Opnieuw koersval AEX door virusvrees

Door AFN op 28 februari 2020 09:13 | Views: 11.054

Opnieuw koersval AEX door virusvrees

AMSTERDAM (AFN) - De aandelenbeurs in Amsterdam ging vrijdag opnieuw hard onderuit. Ook de andere Europese beurzen zakten verder weg na de koersval een dag eerder. De uitverkoop op de wereldwijde beurzen hield aan door de vrees voor de verdere verspreiding van het nieuwe coronavirus en de zorgen over de economische impact van de virusuitbraak.

De AEX-index op Beursplein 5 noteerde in de ochtendhandel 3,7 procent in het rood op 539,27 punten. Het is de zevende verliesbeurt op rij. De hoofdindex stevent af op een weekverlies van ruim 12 procent en beweegt rond het laagste niveau sinds augustus 2019. De MidKap raakte 3,9 procent kwijt op 837,21 punten. Londen, Parijs en Frankfurt kelderden tot 3,3 procent. De hoofdindex in Milaan zakte 3 procent.

De wereldwijde beurzen raakten deze week in vrije val nadat het coronavirus in Italië voet aan de grond had gekregen en stevenen af op de slechtste week sinds de financiële crisis in 2008. De Europese Centrale Bank (ECB) ziet echter nog geen reden om maatregelen te nemen naar aanleiding van de virusuitbraak. De ECB houdt de situatie wel "nauwlettend in de gaten".

Luchtvaartsector

Vooral de luchtvaartsector werd hard geraakt door de virusuitbraak. Na de eerdere winstwaarschuwing van Air France-KLM (min 4,6 procent), waarschuwen nu ook easyJet (min 4 procent) en British Airways-moeder IAG (min 7,6 procent), en Finnair (min 4 procent) voor een negatieve impact op de resultaten.

Alle 25 AEX-bedrijven gingen omlaag. Grootste daler was chemicaliëndistributeur IMCD met een verlies van ruim 5 procent. In de MidKap profiteerde beursintermediair Flow Traders juist van de onrust op de markten en was de enige stijger met een plus van 4 procent. Automatiseerder ICT Group kelderde 9 procent bij de kleinere bedrijven na tegenvallende jaarcijfers.

BASF

In Frankfurt verloor BASF ruim 3 procent. Het Duitse chemieconcern waarschuwde bij de publicatie van de jaarcijfers voor een "significante impact" van het coronavirus op de resultaten.

De euro was 1,1024 dollar waard tegen 1,0975 dollar een dag eerder. De prijs van een vat Amerikaanse olie zakte 3 procent tot 45,68 dollar. Brentolie kostte 2,7 procent minder op 50,77 dollar per vat.

Meld u aan voor de EuroBench.com dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

67 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
Remykat
0
Inderdaad, dat begrijp ik ook niet meer. Gold en Zilver zouden tocht enorm moeten stijgen...
Al mijn winst dit jaar weggevolgen...
Jopie1962
0
quote:

IceBear1 schreef op 28 februari 2020 09:44:

[...]

Dat is allemaal goud op papier......men wil naar cash, waarschijnlijk dollars.
Dollars is óók papier.

Maar als je nu dus een blok goud hebt liggen, dan wordt dat gewoon minder waard. Daar zit je dan met je veilige haven. :-)
jarijn60
0
quote:

Onderbouwer schreef op 28 februari 2020 09:31:

[...]

En zo is het. Ik verklaarde iedereen 2 weken geleden voor gek dat ze op die bizar hoge koersen nog niet uitgestapt waren.

Werd ik uitgelachen. En nu is het voor mij genieten. Donker rood en zure mensen.
[verwijderd]
0
quote:

Jopie1962 schreef op 28 februari 2020 09:47:

[...]

Dollars is óók papier.

Maar als je nu dus een blok goud hebt liggen, dan wordt dat gewoon minder waard. Daar zit je dan met je veilige haven. :-)
Volgens mijn crashen aandelen en cash crashen veel harder, want de inflatie zal gierend stijgen. Producten zijn straks niet meer te krijgen en de centrale banken zullen QE infinity en helicopter geld gaan inzetten.
jarijn60
0
Ik heb, 3 weken geleden voor ik op vakantie ging naar India en Nepal, ook mijn losse beleggingen verkocht. Mijn schade blijft dus fors lager. Alleen mijn Robeco-fondsen zullen uiteraard meedalen.
Maar leuk is het nooit. Iedereen wil toch winst maken?
Jopie1962
0
quote:

IceBear1 schreef op 28 februari 2020 09:52:

[...]

Volgens mijn crashen aandelen en cash crashen veel harder, want de inflatie zal gierend stijgen. Producten zijn straks niet meer te krijgen en de centrale banken zullen QE infinity en helicopter geld gaan inzetten.
Hmmmm … stel, als een bedrijf 100 Kg goud waard is dan zal dat, in euro's uitgedrukt, steeds meer euro's worden als gevolg van die inflatie. Dus die aandelen worden dan steeds meer euro's waard.

Cash geld is inderdaad bijna nutteloos. Wel handig als je wilt snacken, maar je koopt er bijvoorbeeld steeds minder huis voor.
Jopie1962
0
quote:

jarijn60 schreef op 28 februari 2020 09:55:

Ik heb, 3 weken geleden voor ik op vakantie ging naar India en Nepal, ook mijn losse beleggingen verkocht. Mijn schade blijft dus fors lager. Alleen mijn Robeco-fondsen zullen uiteraard meedalen.
Maar leuk is het nooit. Iedereen wil toch winst maken?
Ja, Robeco doet aan makkelijk geld verdienen. Die gaan jouw euro's niet op tijd veiligstellen, die laten het gewoon crashen. Wel tegen provisie, dat dan weer wel.
Althans, dat is mijn ervaring met Robeco.
Jack P
0
quote:

Remykat schreef op 28 februari 2020 09:46:

Inderdaad, dat begrijp ik ook niet meer. Gold en Zilver zouden tocht enorm moeten stijgen...
Al mijn winst dit jaar weggevolgen...
Was bij vorige stevige dalingen ook altijd, gaat binnenkort vanzelf omhoog.
[verwijderd]
0
quote:

Remykat schreef op 28 februari 2020 09:46:

Inderdaad, dat begrijp ik ook niet meer. Gold en Zilver zouden tocht enorm moeten stijgen...
Al mijn winst dit jaar weggevolgen...
Niet in paniek raken. Goud en zilver worden door Deutsche Bank, UBS en JP Morgan via derivaten omlaag gemanipuleerd.

Bedenk dat: Hoe dieper je een bal onder water drukt hoe groter de sprong uiteindelijk is.

Ik zit al sinds 2000 in fysiek goud en zilver en vergelijk het maar met beurzen of met de euro/dollar en je zal zien dat goud het vele malen beter doet dan de beurzen.

In tegenstelling van de aandelen ( hebben de laatste jaren geen steungrens ) heeft goud diverse sterke steungrenzen de laatste is $1550,-.
Het kan best nog wat zakken maar goud heeft zich al 6000 jr bewezen als het echte geld en dat bewijst het nu weer.
Eind 2020 staat goud op $2000,- of nog hoger
[verwijderd]
0
@Jopie1962

Als je geen verstand van goud hebt kun je beter je mond houden. Je kraamt namelijk grote onzin uit.... papagaai
ruchhouwer
1
Alles door het putje weer vandaag. Maar heb door ervaring al een paar zeer forse dalingen meegemaakt: advies stil blijven zitten is echt waar. Er is gekte en ondoordachte verkoop als het water stilt spuiten de koersen omhoog en als je dan geen posities hebt ben je ook de eerste winst weer kwijt. Mensen hamsteren en Ahold daald als er 1 bedrijf is dat altijd blijft draaien is het Ahold wel. Ook ASMI eerst 10% omhoog op "oud" nieuws en vervolgens vandaag onder de € 100,-.
Als dit nog een week zo door gaat wordt het weer anders maar zover is het nog niet en als je nog wat cash hebt wordt het moeilijk kiezen wat en wanneer je moet aankopen.

Beroepsmatig weet ik dat een griepuitbraak altijd een einde kent en warmere temperaturen daar goed bij helpen. Zie Afrika daar is geen corona. Alle uitbraken hebben een uitstervingsfase zoals we die nu al bijna in China zien. Wellicht houdt de malaise nog een maand aan, maar er komt een rebound en na een welverdiende zomervakantie is er weer genoeg ruimte om te stijgen.
Jopie1962
0
quote:

Robin2020 schreef op 28 februari 2020 10:08:

@Jopie1962

Als je geen verstand van goud hebt kun je beter je mond houden. Je kraamt namelijk grote onzin uit.... papagaai
:-)

Ik ga mijn klomp goud onder water drukken, tjees, wat zal die straks omhoog knallen.

Of nee, ik ga er mee naar de bakker, en kijken of ie kan wisselen als ik brood en gebak koop.
Remykat
0
Hoi Robin, bedankt voor je steun en uitleg. Laten we het hopen, want juist de laatste weken heb ik mijnbedrijven gekocht, maar naast mijn turbo's op goed zakken die ook als gekken. Hele jaarwinst pleite...man man man
[verwijderd]
0
De krankzinnigheid bij mensen in hun hoofd om te blijven dumpen is veel erger dan die griep
Jopie1962
0
quote:

TA=verlies schreef op 28 februari 2020 10:13:

Krijgt Realist2018 toch een beetje gelijk.....
Sssstttt…..
Jopie1962
0
Zilver is ook zo'n veilige haven.

Nu die veiligheid dan nodig is, zeggen ze: ja, maar, de industrie gaat minder produceren en dus is er veel minder zilver nodig, dus gaat de prijs omlaag.
Veilig, zo'n investering in edelmetalen.

"Niet in paniek raken. Goud en zilver worden door Deutsche Bank, UBS en JP Morgan via derivaten omlaag gemanipuleerd."

Jazeker, en dat blijven ze nog jááááren doen.
Jopie1962
0
quote:

De grote recessie komt eraan schreef op 28 februari 2020 10:15:

Koersval huizenmarkt in aantocht?
Nee, want ik doe mijn huis niet weg tegen braderie-prijzen. Jij ook niet, en je moet toch ergens wonen?

We mogen nauwelijks bouwen met die PFAS en allerlei gassen.
Gouden tijden voor de spaarders
0
Verwacht een koersval op de huizenmarkt die vele malen groter is dan op de aandelenmarkt.
67 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.