TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom week 23-27 Juni

513 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 » | Laatste
Kniesoor
0
quote:

Marie Trottoir schreef op 25 juni 2014 20:51:

Google heeft open kaart gespeeld, nu moet Apple met iets sensationelers komen. Jammer dat veel grote automerken ingeschreven hebben op de google-plannen
Kan je een paar grote automerken noemen?
[verwijderd]
0
uit de dft:

Veertig autobouwers hebben al ingetekend voor Android Auto, waaronder Audi, Fiat, Ford, Opel en Volkswagen.
pwijsneus
0
quote:

Kniesoor schreef op 25 juni 2014 20:53:

[...]
Kan je een paar grote automerken noemen?
liliputing.com/2014/06/google-introdu...

Zie het laatste plaatje.

Laten we wel even een aantal zaken in perspectief zien.

  • Op dit moment zijn iOS en Android de 2 machtige platformen waar zelfs de conservatieve automarkt in mee moet.
  • Een smartphone gaat 2 hooguit 3 á 4 jaar mee. Een auto 10 tot 20 jaar.
  • Een autofabrikant heeft naast zijn eigen infotainment systeem de mogelijkheid voor connectiviteit voor de smartphone van dat moment. Ik denk dat uiteindelijk de autofabrikant zijn infotainment systeem zo compatible mogelijk wil maken voor zoveel mogelijk platformen, uiteraard om hun klanten een zo'n breed mogelijk scala aan te bieden. Nu is dat iOS en Android, straks zeker ook Windows Phone en wellicht later ook Tizen, Ubuntu en whatnot.

De auto is eigenlijk niets meer dan een nieuw device - of speelveld - waarin de tech-giants hun platformoorlog verder kunnen uitvechten. TomTom zit in het "kamp" van Apple, en het maakt niet uit welke autofabrikant voor welk platform kiest op dit moment, want uiteindelijk is die auto met zoveel mogelijk platformen compatible.

Carplay wil natuurlijk de beste interface hebben, met de beste maps, navigatie, verkeer, muziekdiensten, spraakherkenning, en weet ikveel wat er allemaal gaat komen. De positionering en profilering zoals Apple dat nu doet ten opzichte van Google en Microsoft zal voor Carplay niet anders zijn lijkt me.

Hoe meer rivaliteit, hoe meer innovatie er nodig is, dus ook op het gebied van maps. De rivaliteit komt op korte termijn van - sinds vandaag - Android Car met uiteraard eigen Google Maps, en straks Windows in the Car (merknaam zal nog bekend gaan worden) met Nokia HERE maps. Tot zover niets nieuws dus.

Volgens Goddijn gaat TomTom "profiteren" van Carplay, en werken ze aan dit project samen met Apple. Hoe ziet dit er precies uit, en welke rol gaat TomTom hierin spelen?

Misschien moet ik er niet teveel achter zoeken, maar het is toch een interessante uitspraak. Zeker omdat de platformoorlog tussen deze reuzen uit Silicon Valley hard tegen hard gaat, en miljarden investeringen is de normaalste zaak van de wereld voor deze tech-giants.

TomTom heeft heel wat automotive deals op dit moment, en zou een waardevolle partner kunnen zijn als het gaat om navigatie/innovatie voor partijen als Apple of Harman.

hvasd2
0

Uptrend.

Vandaag : we volgen nu het koopadvies 5.66 € van 20-06-2014.

Ons advies is om een stoploss te zetten op 5.38 €.

kantelpunten.....
[verwijderd]
1
Het kan zijn dat ik het helemaal mis heb, maar ik vind het volstrekt logisch dat autofabrikanten (via infotainmentsysteemleveranciers als Harman en Continental) in zee gaan met zowel Carplay als Android car en dat het gebruikte car-OS afhangt van de telefoon van de bestuurder. Heeft mams een iPhone dan gebruikt zij Carplay, heeft paps een Android toestel gebruikt hij Android car. Komt er een nieuw dominant phone OS moeten de systeembouwers zorgen dat ook DAT ondersteund wordt.

Enkele mensen hier lijken te denken dat het om exclusieve samenwerking met oftewel Apple danwel Google zal gaan. Daar geloof ik geen barst van, simpelweg omdat de autofabrikanten zich niet kunnen veroorloven om de helft van de markt van zich te vervreemden. Wat nog denkbaar zou zijn is dat je per wagen voor één car-OS moet kiezen. Maar ook dat lijkt mij op langere termijn onwaarschijnlijk, want dan gaat het weer lijken op de situatie van dit moment dat je infotainment-systeem in 3 jaar verouderd is terwijl de auto nog 10 jaar meegaat.

Binnen ieder car OS moet TT een eigen binnen dat OS geïntegreerde navigatie APP gaan leveren, wat neer komt op een portering van GO Mobile. Dus TomTom is in mijn ogen meer dan prima gepositioneerd voor de toekomst die er aan zit te komen. ALLE auto's met een car-OS waar TomTom een APP voor gaat leveren wordt een extra probe voor TomTom. Liefst nog met een slimme marketingtruc vrijwel standaard gekoppeld aan de OBD-poort. Dus potentieel 100% van die markt, terwijl Google max. 50% van die markt kan pakken.
hvasd2
0
quote:

horscamp schreef op 25 juni 2014 22:08:

Dus Tom2 aandelen bijkopen is het devies?
Do not shoot the messenger maar idd (bij)kopen zeggen zij ....... Als je zoekt vind een cirkel waarin af te lezen valt hoe vaak een advies succesvol is geweest of niet !
pwijsneus
0
quote:

xynix schreef op 25 juni 2014 22:11:

Binnen ieder car OS moet TT een eigen binnen dat OS geïntegreerde navigatie APP gaan leveren, wat neer komt op een portering van GO Mobile. Dus TomTom is in mijn ogen meer dan prima gepositioneerd voor de toekomst die er aan zit te komen. ALLE auto's met een car-OS waar TomTom een APP voor gaat leveren wordt een extra probe voor TomTom. Liefst nog met een slimme marketingtruc vrijwel standaard gekoppeld aan de OBD-poort. Dus potentieel 100% van die markt, terwijl Google max. 50% van die markt kan pakken.
Klopt helemaal. Op dit moment moeten we het alleen even hebben van de native app. Google heeft voorlopig nog alleen een sdk voor muziek en messaging, maar als straks over 1,2 of 2 jaar elke auto is uitgerust met carplay en android auto is de freemium app neem ik aan ook helemaal uitgerold.
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 25 juni 2014 21:14:

[...]

Laten we wel even een aantal zaken in perspectief zien.

De auto is eigenlijk niets meer dan een nieuw device - of speelveld - waarin de tech-giants hun platformoorlog verder kunnen uitvechten.

Je hebt helemaal gelijk Pwijsneus. De auto gewoon 1 van de devices dat op 1 platform draait met een cloud erboven. De smartphone zelf is ook niets meer dan een device (stuk plastic) dat voor jou belangrijke informatie toont.

De smartphone heeft nu een vrij centrale rol voor de consument, omdat deze altijd in je broekzak zit, dus per definitie dichtbij is. Maar met wearables in aantocht (smart brillen en watches) wordt denk ik nog duidelijker dat het platform en de cloud leidend zijn en niet de apparaten.

Voor wat betreft Android als OS. Niet vergeten dat TomTom voor Renault het infotainment systeem R-Link heeft ontwikkeld, wat draait op Android. Android als OS hoeft dus zeker niet te betekenen dat er dan ook Google services (maps, calendar, etc) op zitten. In geval van Renault zit er een TomTom app op plus een gelimiteerd aantal autogerelateerde apps in een Renault appstore. Geen hond die doorheeft dat het onderhuids Android is. (En dat TomTom dus zelf ook Android gebruikt).
[verwijderd]
0
quote:

hvasd2 schreef op 25 juni 2014 22:13:

Als je zoekt vind een cirkel waarin af te lezen valt hoe vaak een advies succesvol is geweest of niet !
En, pssssst (mondje dicht hoor!): dat zijn niet de analisten!
[verwijderd]
0
Wat denken jullie morgen? Donker rood, licht rood, licht groen of donker groen?

Ikzelf denk licht groen, aangezien we vandaag even 5,83 aangetikt hebben. Lijkt me dus nog voldoende potentieel te zitten voor morgen. En ik HOOP eind volgende week over de 6,00
pwijsneus
0
quote:

*Justin* schreef op 25 juni 2014 22:28:

[...]

Je hebt helemaal gelijk Pwijsneus, dat voor Apple en Google de auto gewoon 1 van de devices is dat op 1 platform draait met een cloud erboven. De smartphone zelf is daarmee ook niets meer dan een device (stuk plastic) dat voor jou belangrijke informatie toont. De smartphone heeft nu een vrij centrale rol, omdat deze altijd in je broekzak zit, dus per definitie dichtbij is. Maar met wearables in aantocht (smart brillen en watches) wordt denk ik nog duidelijker dat het platform en de cloud leidend zijn en niet de apparaten.

Voor wat betreft Android als OS. Niet vergeten dat TomTom voor Renault het infotainment systeem R-Link heeft ontwikkeld, wat draait op Android. Android als OS hoeft dus zeker niet te betekenen dat er dan ook Google services (maps, calendar, etc) op zitten. In geval van Renault zit er een TomTom app op plus een gelimiteerd aantal autogerelateerde apps in een Renault appstore. Geen hond die doorheeft dat het onderhuids Android is. (En dat TomTom dus zelf ook Android gebruikt).
Net zoals dat iOS in te Car, ofwel Carplay gewoon draait op Blackberry's QNX :)

bgr.com/2014/03/04/apple-carplay-blac...
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 25 juni 2014 22:28:

De smartphone heeft nu een vrij centrale rol voor de consument, omdat deze altijd in je broekzak zit, dus per definitie dichtbij is.
Ik denk dat de belangrijkste rol van de smartphone steeds meer wordt dat het de "connection provider" is die jou altijd met cloud verbindt. Het is onzin om die connectivity op alle devices te gaan verdubbelen.

Ik neem nu een 5GB data bundel bij T-Mobile, met precies DAT doel. Altijd online ook als hotspot voor mijn WiF- iPad en laptop als er toevallig geen WiFi beschikbaar is.
[verwijderd]
0
quote:

xynix schreef op 25 juni 2014 22:37:

[...]
Ik denk dat de belangrijkste rol van de smartphone steeds meer wordt dat het de "connection provider" is die jou altijd met cloud verbindt. Het is onzin om die connectivity op alle devices te gaan verdubbelen.

Ik neem nu een 5GB data bundel bij T-Mobile, met precies DAT doel. Altijd online ook als hotspot voor mijn WiF- iPad en laptop als er toevallig geen WiFi beschikbaar is.
Er komen ook wel device onafhankelijke databundels. Nu betaal ik voor 4G op mijn smartphone en 3G op mijn iPad. En dan zou er straks ook nog betaald moeten worden voor de internet connectie in mijn auto. Dat zou een alles in 1 bundel moeten worden. Nu betaal je nog direct of indirect aan de autofabrikant, maar met de tijd kan dat veranderen. Dan zou ik alleen aan mijn provider (kpn) moeten doorgeven dat ik een nieuwe auto heb die toegang moet krijgen tot mijn databundel.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 25 juni 2014 22:43:

[...]

Er komen ook wel device onafhankelijke databundels. Nu betaal ik voor 4G op mijn smartphone en 3G op mijn iPad. En dan zou er straks ook nog betaald moeten worden voor de internet connectie in mijn auto. Dat zou een alles in 1 bundel moeten worden. Nu betaal je nog direct of indirect aan de autofabrikant, maar met de tijd kan dat veranderen. Dan zou ik alleen aan mijn provider (kpn) moeten doorgeven dat ik een nieuwe auto heb die toegang moet krijgen tot mijn databundel.
Die situatie is bij mij al het geval. Vandaar mijn behoeft aan 5GB, wat op het eerste oog rijkelijk overdreven lijkt. TomTom en evt. Sportify halen al via mijn telefoon de life-data op (zou GrBr's favoriete PND overigens ook doen). In de auto (en/of op de boot of de camping met beroerde WiFi) kan ik de smartphone tevens als hotspot laten functioneren voor alle WiFi-only iPads in de buurt en de laptop(s).

Alles via één T-Mobile databundel van 15 Euro voor 5GB. The future is here!
513 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 5,605
Verschil -0,015 (-0,27%)
Hoog 5,740
Laag 5,580
Volume 375.660
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 291.496

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront