De wens dat een Elliot eens langs komt en het speeltje van de shorts en Norges afpakt. Een 5 stappenplan voor EBay om in koers te verdubbelen. Zou mooi zijn als ze ook een plan maken voor Herna. Haar eigen plannen zijn er niet aangezien er ook nog geen outlook is. Dus dit is een schot voor open doel.
Ik hoop al anderhalf jaar op een “Dear Board”-brief. Helaas regen beter weten in.
[verwijderd]
0
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, bericht is bij dezen verwijderd. Waarschuwing.]
[verwijderd]
0
quote:

Go Go Go ! schreef op 22 januari 2019 20:02:

[...]

Ik hoop al anderhalf jaar op een “Dear Board”-brief. Helaas regen beter weten in.

Gelukkig sneeuwt het vandaag ..... ;-)

Sorry, Heppy, ik kon't niet laten.
[verwijderd]
0
prinszicht
0
quote:

aandeelofoptie schreef op 22 januari 2019 19:55:

[...]

Onkunde, liegen en bedriegen, valse beloftes ; hoe verrot kun je zijn
Daarom stuur ik dagelijks een mail naar IR over de uitspraak Jan Nooitgedagt. Het gaat om deze uitspraken:

www.telegraaf.nl/financieel/2937428/c...

www.telegraaf.nl/financieel/2967424/p...

Quote uit eerste artikel:

"Verhagen is goed gepositioneerd voor managementsrelaties met alle belanghebbenden bij het bedrijf zoals werknemers, autoriteiten, klanten en politiek."

Degene die haar salaris betaalt wordt niet genoemd. Dat is bewust geweest van Nooitgedagt???

Maar het zijn duidelijke uitspraken. Binnenkort is in ieder geval een maand verder. Norges en shorts nemen hun positie al in. Houden hem kort op 2,20. Hebben de afgelopen weken flink ingekocht tussen 2 3n 2,20. De eerste 5 miljoen worden gedumpt MET WINST bij opening en alles keurig rond de 2,50 met een piek naar 2,65 tot misschien 2,75.
[verwijderd]
0
quote:

ErikG schreef op 22 januari 2019 17:32:

[...]

Omdat ik wel had verwacht dat jij de hele freefloat had leeggekocht Patje. Je valt me vies tegen vandaag, geen 75kg dumbells, geen Ushaia en geen leeggekochte PostNL freefloat.
Ik krijg bijna het vermoeden dat je een trolletje bent.
Ik leef in Spanje niet in Noorwegen.
Overigens we hebben toch eerder gesteld vandaag dat de champagne 25 feb open gaat. Beetje geduld.
Ben je ook alleen maar bezig met
EAT SLEEP AND TRADE? Wie doet dat nog meer?
brokkenpiloot
0
Telegraaf:
Consumenten die pakketten willen terugsturen naar de afzender kunnen die vanaf nu direct aan de pakketbezorger van PostNL meegegeven. Het pakje direct meegeven aan een bezorger die toch al voor de deur staat, is niet alleen gemakkelijker, maar ook duurzaam, zegt het postbedrijf.
Volgens PostNL bespaart de nieuwe manier van retourneren extra vervoer. Een ritje naar een winkel of supermarkt om het pakket daar in te leveren, is niet meer nodig.
De retourpakketten moeten wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Terugsturen kan alleen als het pakket het juiste formaat heeft en van een retourlabel is voorzien.
prinszicht
0
Hoe slecht kun je het zelf doen HV.... Takeaway doet overname van 930 miljoen.....en keurig afstemmen met aandeelhouders....

www.iex.nl/Nieuws/ANP-220119-298/Buit...

En dan te weten dat het bedrijf maar 165 miljoen omzet doet in 2017. Met 40 miljoen verlies.

www.iex.nl/Aandeel-Koers/561749/Takea...

Gewoon een acquisitie ter grote van de huidige beurswaarde PostNL. En wij maar wachten op Sandd....

3.400 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 ... 166 167 168 169 170 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 1,250
Verschil +0,046 (+3,82%)
Hoog 1,250
Laag 1,210
Volume 1.766.025
Volume gemiddeld 2.111.168
Volume gisteren 1.803.919

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront