TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Oktober 2016

6.784 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 ... 336 337 338 339 340 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

bordje snert schreef op 17 oktober 2016 14:39:

Niet te geloven die short klootzakken blijven maar op het aandeel leunen, 2 keer wil het aandeel herstellen en ze trappen de laat weer gauw vol.
Tis te hopen dat HG daar ook een eind aan wil maken.
:-))
aandeeltje!
0
quote:

*Justin* schreef op 17 oktober 2016 13:15:

[...]

Kijk eens op het plaatje naar de taart diagram onder aan naar het ebitda van de 4 divisies. Dan zie je dat Consumer qua omzet het meest binnenbrengt en qua winstgevendheid het minst. Terwijl je bij Telematics andersom ziet.

De drie groeiende bedrijfsonderdelen hebben dus hogere winstbijdragen dan die ene die krimpt. Je ziet het ook aan het feit dat de marge van 55% naar 60% is gegaan als gevolg van de krimp in PND en het afbouwen van hardware in automotive.

Het ebitda van Consumer is bovendien ook neutraal te houden. Niet alleen door marketing uitgaven te beperken. Er worden nog steeds miljoenen PND’s verkocht en er zijn maar twee aanbieders: Garmin en TomTom. Zij moeten hun aanbod afstemmen op de vraag (minder modellen voeren) en de prijzen hoog houden. Zodat de marges gezond blijven. Dat is denk ik ook gewoon mogelijk.

Sport moeten ze wel gewoon marketing voor blijven doen.

misschien is de PND markt nu wel heel snel ten einde. Zoals zoveel apparaten vervangen door de phone zoals de ipod peens afgelopen was of die andere musiekplayers. Het zou zomaar kunnen dat we dit jaar in de laatste generatie zitten en dan is het klaar. Ik verwonder me al tijden waarom die apparaten nog gekocht worden.
Ben benieuwd naar de outlook 2017 en de verkopen PND in kwartaal 4. Vorig jaar al bakken vol in de aanbieding...Als die vet achterblijven is het de facto klaar.
PGV
0
quote:

bordje snert schreef op 17 oktober 2016 14:39:

Niet te geloven die short klootzakken blijven maar op het aandeel leunen, 2 keer wil het aandeel herstellen en ze trappen de laat weer gauw vol.
Tis te hopen dat HG daar ook een eind aan wil maken.
Nee, hoor het went, het is gewoon weer een pump and dump dagje, zo gaat dat 3 a 4 x in de week.
Zolang HG niet opsplitst, of een onderdeel verkoopt, zal dit spel zo doorgaan, want vd cijfers moet je het echt niet hebben,en HG gaat waarschijnlijk tot zijn 65e door met zijn hobby, en dat is pas over 9 jr, die vind zijn werk veel te leuk.
Erik9400
0
Jammer dat we 6 mnd geleden niet allemaal zijn uitgestapt

Ordina maakt geen winst en uitdagende markt maar die gaat 3x over de kop in korte tijd...
PGV
0
quote:

Erik9400 schreef op 17 oktober 2016 15:10:

Jammer dat we 6 mnd geleden niet allemaal zijn uitgestapt

Ordina maakt geen winst en uitdagende markt maar die gaat 3x over de kop in korte tijd...
En die gaat misschien nog wel voorbij TT qua koers.
aandeeltje!
0
quote:

Erik9400 schreef op 17 oktober 2016 15:10:

Jammer dat we 6 mnd geleden niet allemaal zijn uitgestapt

Ordina maakt geen winst en uitdagende markt maar die gaat 3x over de kop in korte tijd...
Mooie short kandidaat.
[verwijderd]
0
quote:

PGV schreef op 17 oktober 2016 15:09:

[...]

Nee, hoor het went, het is gewoon weer een pump and dump dagje, zo gaat dat 3 a 4 x in de week.
Zolang HG niet opsplitst, of een onderdeel verkoopt, zal dit spel zo doorgaan, want vd cijfers moet je het echt niet hebben,en HG gaat waarschijnlijk tot zijn 65e door met zijn hobby, en dat is pas over 9 jr, die vind zijn werk veel te leuk.
Manipulatie en koerssturing is toch verboden in Nederland?

Is toezichthouder AFM geprivatiseerd of zo?

Edit: heeft zeer waarschijnlijk ALLES te maken met aanstaande expiratie.
Koers op 8 euro kunnen houden zal waarschijnlijk miljoenen opleveren. En ja, dat kan gewoon in Nederland. Geen ambtelijke haan die er naar kraait.
PGV
0
quote:

Paulus29 schreef op 17 oktober 2016 15:17:

[...]

Manipulatie en koerssturing is toch verboden in Nederland?

Is toezichthouder AFM geprivatiseerd of zo?

Edit: heeft zeer waarschijnlijk ALLES te maken met aanstaande expiratie.
Koers op 8 euro kunnen houden zal waarschijnlijk miljoenen opleveren. En ja, dat kan gewoon in Nederland. Geen ambtelijke haan die er naar kraait.
Ja, zo ben je er altijd, dan is het experatie, dan is het een renteverhoging in de VS, dan is het de ECB, het is altijd wat, waarom de koers niet omhoog wil/mag. De cijfers zullen vrijdag ook wel niet top zijn, dus terug naar 7,50 is zeker mogelijk.De 8,50 is dan weer een stuk verder weg.
closer
0
quote:

aandeeltje! schreef op 17 oktober 2016 15:09:

Het zou zomaar kunnen dat we dit jaar in de laatste generatie zitten en dan is het klaar. Ik verwonder me al tijden waarom die apparaten nog gekocht worden.
Ze steken ook geen geld meer in de ontwikkeling, die laatste "generatie" verschilt nauwelijks van de vorige modellen. Daar stond ik in de zomer nog naar te kijken in de Mediamarkt. Maar de goedkope schermpjes maakten geen indruk en ik begon te twijfelen over de duurdere met een fatsoenlijke resolutie. Naar huis gegaan, Here We Go gedownload en nooit meer omgekeken.
PGV
0
quote:

Erik9400 schreef op 17 oktober 2016 15:10:

Jammer dat we 6 mnd geleden niet allemaal zijn uitgestapt

Ordina maakt geen winst en uitdagende markt maar die gaat 3x over de kop in korte tijd...
Wat denk je van AM, miljarden schuld, 0,0 winst en toch nog een behoorlijke koers.
PGV
0
quote:

aandeeltje! schreef op 17 oktober 2016 15:09:

[...]

misschien is de PND markt nu wel heel snel ten einde. Zoals zoveel apparaten vervangen door de phone zoals de ipod peens afgelopen was of die andere musiekplayers. Het zou zomaar kunnen dat we dit jaar in de laatste generatie zitten en dan is het klaar. Ik verwonder me al tijden waarom die apparaten nog gekocht worden.
Ben benieuwd naar de outlook 2017 en de verkopen PND in kwartaal 4. Vorig jaar al bakken vol in de aanbieding...Als die vet achterblijven is het de facto klaar.
Vind het altijd toch wel makkelijk, ik heb zelf in mijn auto Beckers, maar in de auto van mijn vrouw en zoon, zit geen navi, en op je telefoon vind ik de navi niet super, dus zo een losse van TT vind ik ideaal.
[verwijderd]
0
quote:

aandeeltje! schreef op 17 oktober 2016 15:16:

[...]

Mooie short kandidaat.
ordina gaat zelfs dividend uit betalen.
[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 17 oktober 2016 13:29:

[...]

Die nu -95% doet?
-100% die paar tientjes had het Rode Kruis waarschijnlijk beter besteed.....
[verwijderd]
1
iedereen maakt het zo moeilijk, het is zo simpel, ik zal het antwoord geven..

TT werkt aan het nieuwe kastje...nieuwe inbouw kastje..

Samen met NVIDIA en Bosch, met z'n drietjes maken ze een mooie processor. die kan straks iedereen bestellen bij ze (naast de sensors van Bosch) en hoppa lvl 4
kastje kost eerst bijv een 5.000 per auto en hogere segment, daarna goedkoper, kassssaaa

En iedereen kan kopen bij ze

hoeveel auto's gemiddeld op deze aardkloot ?

dus even een apart bedrijfje starten met drietal, en te bestellen door iedereen

dus TT blijft in de kastjes ha, maar dan inbouw en technologisch x jaar voor op de rest, lol

gedoe met contracten ook weer voorbij, waren ze niet ergens een fabriek aan het bouwen ?

Beperktedijkbewaking
0
quote:

bart1805 schreef op 17 oktober 2016 13:09:

[...]
Waar boeken ze nu de kosten van het onderhouden van de kaarten, trafficdata etc? Niets op Consumer? Ik overdrijf niet, ik stel een vraag. Antwoord heb ik niet gezien of ik heb het gemist. De overdrijving zou zijn dat de verwachting er is dat de marges extreem zouden dalen door de omzetwaarschuwing of een versnelde afbraak van consumer. De markt lijkt daar in elk geval bepaald niet van uit te gaan. Koersdaling is daar namelijk gewoon te laag voor.
Zie JV2015, pg. 79.

De 'da' bij Consumer is veel lager dan die bij Automotive of Licensing.
Hoezo, dat de andere bu's drijven op Consumer? Dat is een door sommige analisten gecultiveerd sprookje.

TTT is een ander verhaal. Daar schrijft TT verdacht weinig op af.
Voer voor bedrijvendokters?

[verwijderd]
0
quote:

Riet van Milt schreef op 17 oktober 2016 15:52:

[...]

-100% die paar tientjes had het Rode Kruis waarschijnlijk beter besteed.....
A girl's gotta do what a girl's gotta do.
trend follower
3
Eigen kaart is goud waard voor TomTom

Ruim twee jaar geleden schreef ik een column over TomTom TomTom NV7,95+0,49%+0,04 met als titel: 'Een nieuwe route!' Het aandeel stond op €?6 en was niet geliefd, maar mijn inschatting was dat de waarde van het aandeel in drie tot vijf jaar zou kunnen verdubbelen. Alleen de analist van ABN Amro hanteerde destijds de aanbeveling 'kopen'.
Eind 2015 was het aandeel al tweemaal zoveel waard geworden, maar om de verkeerde reden. De drie grootste Duitse autoproducenten kochten destijds gezamenlijk kaartenleverancier Here, een onderdeel van Nokia, en dat maakte ook de waarde van TomTom in een klap duidelijk. Rond het Nederlandse bedrijf ontstond een kortstondige hype.
Omzetwaarschuwing
Vorige week daalde het aandeel door een omzetwaarschuwing snoeihard (-7,7%). De grote boosdoener is de versnelde omzetdaling van de overbekende navigatiekastjes (divisie PND) in Europa. Interessant is dat ondanks deze tegenvaller de uitgesproken verwachting van TomTom rond de brutomarge veel beter is dan verwacht. Gezien het feit dat de PND-divisie ongeveer twee derde van de totale omzet is van het bedrijf en veel lagere brutomarges heeft, is het overduidelijk dat in de andere drie divisies de marges veel sneller stijgen dan verwacht.
Hoe TomTom vanaf hier te waarderen? Op basis van toekomstige winstgroei kan het aandeel nog steeds verdubbelen binnen die eerder genoemde termijn van drie tot vijf jaar, waarvan er al twee voorbij zijn en het na deze waarschuwing eerder het vijfde dan het vierde jaar zal zijn.
Flinke investeringen
Het voortdurend bijhouden en uitbreiden van kaarten en verbeteren van routesoftware voor een enkel voertuig of een gehele vloot, vereist continu flinke investeringen. In de consumentenmarkt, met name voor sporthorloges, investeert TomTom enorme bedragen in marketing. Dat houdt het cashflowrendement laag en vertekent de waarde.
De crux van het aandeel TomTom zit volledig in de unieke content. Er zijn slechts drie bedrijven die dergelijke kaarten en software kunnen maken: Google Maps, Here en ons aller TomTom. Deze content is van vitaal belang voor alles wat met de toekomst van mobiliteit te maken heeft, en dat is zo veel meer dan u denkt. Even googelen op 'zwermintelligentie' verklaart veel.
Telematics
Voor de strategische acquisitie van Here werd €?2,8 mrd betaald en voor het met Telematics, de kaartendienst van TomTom, vergelijkbare Fleetmatics betaalt Verizon $ 2,4 mrd (24 maal 2017 ebit). Op die waardering is Telematics alleen al gelijk aan de totale ondernemingswaarde van TomTom en is de miljardenwaarde van de kaarten de bonus.
TomTom overnemen lijkt gezien de aandeelhoudersstructuur bijna onmogelijk. Een volgende aankondiging van een deal voor ingebouwde navigatie bij een autofabrikant zal het aandeel ook niet in de vierde versnelling zetten. Hoe dan ook, het is mij overduidelijk dat TomTom via de eigen kaarten de weg naar haar echte waarde zal vinden.

bron fd
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 17 oktober 2016 16:01:

[...]

Zie JV2015, pg. 79.

De 'da' bij Consumer is veel lager dan die bij Automotive of Licensing.
Hoezo, dat de andere bu's drijven op Consumer? Dat is een door sommige analisten gecultiveerd sprookje.

TTT is een ander verhaal. Daar schrijft TT verdacht weinig op af.
Voer voor bedrijvendokters?

Misschien omdat het in de verkoop gaat en de cijfers dan beter zijn en het meer oplevert? ;-)
[verwijderd]
0
quote:

aandeeltje! schreef op 17 oktober 2016 15:09:

[...]

misschien is de PND markt nu wel heel snel ten einde. Zoals zoveel apparaten vervangen door de phone zoals de ipod peens afgelopen was of die andere musiekplayers. Het zou zomaar kunnen dat we dit jaar in de laatste generatie zitten en dan is het klaar. Ik verwonder me al tijden waarom die apparaten nog gekocht worden.
Ben benieuwd naar de outlook 2017 en de verkopen PND in kwartaal 4. Vorig jaar al bakken vol in de aanbieding...Als die vet achterblijven is het de facto klaar.

Ik denk dat de markt aan het ontdekken is dat de PND voor TT een stuk minder belangrijk is dan ze dachten. Er komt ineens een 'worst case' 25% krimp in PND en de brutowinst van TomTom geeft geen krimp.

Ik denk trouwens niet dat de PND verdwijnt. Er werden er vorig jaar wereldwijd 10 miljoen verkocht. Ik heb het idee dat dat ergens stabiliseert misschien rond de 5. Mijn verwachting was dat dat nog 3 jaar zou duren, dat wordt eerder 2 jaar. De omzet uit sport en die uit PND zullen elkaar nu ook eerder kruisen.

6.784 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 ... 336 337 338 339 340 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 6 mei 2024 17:35
Koers 5,580
Verschil -0,025 (-0,45%)
Hoog 5,640
Laag 5,560
Volume 194.814
Volume gemiddeld 286.368
Volume gisteren 375.660

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront