qwertyu schreef op 4 mei 2011 15:32:
[...]
Ik denk dat als ze TeleAtlas gekocht hadden voor 2 miljard ipv 3 miljard, dat het een goede keuze was geweest. De netto schuld van tomtom is nu 300 miljoen. Anders hadden ze dus +700 miljoen gehad op dit moment. Het is de koe in de kont kijken. En we weten dat Garmin heeft meegeboden.
Ik denk dat angst speelde. Angst dat iemand anders de kaarten zou krijgen. Voor de overname betaalde TomTom 100 miljoen per jaar voor het gebruik van kaarten van TeleAtlas. Zou Garmin wel kaarten aan TomTom gunnen? Of de prijzen omhoog gooien? En als iemand anders de kaarten zou kunnen bemachtigen (bijvoorbeeld een mobiele telefoonproducent) zou dat dan geen dreiging zijn.
Uiteindelijk hadden ze besloten dat ze TeleAtlas MOESTEN hebben, en dan maakt de prijs niet meer uit. Zonder TeleAtlas waren ze alleen maar producent van plastic kastjes. Want ook die consultancy tak, met traffic flows voor overheden, hadden ze dan niet kunnen hebben.
Misschien hadden ze gewoon slimmer moeten onderhandelen. De vraag is of Garmin het echt voor zoveel geld gekocht zou hebben.
Dit speelde trouwens allemaal voor de crisis. Dus toen was de inschatting ook dat de Amerikaanse consument flink zou blijven uitgeven, en dat banken niet moeilijk zouden doen over financieringen, en niemand maakte zich zorgen over staatsschulden. De hele wereld is de afgelopen 4 jaar veranderd. Of denk je dat het leuk is als je vijf jaar geleden aandelen Fortis had, of ABN-AMRO, of ING, of Aegon. Er zijn zoveel bedrijven die klappen hebben gehad. Zo'n dure aankoop vlak voor de crisis, de timing kon echt niet slechter.
Maar dat is ook de reden dat we van heel hoog naar de 6 euro nogwat gegaan zijn. Laten we nu kijken naar hoe de toekomst er uit ziet.