Sligro ziet jaarwinst met 22% stijgen door hogere marges
AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Foodservice- en supermarktbedrijf Sligro heeft over 2006 een nettowinst behaald van euro 62,1 mln, een stijging van 22% ten opzichte van de euro 50,9 mln over 2003. De gemiddelde verwachting van analisten lag op een winst van euro 61,7 mln.
De winst per aandeel kwam uit op euro 2,93, ten opzichte van euro 2,42 in 2005. Sligro stelt een dividend voor van euro 1,15 per aandeel. Vorig jaar keerde het bedrijf nog euro 1 per aandeel uit.
De directie acht het nu nog te vroeg om een betrouwbare prognose voor de winst over 2007 af te geven. De directie rekent wel op een hogere autonome omzetgroei dan de 1,6% in 2006.
Sligro schrijft: 'Op basis van het geplande ombouwprogramma van de supermarkten en de consolidatie van Inversco gedurende geheel 2007, gaan wij uit van een jaaromzet van circa euro 2 mrd.'
Het ombouwen van de supermarkten leidt in 2007 tot eenmalige extra kosten en margedruk van circa euro 5 mln, zo laat de directie weten. Er blijft ook sprake van een zeer concurrerende markt.
Het bedrijfsresultaat steeg vorig jaar met 22% tot euro 90 mln, tegen een consensus van euro 91,1 mln. Als percentage van de omzet betekende dit een toename met 0,6 basispunten tot 5,4%.
Sligro stelt aan de aandeelhoudersvergadering voor om de aandelen te splitsen in de verhouding twee nieuwe aandelen voor een oud aandeel; de vierde splitsing na de beursintroductie in 1989.
De directie neemt het besluit 'ter bevordering van de verhandelbaarheid van de aandelen en om de koers van het aandeel meer in overeenstemming te brengen met de koersniveaus op de effectenbeurs.'