woensdag 8 maart 2017, 20:45
Ziggo rekende dubbele abonnementen
© FOTO ANP
Ziggo heeft bij klanten soms jaren te veel in rekening gebracht. De telecomleverancier erkent na een nieuwe aansluiting ook het oude abonnement te hebben geïncasseerd.
Het gaat om overstappers, volgens hun juristen vele tientallen. Zij kregen van Ziggo, inmiddels gefuseerd met Vodafone Nederland, een beter abonnement aangeboden. Het oude abonnement zou Ziggo volgens zijn aanbieding stoppen. Maar omdat dit niet gebeurde, bracht het de klant twee abonnementen in rekening.
In enkele gevallen, bevestigt het concern, is door een „administratieve fout” te veel geld van klanten geïnd met incasso’s. Het bedrijf stelt dat het op eigen initiatief „een handvol” mensen heeft gecompenseerd voor de schade, nadat de fout werd ontdekt.
Juridisch adviesbureau Aliter Melius zegt van inmiddels 75 klanten meldingen te hebben gekregen van wat onterechte incasso’s zouden zijn.
In het eerste geval, dat bij Ziggo werd aangekaart, is ruim €3000 terugbetaald. Aliter Melius vermoedt dat er veel meer gedupeerden dan de 75 zijn.
Zij zouden de bedragen van het doorlopende abonnement nog niet hebben opgemerkt. „Dat is bij incasso goed denkbaar. Wij hebben Ziggo in februari moeten dagvaarden over de hoogte van de terugbetaling. Geheel vrijwillig ging die volledige betaling allerminst”, aldus Chizki Loonstein van Aliter Melius.
„Het zijn standaard abonnementen. De klachten komen uit het hele land; er is geen reden aan te nemen dat niet meer mensen getroffen zijn. Sommige incasso’s waarvoor Ziggo later schade vergoedde liepen al jaren door”, aldus Loonstein.
Ziggo zegt uitvoerig te hebben gekeken naar meer onjuiste incasso’s, maar die niet te hebben gevonden.
Consumentenmeldpunten zoals de Consumentenbond, Radar en Kassa meldden de laatste tijd over andere diensten meer klachten van Ziggo-klanten.
Het bedrijf heeft in de strijd met telecomconcurrenten in zijn laatste, vierde kwartaal van 2016 het aantal verkochte diensten uitgebreid naar het hoogste niveau in bijna vijf jaar.