De consumentenmarkt (de laatste kwartaalomzet daalde met 19 procent naar 101 miljoen euro, 50 procent van het totaal) blijft een punt van zorg. TomTom verkoopt nu ook sporthorloges met ingebouwd gps-systeem. De fitnessmarkt biedt betere groeikansen en een hogere marge dan navigatiekastjes.
Goddijn: „De consumententak draagt bij aan het merk TomTom, maar vertroebelt wel de werkelijke waarde van het bedrijf, en onze groeimogelijkheden.”
Zou afsplitsing van de consumentak een optie zijn? Is TomTom denkbaar zonder navigatiekastjes, net zoals Philips afscheid nam de tv-tak? Goddijn is niet afwijzend: „We moeten onze knopen tellen en kijken wat onze beste strategie is. Het is verdraaid lastig te voorspellen wat de consumentenmarkt op lange termijn gaat doen. Dat is ook lastig voor investeerders en verklaart ook voor een deel de hoogte van de koers.”
Die koers is laag vergeleken bij de hoogtijdagen. De afgelopen jaren bungelt het aandeel TomTom rond de vier euro, terwijl de markt voor locatiegebaseerde diensten stijgt. Hetzelfde geldt voor de ontwikkelingen in de autoindustrie, waar TomTom een rol hoopt te kunnen spelen in slimme auto’s die met elkaar communiceren en semi-automatisch bestuurd kunnen worden.
Al onderzoekt TomTom opties voor opsplitsing – de kleinere divisie Business Solutions zou volgens Goddijn makkelijk op eigen benen kunnen staan – de topman vindt dat het bedrijf in rustiger vaarwater terecht is gekomen sinds 2009. „Dat was echt eng toen de crisis toesloeg, omdat winkeliers opeens hun voorraden niet meer aanvulden en we een grote hoeveelheid vreemd geld op de balans hadden staan.”
De overname van kaartenmaker Tele Atlas (2008) drukte opeens loodzwaar op de balans. Inmiddels heeft TomTom die schuld grotendeels weggepoetst, dankzij een extra investering van de vier oprichters.
Zelfs analist Jos Versteeg – weinig positief over TomTom – is onder de indruk van de manier waarop TomTom zijn financiën op orde kreeg. „De balans is keurig. Het bedrijf kan zo nog jaren door, maar wel in een krimpende markt.”
Het navigatieseizoen is begonnen
De nieuwe TomTom GO-serie is gebaseerd op NavKit-software. De belangrijkste functies zijn via de kaart op te roepen, niet meer via een centraal menu. Voor automobilisten die al lang met een TomTom rondrijden zal het even wennen zijn. TomTom toont nu ook 3D-gebouwen in de stad en heeft een andere zoekfunctie: als je een gedeelte van een adres of een point of interest intikt, zoekt het apparaat al naar de locatie. In navolging van concurrenten zijn live verkeersinfo en kaartupdates nu gratis, in plaats van via een maandelijks abonnement. De TomTom GO heeft een smartphone nodig voor zijn internetverbinding, alleen de topmodellen (GO 5000 en 6000, 5 en 6 inch groot) hebben zelf een sim ingebouwd.
Adviesprijs TomTom Go 600: 249 euro.
Het navigatieseizoen is begonnen
De Nüvi Premium is het huidige topmodel van de Amerikaanse fabrikant Garmin, de voornaamste concurrent van TomTom als het gaat om losse navigatiesystemen. Garmin is marktleider in de VS en heeft in Europa een marktaandeel van ongeveer 30 procent. De Garmin-apparaten werken met kaartmateriaal van Navteq (met 3D-gebouwen). De Nüvi Premium heeft een scherm van 5 inch en biedt gratis kaartupdates en info over files en flitsers. Voor het verbinden met die Garmin Live Services is een smartphone nodig.
Prijs Nüvi Premium 3597 LMT: circa 300 euro.
Het navigatieseizoen is begonnen
De Finse telefoonfabrikant Nokia kocht in 2008 kaartenmaker Navteq en ontwikkelde op basis daarvan het gratis HERE-platform. De Nokia navigatiesoftware zit in elke telefoon die draait op het Windows Phone besturingssysteem. Nokia maakte die afspraak met Microsoft toen het overstapte van Symbian naar Windows Phone als besturingssysteem voor smartphones. Navteq is ook de kaart die gebruikt wordt in Microsofts zoekmachine Bing.
Op mobiele telefoons is de kaart ook deels te downloaden (via wifi), zodat niet telkens een online verbinding nodig is om te navigeren. In Nederland kun je HERE inmiddels ook gebruik om een route met het OV te vinden.
Het navigatieseizoen is begonnen
Google begon zijn kaartenapplicatie met data van TomTom, maar stuurde zelf de StreetView-auto’s rond om de wereld vast te leggen. Vervolgens werd TomTom vriendelijk bedankt. Google Maps is net vernieuwd en gaat naadloos over in een 3D-weergave van Google Earth. Voor de mobiele telefoon ziet Google de digitale kaart als een krachtig advertentieplatform, die consumenten kan wijzen op actuele aanbiedingen dicht in de buurt. Google Maps werkt zowel op Android als iPhone met gesproken navigatieaanwijzingen en toont inmiddels ook fietsroutes.
Google Maps, gratis via browser of app.
Apple maakte vorig jaar een einde aan de niet meer zo innige samenwerking met Google Maps. Apple Maps – gevoed door TomTom-kaarten – had echter zoveel beginnersfouten dat topman Tim Cook zijn verontschuldingen aanbood. Ook Harold Goddijn had zijn klanten iets uit te leggen: „Dat die fouten niet aan TomTom lagen.” OV-informatie ontbreekt nog, en de points of interests zijn beperkt in verhouding met Google Maps. Maar na bijna 8 maanden durft Apple weer plannen te maken voor Maps. Neem de kaartensoftware in Mac computers en integratie van de iPhone in het autodashboard (zie foto).
Apple Maps, gratis bij iPhone, iPad en OS X 10.9 (najaar)
Het navigatieseizoen is begonnen