TomTom « Terug naar discussie overzicht

donderdag 1 mei, een vrije beursdag

36 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Beperktedijkbewaking
0
De dagdraad van gisteren sloot met de nodige posts over TomTom's overzeese concullega Fleetmatics. Dat 'overzees' kunnen we nu wel weglaten. Wisten jullie dat Fleetmatics sinds januari ook een Nederlandse vestiging heeft? Zie:
go.fleetmatics.nl/nl/stop-losing-time...
GPS-apparatuur van Garmin, natuurlijk zonder 'traffic'.

Puzzeltje voor deze beursloze dag:

Zoek de verschillen met TomTom's Telematics. AB-tje voor iedereen die een (nieuw) kwantitatief of kwalitatief verschil weet te noemen.

PS. Met name info over de churn rate en contractduren (i.v.m. deferred revenues) zou ik heel interessant vinden.
[verwijderd]
0
de aandeelhoudersvergadering is toch wel een belangrijk ding vandaag
daar komt vast nog wel een klein "belangrijk"iets uit de mond van Goddijn!

aanvang 10 uur hedenochtend
Beperktedijkbewaking
0
quote:

moneymaker schreef op 1 mei 2014 07:52:

de aandeelhoudersvergadering is toch wel een belangrijk ding vandaag
daar komt vast nog wel een klein "belangrijk"iets uit de mond van Goddijn!

aanvang 10 uur hedenochtend
Inderdaad, opletten op wat wel of niet gezegd wordt. Wat mij betreft mag de AVA in deze draad volop aan de orde komen, maar als iemand daarvoor een andere draad wil openen: prima natuurlijk.

[verwijderd]
1
quote:

moneymaker schreef op 1 mei 2014 07:52:

de aandeelhoudersvergadering is toch wel een belangrijk ding vandaag
daar komt vast nog wel een klein "belangrijk"iets uit de mond van Goddijn!

aanvang 10 uur hedenochtend
Jij bent toch bij de AVA neem ik aan?
Carlitos
2
TomTom mikt op verdubbeling omzet Telematics
DONDERDAG 1 MEI 2014, 11:11 uur | 1 keer gelezen
TomTom mikt op verdubbeling omzet Telematics
AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - TomTom verwacht dat de opbrengsten bij het onderdeel Telematics, dat zich bezighoudt met wagenparkbeheer voor zakelijke klanten, de komende 2 tot 3 jaar zal verdubbelen. Dat zei topman Harold Goddijn donderdag tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.
Goddijn gaf eerder deze week bij de presentatie van de eerstekwartaalcijfers al aan tevreden te zijn met de ontwikkelingen bij Telematics. De aanwas van nieuwe klanten is daar versneld, wat zich vertaalde in een flinke omzetgroei in het eerste kwartaal. Ook versterkt TomTom de tak met de overname van zijn Franse branchegenoot DAMS.
Telematics is de nieuwe naam voor de voormalige divisie Business Solutions. Die haalde vorig jaar voor 85 miljoen euro aan opbrengsten binnen. Telematics zag de opbrengsten in het eerste kwartaal van dit jaar uitkomen op 25 miljoen euro, bijna 30 procent meer dan het eerste kwartaal van 2013.
TomTom bestaat verder uit de onderdelen Consumer, dat veruit het grootst is, Automotive en Licensing. Hun omzet was in de eerste verslagperiode van het jaar respectievelijk 125 miljoen euro, 29 miljoen euro en 26 miljoen euro.
[verwijderd]
1
Stel dat 75% van die extra omzet door valt naar de bottom line dan hebben we het dus over een (extra) winstbijdrage van 75 miljoen = grofweg 33 cent/aandeel. Bij een K/W voor een snel groeiend bedrijf van 15 (?) vertaalt zich dat in een koersstijging van ca. 5 Euro, oftewel een verdubbeling van de huidige koers. Puur uit de Telematics koker, op basis van die EXTRA winst. Bij verzelfstandiging van Telematics geldt gezien de markt- en Telematicsgroei een K/W van minimaal 40 en zou dat zelfstandige TTT dus zo'n dikke 13 Euro per huidig aandeel TomTom waard zijn. bij een in Nasdaq termen absoluut niet overdreven K/W van 60 is dat al 20 Euro!

En dan hebben we het nog niet gehad over de assetwaarde van de kaarten en binnenkort de knowhow t.a.v. realtime mapmaking. Eigenlijk zijn die nog veel waardevoller, alleen zijn daar wat moeilijker sommetjes op basis van discounted inkomstenstromen voor te maken.

De huidige koers is gewoon belachelijk laag. Het is een kwestie van geduld tot dit doordringt in de markt. Maar een potentiële koper die zich meldt (of HG die daarop hint) kan dat proces aanzienlijk versnellen.

Ik denk persoonlijk dat verdubbeling van TTT in 3 jaar eigenlijk nog een behoudende uitspraak is. Als de markt TTT gaat herkennen als de DE FACTO standaard op basis van technologische superioriteit en daarnaast de markt de korte terugverdientijden en potentiële bedrijfsoptimalisaties aan elkaar door begint te vertellen, kan TTT gemakkelijk de wind vol in de zeilen krijgen, windkracht 8. Alleen al penetratie in de Amerikaanse markt via LoJack kan al bijna voor een verdubbeling zorgen. En dan hebben we het nog niet gehad over het extra potentieel van "bolt-on-services" voor de bestaande klantenbase.

We zien steeds vaker kirrende geluidjes van TTT-afnemers die het selectieproces hebben afgerond en de vruchten van hun TTT-implementatie beginnen te ontdekken. Die verhalen gaan bijna altijd over hoeveel de bedrijfsprocessen verbeteren, super korte terugverdientijden en de conclusie: "Dit hadden we veel eerder moeten doen!". Je leest eigenlijk nergens dat een partij het "duur" vindt. Succesverhalen zijn sexy!
[verwijderd]
3
quote:

moneymaker schreef op 1 mei 2014 07:52:

de aandeelhoudersvergadering is toch wel een belangrijk ding vandaag
daar komt vast nog wel een klein "belangrijk"iets uit de mond van Goddijn!

aanvang 10 uur hedenochtend
27 mei laat ik me weer horen dat is vanaf nu precies 4 weken verder

ik ga mijn woord nakomen
pwijsneus
0
quote:

xynix schreef op 1 mei 2014 11:54:

Ik denk persoonlijk dat verdubbeling van TTT in 3 jaar eigenlijk nog een behoudende uitspraak is. Als de markt TTT gaat herkennen als de DE FACTO standaard op basis van technologische superioriteit en daarnaast de markt de korte terugverdientijden en potentiële bedrijfsoptimalisaties aan elkaar door begint te vertellen, kan TTT gemakkelijk de wind vol in de zeilen krijgen, windkracht 8. Alleen al penetratie in de Amerikaanse markt via LoJack kan al bijna voor een verdubbeling zorgen. En dan hebben we het nog niet gehad over het extra potentieel van "bolt-on-services" voor de bestaande klantenbase.

Hoe zit het met die "bolt-on-services" met Apple vraag ik me steeds meer af.

Licensing doet het echt belabberd, -12% afgelopen kwartaal. Dan kan die mega-über-assetwaarde er wel zijn van die maps, maar zonder koper of andere licensingagreement voor deze maps weten ze er nog maar weinig waarde uit te halen als het gaat om het licenseren ervan.

Gelukkig zit er in de andere divisies wel muziek.

/Bart modus uit ;)
[verwijderd]
0
quote:

JanK1 schreef op 1 mei 2014 12:08:

[...]

27 mei laat ik me weer horen dat is vanaf nu precies 4 weken verder

ik ga mijn woord nakomen
dank en AB; met de boot naar CG voor een 3 weekse fietsvakantie ?
[verwijderd]
1
Ik denk echt dat Apple een geduldig tikkende tijdbom is. Apple kan TT echt niet laten lopen en HG gaat echt niet veel langer genoegen nemen met alleen maar data als betaling. Hij is inmiddels al bijna niet meer chantabel, zoals in de vorige onderhandelingsronden met Google en Apple. De Hollandse koppigheid gaat het over niet al te lange tijd winnen van de Amerikaanse arrogantie.

Maps zijn zo strategisch voor Apple. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat willen laten afhangen van per definitie "tijdelijke" contracten.

*/ Bart-antwoord-modus uit ;-) !!
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 1 mei 2014 12:11:

[...]

Licensing doet het echt belabberd, -12% afgelopen kwartaal.
in de conference call werd volgens mij vermeld dat dit kwam door het aflopen van een contract (=google).
Google heeft TT de laatste jaren wel keihard geraakt; eerst door de aankondiging van gratis google maps (wat de aandelenprijs deed kelderen) en vervlgens met een flinke hit op de (hoge marge)licensing.
[verwijderd]
3
De toekomst van het schuldenvrije en winstgevende TomTom ziet er zeer veelbelovend uit (het is een succesvol en wereldwijd actief technologiebedrijf waar we in Nederland zeer trots op mogen zijn)

Telematics is slechts 1 van de 3 groeibriljanten van TomTom.
2014-start snelle groei Telematics
2015-start snelle groei Automotive
2015/2016-start snelle groei Licensing

Automotive gaat de komende jaren fors groeien door vele nieuwe contracten die zijn binnengehaald. Naast steeds meer modellen met TomTom-inside groeit tegelijkertijd het aantal automobilisten dat kiest voor inbouw (take-rate). De TomTom-Traffic wordt ook door steeds meer autofabrikanten aangeschaft (Mercedes, Ford, Toyota etc.)

Licensing heeft met Apple en Blackberry vele honderden miljoenen klanten (Samsung komt wellicht ook nog binnen) en dat loopt nu snel door naar 1 miljard smartphones met TomTom-inside. Zodra die klanten de location based services ontdekken en meer en meer gaan gebruiken gaat de kassa rinkelen.

De traditionele kastjes-business van Consumer blijft het verrassend goed doen door margeverbetering, groei marktaandeel en innovatie (de nieuwe GO is met real-time traffic en de gebruikersinterface de absolute wereldklasse). TomTom is nu ook zeer succesvol aan het worden met nieuwe producten zoals de vederlichte en gebruikersvriendelijke Sportswatches met ingebouwde hartslagmeter.

Ik kijk er niet gek van op als de koers van TomTom dit jaar verdubbeld. En dan heb ik het nog niet over 2015-2016-2017 als de winsten naar verwachting zeer fors gaan groeien (de deals zijn binnen).

Het is een beetje onzinnig/kortzichtig dat bankanalisten uitsluitend naar de huidige koers-winstverhouding kijken en de daling van de navigatiekastjes. De wpa is nu nog beperkt maar dat komt vooral door de enorme afboeking op de 2,9 miljard euro aanschaf van de kaartendatabase in 2009. Inmiddels heeft TomTom dit vrijwel volledig afgeboekt en is de grote schuldenberg ondanks 5 jaar diepe crisis omgebogen naar een fors positief kassaldo (ook dit jaar komt er naar verwachting weer een dikke 100 miljoen extra in de kassa binnen). Daarnaast stopt men honderd miljoen in de ontwikkeling van een innovatief realtime mapping platform (gaat men in de toekomst veel nieuwe deals mee binnenhalen in Automotive).

Bij het huidige TomTom in transitie kun je qua waardering veel beter naar de groeibriljanten en de verborgen assets op de balans kijken.
Telematics kan eenvoudig worden afgesplitst en (deels) naar de Nasdaq worden gebracht (levert al snel rond de 5 euro per aandeel op).
Alhoewel boekhoudkundig bijna volledig afgeboekt is de kaartendatabase volgens de accountants van Nokia ruim 3 miljard euro waard (zo'n 15 euro per aandeel). Amerikaanse analisten komen nu met minimaal 6 miljard dollar als verkoopprijs.
Partijen als Apple, Samsung, Facebook, Yahoo en Alibaba (betaalde recent ruim 1 miljard euro voor de kaart van 1 land, China; TomTom heeft ruim 110 landen + real-time traffic) willen dat maar wat graag voor betalen voor de enige onafhankelijke kaartendatabase (Microsoft is de meest waarschijnlijke koper van de Nokia-Here kaartendatabase).

Persoonlijk verwacht ik dat Apple of Samsung binnen 1 (3-4 miljard) a 2 jaar (4-6 miljard) de kaartendatabase van TomTom overneemt.
Ook zonder zo'n overname gaat naar mijn verwachting de koers van TomTom de komende jaren naar minimaal 30 euro. Ik zit daarom long in TomTom.

Door de onderwaardering is het grootste gevaar op de korte termijn een smerige delisting tegen een prikkie van 6-8 euro door exit-boeven en hun dirty bank
Bramvdwerf
0
Ik ben helaas neit aanwezig bij de AVA vanwege andere verplichtingen... Ik hoor graag hoe de sfeer is/was en of er nog wat leuke nieuwtjes/versprekingen waren.

pwijsneus
0
[verwijderd]
1
quote:

xynix schreef op 1 mei 2014 12:16:

Ik denk echt dat Apple een geduldig tikkende tijdbom is. Apple kan TT echt niet laten lopen en HG gaat echt niet veel langer genoegen nemen met alleen maar data als betaling. Hij is inmiddels al bijna niet meer chantabel, zoals in de vorige onderhandelingsronden met Google en Apple. De Hollandse koppigheid gaat het over niet al te lange tijd winnen van de Amerikaanse arrogantie.

Maps zijn zo strategisch voor Apple. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat willen laten afhangen van per definitie "tijdelijke" contracten.

*/ Bart-antwoord-modus uit ;-) !!
Misschien wacht Goddijn dat Here verkocht is, dan blijft Tomtom 'echt' helemaal als enige over, en dan trekt hij zijn kaarten terug bij Apple.
Nu de kaarten 'huren' voor 500.000.000 per jaar en anders krijgen jullie ze niet.
[verwijderd]
3
quote:

JanK1 schreef op 1 mei 2014 12:08:

[...]

27 mei laat ik me weer horen dat is vanaf nu precies 4 weken verder

ik ga mijn woord nakomen
het feit dat je nou al een paar keer over mij begint vanwege niet nakomen afspraak(foei moneymaker) geeft aan dat JIJ feitelijk Niks te zeggen hebt over TomTom waar het forum voor is
of wel je hebt geen enkele toegevoegde waarde nu niet en nooit niet als het gaat om TomTom zaken of/en andere forums
ik zet mezelf niet goed neer door mijn belofte niet na te komen en jij zet jezelf nog slechter neer door nooit iets inhoudelijks te zeggen
voor de rest zal ik niet meer op jouw onzin reageren
[verwijderd]
1
quote:

moneymaker schreef op 1 mei 2014 13:55:

[...]

voor de rest zal ik niet meer op jouw onzin reageren
Kun je deze wel afspraak nakomen?

Ik denk het niet
Beperktedijkbewaking
0
quote:

xynix schreef op 1 mei 2014 11:54:

Stel dat 75% van die extra omzet door valt naar de bottom line dan hebben we het dus over een (extra) winstbijdrage van 75 miljoen = grofweg 33 cent/aandeel. Bij een K/W voor een snel groeiend bedrijf van 15 (?) vertaalt zich dat in een koersstijging van ca. 5 Euro, oftewel een verdubbeling van de huidige koers. Puur uit de Telematics koker, op basis van die EXTRA winst. Bij verzelfstandiging van Telematics geldt gezien de markt- en Telematicsgroei een K/W van minimaal 40 en zou dat zelfstandige TTT dus zo'n dikke 13 Euro per huidig aandeel TomTom waard zijn. bij een in Nasdaq termen absoluut niet overdreven K/W van 60 is dat al 20 Euro!

En dan hebben we het nog niet gehad over de assetwaarde van de kaarten en binnenkort de knowhow t.a.v. realtime mapmaking. Eigenlijk zijn die nog veel waardevoller, alleen zijn daar wat moeilijker sommetjes op basis van discounted inkomstenstromen voor te maken.

De huidige koers is gewoon belachelijk laag. Het is een kwestie van geduld tot dit doordringt in de markt. Maar een potentiële koper die zich meldt (of HG die daarop hint) kan dat proces aanzienlijk versnellen.

Ik denk persoonlijk dat verdubbeling van TTT in 3 jaar eigenlijk nog een behoudende uitspraak is. Als de markt TTT gaat herkennen als de DE FACTO standaard op basis van technologische superioriteit en daarnaast de markt de korte terugverdientijden en potentiële bedrijfsoptimalisaties aan elkaar door begint te vertellen, kan TTT gemakkelijk de wind vol in de zeilen krijgen, windkracht 8. Alleen al penetratie in de Amerikaanse markt via LoJack kan al bijna voor een verdubbeling zorgen. En dan hebben we het nog niet gehad over het extra potentieel van "bolt-on-services" voor de bestaande klantenbase.

We zien steeds vaker kirrende geluidjes van TTT-afnemers die het selectieproces hebben afgerond en de vruchten van hun TTT-implementatie beginnen te ontdekken. Die verhalen gaan bijna altijd over hoeveel de bedrijfsprocessen verbeteren, super korte terugverdientijden en de conclusie: "Dit hadden we veel eerder moeten doen!". Je leest eigenlijk nergens dat een partij het "duur" vindt. Succesverhalen zijn sexy!
Overdreven Nasdaq kw's zijn niet nodig. Verdubbeling van TTT's omzet in 3 jaar is realistisch (doe maar 1,3 x 1,3 x 1,3), en genoeg.
Plus 'traffic' inside. En flexibeler contracten dan Fleetmatics hanteert, al weet ik dat laatste niet geheel zeker. Anyway, TTT is nu de groeibriljant.

Consumer blijft ook meevallen. Licensing zal toch ooit een keer om gaan slaan?
En Automotive gaat komen, als ik Justin e.a. mag geloven. Wie nu nog short zit in TT is niet goed snik.
[Justin zit nu bij de AVA. Hem hoor ik later dus.]

Sorry hoor, al ben ik van origine een technoloog op een aan TT verwant gebied, ik ben zeker geen eeuwige optimist. Ik laat graag cijfers (en enig inzicht) spreken.
Het is een 'ingehouden-adem-jaar'. Er zit ook veel verborgen winst in de deferred revenues.

Over de waarde van TT's traffic kan ik alleen maar fantaseren. Hun congestie-index is in NL ook bij anderen bekend en te kopiëren, maar all over the world absoluut niet.
Jullie hebben nog geen idee van de waarde van TT's traffic, omdat je geen weet hebt van wat 'moderne' overheden in traffic monitoring stoppen (geaggregeerd over de jaren: miljoenen per km). En in minder moderne landen is TT gewoon de enige bron van realtime traffic, en van congestie-informatie plus statistische aggregatie.

Fleetmatics biedt hun klanten geen traffic, TT wel. In China kunnen Alibaba + Autonavi zelfstandig geen traffic aanbieden.
In Brazilië komt TT met traffic. Dacht je echt dat er een concurrende partij is? Met een Messi, Ronaldo of Robben in de aanbieding? Ik heb Garmin, Inrix, HERE of Google nog niet gehoord over Brasil 2014 of congestie in wereldsteden.

Aan TT de opdracht om hun assets eindelijk eens in hard geld of een hogere koers om te zetten. Niet door overdreven schreeuwen of overdreven optimisme, maar wel door cijfermatige transparantie?
[verwijderd]
2
Conference call:

Our maps will be updated continuously and distributed to enabled clients on an incremental basis. This will give drivers access to maps that are
always up to date, whilst all advantages of having a map stored locally will be retained. We see this technology as critical to deliver on the requirements
for highly automated driving, for which we have recently run a number of successful pilots with major German car OEMs. ...


Zie ook ontwikkelingen bij Harman (verband, met name t.a.v. elektrische modellen BMW?):

investor.harman.com/releasedetail.cfm...

En intensievere bewerking van de Chinese markt (met Autonavi/TomTom?):

investor.harman.com/releasedetail.cfm...

HG heeft zich de laatste tijd vaker enthousiast uitgelaten over de samenwerking met Tier 1 suppliers, dankzij TomTom's flexibele opstelling. Welke potjes staan daar te pruttelen? Het is niet ondenkbaar daar dat Harman zich focust op audio en infotainment-integrator en de navigatie/traffic binnenkort grootschalig gaat inkopen bij TomTom. Misschien wel exclusief bij TomTom.

En dan blijft toch in je achterhoofd die mogelijkheid spelen dat Harman wel eens als een duveltje uit een doosje zou kunnne opduiken als overname partij die het mogelijk maakt dat TomTom-database "onafhankelijk" blijft. Hoe zich dat allemaal verhoudt tot Carplay? Niet ondenkbaar dat dat functionaliteit binnen Harman infotainmentsystemen wordt. Dus geen gemodificeerde iPads in het dashboard, maar de bekende Harman infotainment systemen met naar keuze Carplay- of Mirrorlink-functionaliteit.

Het zou kloppen met alle berichtgeving die we gezien hebben, maar het zou toch wel een grote verrassing zijn. Het is wel duidelijk dat Harman goed in bed ligt bij de toonaangevende Duitse fabrikanten en ongetwijfeld automated driving naar zich toe zal willen trekken. Duitsers zijn immers niet zo dol op Amerikaanse mologgen die wereld-dominantie nastreven.

36 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 5,605
Verschil -0,015 (-0,27%)
Hoog 5,740
Laag 5,580
Volume 375.660
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 291.496

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront