TomTom « Terug naar discussie overzicht

Conference call Q3

63 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

Strijkijzer schreef op 21 oktober 2015 09:04:

AB! Interessant nieuwtje mbt gestaffelde Apple omzet!
Bedankt Justin!

Dit Apple-nieuwtje vermoedde ik al enkele jaren en wordt nu dus ook door jou bevestigd. Zou je iets specifieker kunnen zijn over jouw bron?
Overigens denk ik dat de rekensom gaat over het daadwerkelijk gebruik van Apple Maps (=TomTom Maps + wat eigen data/layers) door de iPhone en iPad gebruikers. Daar zit naar mijn verwachting nog een grote groei in de komende jaren omdat LBS steeds belangrijker worden en de gebruikers de Maps meer en meer gaan raadplegen/toepassen.

Ga er maar vanuit dat ook Carplay zal zijn gebaseerd op TomTom-maps en real-time services. Dat komt er vanaf 2016 bij en gaat tegen hogere tarieven. En dan volgt er waarschijnlijk ook nog een offline-versie van de kaarten die nog weer in een hogere prijsklasse liggen.

Het moet allemaal nog op gang gaan komen in de 2 nieuwe multi-miljardenmarkten van de connnected-car en de smartphone (LBS/IoT).
De periode 2015-2025 wordt het gouden decennium van TomTom.
jaapxx
0
Justin, je kan ingewikkelde materie heel begrijpelijk maken. Dat is een hele kunst.
Beperktedijkbewaking
1
AB Justin. Je beschrijving stemt qua strekking overeen met mijn 'beleving' van de cc, maar jij mist werkelijk geen detail en legt het helder uit.

Over dat Apple nieuwtje: je lijkt te suggereren dat de fee van Apple nu op een bepaald plateau vastligt en in 2016 niet meer zal stijgen. Begrijp ik dat goed?
Is er helemaal geen hoger plateau meer, of ligt dat pas bij het bereiken van een nog veel groter aantal Applegebruikers (zeg > 1 miljard iPhones)?

Het bestaan van zo'n plateau in de fees lijkt ook te suggereren dat TT er weinig belang bij heeft om nóg meer GPS positions van Apple te ontvangen. Met andere woorden, dat ze er nu wel ongeveer genoeg krijgen voor het doel (mapmaking) waarvoor ze geschikt zijn. Wat vind jij daarvan?

[verwijderd]
1
Justin,

Bedankt voor je heldere verslaggeving.
Na dagen van afzien zijn dit weer mooie bijdragen om te lezen.

groet,

Tini
[verwijderd]
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 21 oktober 2015 11:57:

AB Justin. Je beschrijving stemt qua strekking overeen met mijn 'beleving' van de cc, maar jij mist werkelijk geen detail en legt het helder uit.

Over dat Apple nieuwtje: je lijkt te suggereren dat de fee van Apple nu op een bepaald plateau vastligt en in 2016 niet meer zal stijgen. Begrijp ik dat goed?
Is er helemaal geen hoger plateau meer, of ligt dat pas bij het bereiken van een nog veel groter aantal Applegebruikers (zeg > 1 miljard iPhones)?

Het bestaan van zo'n plateau in de fees lijkt ook te suggereren dat TT er weinig belang bij heeft om nóg meer GPS positions van Apple te ontvangen. Met andere woorden, dat ze er nu wel ongeveer genoeg krijgen voor het doel (mapmaking) waarvoor ze geschikt zijn. Wat vind jij daarvan?

Bedankt voor het compliment Beperktedijkbewaking (en JaapX)

Om kort op Jaap in te gaan. Misschien ben ik een soort vertaler. Na die conference calls raak je gewend aan het taaltje dat ze spreken. Dat is inderdaad belangrijk om te voorkomen dat niets je ontgaat. Ik heb driftig meegeschreven en daarna de zinnen die ik schreef gesleept naar bepaalde thema's. Op business unit leek me het handigst. Dan bleven nog een paar categorieën over, zoals de categorie 'outlook'.

Wat je zegt over Apple klopt precies en daar kun je positief of negatief over denken. Ik denk beiden. Het negatieve is, dat het jammer is dat deze plateaus zorgen voor het aftoppen van de maximale omzet die TomTom uit Apple kan halen. Een gigantische toename van aantal verkochte iPhones is dus niet direct kassa voor TomTom, tot er een bepaalde grens is doorbroken. Of er hierboven ook nog plateaus zijn, dat weet ik niet.

Als je het positief bekijkt, betekent het wel dat er dus nu een hogere omzet uit Apple komt, die Licensing op een permanent hoger niveau zet. In ieder geval voor de komende jaren. Het is toch prettig dat een steeds groter deel van de TomTom omzet uit herhaal-inkomsten komt te bestaan. Voor de komende kwartalen hoef je geen zorgen te hebben dat de Licensing omzet weer gaat inkakken.

Het is ook wel logisch dat het zo werkt en een goede compromis. Apple wilde natuurlijk een fixed fee betalen en niet bij iedere nieuwe iPhone een hogere rekening aan TomTom betalen. TomTom wilde met Apple meegroeien. Door met plateaus te werken is het een beetje van beiden. Alleen TomTom zelf weet of ze nog meer uit Apple kunnen halen, of er nog hogere plateaus zijn.

Vorig kwartaal, in Q2, was er trouwens een 'catch up van 5 miljoen' (zie de rapportage van Q2). TomTom had een extra rekening van 5 miljoen gestuurd die eigenlijk toebehoorde aan Q1.

Dit zou heel goed dezelfde reden kunnen zijn. Ergens in Q1 is Apple door een bepaalde grens gegaan. In Q2 kon toen met terugwerkende kracht een extra rekening van 5 mio gestuurd zijn. En in Q3 herhaalt de hogere omzet in Licensing zich.

De groei in Licensing was dit kwartaal 8,5 miljoen euro, die zou grotendeels aan Apple toe te schrijven zijn (Consumer Licensing) en voor een kleiner deel uit andere dingen, zoals traffic en geo segments. "The year on year increase of €8 million is mainly driven by growth in map and to a lesser extent in traffic revenues in both the Consumer Licensing and the Geospatial segments.

De deferred revenue groei werd ook verklaard door niet alleen Consumer, maar ook Licensing. Grote licensing klanten betalen 1 keer per jaar, wat je vervolgens ziet in de cashflow en de deferred revenue. Die deferred revenue post van 45 miljoen, daar kan dus een jaarlijkse betaling van 20-30 mio door Apple in zitten. Als het om een jaarlijks bedrag gaat, dan is eenvierde van dit deferral bedrag in de Q4 2015 cijfers te verwachten.
[verwijderd]
0
@ Justin

Zijn die grenzen gebaseerd op aantal iPhones of op het daadwerkelijk gebruik?

(wat je in de regel ziet bij dergelijke deals is een basisfee + een fee naar rato van het daadwerkelijk gebruik)

Hoe betrouwbaar is jouw bron?
[verwijderd]
0
Normaliter is het op gebruik. Dat is ook beter meetbaar. Bij Google Maps betaalt een zakelijke gebruiker ook een x bedrag per 10.000 raadplegingen. De bron is 100% betrouwbaar.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 21 oktober 2015 12:55:

Normaliter is het op gebruik. Dat is ook beter meetbaar. Bij Google Maps betaalt een zakelijke gebruiker ook een x bedrag per 10.000 raadplegingen. De bron is 100% betrouwbaar.
Dankjewel. Dat betekent dus dat bij groeiend gebruik van Apple Maps nieuwe grenzen worden bereikt en er extra omzet Licensing binnenkomt. Vaste licentie-inkomsten ook per kwartaal!

Dat ziet er voor de komende jaren zeer goed uit.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

*Justin* schreef op 21 oktober 2015 12:55:

Normaliter is het op gebruik. Dat is ook beter meetbaar. Bij Google Maps betaalt een zakelijke gebruiker ook een x bedrag per 10.000 raadplegingen. De bron is 100% betrouwbaar.
Over (het meten van) het daadwerkelijke smartphonegebruik:
www.iculture.nl/ios-versus-android-pe...
Eva1960
0
ING verhoogd koersdoel naar 15.50

www.deaandeelhouder.nl/news/2015/10/2...

Koopadvies gehandhaafd.
ING heeft woensdag het koersdoel voor TomTom verhoogd van 15,00 naar 15,50 met een ongewijzigde koopaanbeveling, nadat de navigatiespecialist dinsdag met cijfers over het derde kwartaal kwam.

Analist Marc Zwartsenburg sprak van solide kwartaalcijfers, die in lijn met de verwachtingen waren en een geruststelling boden over de groeitrends voor Automotive en Telematics. De consumententak liet daarbij volgens de marktvorser een "veerkrachtige" groei van 5 procent zien, onder meer vanwege een groter marktaandeel in de verkoop van PND's, de fysieke navigatiekastjes.

De outlook voor 2015 werd door TomTom conform verwachting herhaald.

Zwartsenburg meent dat de koers van een zelfstandig opererend TomTom mogelijk kan verdubbelen. De analist gaat daarbij uit van een verdubbeling van het marktaandeel in ingebouwde navigatie en het succes van zelfstandig rijdende auto's.

TomTom, dat tevens op de favorietenlijst van ING staat, sloot dinsdag 1,8 procent lager op 9,39 euro.

Door: ABM Financial News.
Info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20-262 29 78

Beperktedijkbewaking
0
quote:

*Justin* schreef op 21 oktober 2015 12:42:

[...]

...
Wat je zegt over Apple klopt precies en daar kun je positief of negatief over denken. Ik denk beiden. Het negatieve is, dat het jammer is dat deze plateaus zorgen voor het aftoppen van de maximale omzet die TomTom uit Apple kan halen. Een gigantische toename van aantal verkochte iPhones is dus niet direct kassa voor TomTom, tot er een bepaalde grens is doorbroken. Of er hierboven ook nog plateaus zijn, dat weet ik niet.
...

Het is ook wel logisch dat het zo werkt en een goede compromis. Apple wilde natuurlijk een fixed fee betalen en niet bij iedere nieuwe iPhone een hogere rekening aan TomTom betalen. TomTom wilde met Apple meegroeien. Door met plateaus te werken is het een beetje van beiden. Alleen TomTom zelf weet of ze nog meer uit Apple kunnen halen, of er nog hogere plateaus zijn.
...

De groei in Licensing was dit kwartaal 8,5 miljoen euro, die zou grotendeels aan Apple toe te schrijven zijn (Consumer Licensing) en voor een kleiner deel uit andere dingen, zoals traffic en geo segments. "The year on year increase of €8 million is mainly driven by growth in map and to a lesser extent in traffic revenues in both the Consumer Licensing and the Geospatial segments.

De deferred revenue groei werd ook verklaard door niet alleen Consumer, maar ook Licensing. Grote licensing klanten betalen 1 keer per jaar, wat je vervolgens ziet in de cashflow en de deferred revenue. Die deferred revenue post van 45 miljoen, daar kan dus een jaarlijkse betaling van 20-30 mio door Apple in zitten. Als het om een jaarlijks bedrag gaat, dan is eenvierde van dit deferral bedrag in de Q4 2015 cijfers te verwachten.
Dank voor je nadere uitleg. Een jaar vooruitbetalen door klanten als Apple kan idd de telkenjare grote groei van de current defrev in Q3 verklaren. Ook elk jaar wat meer groei (nu +27 mio), wat op een stijgende fee duidt, althans tot nu toe. Ben benieuwd hoe dat verder zal gaan met die plateau(s), en straks Carplay.
En inderdaad zal eenvierde van die 20-30 mio via vrijval in de officiële Q4 cijfers belanden. Wat overigens een drukkend effect zal hebben op de defrevgroei in Q4 (die altijd veel minder is dan in Q3, soms zelfs nagenoeg nul).

Je gaat niet in op mijn suggestie dat TT (gezien dat plateau in de deal) nu wel zo ongeveer genoeg data van Apple ontvangt. Dat beschouw ik vooralsnog maar even als mijn speculatieve privé-theorietje.
[verwijderd]
0
@BDB: Er zal een grens zitten aan het aantal waarnemingen (probe data) dat je nodig hebt om tot een accuraat beeld (gemiddelde) te komen. En daarboven neemt de toegevoegde waarde per probe af. Ik kan me voorstellen dat er gebieden zijn waar meer probes geen waarde meer toevoegen en gebieden die minder bewoond zijn waar het nog wel iets toevoegt.
Beperktedijkbewaking
0
Met dat laatste heb je gelijk. Ik heb wel eens voor mezelf wat berekeningetjes zitten maken die er op duiden dat TT in West-Europa eigenlijk al genoeg heeft aan de eigen probes, niet alleen voor traffic maar ook voor mapmaking.
Maar in andere delen van de wereld ligt dat natuurlijk anders.
[verwijderd]
0
Wat mij opviel is dat de orderintake Automotive wordt berekend op basis van de huidige take-rates (25%). Dat lijkt mij allemaal veel te voorzichtig. Meer en meer automobilisten kiezen voor entertainment in de auto en ook voor de real-time traffic services.
Ik heb het gevoel dat wij op dit punt zand in de ogen gestrooid krijgen en dat er de komende jaren een veel hogere omzetgroei gaat komen uit Automotive. Volgens de CEO van Harman en marktexperts zoals Gartner groeien de take-rates nu zo'n 3%-4% per jaar gaat er over 1 a 2 jaar een grote groeiversnelling komen in de take-rates.

Uit de Q4-2015 CC van Harman:
And the next question is from the line of Chris McNally with Evercore ISI. Please go ahead.
Chris McNally - Evercore ISI

Hi. Good afternoon, guys. Chris McNally of Evercore ISI. I just wanted to follow-up on the question that Joe asked in regards to the penetration and the take rates, you gave a lot of detail. I just wanted to see if we could get a little bit more specific in terms of where the penetration is surprising to the upside, whether that's by region or maybe even specifically vehicle type?
Dinesh C. Paliwal - Chairman, President & Chief Executive Officer

So, yeah, it's multiple questions, but it's okay. We have answered that before. Let me just reiterate again. So, first of all, the high-end luxury cars, they have very high penetration, almost near 100%. Then it comes to mid-segment car, where we or HARMAN has the highest opportunity to benefit, there it runs right around 30% to 35% take rates, and then the entry car runs in a low single-digit.

And there again, it's a mixture of display audio or Infotainment. So it's a mixture. Then when it comes to geography, Japan still leads the world in penetration, they run between 60%, 65%, but they can still grow, especially connectivity will give them another jolt in push. Europe and America continue to grow and biggest opportunity will come in Emerging Markets, where particularly China, where we expect 25 million, 30 million cars to be sold by 2025 and China high system already showing signs of accelerated take rate improvement.

So all-in-all, if I wrap it up by saying, look, we're seeing so far straight line 3%, 4% increase year-over-year, but at some point in time and I think we are probably one or two model year out when we start to see exponential growth, because if we all believe and I do believe that all the research coming out from car industry and the Gartner's and IHS, it is a 60% to 65% penetration worldwide of the car. And by the way, where are we today? 24%. So going from 24% to 60% to 65%, whether it takes five years or seven years, it doesn't matter, it's still a massive growth. So we will benefit immensely in that growth space.
[verwijderd]
0
quote:

Opus135 schreef op 21 oktober 2015 08:48:

Ook van mij de complimenten en hopelijk betaalt het zich uit. De verwachte omzetontwikkeling (en deferred revenue) ziet er goed uit, niet alleen voor 2016, maar ook daarna.
klopt

Jammer is dat de eerste jaarhelft van 2016 nog geen duidelijk hogere winst zal laten zien.
Er wordt gezegd dat de leverage van automotive in het eerste halfjaar minder sterk is. Dus dat de hogere omzet daar niet rechtstreeks naar de bottomline loopt, vanwege klantspecifieke aanpassingen. Je kunt echter daarnaast ook uitgaan van: herstel brutomarge, groei in fitness in het voorjaar met nieuwe producten en hogere licensing inkomstenbasis (verhaal Apple).

Op zich is 12 maanden wachten niks in beleggersland, maar dat is anders voor degenen die dat al doen vanaf 2008-2012.
Hoezo 12 maanden?

niets over de betekenis van de positie van John de Mol
Is al iets over gezegd: hij is aandeelhouder als ieder ander

niets over een done-deal, niets over te gelde maken van maps
Het te gelde maken van maps gaat via de lijn van meer licensing en automotive omzet

niets over een strategie anders dan als geheel doorgaan met de 4 onderdelen
Klopt en misschien moet je daar blij mee zijn. De groei is nu breed gedragen / gespreid ,

en ook niets over een ASML-scenario met kapitaaldeelname van afnemers.
Ik denk niet dat TT kapitaal nodig heeft
[verwijderd]
0
In hoeverre gaat een duurdere dollar TT nog parten spelen ?
Ik verwacht dat de dollar na rentestijging US behoorlijk kan doorstijgen.
Nu al kost een dure dollar TT 4 punten marge.
Zal dit risico afgedekt worden ?
63 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 10 mei 2024 17:35
Koers 5,550
Verschil -0,035 (-0,63%)
Hoog 5,625
Laag 5,550
Volume 204.317
Volume gemiddeld 274.514
Volume gisteren 141.944

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront