Eerder prooi dan jager
Het is een kleintje in Europa qua beurswaarde, onze eigen Nederlandse PostNL PNL€4,13-0,48% . Zelfs de voormalige belager de Belgische Bpost, toch ook geen reus, is op de beurs twee-en-een-half keer zo veel waard. Dit gemeten als aandelenkoers maal uitstaande stukken.
De beurswaarde van de Oostenrijkse post ligt een derde hoger. PostNord dat in Zweden en Denemarken de post bezorgt en € 0,4 mrd meer omzet behaalt dan PostNL, heeft geen beursnotering. De andere Europese postbezorgers zoals het Franse staatsbedrijf La Poste of de beursgenoteerde Poste Italiane (29% staat) zijn vele maten groter. Om maar te zwijgen van de Deutsche Post dat via dochter DHL veel meer pakjes bezorgt dan post en een wereldspeler is in zoals dat heet expres.
De Amerikaanse kredietbeoordelaar Moody's heeft dezer dagen een aantal Europese postbezorgers onder de loep genomen. Het rapport wijst op het probleem waar ze alle mee worstelen en dat is het teruglopende postvolume door de digitale communicatiemiddelen als email, whatsapp, facebook en wat dies meer zij.
Postbedrijven zoeken nieuwe inkomstenbronnen en richten zich bijvoorbeeld op bezorging aan consumenten van artikelen die bij webwinkels worden gekocht. PostNL haalt inmiddels ruim een derde van zijn omzet uit - in jargon - e-commerce. De operationele marge (bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) is veel lager dan bij de Belgen en Oostenrijkers in de eerste negen maanden van dit jaar. PostNL komt tot 6,1% en de Österreichische Post tot 10% en Bpost zelfs tot 18,2%. Dit laatste is wel vertekend omdat de Belgische staat de posterijen subsidieert. Die correctie is alleen moeilijk te maken.
De verschillen in winstgevendheid is de belangrijkste reden dat de beleggers de buitenlanders hoger waarderen. De ondernemingswaarde (beurswaarde plus schulden) is bij PostNL vijf keer het bruto bedrijfsresultaat, terwijl beleggers bereid zijn bij Bpost zeven keer dat bruto bedrijfsresultaat te betalen en bij de Oostenrijkers zelfs acht keer.
Volgens Moody's concentreert PostNL zich op de Benelux en dat kan de groeipotentie beperken en belemmert de terugkeer naar de hogere winstgevendheid van vóór 2014. Die focus op post en logistiek heeft bijvoorbeeld de Italiaanse posterijen, die nog eigenaar zijn van de Italiaanse postbank, veel minder. Moody's denkt dat PostNL in de toekomst is aangewezen op fusies en overnames om de pakketbezorging uit te breiden.
Of dat nu overnames door PostNL betekent of overgenomen worden zoals Bpost een tijd geleden probeerde, daarover laat Moody's zich niet uit. De oorlogskas van PostNL valt te berekenen op grofweg een miljard euro. Dat is te weinig om uit te groeien tot een grote partij. Het Nederlandse postbedrijf lijkt eerder prooi te worden dan jager.