xynix schreef op 1 mei 2014 11:54:
Stel dat 75% van die extra omzet door valt naar de bottom line dan hebben we het dus over een (extra) winstbijdrage van 75 miljoen = grofweg 33 cent/aandeel. Bij een K/W voor een snel groeiend bedrijf van 15 (?) vertaalt zich dat in een koersstijging van ca. 5 Euro, oftewel een verdubbeling van de huidige koers. Puur uit de Telematics koker, op basis van die EXTRA winst. Bij verzelfstandiging van Telematics geldt gezien de markt- en Telematicsgroei een K/W van minimaal 40 en zou dat zelfstandige TTT dus zo'n dikke 13 Euro per huidig aandeel TomTom waard zijn. bij een in Nasdaq termen absoluut niet overdreven K/W van 60 is dat al 20 Euro!
En dan hebben we het nog niet gehad over de assetwaarde van de kaarten en binnenkort de knowhow t.a.v. realtime mapmaking. Eigenlijk zijn die nog veel waardevoller, alleen zijn daar wat moeilijker sommetjes op basis van discounted inkomstenstromen voor te maken.
De huidige koers is gewoon belachelijk laag. Het is een kwestie van geduld tot dit doordringt in de markt. Maar een potentiële koper die zich meldt (of HG die daarop hint) kan dat proces aanzienlijk versnellen.
Ik denk persoonlijk dat verdubbeling van TTT in 3 jaar eigenlijk nog een behoudende uitspraak is. Als de markt TTT gaat herkennen als de DE FACTO standaard op basis van technologische superioriteit en daarnaast de markt de korte terugverdientijden en potentiële bedrijfsoptimalisaties aan elkaar door begint te vertellen, kan TTT gemakkelijk de wind vol in de zeilen krijgen, windkracht 8. Alleen al penetratie in de Amerikaanse markt via LoJack kan al bijna voor een verdubbeling zorgen. En dan hebben we het nog niet gehad over het extra potentieel van "bolt-on-services" voor de bestaande klantenbase.
We zien steeds vaker kirrende geluidjes van TTT-afnemers die het selectieproces hebben afgerond en de vruchten van hun TTT-implementatie beginnen te ontdekken. Die verhalen gaan bijna altijd over hoeveel de bedrijfsprocessen verbeteren, super korte terugverdientijden en de conclusie: "Dit hadden we veel eerder moeten doen!". Je leest eigenlijk nergens dat een partij het "duur" vindt. Succesverhalen zijn sexy!