Tomtom eerste kwartaal 2020...

1.539 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 ... 73 74 75 76 77 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Knife Catcher
0
@ Japio; was er een mooier podium geweest om onder deze titel het hele verhaal te doen in plaats van het halve?

Even over de outlook, dit komt er volgens mij bij voor 2020:
- Alfa Romeo; 200.000 autos per jaar wereldwijd take rate 50% 50Euro / jaar 5 miljoen Euro; voor 2020 1 miljoen
- Daimler- Bosch deaL; 300.000 trucks take rate 100% vanaf half jaar; per jaar 15 miljoen 2020 7.5 miljoen
- Huawei; 2020 250.000 toestellen gemiddeld 4 maand euro per maand 1 miljoen
- Hitachi; toegevoegd aan traffic; in de toekomst mogelijk prijsverhogend iig meer kwaliteit

Voor 2020 10 miljoen outlook verhoging, ik denk een heel voorzichtige schatting
oor 2021 denk ik dat deze deals zeker 50 miljoen doen.
boem!
1
quote:

Koos99 schreef op 23 januari 2020 12:19:


Net alvast naar Q4 2019 forecast + 2020 forecast zitten kijken.
De cijfers worden erbarmelijk.

De omzet 2020 outlook zal waarschijnlijk lager uitkomen dan de omzet 2019
De FCF 2020 outlook komt waarschijnlijk lager uit dan FCF 2019

Het enige lichtpuntje kan komen van een eventuele aandelen inkoop. Zoals eerder beredeneert, ik verwacht een tender offer van EUR 200 mil, geef maar aan hoeveel aandelen je wilt verkopen tegen welke prijs, en dan worden die in 1 keer uit de markt genomen. Een langdurig inkoopprogramma met deze volumes kan ik me niet voorstellen.

Ook spannend is de Automotive backlog. Ik hoop wel dat TomTom het Automotive orderboek op de oude en de nieuwe manier bekend maakt. Ik noem maar iets als enkel gemeld wordt dat de backlog EUR 1.7 miljard is, dan valt niet af te leiden of TomTom een goed of een slecht jaar had qua order intake.


@Koos, jij leest de afgegeven consensus als een reeele schatting gegeven door analisten en die schattingen leiden inderdaad tot erbarmelijke cijfers waarbij de aandeleninkoop het enige lichtpuntje kan vormen.

Ik lees de consensus veel meer als een krampachtige poging van analisten om TT in de afwachtingsstand te houden.
TT geeft in haar uitlatingen aan, dat zij zelfstandig doorgaan, dat zij goed gepositioneerd zijn met haar A&E bu en dat zij daar een omzet in verwachten van 1,5 miljard a 2 miljard in 2030 met een double digit FCF.
De meegegeven CAGR van deze unit bedraagt 10% tot 2021 en 15% de jaren daaropvolgend.
Naast A&E is er ook nog de Consumer unit welke cum Q3 een omzet realiseerde van 200 mio(3q 2018 216 mio) opgehoogd naar 229 mio doordat er nog steeds uitfaserende Automotive Hardware werd gemaakt.

De afgegeven consensus van analisten is niets anders dan het uiterst voorzichtig volgen van de uitspraken gedaan door TT.
Zij komen uit op 459 mio aan omzet voor A&E in 2020 wat overeenkomt met een CAGR van 10% tov 2018 (372 mio).
Zij sluiten 2019 af met een 9% FCF en herhalen dat voor 2020.
Zij laten Consumer in 4q dalen met 20% tot 43 mio met daarnaast nog wat uitfaserende AHW-omzet van 4 mio. Indien we ervan uitgaan dat er GEEN enkele AHW-omzet wordt gerealiseerd in 2020 laten zij de Consumeromzet met nog eens 15% dalen in 2020 tov 2019 ( 207 mio vs 243 mio).
Dat men daarbij het wegvallen van de AHW-omzet en de transitie van HW naar C&S omzet niet meenneemt in de te behalen brutomarge heeft voor mij slechts ten doel om eerst maar eens af te wachten waar TT mee komt vwb resultaten 2019 en outlook 2020.

Mijn gedachten over de resultaten en verwachting voor 2020 zijn als volgt:
Consumer: uitloop q4 AHW 3,5 mio en voor 2020 nihill
Een terugloop met 15% van de feitelijke Consumeromzet waardoor 2019 wordt afgesloten met 280 mio ( 247 mio en 33 mio).
Bij een verdere daling met 15% in 2020 komt de omzet voor deze BU uit op 210 mio.
NB: De flinterdunne marges te behalen op AHW zal het te realiseren brutowinstpercentage positief beinvloeden.
A&E: Ondanks dat de analisten intussen wel weten dat je voor de feitelijke ontwikkeling van deze BU behoort te kijken naar operational omzet en dat de terugval in gerapporteerde omzet in 3q een gevolg was van een verdere verruiming van deferred blijft men zich vasthouden aan de 10% CAGR vanaf 2018 en komt daarom met groeipercentages te voorschijn van 4% voor A&E in q4 en 8% in 2020.
Dat een verruiming van de toepassing van deferred leidt tot een EENMALIGE vermindering nu maar een verhoging in de toekomst vergeet men gemakshalve in dit verhaal.
Afgezien van eenmalige posten verwacht ik een "normale" voortgang in de omzet van A&E in q4-19 en 2020 waardoor de omzet in 2019 uitkomt op 445 mio en in 2020 op 510 mio.

Omzet 2019 445 mio voor A&E en 280 mio voor Consumer geeft een totaalomzet van 725 mio en voldoet daarmee aan het immer zeer prudente gedrag van TT bij het benoemen van targets.
Voor de outlook 2020 zal TT wederom dit principe aanhouden en die bepalen op 700 mio.
Het gerealiseerde FCF zal 11% bedragen in 2019 en oiv het wegvallen van de AHW omzet stijgen naar 13% in 2020(de outlook zal spreken van een lage double digit).

Ik verwacht een tenderinkoop van aandelen ter grootte van 250 a 350 mio.
Indien dit scenario zich ontvouwt zal dat voor de analisten het sein zijn om hun voorzichtigheid ten dele te laten varen.
Zij weten als geen ander dat de koers wordt bepaald door de te behalen FCF per aandeel.
Met een substantieel minder aantal aandelen en een stijgende FCF in het vooruitzicht zullen zij hun koersdoelen geleidelijk naar boven aanpassen.












Dutchy Ron
0
Hitachi Automotive Systems Americas en TomTom detecteren samen gevaar
Hitachi Automotive Systems Americas, Inc. en locatietechnologiespecialist ToTom werken samen aan een proof-of-concept voor de ontwikkeling van een nieuwe real-time gevarendetectie voor navigatie en Advanced Driver Assistance Systems (ADAS).


Safety & Privacy are the keys waarop je je kunt onderscheiden van de rest
JIBA
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 24 januari 2020 08:45:


Hitachi Automotive Systems Americas en TomTom detecteren samen gevaar
Hitachi Automotive Systems Americas, Inc. en locatietechnologiespecialist ToTom werken samen aan een proof-of-concept voor de ontwikkeling van een nieuwe real-time gevarendetectie voor navigatie en Advanced Driver Assistance Systems (ADAS).



Bron: www.dvo.be/artikel/67726-hitachi-auto...
Optiebelegger
5
Ik heb gisteren telefonisch contact gehad met de VEB naar aanleiding van mijn mail over TomTom. Ze verzamelen alle informatie over TomTom maar kunnen geen informatie verstrekken over toekomstige acties i.v.m. met de koersgevoeligheid. Ze gaven wel aan dat dit forum wel wordt gevolgd door de VEB, dus zinnige artikelen heeft toch wel zin.
~Justin~
6
Koos

De outlook van tomtom tot en met 2021 is een 10% revenue growth van content en services.
download.tomtom.com/open/banners/Capi...
Marktverwachting als geheel: CAGR van 12% tot en met 2025: www.globenewswire.com/news-release/20...

Dat deel maakt 60% van de omzet uit. De overige 40% Consumer zal wel weer met 15% krimpen. Dan kom je op een exact gelijke omzet. De Consumer omzet is echter zeer lage marge en de content en services omzet zit tussen 80-90% marge. Dus de brutowinst moet wel toenemen.

Kosten zullen ook wel toenemen, de kosten van content inkoop nemen af en die van engineering nemen toe. Zie ook die PDF. Betekent wel dat TomTom steeds meer in eigen huis heeft en minder afhankelijk van content inkoop wat een repeterend karakter heeft.

Nettowinst zal wellicht iets stijgen. De winst per aandeel zal wat sneller stijgen want voor 2019 was die gebaseerd op 160 miljoen aandelen en voor 2020 op 130 miljoen in omloop zijnde aandelen. Dat scheelt toch 20%.


Aandelen inkoop zou leuk zijn, maar verwacht er niet teveel van in volume. Interessant is verder dat geheel TeleAtlas eind 2020 is afgeschreven. De versnelde afschrijving loopt sinds Q2 2019 en was vorig kwartaal nog iets van 60 miljoen euro (in één kwartaal). Dat scheelt niet in de adj. EPS, maar wel optisch in de winstcijfers.
Stille vennoot
0
Juun
1
quote:

Stille vennoot schreef op 24 januari 2020 13:01:


Die 10.15 is wel hardnekkig, gewoon dwars er doorheen beuken nu en op naar 11 !!

Wat houdt je tegen? Als je een bestens order opgeeft van 112.000 stuks, dan heb je de 11 euro te pakken zie ik in het orderboek. (houd ik er even geen rekening mee dat het orderboek door flitshandelaren razend snel wordt aangepast zodra hun computers, jouw order opmerken).
Dutchy Ron
0
Volume en kopers drogen op helaas .... wachten op nieuwe triggers ..... algehele sentiment doet TT niet echt veel op uit .... vaart eigen ‘koers’
POSTNLTT
1
Dutchy Ron
0
Als een deal met Huawei de koers niet substantieel hoger zet wat dan nog wel vraag ik mij hardop af
Dutchy Ron
0
VW executive admits fully self-driving cars 'may never happen'

Self-driving cars with no steering wheel or pedals may never become a reality according to a Volkswagen executive leading the brand’s push for autonomous vehicles.

Pas in 2050 op z’n vroegst .... dat 80% geen stuur en pedalen meer heeft, mijn mening.

www.driven.co.nz/news/news/vw-executi...
tatje
1
quote:

MvM! schreef op 24 januari 2020 17:22:


5 feb staan we op € 8,50, ik geloof daar nog steeds in.


MvM!, natuurlijk mag je jouw mening op dit forum plaatsen.

Misschien iets meer toelichting.

Ik handel altijd naar mijn eigen verwachtingen, jij ook ?
MvM!
1
quote:

tatje schreef op 24 januari 2020 17:25:


[...]

MvM!, natuurlijk mag je jouw mening op dit forum plaatsen.

Misschien iets meer toelichting.

Ik handel altijd naar mijn eigen verwachtingen, jij ook ?


Ik in dit geval niet, vorige week ingestapt op 10,22 na Huawei deal, leek mij een geschikt moment. Toelichten of met feiten onderbouwen kan ik niet , het is mijn onderbuikgevoel , ik vertrouw het zaakje niet en het niet communiceren vanuit TT van de Huawei deal heeft dat gevoel alleen nog maar versterkt.

Ik denk dat we keihard genaaid gaan worden 5 feb , daarom neem ik voor 5 feb weer afscheid van TT, ik wil niet weer geschoren worden.

Verder hoop ik voor (bijna) iedereen dat ik het mis heb!
Dutchy Ron
1
Ja 5 feb nog een keer bewust genaaid worden door het goede nieuws niet de aandacht te geven die het verdient zou heel zuur zijn en het zoveelste bewijs vd verborgen agenda van HG. Maar nogmaals ... het neerwaartse risico blijft beperkt en het aantal (in)directe afnemers en data leveranciers groeien nog steeds.
Dutchy Ron
0
en er zullen vast goede redenen zijn om de Huawei deal niet vd daken te schreeuwen. Het kwam nu toevallig in de media en ze hebben er minimaal over gecommuniceerd en maximaal klein gehouden.
1.539 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 ... 73 74 75 76 77 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 27 feb 2020 17:35
Koers 9,302
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 9,449
Laag 9,166
Volume 998.696
Volume gemiddeld 532.270
Volume gisteren 998.696