TomTom « Terug naar discussie overzicht

TT week 7-13 juli: dirty TTT-verkoop?

279 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10 11 12 13 14 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 11 juli 2014 19:35:

[...]

Het zal wel...
Ik ben boos op de godfather van dit forum. Bemoeit zich overal mee, weet alles, behalve als het om cijfers gaat. Dan zwijgt hij in alle talen, gaat zelfs niet in op serieuze inhoudelijke posts waarin hij zelf geciteerd wordt. Maar wel tijd voor exact en nog veel meer off-topic.

Justin houdt niet van rekenen, en kan het niet, zei ik al vaker. Ik zal hem in dat opzicht ook niet meer corrigeren of aanvullen. Hij zoekt het maar uit.
Ja, ik ben echt pissig, na al mijn recente vlijt. Ik zal even weg zijn.

Halli bdbw,

Ik snap dat het vervelend is als je een uitgebreide post doet en dan aan het eind van de dag weinig reactie ziet. Goed dat je mij/ons er op aanspreekt, maar dat kan ook zonder verwijten te maken.

Ik was gewoon de hele dag druk met een crisis-je op het werk, ben pas net thuis. Op de homepage van iex zag ik iets over delisting van Exact en daar post ik iets over. Zonder dat ik het draadje verder heb gelezen.

Ik heb waardering voor je berekeningen hoor. Maar ik vind het raar dat je zegt dat als het over cijfers gaat, ik niet thuis geef. Ik heb namelijk al eens - MET JOU - gesproken over de Fleetmatics waardering, de ebitda van tomtom Telematics, etc.

En we hebben ook vaak genoeg gesproken over de aantallen probes en welke daarvan voor echte realtime traffic gelden. Over de deferred revs in het door jou daarover geopende draadje. En wat al niet meer.
mjmj
0
Alles wel en wee, ik was positief over TT maar ben nu neutraal en waarom? Ik krijg het gevoel dat er machtige partijen de koers drukken en verwacht ook niet dat de koers scherp gaat reageren op de cijfers vanwege de omgekeerde causaliteit eerder gemeld. Daarom heb ik iets in thé money calls geschreven (sept) om het verlies enigszins te compenseren.
[verwijderd]
0
quote:

mjmj schreef op 11 juli 2014 22:34:

Alles wel en wee, ik was positief over TT maar ben nu neutraal en waarom? Ik krijg het gevoel dat er machtige partijen de koers drukken en verwacht ook niet dat de koers scherp gaat reageren op de cijfers vanwege de omgekeerde causaliteit eerder gemeld. Daarom heb ik iets in thé money calls geschreven (sept) om het verlies enigszins te compenseren.
Die door jou genoemde machtige partijen drukken de koers bij meerdere fondsen. Dit spel is voor ons ondoorzichtig en erover speculeren heeft geen zin. Het beleggen wordt er op deze manier niet beter op want diegenen die letterlijk willen "beleggen" hebben weinig kans. Het is veel snelle handel en dat geeft weinig duurzame groei van de koers.

TT is na de eerdere mooie stijgingen eigenlijk weer de grond ingeboord en zo zie je maar dat een mooi bedrijf niet altijd mooie koersen oplevert.

Het zal een keer gaan lukken, want hoeveel bedrijven zijn schuldenvrij?
[verwijderd]
0
quote:

JanK1 schreef op 11 juli 2014 23:05:

[...]
Die door jou genoemde machtige partijen drukken de koers bij meerdere fondsen. Dit spel is voor ons ondoorzichtig en erover speculeren heeft geen zin. Het beleggen wordt er op deze manier niet beter op want diegenen die letterlijk willen "beleggen" hebben weinig kans. Het is veel snelle handel en dat geeft weinig duurzame groei van de koers.
Tja, er is een oplossing om geleidelijk de macht uit de handen van de financiële criminelen te trekken en dat is een wereldwijde transactietax. Bij voorkeur gekoppeld aan de verblijftijd in een activum (hoe korter hoe meer belasting). Dan wordt beleggen weer beleggen. Persoonlijke aansprakelijkheid van handelaren bij verliezen zou ook al een beetje helpen.

Maar daar is heel veel moed van niet gecorrumpeerde wereldleiders voor nodig. Kortom: een illusie.
[verwijderd]
0
He BDB, ik zie jouw wat bozige post. Je hebt wel een punt dat er wat meer positieve feedback had mogen komen op jouw uitgebreide rekenpartij. Ik denk dat best veel forumleden er even veel waardering voor hebben als ik. Dat zou misschien wel tot uitdrukking mogen worden gebracht met AB-tjes. Van mij heb je er in ieder geval een.

Ik merkte bij mezelf wel dat ik jouw analyse gedegen en doordacht vond, maar dat ik er geen aanknopingspunten voor verdere discussie in zag. Het sluit vrij aardig aan bij mijn beeld van de waarde van TTT. Ik denk zelf dat die waarschijnlijk nog iets hoger ligt. Maar dat is dan op boterzachte argumenten. Namelijk dat een bovengemiddelde groeier in een snel groeiende markt, op weg naar martkdominantie, makkelijk een kw-verhouding van 40 zou moeten kunnen doen bij een IPO op de Nasdaq. Tja, en dan moet je nog kiezen welke wpa je als uitgangspunt neemt om mee te vermenigvuldigen. 3 Euro per aandeel TomTom lijkt mij nog steeds heel reëel.

Ik hoop dat je bozigheid snel wegzakt, want het is duidelijk dat je voor velen een gewaardeerd forumlid bent. Als ik het moet inschatten geldt dat ook zeker voor Justin, ondanks dat jij hem soms wat merkwaardig geprikkeld benadert.

Ach, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, met zijn leuke en minder leuke kanten.
[verwijderd]
0
quote:

xynix schreef op 12 juli 2014 09:46:

[...]

Maar daar is heel veel moed van niet gecorrumpeerde wereldleiders voor nodig. Kortom: een illusie.
een nieuw Utopia wellicht?

Inderdaad, vergeet het maar want om geld binnen te harken is kennelijk alles geoorloofd. Dus draait alles helaas om macht
[verwijderd]
1
Ik sluit me daarbij aan Xynix. Waardering voor beperktedijkbewaking. En ook eens dat voor wat betreft de waardering van tomtom telematics. Onze inzichten liggen niet zo ver uit elkaar. Of het nu twee of drie euro per tomtom aandeel is. Daarmee is TTT ongeveer 50% waard van de huidige tomtom waardering.

Wetende dat TTT qua omzet ongeveer 10% van het totaal is, maar wel een grote hap van de Ebitda, denk ik dat Tomtom een hoop verborgen waarde in zich heeft. De rest van tomtom (alles exclusief TTT) is namelijk meer waard dan 50% van de huidige beurswaarde, dat weet iedere debiel.

Verder met Xynix eens dat de waardering ook van het groeitempo afhangt. De doelstelling is verdubbelen van 100 naar 200 miljoen omzet binnen 2-3 jaar. Ook uitgesproken tijdens de AVA. Bij dat soort groeipercentages past een sterke k/w.

Er is echter nog iets. Stel dat een investeringsmaatschappij tomtom telematics koopt, dan kunnen ze daarmee een veel aggressiever groeipad bewandelen dan tomtom nu doet. Als er groot geld achter zit kunnen meerdere grote telematics bedrijven samengevoegd worden en agressief opgetreden worden in een markt waar juist nu de consolidatie voor allerlei kansen zorgt.

"Software as a service" wat tomtom telematics doet is een tak van sport waarbij schaalvoordeel essentieel is. Een bijna volledig op software gebaseerd product kent geen schaalbeperking en vrijwel geen meerkosten per nieuwe klant.

Dat is ook de link met Exact. Die zijn gekocht vanwege hun "software as a service". Waarbij het niet vreemd is dat het juist weer private equity is dat toeslaat (om het van de beurs te halen). Zij hebben namelijk de financiele slagkracht om er extra geld in te pompen en daarmee ook die schaalvoordelen te realiseren.

Ik maak via-via van dichtbij mee wat de invloed is van zo'n club (lion capital) bij Hema. Nu is dat wellicht niet zo'n goed voorbeeld omdat het een andere markt is en het niet botert tussen Lion en Hema en dat Hema resultaten onder druk staan. Maar wat ik wel zie is dat met de kapitaalinjectie van Lion veel nieuwe (buitenlandse) winkels zijn geopend, wat zonder hen niet mogelijk was geweest.

Ik meen uit mijn hoofd dat sinds hun komst het aantal winkels met 50% is toegenomen, deels buiten NL. Alleen dat gaat dus ook gepaard met flinke kosten en de omzet blijft achter om die kosten van nieuwe winkels openen te dekken. En dat probleem heb je dus juist niet bij niet-fysieke producten zoals tomtom telematics. Dat maakt ttt interessant voor private equity.
jaapxx
0
Zo, er schiet me even geen bedrijf te binnen, dat beter is geworden van private equity. PCM (kranten) en onlangs nog dat grote kinderdagverblijf bleven leeggehaald achter. Voor de Hema geldt hetzelfde, ondanks die paar vestigingen in het buitenland. Dacht je dat het personeel van Exact blij is? Ook Telematics heeft geen belang bij een partij die er alleen maar geld uit wil halen, zonder naar de toekomst te kijken. De directie van Tomtom wil wat opbouwen, private equity breekt af.
[verwijderd]
0
Interessante post Justin. AB.

Ik heb ook niet zo'n beste associaties met private equity. Leunen toch wel erg aan tegen "financieel geboefte", naar mijn smaak. Een IPO tegen een goede introductiekoers biedt ook een nieuwe financieringsmogelijkheid voor agressieve expansie via acquisities. Daar heb ik het al eens eerder over gehad.

Die mogelijkheid is namelijk de aandelenruil. Zeer intensief toegepast door Microsoft toen ze rap moesten doorgroeien na hun eerste successen. Aandelenruil leent zich uitstekend voor acquisities, juist vanwege die enorm gunstige economies of scale, die jij terecht noemt. Dat biedt voor beide partijen de mogelijkheid om het vanuit een win-win instelling te benaderen. Synergie dat het barst. Er hoeven geen messen op tafel te komen.

Voor autonome groei is ook vreemd financiering voorlopig nog een uitstekende mogelijkheid . TTT heeft het voordeel dat ze al een aantal jaren prima winstgevend draaien, met een rendement op het totale vermogen dat ver boven een vermogenskostenvoet van het vreemd vermogen ligt. Kortom een beetje hefboom kan prima werken voor de rentabiliteit. Met hun track-record en vooruitzichten moet het vinden van vreemd financiering een peulenschilletje zijn. Waar vind je nog schuldenaars met zo'n kwaliteit?!

Er is echt heel veel te zeggen voor zo'n IPO, waarbij de oprichters gewoon ook in het afgesplitste bedrijf hun belang op peil zouden kunnen houden. Als ik in hun schoenen stond zou dat scenario me vele malen meer toelachen dan verkoop aan een stel geldwolven zonder echt hart voor de zaak.

Maar er speelt sinds die TTT Developer Day ook nog steeds een andere optie door mijn hoofd: een management buy-out door Thomas Schmidt c.s.. Hij oogde nog wel heel erg alsof het ZIJN toko was.
[verwijderd]
0
Xynix,

Mooie post. IPO is natuurlijk een goede manier om geld op te halen. De founders kunnen hun belang op peil houden, maar dat hoeft niet. Ook een Cyrte/Janivo kan inspringen.

Janivo is een interessant geval. Ze hebben een grote klapper gemaakt als investeerder in teleatlas. Ze hebben heel veel verdiend toen dat aan tomtom werd verkocht. Vervolgens hebben ze twee jaar later op bodemkoers weer kunnen instappen in tomtom, tijdens een emissie. Ze hebben dus op de top gecashed en daarna op low weer een aandeel in tomtom genomen.

Hun relatie met Goddijn lijkt me niet slecht. Ze mochten een commissaris leveren. En we hebben kunnen zien dat Goddijn en Janivo dezelfde investeringen doet in van Oort. De familie de Pont (Janivo) en Goddijn en Blokker vormen samen een consortium www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/...

Als ik denk aan een buy-out van tomtom of delen van tomtom, dan denk ik aan dit zelfde consortium. Het grote verschil met andere private equity situaties (zoals mijn voorbeeld van hema) is dat deze partijen elkaar beter kennen en ook meer geduld of dezelfde uitgangspunten hebben.

En goddijn is natuurlijk een ondernemer, die uit dezelfde wereld komt. De directeur van hema is gewoon een (wat oenig overkomende) loonslaaf die bij de private equity partij aan de ketting ligt.

Misschien een warrige post, maar wat ik bedoelde te zeggen: de ene investeerder is de andere niet. Er zijn ook mensen close om Goddijn heen. En ja, een IPO is een goed middel. Dit zei Goddijn zelf ook terloops in een conference call.
[verwijderd]
0
quote:

xynix schreef op 12 juli 2014 14:29:

Interessante post Justin. AB.

Ik heb ook niet zo'n beste associaties met private equity. Leunen toch wel erg aan tegen "financieel geboefte", naar mijn smaak. Een IPO tegen een goede introductiekoers biedt ook een nieuwe financieringsmogelijkheid voor agressieve expansie via acquisities. Daar heb ik het al eens eerder over gehad.

Die mogelijkheid is namelijk de aandelenruil. Zeer intensief toegepast door Microsoft toen ze rap moesten doorgroeien na hun eerste successen. Aandelenruil leent zich uitstekend voor acquisities, juist vanwege die enorm gunstige economies of scale, die jij terecht noemt. Dat biedt voor beide partijen de mogelijkheid om het vanuit een win-win instelling te benaderen. Synergie dat het barst. Er hoeven geen messen op tafel te komen.

Voor autonome groei is ook vreemd financiering voorlopig nog een uitstekende mogelijkheid . TTT heeft het voordeel dat ze al een aantal jaren prima winstgevend draaien, met een rendement op het totale vermogen dat ver boven een vermogenskostenvoet van het vreemd vermogen ligt. Kortom een beetje hefboom kan prima werken voor de rentabiliteit. Met hun track-record en vooruitzichten moet het vinden van vreemd financiering een peulenschilletje zijn. Waar vind je nog schuldenaars met zo'n kwaliteit?!

Er is echt heel veel te zeggen voor zo'n IPO, waarbij de oprichters gewoon ook in het afgesplitste bedrijf hun belang op peil zouden kunnen houden. Als ik in hun schoenen stond zou dat scenario me vele malen meer toelachen dan verkoop aan een stel geldwolven zonder echt hart voor de zaak.

Maar er speelt sinds die TTT Developer Day ook nog steeds een andere optie door mijn hoofd: een management buy-out door Thomas Schmidt c.s.. Hij oogde nog wel heel erg alsof het ZIJN toko was.
Een IPO is voor ALLE aandeelhouders interessant. Stel je verzelfstandigt TTT en brengt bijv. 30%-40% van de aandelen naar de NYSE of NASDAQ, dan krijg je voor dit onderdeel een normale waardering op de balans van TomTom.
Mijn inschatting is dat die waardering de komende periode al snel richting de minimaal 1 miljard gaat. Kun je vervolgens in volgende fases een deel verkopen of nieuwe aandelen uitgeven bij grote acquisities om TTT wereldmarktleider te maken. Ondertussen profiteren wij als aandeelhouders mee van de succesvolle ontwikkeling van TTT in de komende jaren. Die waarde van 1 miljard kan dan in de periode 2016-2019 snel verdubbelen naar 2 miljard en meer.

Private equity is tuig van de richel en willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. TomTom is financieel gezond en die boeven zijn ook helemaal niet nodig.
Net zoals een mbo niet nodig is en ook veel te weinig gaat opleveren.
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 11 juli 2014 13:59:

Als ik ondanks de waan van de dag nog even mag, per slot van rekening begon ik deze draad over een ajb niet 'dirty exit' van TTT.
Dit staat in Fleetmatics 2014-Q1 bericht:

Full Year 2014 Guidance: Total revenue is expected to be in the range of $228.0 million to $230.0 million, which represents growth of 29.1% year-over-year at the midpoint. Adjusted EBITDA is expected to be in the range of $61.0 million to $62.5 million. Non-GAAP diluted adjusted earnings per share is expected to be in the range of $0.80 to $0.85 based on approximately 38.6 million weighted-average diluted shares outstanding.


Dat is dus 38.6 x ca 0,82 = $31,65 mln netto winst in 2014 voor FLTX. Ongeveer de helft van hun verwachte ebitda.
Laat ik voor TTT daar nou ook zo ongeveer op uitkomen, op die helft dus, als ik uitga van Justin's €35 mln ebitda voor TTT! Zie m'n posts hierboven.

De factor 30 van groeibriljant loslatend op de geprognotiseerde FLTX nettowinst van $31,65 mln geeft een FLTX-waarde van $950 mln. Niet ver van de huidige EV van FLTX.
Onze rekensommen kloppen van alle kanten!

FLTX en TTT lijken (tot nu toe) veel op elkaar. Of ik dat leuk vind is een ander ding.
Wel denk ik dat TTT nu harder groeit, mede door overnamen af en toe, en dat door moeder TT ook langer kan volhouden.

Om van intern kosten delen en win-win scenario's bij TT maar te zwijgen. Bijvoorbeeld: elke TTT-klant draagt met zijn fleet zwaar bij aan TT's traffic, omdat hun vehicles allen connected GPS probes zijn, en relatief veel op de weg zitten.
En kom daar bij FLTX (of Garmin) maar eens om.

Ehh, wat is de TT-koers nu? Weet je dat ik daar nog geen eens naar gekeken heb?

Prima benadering. De berekeningen van Justin zijn vaak veel te negatief, dus ik ga uit van hogere winstmarges en snellere omzetgroei van TTT. Ook TomTom zelf is vaak veel te behoudend dus die 2-3 jaar, is 2 jaar en wellicht zelfs eerder. De omzetverdubbeling wordt dan minimaal eind 2015 al bereikt. Mijn inschatting is dat TomTom ook in staat moet zijn om betere marges te maken. Zeker ook als ze in de Amerikaanse markt verdere voet aan de grond krijgen. Daarnaast zou men met TTT sneller moeten kunnen groeien in landen als Rusland, Brazilië, India, Turkije, China. TomTom heeft in die landen al ervaring.
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 12 juli 2014 19:49:

[...]

Prima benadering. De berekeningen van Justin zijn vaak veel te negatief, dus ik ga uit van hogere winstmarges en snellere omzetgroei van TTT. Ook TomTom zelf is vaak veel te behoudend dus die 2-3 jaar, is 2 jaar en wellicht zelfs eerder. De omzetverdubbeling wordt dan minimaal eind 2015 al bereikt. Mijn inschatting is dat TomTom ook in staat moet zijn om betere marges te maken. Zeker ook als ze in de Amerikaanse markt verdere voet aan de grond krijgen. Daarnaast zou men met TTT sneller moeten kunnen groeien in landen als Rusland, Brazilië, India, Turkije, China. TomTom heeft in die landen al ervaring.
@Groeibriljant.

Ik vind het opmerkelijk dat je steeds zegt dat mijn voorspellingen te negatief zijn. Ik zit niet voor niets long in tomtom. Ik ben juist positief, maar probeer daarbij wel enig realisme te behouden. We hebben vaak genoeg berekeningen gezien die tot in de hemel reiken, bijvoorbeeld bij HD traffic. Die zijn niet uitgekomen.

Wat niet wil zeggen dat ik niet verwacht dat TomTom een groeiend bedrijf wordt, dat denk ik namelijk wel. En daar hoort ook een hogere waardering bij. Maar van berekeningen van jou, bijvoorbeeld met advertised navigatie apps waarbij de miljarden omzet om de oren vliegen. Ik kan daar bijna niet serieus op reageren.

Voor wat betreft TTT heb ik volgens mij niet gesproken over de marges, alleen over de verwachting dat deze business unit in 2 tot 3 jaar gaat verdubbelen. Dit is een uitspraak van Goddijn zelf. Op een eerder moment sprak hij over 3 tot 4 jaar.

Om die reden ga ik nu uit van 3 jaar. Dan zit ik in het midden. En die drie jaar komt ook precies overeen met het 30% groeitempo dat we nu kennen. 100 miljoen x130% x130% x130% = 220. De 200 miljoen bereik je dan dus in een periode iets korter dan drie jaar.

[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 12 juli 2014 20:02:

[...]

@Groeibriljant.

Ik vind het opmerkelijk dat je steeds zegt dat mijn voorspellingen te negatief zijn. Ik zit niet voor niets long in tomtom. Ik ben juist positief, maar probeer daarbij wel enig realisme te behouden. We hebben vaak genoeg berekeningen gezien die tot in de hemel reiken, bijvoorbeeld bij HD traffic. Die zijn niet uitgekomen.

Wat niet wil zeggen dat ik niet verwacht dat TomTom een groeiend bedrijf wordt, dat denk ik namelijk wel. En daar hoort ook een hogere waardering bij. Maar van berekeningen van jou, bijvoorbeeld met advertised navigatie apps waarbij de miljarden omzet om de oren vliegen. Ik kan daar bijna niet serieus op reageren.

Voor wat betreft TTT heb ik volgens mij niet gesproken over de marges, alleen over de verwachting dat deze business unit in 2 tot 3 jaar gaat verdubbelen. Dit is een uitspraak van Goddijn zelf. Op een eerder moment sprak hij over 3 tot 4 jaar.

Om die reden ga ik nu uit van 3 jaar. Dan zit ik in het midden. En die drie jaar komt ook precies overeen met het 30% groeitempo dat we nu kennen. 100 miljoen x130% x130% x130% = 220. De 200 miljoen bereik je dan dus in een periode iets korter dan drie jaar.


Ik vind jouw verwachtingen vaak aan de negatieve kant.
Daar plaats ik dan in de regel een positievere kijk tegenover. Even snel 2 voorbeelden:

1.We zullen tzt wel zien of TomTom in de smartphonemarkt met Go Mobile een marktaandeel van 10% kan veroveren via een gratis versie met advertenties.
Ik weet ook wel dat jij niet gelooft in een dergelijke strategie, maar ook daarin denk ik dat je weinig realistisch bent. Je ziet TomTom opschuiven en ook Goddijn heeft het al gehad over advertenties.

2.Naast autonome marktgroei groeit TomTom Telematics door acquisities (bijv. Coordina). Dus als men met slechts 30% groeit per jaar, doet men het slecht.

[verwijderd]
1
groeibriljant / exit2013. nou vraag ik mij toch eens af. heb je nou je hele pensioen in "TTT" geinvesteerd dat je hier dag in dag uit 1000x hetzelfde verhaal komt ophangen?
Beperktedijkbewaking
4
quote:

*Justin* schreef op 11 juli 2014 21:41:

[...]

Halli bdbw,
Ik snap dat het vervelend is als je een uitgebreide post doet en dan aan het eind van de dag weinig reactie ziet. Goed dat je mij/ons er op aanspreekt, maar dat kan ook zonder verwijten te maken.
Ik was gewoon de hele dag druk met een crisis-je op het werk, ben pas net thuis. Op de homepage van iex zag ik iets over delisting van Exact en daar post ik iets over. Zonder dat ik het draadje verder heb gelezen.

Ik heb waardering voor je berekeningen hoor. Maar ik vind het raar dat je zegt dat als het over cijfers gaat, ik niet thuis geef. Ik heb namelijk al eens - MET JOU - gesproken over de Fleetmatics waardering, de ebitda van tomtom Telematics, etc.
...
OK, je hebt gelijk, Justin. Ik was vrijdag teleurgesteld en lichtelijk gefrustreerd omdat een behoorlijke en m.i. relevante portie huisvlijt die dag zo weinig reacties kreeg (m.u.v. xynix), terwijl er over Exact en van alles wel gepost werd.
Jij gebruikte geloof ik in een post ook mijn schatting/bovengrens €2,50 voor de huidige TTT-waarde per TT-aandeel, zonder me te citeren.

Maar ik reageerde te fel en op de persoon, sorry. En te snel, ik had beter even af kunnen wachten. Ik neem me voor om bij dit soort dingen er voortaan eerst maar een nachtje over te slapen...
Met dank voor je milde antwoord en de vredestichtende posts van kniesoor en xynix.


Beperktedijkbewaking
0
quote:

groeibriljant schreef op 12 juli 2014 20:32:

[...]

...

2.Naast autonome marktgroei groeit TomTom Telematics door acquisities (bijv. Coordina). Dus als men met slechts 30% groeit per jaar, doet men het slecht.

Op zich mee eens, maar bedenk dat acquisities geld kosten. Bij een beetje omvang zal men een banklening moeten afsluiten, of een bedrijfsobligatie moeten uitgeven. De rente daarvoor (6-8%?) zal je moeten aftrekken van de TTT-EBIT.

Overigens begin ik na mijn huiswerk het gevoel te krijgen dat we voor TTT zo langzamerhand hogere waarderingsmaatstaven mogen gaan hanteren dan voor (het laatste halfjaar nogal in koers gedaalde) Fleetmatics.

Met name vanwege het 'kosten delen' binnen TT en de diverse win-win aspecten. Fleetmatics moet alle technologie en maps etc. inkopen.

In dit verband: FLTX staat bij de meeste US analisten nog altijd op een (strong) buy. TT(T) wordt genegeerd. Wat is dat toch, Amerikaans chauvinisme?
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 13 juli 2014 08:25:

[...]
Op zich mee eens, maar bedenk dat acquisities geld kosten. Bij een beetje omvang zal men een banklening moeten afsluiten, of een bedrijfsobligatie moeten uitgeven. De rente daarvoor (6-8%?) zal je moeten aftrekken van de TTT-EBIT.

Overigens begin ik na mijn huiswerk het gevoel te krijgen dat we voor TTT zo langzamerhand hogere waarderingsmaatstaven mogen gaan hanteren dan voor (het laatste halfjaar nogal in koers gedaalde) Fleetmatics.

Met name vanwege het 'kosten delen' binnen TT en de diverse win-win aspecten. Fleetmatics moet alle technologie en maps etc. inkopen.

In dit verband: FLTX staat bij de meeste US analisten nog altijd op een (strong) buy. TT(T) wordt genegeerd. Wat is dat toch, Amerikaans chauvinisme?

Afsplitsing van TT Telematics levert ook de financiële ruimte op om sneller te groeien dan de markt.

We kunnen als Europa inderdaad nog wel wat leren van het Amerikaanse blufpoker.
Deels ligt het echter ook aan TomTom zelf. Men is veel te weinig zichtbaar en veel te ingetogen/calvinistisch. Goddijn is een goed voorbeeld van deze cultuur; een uitstekend strateeg/manager maar een zeer matige verkoper/communicator.

Daarnaast hebben Nederlandse analisten inzake TomTom veelal geen idee waarover ze het hebben. Jos Versteeg is nog het meest trieste voorbeeld.
En de Amsterdamse beurs is nou ook niet echt de beste plek voor technologiebedrijven a la TomTom.
[verwijderd]
0
Goddijn en calvinistisch is wel het laatste wat ik bij elkaar zou denken. Als je weet dat Goddijn met eigen geld in een noodlijdend tomtom stapte (toen het nog geen navigatiesystemen maakte maar diverse applicaties) en als je weet welke risico's er allemaal genomen zijn. Met het focussen op 1 van de producten, met de internationale expansie en niet te vergeten de TeleAtlas overname die ze bijna fataal werd. [De fout die daar gemaakt is, is dat ze TeleAtlas ofwel met aandelen hadden moeten kopen of met een kleine emissie toen de koers nog skyhigh stond. Dat is echter de koe in de kont kijken].

Goddijn is een ondernemer, geen manager. En ik zeg niet dat die geen fouten gemaakt kan hebben, maar calvinisme is daar geen van. Hij is wel voorzichtig geweest in zijn beloften in financiële media en nu we weten hoe het de afgelopen drie jaren is gegaan, kunnen we ook zeggen dat dat terecht is geweest. TomTom heeft zich gericht op zaken die continuïteit op lange termijn waarborgen en niet op korte termijn resultaten. En dan mag je geen dingen beloven die je niet waar kunt maken. Dat hij zich nu optimistischer uitlaat krijgt daardoor ook meer gewicht.
279 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10 11 12 13 14 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 5,605
Verschil -0,015 (-0,27%)
Hoog 5,740
Laag 5,580
Volume 375.660
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 291.496

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront