TomTom « Terug naar discussie overzicht

Weekend - 1st shortcover AKO Capital

49 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
[verwijderd]
1
quote:

vinno777 schreef op 13 september 2013 17:48:

[...]

133.200 stukjes
Ik neem het even mee naar een weekend draadje...

Op zich nog niet eens zo heeel veel, de shortpositie verkleining van dit hedgefund. 133.000 op de pakweg 9 miljoen.

Maar het feit dat ze nu een stukje van hun short positie hebben afgebouwd betekent dat zij reden hebben om aan te nemen dat hun short positie niet meer rendabel of lucratief is. Of zelfs een risico. Tot nu toe leken ze stoicijns, maar nu (b)lijkt dat ze toch niet zo zeker van hun zaak zijn. Wel opvallend dat ze nog niet zo gek lang geleden short gingen op een koers rond de 3,50 en nu een deeltje coveren op bijna 5,50.

Of hun mening fundamenteel veranderd is weten we niet. Misschien is het puur vanwege de koersontwikkeling. Als ik zoveel short zou zitten zou ik ook wiebelig worden, ookal geloof je zelf niet in een bedrijf, als anderen dat wel doen, of tegen je speculeren, dan is dat lastig. En zelfs het bearish Goldman Sachs voorziet nu een bodem in de markt bij TomTom.

Waarom zo'n klein stapje terug, relatief gezien? 133K van de 9 mio? Ik denk omdat ze niet sneller kunnen coveren, want dan valt het teveel op. Met dit tempo doen ze er nog 68 beursdagen over om hun positie naar nul te krijgen.

Misschien hadden ze op langer crisis gerekend. Zie ook hoe enorm veel geld Aegon heeft verloren door te speculeren op een slechte Amerikaanse aandelenmarkt. Zelf noemen ze het afdekken van risico's - dus long posities - maar aan die enorme bedragen te zien deed Aegon denk ik wel meer dan een beetje verzekeren. (speculeren)

Misschien geldt dat ook voor AKO. Hedgefunds hebben de neiging nogal bearish te zijn. Kampioenen in een dalende markt. Maar in een stijgende markt is het drie keer niks met ze.
[verwijderd]
0
Ze zullen vermoedelijk vandaag wel verder hebben afgebouwd.

Volgende week vuurwerk als ze doorgaan met afbouwen en anderen (moeten) volgen. Onder de 0,5% AFM-grens zitten verder ook nog veel kleintjes.

Hoeveel verhandelde aandelen waren er gisteren?
Geeft hopelijk een klein beetje idee wat 133K doet.
[verwijderd]
0
Dus als ik het goed begrijp heeft ako ongeveer 4 % short ?

Klopt het onderstaande ook nog ?

C.D. Goddijn-Vigreux 11,95 %
Flevo Deelnemingen IV B.V. 10,20 %
H. Goddijn 12,00 %
P.A. Geelen 11,87 %
P.F. Pauwels 11,87 %
Stichting Beheer Moerbei 14,24 %
Stichting Beheer Pillar Arc 14,24 %

Een totaal dus van 86,37% in vaste handen en ruim 4% short is ruim 90% in vaste handen .
Kan inderdaad dus voorwerk worden of zie ik iets verkeerd .
[verwijderd]
0
quote:

roanna smits schreef op 13 september 2013 20:14:

Dus als ik het goed begrijp heeft ako ongeveer 4 % short ?

Klopt het onderstaande ook nog ?

C.D. Goddijn-Vigreux 11,95 %
Flevo Deelnemingen IV B.V. 10,20 %
H. Goddijn 12,00 %
P.A. Geelen 11,87 %
P.F. Pauwels 11,87 %
Stichting Beheer Moerbei 14,24 %
Stichting Beheer Pillar Arc 14,24 %

Een totaal dus van 86,37% in vaste handen en ruim 4% short is ruim 90% in vaste handen .
Kan inderdaad dus voorwerk worden of zie ik iets verkeerd .
Nee daar klopt helemaal niets van (behalve die 4% van AKO). In die zin, dat bovenstaande een aantal dubbele vermeldingen heeft. (ivm die stichtingen). Daarnaast tel je de shorts van AKO erbij alszijnde in "vaste handen". Dat is natuurlijk niet zo. AKO heeft die aandelen verkocht, dus die hebben ze niet in handen, maar liggen in de markt.

Zie hier..
corporate.tomtom.com/stockquote.cfm?d...

Daarnaast heeft BNP nog een aardig belang en ook nog wat andere partijen

Zie hier...
investors.morningstar.com/ownership/s...

(klik even op het tabblad "institutions" voor meer info)

Shortpartijen:

4,14% AKO Capital
0,61% Discovery Capital Management
1,46% Marble Arch Investments
0,47% Meritage Group (laatst bekende positie)
0,49% Passport Capital (laatst bekende positie)
[verwijderd]
0
Vandaag in de Volkskrant: "Een auto zonder bestuurder, een elektrisch vliegtuig, een digitaal ziekenhuis. Dat zijn drie van de 34 projecten die het Franse bedrijfsleven samen met de staat gaat ontwikkelen om Frankrijk er industrieel weer bovenop te helpen. De Franse staat zal 3,7 miljard investeren in 'het nieuwe industriële Frankrijk', dat 475 duizend banen moet opleveren."

Mogelijke match met Tom2 gezien bestaande projecten in NL en samenwerking met Franse automakers?
[verwijderd]
0
quote:

Brassa schreef op 13 september 2013 20:40:

Vandaag in de Volkskrant: "Een auto zonder bestuurder, een elektrisch vliegtuig, een digitaal ziekenhuis. Dat zijn drie van de 34 projecten die het Franse bedrijfsleven samen met de staat gaat ontwikkelen om Frankrijk er industrieel weer bovenop te helpen. De Franse staat zal 3,7 miljard investeren in 'het nieuwe industriële Frankrijk', dat 475 duizend banen moet opleveren."

Mogelijke match met Tom2 gezien bestaande projecten in NL en samenwerking met Franse automakers?

Dat is zeker interessant.

Renault (grootste autofabrikant van Frankrijk) dat - ik sla het even plat - vele miljoenen subsidie krijgt om zelfrijdende auto's te ontwikkelen, zodat niet alleen de Duitsers en de Amerikanen ermee vamdoor gaan. In dat geval is TomTom vrijwel zeker de partner van Renault. En PSA (citroen/peugeot) is ook klant van tomtom. Maar zeker als het Renault betreft is dat voor tomtom interessant. Voor driverless heb je allerlei technologie nodig die TomTom test met oa TNO en NXP. En ook nauwkeurige content.
[verwijderd]
0
quote:

exit Q3 schreef op 13 september 2013 20:04:

Ze zullen vermoedelijk vandaag wel verder hebben afgebouwd.

Volgende week vuurwerk als ze doorgaan met afbouwen en anderen (moeten) volgen. Onder de 0,5% AFM-grens zitten verder ook nog veel kleintjes.

Hoeveel verhandelde aandelen waren er gisteren?
Geeft hopelijk een klein beetje idee wat 133K doet.
Goed voorbeeld doet volgen. Gisteren (vrijdag) was pas bekend in het AFM register dat AKO donderdag dus de shortpositie heeft verkleind. Gezien het verhandelde volume zou dit zich gisteren hebben doorgezet. Dat weten we pas maandag nabeurs. Als de kleinere shortpartijen nerveus worden dan kan het nog leuk worden. De vraag die ik heb is waar AKO zijn aandelen heeft "geleend" om te shorten. 4,2% zijn bijna 10 miljoen aandelen. Het zou aannemelijk zijn dat een grote aandeelhouder zijn stukken heeft uitgeleend. Zou het een van de founders kunnen zijn? Dat zou niet best zijn voor de rest van de aandeelhouders.
[verwijderd]
1
quote:

*Justin* schreef op 13 september 2013 19:59:

[...]

Ik neem het even mee naar een weekend draadje...

Op zich nog niet eens zo heeel veel, de shortpositie verkleining van dit hedgefund. 133.000 op de pakweg 9 miljoen.

Maar het feit dat ze nu een stukje van hun short positie hebben afgebouwd betekent dat zij reden hebben om aan te nemen dat hun short positie niet meer rendabel of lucratief is. Of zelfs een risico. Tot nu toe leken ze stoicijns, maar nu (b)lijkt dat ze toch niet zo zeker van hun zaak zijn. Wel opvallend dat ze nog niet zo gek lang geleden short gingen op een koers rond de 3,50 en nu een deeltje coveren op bijna 5,50.

Of hun mening fundamenteel veranderd is weten we niet. Misschien is het puur vanwege de koersontwikkeling. Als ik zoveel short zou zitten zou ik ook wiebelig worden, ookal geloof je zelf niet in een bedrijf, als anderen dat wel doen, of tegen je speculeren, dan is dat lastig. En zelfs het bearish Goldman Sachs voorziet nu een bodem in de markt bij TomTom.

Waarom zo'n klein stapje terug, relatief gezien? 133K van de 9 mio? Ik denk omdat ze niet sneller kunnen coveren, want dan valt het teveel op. Met dit tempo doen ze er nog 68 beursdagen over om hun positie naar nul te krijgen.

Misschien hadden ze op langer crisis gerekend. Zie ook hoe enorm veel geld Aegon heeft verloren door te speculeren op een slechte Amerikaanse aandelenmarkt. Zelf noemen ze het afdekken van risico's - dus long posities - maar aan die enorme bedragen te zien deed Aegon denk ik wel meer dan een beetje verzekeren. (speculeren)

Misschien geldt dat ook voor AKO. Hedgefunds hebben de neiging nogal bearish te zijn. Kampioenen in een dalende markt. Maar in een stijgende markt is het drie keer niks met ze.
Meer dan de moeite waard deze discussie. Als TomTom nog meer gaat stijgen gaan voor dit soort jongens ook margin-call achtige perikelen spelen, lijkt mij.

Ik zit er zwaar over te denken om de komende week even uit alle hoeken en gaten vermogen te sprokkelen om de TomTom-positie naar een eigenlijk totaal onverantwoord niveau te tillen. Maar als de believers + de nieuwe toestromers dit allemaal doen dan kan het echt een gigantische squeeze worden. Dan moeten die 68 dagen opeens in 2-3 dagen worden gerealiseerd om niet op dag 4 de deurwaarder op de stoep te hebben (bij wijze van spreken dan). Dan worden stijgingspercentages met tientallen procenten per dag opeens denkbaar.

Met de bijzondere bijkomstigheid die Exit (en ik, maar iets minder vaak) al vaak heeft genoemd: Apple kan pas een serieus bod doen als er een enigszins "normale" premie op de actuele koers kan worden geboden. Anders is het voor de Apple aandeelhouders onbegrijpelijk. 15 bieden voor een bedrijf dat al een jaar op 4-5 staat is veel moeilijker te verkopen aan je achterban dan 20 op een bedrijf dat als een raket van 5 naar 12 is gevlogen.

Eindfase?!
[verwijderd]
0
Als dan VW nog een duit in het zakje zou gaan doen ergens in de komende tijd dan wordt het een bingo zoals we die al in geen jaren meer mee hebben gemaakt op een Nederlandse beurs.
[verwijderd]
2
Justin, ik moet trouwens zeggen dat ik je niet een klein beetje dankbaar ben voor je onvermoeibare stroom aan feiten, potentiële trigger aankondigingen, enz. enz.. Jouw aankondigingen van 2 weken terug hebben (na wat gezond eigen denkwerk) er voor gezorgd dat ik de laatste stijging vol heb meegemaakt. Dat heeft geen "windeieren gelegd". Mede dankzij jou is mijn timing beter dan hij ooit is geweest.

Als we inderdaad voor het eind van het jaar de zegetocht van TT achter ons hebben zou ik je heeeeeeel graag een keer willen fêteren. Dat heb je meer dan verdiend!
RESEARCH
0
in 2010 gaf Goddijn al aan dat men drie jaar vooruit kijkt en niet kan beloven dat TomTom over 10 jaar nog zelfstandig bestaat. In juli 2013 gaf hij in het NRC aan dat de tijd dat men van het mooie uitzicht kan genieten voorbij is en dat men de knopen aan het tellen is, wat zoveel betekent als afweging maken welke keuze men gaat maken. Ik verwacht daarom inderdaad een behoorlijke stijging de komende weken en dan een exit bod met een premie die te verkopen is aan de aandeelhouders van de overnemende partij. Hierbij nog een gedeelte van het interview uit 2010:
4 oktober 2010 08:21 ANP NIEUWS

Navigatiebedrijf TomTom heeft een aantal overnamepogingen afgewezen. Dat zegt topman Harold Goddijn in een zondag gepubliceerd interview in de Britse krant The Sunday Times.

Goddijn noemt in het artikel geen namen van bedrijven die interesse hebben getoond of een periode waarin deze pogingen zich voordeden.

Of TomTom er over tien jaar nog is, durft Goddijn in het interview niet te beloven. "We kijken in het bedrijf drie jaar vooruit, dat is een lange tijd in onze sector."
[verwijderd]
0
quote:

kingwoep schreef op 14 september 2013 16:23:

Destination everywhere: TomTom maps out the future for GPS:
www.techradar.com/us/news/car-tech/sa...
"Google Glass is obviously a perfect fit for TomTom and is certainly an area that's being looked at but, again, TomTom is all about refining a product category and not driving blindly into one."

hvasd2
0
Mooi stukkie ;-)

"The future of TomTom

Given that TomTom has lasted nearly 20 years in the mapping business, its data archives are undoubtedly the key to its longevity. With 350 million probes of data coming in from TomTom's community, whether passive data from mobile phone signals and PNDs, or active data from those who participate in map share programs, the biggest challenge for TomTom is how it simplifies this information for the everyday user.
"Our CTO calls us an information processor and he is right," said Raucher. "What TomTom does extremely well is take lots of data points that to the average person they are meaningless. What we do is transform all that data into actionable information. We are providing knowledge to people, we want to empower them by giving them that knowledge so they can make better decisions."
And where next for this data? Now TomTom is pushing itself in the sports market, expect more launches in this arena and maybe even some sort of Google Glass rival.
Google Glass is obviously a perfect fit for TomTom and is certainly an area that's being looked at but, again, TomTom is all about refining a product category and not driving blindly into one.
As Stefane Hareau explained to us: "The technology for glasses is not quite ready yet. It needs to improve before we think about getting into this area. Obviously we are constantly looking at new trends and how TomTom fits into these. We've seen ski glasses with this tech in the past and the lenses weren't great. You had to focus too hard on the information, which is tough when you're on the slopes. There is a fine balance in getting this technology right."
Hareau continued: "It's such a new space, you can't jump into something like this. But it's great to see how people react to Google Glass, it's a fascinating trend. It's an area that will happen but we aren't quite at this stage yet.""
49 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 6 jun 2024 17:36
Koers 5,715
Verschil +0,040 (+0,70%)
Hoog 5,860
Laag 5,680
Volume 256.192
Volume gemiddeld 285.042
Volume gisteren 261.551

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront