Bedrijfsbezoek door Sem van Berkel, vorige week op de site van Alex.nl
ACCELL, FIETSENMAKER MET POTENTIE
Een roerganger die de bezoekers van het bedrijf bij de deur opwacht en een hand geeft.
Een roerganger die door de regen, zelf (en zonder jas), op kantoor aanvullende informatie gaat ophalen na de vraag van een bezoeker.
Dat is de sfeer en geest die ik gisteren, samen met een groep investeerders, aantrof bij een parel binnen de Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen.
Een bezoek dat klopte van aankomst tot vertrek.
ACCELL, DE GROOTSTE FIETSENMAKER VAN EUROPA.
(kerncijfers opgave FD basis slotkoers 18,20) :
- 12maands hoog 28,39 op 13 mei 2008
- 12maands laag 14,74 op 18 november 2008
- 40daags gemiddelde 17,29
- gemiddelde dagomzet 18.252 aandelen
- dividendrendement 6,87%
- 12maands totaalrendement 28,3% negatief (AEX - all share 54,2% negatief)
- koerswinst 6,2
We bezochten de Batavus-fabriek in Heerenveen
- opgericht in 1904
- maart 2009 productie van 1260 prachtige kwaliteitsfietsen (met voor sommige modellen prijzen waarvoor je in 1904 een jaar moest werken) per dag
...daar zetten 450 mannen en vrouwen dagelijks hun schouders onder.
Het 'Noorden des Lands' was voor de meesten van ons niet 1,2,3 bereikt.
Dus de uitnodiging van jurist Jeroen Dees, tevens verantwoordelijk voor dit soort bezoeken, om eerst even in de kantine een broodje te eten, kwam goed uit.
Het was tegen 12uur30, dus de halve fabriek zat aangeschoven.
Een aantal dingen vielen op :
- kwaliteit van het buffet, waar voor een luttel bedrag het dienblad kan worden gevuld
- de gezelligheid onder elkaar in een prettige ruimte
...de werknemers van Batavus hebben het naar hun zin
...ze werken aan een mooi product
...er wordt perfectie nagestreefd
...dat weten ze en daarom is er arbeidsvreugde.
Om klokslag 13uur begonnen we, na opsplitsing, vanuit de showroom met de rondleiding.
Ik zat in de groep die rondgeleid werd door DE man van de werkvloer, Herman Pietersma.
Wat Herman niet weet van fietsen en van Batavus kun je op een kogellagertje schrijven.
En die kennis werd met veel humor gebracht.
Met Friezen kun je lachen en dat drukte de zorgen over de AEX, die richting 200 schoof, voor een middag naar de achtergrond.
Prettig ook om iets te zien bouwen in deze tijden van afbraak.
In de fabriek troffen we veel handwerk aan.
Topfietsen maken is duidelijk preciesie-werk.
Natuurlijk is zoveel mogelijk geautomatiseerd, maar niet alles gaat in grote series, dus ervaren mensen spelen een belangrijke rol.
Opvallend het aantal senioren (Batavus heeft ook een ouderenbeleid...de laatste arbeidsjaren kan door de werknemer gekozen worden voor werk met aangepast tempo)
Ik sprak een man aan die frames aan het controleren was.
Dat deed hij nu 12 jaar en daarvoor 20 jaar spuiter.
Vaak werkten hun vaders al bij het bedrijf.
Met een scherp oog haalde hij elk foutje (indien) uit elke fiets.
Is het u wel eens opgevallen dat een Batavus-fiets 1 rode spaak heeft ?
Mij niet, maar een bezoeker zag het.
"Waarom is dat Herman?"
Vind u het mooi, luidde zijn antwoord.
Ja.
Nou daarom.
Na de bedrijfsschool (interne opleiding en training voor externe monteurs), het museum (met daarin oa. de eerste fiets met aandrijving uit 1953) een causerie van roerganger Rene Takens.
Sinds 1999 aan het bedrijf verbonden.
Met duidelijke plaatjes en in heldere woorden vertelde hij met passie over het ontstaan, heden en toekomst van Accell.
Daarna volop tijd voor vragen.
Afsluitend een borrel
In deze zware tijden voor beleggers is het zaak de portefeuilles op te schudden.
Sem van Berkel adviseert u, in ieder geval voor een stukje, ruimte te maken voor Accell.
Het orderboek voor het komende seizoen is nu al beter gevuld dan vorig jaar.
De koersen van mei 2008 zullen sneller terugkomen dan velen denken.
Kopen moet je als het laag staat.
En Accell, en Accell niet alleen, is ondergewaardeerd.