Het bedrijfsrendement van Stellantis steeg vorig jaar tot 13 procent en overtrof daarmee de verwachtingen van de analisten. Over 2022 wist de constructeur een record-nettowinst van niet minder dan € 16,8 miljard te boeken, wat 26 procent meer is dan in 2021, het eerste jaar van de groep. Het resultaat toont het suces van de fusie aan, want de hoogste gecombineerde winst van FCA en PSA Groupe – voor ze tot dezelfde groep gingen behoren – was net geen € 6 miljard, wat dus betekent dat de fusie voor een meerwaarde van € 10 miljard gezorgd heeft en dat het resultaat van het geheel duidelijk meer is dan de som van de delen.
Vorig jaar bedroeg de omzet van Stellantis € 179,6 miljard, wat 18 procent meer is dan in 2021, met dank aan de gestegen prijzen per auto. Het aantal verkochte auto’s daalde – voornamelijk door het gebrek aan chips en logistieke problemen (gebrek aan vrachtwagens en treinen om afgewerkte auto’s te transporteren) - lichtjes (-2,3%) tot 6.002.900 stuks.
Het is vooral in Europa dat de groep zijn verkoop zag teruglopen. Het oude continent was goed voor 2,63 miljoen auto’s (-8%), terwijl de groep in Noord-Amerika een verkoopsstijging van 2 procent tot 1,86 miljoen auto’s noteerde. Toch was ook het eindresultaat in Europa ruimschoots positief en werd in alle werelddelen winst gemaakt.
Stellantis wijst ook op het succes van zijn elektrische portfolio en laat weten dat het aantal leveringen van elektrische auto’s vorig jaar met 41 procent gegroeid is tot 288.000 stuks. De bestverkochte auto van Stellantis was vorig jaar de Peugeot 208. De groep zegt de Europese nummer één te zijn in de verkoop van elektrische lichte vrachtauto’s en de Europese nummer twee als het gaat over elektrische auto’s in het algemeen.
De constructeur maakte ter gelegenheid van de publicatie van de jaarresultaten ook bekend dat hij voor € 1,5 miljard aan eigen aandelen gaat inkopen om zo voor extra inkomsten voor de aandeelhouders te zorgen. Daarnaast krijgen de aandeelhouders ook een dividend van € 1,34 per aandeel (€ 4,2 miljard in totaal) en worden de personeelsleden beloond met een totale bonus van € 2 miljard.
Ook voor 2023 heeft Stellantis hoge verwachtingen. De groep mikt op een nieuw jaar van groei met dubbele cijfers, te danken aan hogere autoprijzen waarvan de groep echter stelt dat ze dit jaar minder fel zouden stijgen dan vorig jaar, minder problemen met de toevoer van chips (al zal die problematiek toch blijven spelen tot eind dit jaar) en een verhoogde productie en toegenomen industriële efficiëntie. Die efficiëntiewinsten en synergieën zorgden in 2022 al voor een besparing van € 7,1 miljard wat nog een stuk meer is dan het jaarlijkse doel van € 5 miljard dat voor 2024 was vooropgesteld toen de groep ontstond.