TomTom breidt strategie smartphones uit
Uitgegeven: 9 juli 2011 16:47
Laatst gewijzigd: 9 juli 2011 16:49
AMSTERDAM – TomTom is druk bezig met het uitbreiden van de smartphonestrategie wat betreft navigatie. De software zal binnenkort naar meer platformen dan alleen iOS komen en TomTom blijft zich onderscheiden van gratis alternatieven.
© TomTomDat stelt Joost Jetten, vice-president Consumer Benelux en Zuidelijk Afrika, tegenover NU.nl.
Op dit moment beschikt TomTom over navigatiesoftware voor de iPhone. Er worden zo’n honderdduizend applicaties per kwartaal verkocht.
“We zien de potentie van de applicatiemarkt en blijven onze iPhone-app ontwikkelen. Ook zijn we aan het kijken naar welke andere platformen interessant zijn voor navigatiesoftware van TomTom”, aldus Jetten.
Android, dat flink aan marktaandeel wint, lijkt dan een logische keuze. In mei werd al aangegeven dat er ‘binnenkort’ een Androidapplicatie komt. Of ook andere platformen zoals Windows Phone 7 en Blackberry worden betrokken bij de plannen kan TomTom nog niet zeggen.
Concurrentie
Eerder dit jaar werd duidelijk dat TomTom meer concurrentie ondervindt van tablets en smartphones dan verwacht, in vooral de Noord-Amerikaanse markt. De Europese markt ontwikkelt zich min of meer zoals verwacht. Duidelijk is dat gratis navigatiesoftware op smartphones invloed heeft.
TomTom zal zich in de toekomst dan ook, naast de vertrouwde navigatiekastjes en ingebouwde systemen, richten op mobiel. Jetten wijst bijvoorbeeld op de aankondiging van TomTom Places. Met die applicatie, die nog op de markt moet verschijnen, kunnen gebruikers navigeren van hun auto naar nuttige plaatsen als bedrijven of een pinautomaat.
Meerwaarde
De meerwaarde van TomTom boven gratis navigatie bestaat volgens Jetten uit twee punten. “Je hebt IQroutes dat op basis van miljarden historische snelheidsmetingen van TomTomgebruikers de snelste route berekent op een bepaald tijdstip.”
“Dat werkt bijvoorbeeld zo dat als je in de buurt van een school woont en naar je werkt rijdt, je in de ochtend niet langs de school wordt gestuurd. De straat is dan immers druk. Op de terugweg rijd je dan wel zo.”
Daarnaast noemt Jetten de dienst HD Traffic: “Hiermee zijn we de eerste en enige in de markt die verkeer meet op basis van anonieme GSM-metingen, publieke verkeersinformatie en TomTom LIVE-apparaten.” Op die manier kan TomTom zien waar files beginnen en ophouden, deze informatie wordt dan gebruikt voor de meest accurate file-informatie.
Deze functionaliteiten bestaan niet in bijvoorbeeld Google Maps dat wel gratis beschikbaar is terwijl voor een TomTomapp tientallen euro’s betaald moet worden. Volgens Jetten draait het naast bovengenoemde voorbeelden ook om de gebruiksvriendelijkheid en de overzichtelijke kaarten.
Eerder
Het bedrijf zegt niet eerder te hebben kunnen reageren op de groeiende smartphonemarkt. “Het was voor ons belangrijk om een compleet product af te leveren. Dat hebben we in augustus 2009 voor het eerst kunnen doen op de iPhone.”
Wel is TomTom al sinds 2004 aanwezig met software op smartphones, zelfs voor de iPhone überhaupt bestond dus. Er was toen een applicatie voor onder meer Windows Phone. Omdat de hardware en software constant veranderden, was dit platform minder aantrekkelijk dan de iPhone.
Kastjes
TomTom schrijft de traditionele navigatiekastjes waarmee het bedrijf groot geworden is niet af. “Toen we in 2004 het eerste draagbare navigatiesysteem, de TomTom Go, introduceerden, werden we uitgelachen. Onze software was al beschikbaar op PDA’s. Dat was volgens critici veel handiger.”
“Het bewijst maar eens dat de consument een eigen wil heeft. Sommige mensen willen graag met een smartphone navigeren. Anderen kiezen bewust voor een draagbaar navigatiekastje of een geïntegreerde oplossing.”
© NU.nl/Colin van Hoek