TomTom « Terug naar discussie overzicht

Weekenddiscussie 5/7-7/7 2013

29 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
1
Na een roerig Tom Tom weekje (hoofdzakelijk op dit forum)..misschien eindelijk wat rust en gaat een ieder die zich hier druk gemaakt heeft zich opmaken voor wat bezinning, heroverweging en grijpt men de komende dagen aan na te denken over de toekomst en met name die van Tom Tom.

Partijen die hier vaak genoemd zijn als gulzige kandidaatkopers van het TA deel gaat het inmiddels slecht op de beurzen.
Samsung, omzet tegen de verwachting, Black Berry is ver teruggezakt in waarde en zal een paar plaatsen zakken op de ranglijst, HTC heeft misgegokt met de One en iedereen is zeer terughoudend tav van de komende Apple resultaten. Maar de B-merken schijnen het wel erg goed te doen en snoepen steeds meer marktsegment af van de gevestigde grootmachten.
Wat zou dit kunnen betekenen voor de positie van Tom Tom ?
- Gaat er iemand van oude garde een bod uitbrengen en probeert hiermede wat marktaanddeel terug te pakken?
- Gaat Tom Tom door op de ingeslagen weg en gaat de onderliggende waarde en daarom de waarde van het aandeel alleen maar verder onderuit omdat ze gewoon niet weten aan te haken bij het peleton? (HG is er misschien nog steeds niet achter dat hij wat knopen mist en daarom al een tijdje met een open gulp rondloopt)
- Gaan de smartphone makers beslissen dat het hebben van kaarten geen noodzaak is.
Of is er al een intentieverklaring of zelfs al een deal?



Erik9400
0
Nieuws op website telegraaf:

Apple patenteert Waze-achtig navigatiesysteem
door onze redactie

Apple heeft een patentaanvraag ingediend voor een methode die een autoroute genereert op basis van de voorkeur van de gebruiker en van real time verkeersgegevens afkomstig van andere automobilisten. De aanvraag die het US Patent and Trademark Office gisteren publiceerde doet denken aan het systeem van het onlangs door Google overgenomen Waze.

Zou dit daling aan einde dag verklaren?

1: aanvraag patent is gedaan in 2011 (voor overeenkomst met TT)
2: Apple heeft JUIST behoefte aan betrouwbare data...niet aan info verzameld door gebruikers (Apple Maps is niet begonnen als meest betrouwbare navigatie tool)
3: Google Maps koopt Waze als extraatje.... Apple kan echt niet zonder TT zoals Google nu niet stopt met zelf kaarten maken
4: waarom wordt dit nu zo in de pers gebracht? Lijkt wel alsof "de pers" (en dan vooral de telegraaf) TT geen succes gunt... negatief nieuws wordt breed geplaatst (onzin video van Hafkamp was onjuist maar stond dagen op DFT.nl)

Ik hoop dat dit ( een laatste) poging is om TT zwart te maken zodat TT eenvoudig kan worden opgekocht voor 6 euro...kan forum meteen worden gesloten

[verwijderd]
0
Maar naar welk forum moeten ze dan naar toe, zodra deze toko overgenomen word, van mij mag het voor e 6,00, heb ik er leuk aan verdiend.
[verwijderd]
0
quote:

pieter1960 schreef op 5 juli 2013 19:34:

Maar naar welk forum moeten ze dan naar toe, zodra deze toko overgenomen word, van mij mag het voor e 6,00, heb ik er leuk aan verdiend.

KPN :-)
[verwijderd]
1
quote:

Erik9400 schreef op 5 juli 2013 19:27:

Nieuws op website telegraaf:

Apple patenteert Waze-achtig navigatiesysteem
door onze redactie

Apple heeft een patentaanvraag ingediend voor een methode die een autoroute genereert op basis van de voorkeur van de gebruiker en van real time verkeersgegevens afkomstig van andere automobilisten. De aanvraag die het US Patent and Trademark Office gisteren publiceerde doet denken aan het systeem van het onlangs door Google overgenomen Waze.

Zou dit daling aan einde dag verklaren?

1: aanvraag patent is gedaan in 2011 (voor overeenkomst met TT)
2: Apple heeft JUIST behoefte aan betrouwbare data...niet aan info verzameld door gebruikers (Apple Maps is niet begonnen als meest betrouwbare navigatie tool)
3: Google Maps koopt Waze als extraatje.... Apple kan echt niet zonder TT zoals Google nu niet stopt met zelf kaarten maken
4: waarom wordt dit nu zo in de pers gebracht? Lijkt wel alsof "de pers" (en dan vooral de telegraaf) TT geen succes gunt... negatief nieuws wordt breed geplaatst (onzin video van Hafkamp was onjuist maar stond dagen op DFT.nl)

Ik hoop dat dit ( een laatste) poging is om TT zwart te maken zodat TT eenvoudig kan worden opgekocht voor 6 euro...kan forum meteen worden gesloten

Ga er nu maar vanuit dat de meeste Telegraaflezers alleen maar uit zijn op sensatie, Ajax, red carpet larie en roddels en veelal deze krant scoren omdat deze toevallig is achtergelaten in de trein of in een restaurant, niet wetende dat de gehele redactie van dit dagblad al uren voor het verschijnen laveloos onder de tafel ligt in de kroeg om de hoek maar nog steeds aanspreekbaar is als het gaat om eigen waarheden.
[verwijderd]
0
Patent uit 2011 waar ze denk ik niet zo snel iets mee gaan doen. Google, Apple en Samsung hebben ontelbare ongebruikte patenten, voor just in case ze elkaar dwars kunnen zitten. Is een wereld op zichzelf die patentstrijd. Lijkt een soort copy paste van waze. Misschien om vertragen van nieuwe eigenaar van waze.
Willem77
2
De toekomst van Tom2 is op dit moment erg ongewis. Door het samenspel van de diverse negatieve en positieve ontwikkelingen binnen de verschillende bedrijfsonderdelen staat de aandelenkoers van het bedrijf er mede door de slechte algehele economische omstandigheden al jaren matig bij. Door het interview van Goddijn lijkt het dat Tom2 zich zeer wel bewust is van zijn situatie en omgeving, ze benoemen het probleem en laten zien dat ze er intern mee bezig zijn. Cyrte kan hierbij op de achtergrond als initiator en/of versneller gelden.

Ondertussen razen de ontwikkelingen en initiatieven op allerlei relevante gebieden en markten wel gewoon voort, hier ontstaan soms kansen en bedreigingen voor Tom2. Dit geldt ook voor bedrijven als Apple, Samsung e.d. met wellicht een positief of negatief resultaat voor Tom2. Het kan maar zo zijn dat Tom2 opeens niet meer zo nodig blijkt omdat ze (deels) ingehaald worden.

Voor de aandeelhouder van Tom2 is het wachten op het moment dat een ander bedrijf echt interesse toont in de sterke kant van Tom2 of een van zijn sterke bedrijfsonderdelen. Ook kan Tom2 zelf eerst het bedrijf opsplitsen. Dit zal niet in 1 of 2 dagen gebeuren. Wellicht gebeurt het nooit. Hoe langer het duurt hoe groter de kans dat Tom2 nooit wordt overgenomen en daarna al dan niet zelfstandig overblijft als gezond of failliet bedrijf.

Het blijft voor de aandeelhouder op dit moment mede door de snelle ontwikkelingen in de economie en de wereldmarkt ongewis welke kant het opgaat. De bandbreedte van EUR 3,- tot EUR 30,- die op dit forum wordt onderbouwd door allerlei scenario's lijkt in zijn geheel mogelijk. Het is alleen de vraag hoe het balletje door alle nog komende kansen en bedreigingen gaat rollen. Tom2 heeft dit voor een groot deel nog in eigen handen.

boem!
0
AB @ Benerweer goed initiatief.
AB @Willem77, heldere en mi juiste uiteenzetting waar Tom2 nu staat.

Het zal niemand verbazen, dat ik met een knalroze bril naar de toekomstige ontwikkeling van tom2 kijk.

Het enige gevaar dat ik zie is de door jou aangehaalde optie, dat Tom2 wordt ingehaald.
Ik ga ervan uit, dat je het dan hebt over de maps met zijn HD-traffic.

Mogelijk dat forumleden die specialistische kennis op dit gebied hebben en dan denk ik bv aan @Beperktedijkbewaking eens in willen gaan op deze bedrijging tw:" Wat zou ertoe kunnen leiden en hoe groot is de kans dat Tom2 zijn relatief exclusieve positie als global-map maker verliest?"
[verwijderd]
0

AMSTERDAM -
De politie begint een groot offensief tegen het gebruik van smartphones in de auto.
Er komen intensieve controles op automobilisten die tijdens het rijden hun mobiele telefoon gebruiken. Dat schrijft het AD.
De extra politiecontroles - vanaf september - zijn onderdeel van een grote campagne van Veilig Verkeer Nederland (VVN) tegen het gebruik van smartphones tijdens het rijden. Grootste gevaar bij smartphones is dat de bestuurder zich concentreert op zijn mobieltje om bijvoorbeeld e-mail te lezen of te whatsappen.
Naar schatting vallen er jaarlijks tientallen doden door verkeersongelukken die door de smartphones worden veroorzaakt. Afgelopen week werden twee automobilisten berecht die een dodelijk ongeluk hadden veroorzaakt, terwijl ze zaten te whatsappen.

[verwijderd]
0
er moet gewoon actie komen
overname
afstoten
opsplitsen
maakt niet uit als er maar iets gebeurd dat waarde genereerd
ik vind opsplitsen het beste
Chiddix
0
quote:

Willem77 schreef op 6 juli 2013 00:02:

De toekomst van Tom2 is op dit moment erg ongewis. Het kan maar zo zijn dat Tom2 opeens niet meer zo nodig blijkt omdat ze (deels) ingehaald worden.

Voor de aandeelhouder van Tom2 is het wachten op het moment dat een ander bedrijf echt interesse toont in de sterke kant van Tom2 of een van zijn sterke bedrijfsonderdelen. Ook kan Tom2 zelf eerst het bedrijf opsplitsen.

Het blijft voor de aandeelhouder op dit moment mede door de snelle ontwikkelingen in de economie en de wereldmarkt ongewis welke kant het opgaat. De bandbreedte van EUR 3,- tot EUR 30,- die op dit forum wordt onderbouwd door allerlei scenario's lijkt in zijn geheel mogelijk. Het is alleen de vraag hoe het balletje door alle nog komende kansen en bedreigingen gaat rollen. Tom2 heeft dit voor een groot deel nog in eigen handen.

Wanneer je 40% van je omzet verliest tussen 2008 en 2013, moet goed gekeken worden, welke ontwikkelingen er gaande zijn op de navigatie-markt.
In het verleden volgde ik OpenTV ,die zijn tijd ver vooruit was in 2000 met digitale tv maar door bepaalde omstandigheden(crisis telecom) belandde hun uitgedokterde business model op de schroothoop.
Wat men voor ogen stond in de beginjaren, zijn anderen mee gaan lopen na 2010.
De Googles van deze wereld.
TT ondervindt net als Garmin hevige concurrentie van Google. Het is maar de vraag of TT zich kan handhaven.
Afnemende vraag PND s door verschuiving naar de smartphone. Kans is aanwezig dat die trend zich voortzet.
Tegen Google en Nokia die gratis navigatiesoftware ter beschikking stellen wanneer je een abonnement hebt lopen bij hen, kun je niet winnen.
TT rekent dacht ik 85 euro voor het downloaden van hun software op een smartphone.
De kosten van een PND zijn vele malen hoger. De toekomst van TT is zeker ongewis.
Maar als er een meerwaarde inzit door het opsplitsen, zal Goddijn moeten handelen.
Er kan een moment aanbreken dat er niets meer te handelen valt.
[verwijderd]
0
Chiddix, timing is altijd essentieel. Daar is tomtom juist goed in geweest. Navigatie was technologisch gezien niet nieuw toen tomtom kwam, maar bestond uit dure inbouwsystemen van duizenden euros die ook nog eens een onhandige bediening hadden. Tomtom kwam met een eenvoudig te bedienen plug and play systeem precies toen de markt daar rijp voor was.

Zelfde geldt voor de sporthorloge markt, de ontwikkeling is nu zo dat de markt volwassen begint te worden, boven een miljard omzet voor het eerst dus geen verkeerd moment om in te stappen.

Wat opentv betreft: die waren dus 10 jaar eerder met een idee dan de markt daar rijp voor was. Wist je dat microsoft al 10 jaar voor de iPad met tablets bezig was? Maar de markt was er nog niet rijp voor, de digitale content en apps waren er nog niet. Uitgevers van muziek en bladen zaten mentaal nog in een andere fase.

Ik denk dat dat het lot is van technologie bedrijven, waarbij de technologie leidend is en niet de consumenten behoefte. Ik vind tomtom juist een consumentenbedrijf dat in technologie zit. Net zoals Apple dat is.

Geeks / nerds zullen zeggen: de nieuwe tomtom mist dit en dat en dat. Maar ze hebben wel weer een product gemaakt dat consumenten die niet zo handig zijn nog intuitiever kunnen gebruiken.
[verwijderd]
0
quote:

Erik9400 schreef op 5 juli 2013 19:27:

Nieuws op website telegraaf:

Apple patenteert Waze-achtig navigatiesysteem

[i
9to5mac.com/2013/07/04/apple-details-...

Als dit niet ism TT is.... huhu
[verwijderd]
0
quote:

Lindemansje schreef op 6 juli 2013 12:33:

[...]

9to5mac.com/2013/07/04/apple-details-...

Als dit niet ism TT is.... huhu
Nieuws was van donderdag..............
[verwijderd]
0
quote:

Cohen14 schreef op 6 juli 2013 12:43:

[...]

Nieuws was van donderdag..............
I know, was ff niet aanwezig hier ivm drukte.. maar best wel vreemd nieuws ;)
[verwijderd]
0
Lees Elsevier altijd op zaterdag. Klein artikel op pagina 64. Kaartenoorlog. Belangrijk: de laatste tijd zijn het makers van landkaartenapps en verwante locatieduensten die in trek zijn. Onderstreept waarde van Tom Tom nog maar eens.
[verwijderd]
0
quote:

El Cid schreef op 6 juli 2013 13:12:

Lees Elsevier altijd op zaterdag. Klein artikel op pagina 64. Kaartenoorlog. Belangrijk: de laatste tijd zijn het makers van landkaartenapps en verwante locatieduensten die in trek zijn. Onderstreept waarde van Tom Tom nog maar eens.
Opsplitsen of verkopen, wie het weet mag het zeggen.....

Een bod van 7 a 8 euro per aandeel vind ik prima....
1 augustus sleutel van het nieuwe huis, kan de centjes wel gebruiken.
Willem77
0
quote:

martinmartin schreef op 6 juli 2013 01:08:

Het enige gevaar dat ik zie is de door jou aangehaalde optie, dat Tom2 wordt ingehaald.
Ik ga ervan uit, dat je het dan hebt over de maps met zijn HD-traffic.

Klopt. Dit type producten is vatbaar voor een snelle ontwikkeling. Het is aan Tom2 om te zorgen dat zij hier leidend in blijven. Zoals Justin terecht opmerkt toont Tom2 als technologiebedrijf al jaren aan dat zij in staat zijn om dit goed te doen.

De laatste tijd zijn er, zoals opgemerkt, initiatieven op de smartphone markt zichtbaar welke een bedreiging kunnen zijn voor dit segment en zoals bekend de traditionele PND. Het probleem hierbij is dat het om massaproducten (gadgets) gaat waarbij de consument snel van 'smaak' kan wisselen. Verkoopresultaten kunnen hierbij snel verminderen of toenemen.

De andere onderdelen van Tom2 zoals automotive, business solutions e.d. lopen door hun specialistische aard dit risico minder maar hebben op dit moment last van de slechte economische tijd waardoor het potentieel er nu niet uitkomt. Al met al neemt het risico hiermee in zijn geheel voor Tom2 wel toe. Het is zaak voor Tom2 om zich door innovatie onmisbaar te blijven maken op smartphone gebied. Hierbij is er op termijn wel een risico dat Tom2 niet genoeg vermogen heeft om grote partijen als Apple en Google bij te blijven benen.
Chiddix
0
quote:

El Cid schreef op 6 juli 2013 13:12:

Lees Elsevier altijd op zaterdag. Klein artikel op pagina 64. Kaartenoorlog. Belangrijk: de laatste tijd zijn het makers van landkaartenapps en verwante locatieduensten die in trek zijn. Onderstreept waarde van Tom Tom nog maar eens.
De PND verkopen hebben een hoogtepunt gehad in 2007. Daarna is het sterk teruggelopen gezien het omzetverlies van TT.
Als Goddijn zegt dat er nog veel automobilisten geen TT hebben, klopt dat.
Zegt helemaal niets of ze ook daadwerkelijk een TT nog gaan kopen.
Apple gebruikt de kaarten van TT in hun maps.
Levert dat veel op of wordt dat verzwegen door TT? Net als niemand weet waarin de toegevoegde waarde in geld zit bij TT omdat men alleen over omzet spreekt per onderdeel.
De concurrentie mag niet weten wat TT verdient per onderdeel dus ook de belegger niet?
Zou het niet wat overzichtelijker worden als TT per onderdeel de winst p/a bekendmaakt?
Nu zie je door de bomen het bos niet meer.
[verwijderd]
0
quote:

Chiddix schreef op 6 juli 2013 14:15:

[...]

Apple gebruikt de kaarten van TT in hun maps.
Levert dat veel op of wordt dat verzwegen door TT? Net als niemand weet waarin de toegevoegde waarde in geld zit bij TT omdat men alleen over omzet spreekt per onderdeel.
De concurrentie mag niet weten wat TT verdient per onderdeel dus ook de belegger niet?
Zou het niet wat overzichtelijker worden als TT per onderdeel de winst p/a bekendmaakt?
Nu zie je door de bomen het bos niet meer.

Laatste nieuwsfeitjes lijken er wel op te wijzen dat Apple Google achterna gaat met hun maps, tijdelijk TT gebruiken dan zelf verder.... ben toch minder positief atm over ze, maar mss komt dat omdat er nauwelijk openheid is naar mijn idee..
29 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 10 mei 2024 17:35
Koers 5,550
Verschil -0,035 (-0,63%)
Hoog 5,625
Laag 5,550
Volume 204.317
Volume gemiddeld 274.514
Volume gisteren 141.944

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront