TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom week 49

1.455 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 69 70 71 72 73 » | Laatste
mightymilt
0
Kijk het programma van Harry Mens nog maar eens terug. Men wordt zich eindelijk eens bewust van de onderliggende waarde van het bedrijf. De koers zal hierdoor de komende week echt gaan oplopen.
charlieb
0
quote:

pwijsneus schreef op 30 november 2014 12:41:

[...]

Het was maar speculatie, ik geloof ook niet zo in een exit.

Wat me wel verbaasd, is dat er nu enigszins stabiliteit is, opeens veel beleggers gaan vragen om dividend, en klagen dat "het management" van TomTom geen oog heeft voor de aandeelhouder. Het zijn vooral de "business class" beleggers met een horizon van 5 minuten.

All due respect, maar als mensen hier zich een klein beetje verdiepen in de historie van dit fonds weten ze dat dit geen quick buck is.

Het bedrijf is nu bijna of is schuldenvrij, hebben meer dan 100 miljoen cash, niet gek dat de aandeelhouders steeds meer om dividend gaan vragen....! Het bedrijf TomTom wordt steeds gezonder en aantrekkelijker voor meerdere partijen, breed gepositioneerd zullen we maar zeggen!
Zo ga ff een sauna nemen, tot straks....! Heerlijk relaxen ff.....!
Charlie
[verwijderd]
2
Pwijneus. Dank voor je reactie. Grotendeels mee eens. Nog een aanvulling op mijn post, al was het je denk ik al duidelijk...

Aan Google werd denk ik meer dan die door mij genoemde 20-30 mio euro verdiend, want dat was de terugval in inkomsten uit een aantal landen. In de VS had Google al eerder TomTom vervangen. In totaal verdiende tomtom dus - op het hoogtepunt - misschien wel 50 miljoen per jaar aan Google.

Als tomtom eenzelfde bedrag in euros betaald zou krijgen door Apple dan had dat in de cijfers zichtbaar moeten zijn en dat is gewoon niet het geval. [Dat zou kunnen veranderen met CarPlay, want dan heeft traffic meer functie en is de usecase anders]

Het 'weggeven' van diensten met een marktwaarde van 30/50 miljoen is geen kattenpis en eigenlijk ongekend. Je zou het zelfs kunnen zien een soort inkoop-post.

tomtom beschikt nu wel sinds 2 jaar over gegevens van 400 miljoen gebruikers . Zie slide 9 inspire.ec.europa.eu/events/conferenc... om kaarten en predictive traffic te verbeteren. Wat nooit zou lukken via alleen tomtom klanten. Met die data is denk ik stilletjes een behoorlijke kwaliteitsslag gemaakt.

De afgelopen jaren is ondanks omzetdaling goed cash gegeneerd, is het bedrijf financieel gezond en was er iig genoeg geld om alle benodigde investeringen in het nieuwe platform te doen.

Van de >100 miljoen euro kapitaaluitgaven (capex) alleen al in dit jaar is volgens tomtom een groot deel te herleiden naar het nieuwe platform dat geautomatiseerd verwerken vancrowdsourced data mogelijk maakt. De totale investering over meerdere jaren, zowel in het platform met crowdsourcing technologie en indirect ook in data (ruil deal met apple) is dus echt groot; groter dan de winst die in diezelfde periode is behaald.

Het moge duidelijk zijn dat je niet zulke bedragen investeert om enkele tientallen miljoenen meer te verdienen; dan is de return on investment namelijk negatief. Onze discussies of tomtom dit jaar 25 of 30 cent per aande el winst maakt voelt daarmee ook een beetje als 'klein bier'.

Het gaat ze om een stuk van deze taart. www.whatech.com/market-research-repor... En ze willen denk ik wel rekeningen gaan sturen aan Apple voor CarPlay. Goddijn hintte ook dat CarPlay voor tomtom belangrijk wordt.

pwijsneus
0
@ Justin, Apple is op zoek naar gehoorzame en dienstbare partners. Apple deelt de lakens uit, en degene die de lakens ontvangt moet blij zijn dat het lakens krijgt van Apple.

Met Apple is het lastig onderhandelen, maar het bedrag wat je hierboven noemt zou best eens kunnen.

Voor TomTom echter is het niet te doen om big data in te kopen, de enige manier om eraan te geraken is via partijen als Google, Samsung of Apple. Dan heb je het eigenlijk wel een beetje gehad.

Zie Nokia HERE die nu wanhopig op zoek is naar probes, en zelfs de app weggeeft (het is ze enkel op de probes te doen).

Dat gegeven zegt dat die probes wat waard zijn, en 30 tot 50 miljoen zijn dan blijkbaar de bedragen die daarbij horen.

Die connected car market is inderdaad erg interessant, omdat hierbij kaarten niet alleen gebruikt worden voor navigatie, maar onderdeel zijn van het systeem zelf.

En precies daar zal elke analist en investeerder laser-eyed naar kijken: Kunnen Nokia HERE en TomTom voor het eerst hun kaartenbak met een prijskaartje van enkele miljarden te gelde maken????

De connected car zou ervoor moeten zorgen dat maps meer worden dan een commodity, maar een asset wat echt toegevoegde waarde kan leveren.

EDIT; Zo zie je vanzelf dat er wel een risico is (het leven bestaan niet alleen uit kansen); TomTom is nu afhankelijk van de probes van Apple. Als Goddijn zegt: "Appel is verrie important voor us", meent hij daar elke letter van.
[verwijderd]
0
quote:

Erik9400 schreef op 30 november 2014 12:44:

Van TNT draad... in geheim belang opgebouwd om vervolgens slag te slaan... dat icm dalende koersen... vieze spelletjes die niets met beleggen/bedrijf te maken hebben maar wel bewijs dat je koers kapot kan maken en gelijktijdig belang kan opbouwe..
Het ligt voor de hand dat dit bij TomTom ook gebeurt. Shorters schudden particulieren uit en hun opdrachtgevers harken ondertussen goedkoop meer aandelen binnen. Daar geloof ik meer in dan dat de grootaandeelhouders een "smerige" exit beramen.
Chiddix
0
quote:

mightymilt schreef op 30 november 2014 12:49:

Kijk het programma van Harry Mens nog maar eens terug. Men wordt zich eindelijk eens bewust van de onderliggende waarde van het bedrijf. De koers zal hierdoor de komende week echt gaan oplopen.
Zou kunnen. Drie onderdelen gezamelijk zullen meer omzet/winst maken dan de PND divisie. Je weet natuurlijk niet hoe hard de PND divisie nog gaat dalen in omzet.
Maar er zal een punt komen, dat 3 divisies meer omzet/winst maken dan de PND divisie. De losse PND markt raakt verzadigd op een gegeven moment.
Chiddix
0
quote:

Vici schreef op 30 november 2014 15:40:

Probeleggen: Jim Tehupuring en Albert Jellema www.business-class.nl/nl/uitzendingen... op 55 minuten.
Je mag meekijken voor een euro of 2 euro over hun schouders , hoe zij goochelen met uw centjes. Het zijn professionals. Er kan eigenlijk niets mis gaan. Ook Jacob Schoenmaker(RTLZ) dobbelt mee. Maar wat als.....
[verwijderd]
0
Ik dobbel niet mee, maar in de gegeven link, kun je het gesprek over TomTom terugkijken.
pwijsneus
0
quote:

okmoi schreef op 30 november 2014 15:31:

'Apple staat geen navigatie-apps van derden toe in CarPlay'

www.nu.nl/gadgets/3941433/apple-staat...
Dat is ook mooi. Voor een deel zal het te maken hebben met veiligheid. Carplay wil zich natuurlijk profileren als een veilige interface tussen infotainment en de bestuurder. Als er allerlei vage apps van derden dit frame dreigen te verstoren is Apple niet te flauw om de deur dicht te gooien.

Mooi voor TomTom, weer extra bruikbare probes erbij, en misschien nog wel meer.
[verwijderd]
0
quote:

okmoi schreef op 30 november 2014 15:31:

'Apple staat geen navigatie-apps van derden toe in CarPlay'

www.nu.nl/gadgets/3941433/apple-staat...
Is het straks niet zo dat alles wat in de App(le) store te krijgen is dan ook via CarPlay is te benaderen? Navigon is natuurlijk een B merk.
Verder wel alle andere App(le) navigatie aanbiedingen. Waaronder die van T2
[verwijderd]
0
Pwijsneus. Ik ben het voor 99% eens met je reactie. Alleen zie ik de afhankelijkheid niet zo sterk (tt gaat ook partneren met VW) en ik zie het bovendien als iets wederzijds. Als Apple iets geleerd moet hebben in de afgelopen 2 jaar is dat mapping en alles wat daarbij komt kijken complex is en specialistisch. De onderschatting heeft apple reputatieschade gekost en meerdere mensen hun baan, incl. hotshot Scott Forstall. Je zou toch zeggen dat dat 'humbling' gewerkt moet hebben. (?!)
Erik9400
0
quote:

okmoi schreef op 30 november 2014 15:31:

'Apple staat geen navigatie-apps van derden toe in CarPlay'

www.nu.nl/gadgets/3941433/apple-staat...
Is natuurlijk positief omdat er minder (geen) concurenten zijn :-)

Vraag is alleen wat TT verdient aan carplay... nadeel is dat TT geen eigen app kan ontwikkelen
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 30 november 2014 12:24:

[...]
Het 2e punt zijn de asset maps.

Maps zijn hot, en het zou zomaar eens kunnen dat er partijen op deze aardkloot zijn die interesse hebben in deze content (en kennis/mensen).

Daarvoor kun je naar 2 partijen, naar Nokia HERE, en naar TomTom. Ik zie het niet gebeuren dat TomTom hun lifeline gaat verpatsen voor, een quick buck. Dat hebben de eigenaren niet nodig namelijk, en komt TomTom ook niet ten goede. Dat betekend dus dat een geïnteresseerde een aanbod moet doen, waar je eigenlijk niet omheen kan. En in het geval van TomTom is dat met een beurskoers van € 5.64 niet bepaald realistisch. Neem bijvoorbeeld de slordige 10 miljard dollar die hierboven wordt genoemd. Dacht het niet.

Als we toch in speculatiemodus zitten, ik zie een exit 10x eerder gebeuren dan een overname.

Pwijsneus en Justin, allereerst een AB voor jullie bijdragen in dit draadje.
TT zit inderdaad in een goede positie met een aantal unieke produkten en dat zou inderdaad veel waarde moeten creeeren.
Maar ik ben bang dat de afnemers (licensing, automotive) TT beter in de tang hebben en tegen een relatief lage bijdrage deze diensten afnemen (al helemaal als je bedenkt dat Google misschien wel 50M per jaar betaalde voor Maps) en er zelf vervolgens het meeste mee verdienen.
Dit zou m.i. alleen maar kunnen veranderen als 1 van de grote afnemers, meer exclusiviteit voor TT produkten zou willen hebben en daarmee de concurrentie buitenspel zou willen zetten (bv. Apple of VW).
Als een partij een biedingsstrijd zou beginnen dan verwacht ik dat diverse andere partijen ook mee willen bieden en dan zou er pas echt aandeelhouderswaarde worden gecreerd. Maar omdat de afneemrs blijkbaar tevreden zijn met de actuele situatie, zal deze biedingsstrijd door iemand anders moeten worden geinitieerd. Iets voor Botman en cs (of gaan die ook voor een exit scenario, waarbij ze nu relatief goedkoop de aandelen overnemen en, na de exit, een biedingsstrijd initieren)?

[verwijderd]
0
quote:

mightymilt schreef op 30 november 2014 12:49:

Kijk het programma van Harry Mens nog maar eens terug. Men wordt zich eindelijk eens bewust van de onderliggende waarde van het bedrijf. De koers zal hierdoor de komende week echt gaan oplopen.
www.rtlxl.nl/index.html#!/business-cl...
[verwijderd]
1
quote:

Hoelahoep schreef op 30 november 2014 19:47:

[...]
www.rtlxl.nl/index.html#!/business-cl...
Dit zou het aandeel een tijdelijke impuls kunnen geven. Maar dit soort mannen zitten met hun hand bij de verkoopknop. Bij een stijging stappen zij als eerste uit. Geloof nooit wat er bij Harry Mens wordt verteld,
[verwijderd]
0
quote:

wave-trader schreef op 30 november 2014 20:00:

[...]

Dit zou het aandeel een tijdelijke impuls kunnen geven. Maar dit soort mannen zitten met hun hand bij de verkoopknop. Bij een stijging stappen zij als eerste uit. Geloof nooit wat er bij Harry Mens wordt verteld,
altijd negatief met suggereren en/of leugens vermoeiend ben je
1.455 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 69 70 71 72 73 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 5,605
Verschil -0,015 (-0,27%)
Hoog 5,740
Laag 5,580
Volume 375.660
Volume gemiddeld 303.241
Volume gisteren 291.496

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront