TomTom « Terug naar discussie overzicht

April 2024, TomTom kijkt vooruit maar ook terug

627 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 28 29 30 31 32 » | Laatste
xof
9
quote:

xof schreef op 15 april 2024 12:03:

[...]

Ik ben niet verbaas als we weer een flinke klap naar beneden maken. HG en cs zijn nog niet klaar met de aandelen inkoop en deze loopt alleen via STL.

Nog een keer goedkoop inslaan uit de FreeFloat komt de Family and Friends nog goed uit.

De eigen agenda is niet transparant voor de kleine belegger. Terug tot halverweg 6 is een mooi instapmoment
Mijn “voorspelling” komt redelijk uit. Ik ben benieuwd of er weer uit de freefloat is gekocht voor de aandeleninkoop.

We kijken naar een georchestreerde exit in slowmotion.

Een kwartaal winstrapportage kan gemakkelijk en bewust iets lager gezet worden dan de consensus.

HG tegen Taco; “doe maar een paar procent omzet lager, die schuiven we later wel bij”. We halen in q2 de resterende aandeleninkoop op, alles incl STL op gemiddeld 7 is niet slecht.

Straks een exit op 10,- mbt PE en die krijgen een call optie van 15,- op onze portie als we van die zeikbeurs verdwenen zijn.
poost
4
Ik zie de founders ook nog in staat om hun aandelen uit te lenen aan de shorters om de koers te drukken en nog wat rendement te scoren.
Zeer dubieus stelletje als je het mij vraagt.
Vive tu vida positivamente
0
Alle reden voor de AFM om hier eens flink in te duiken!!!

Normaal gesproken moet de achterlijke daling van gisteren vandaag flink goed gemaakt worden!
poost
0
Vive tu vida positivamente
0
Als je onderstaande leest dan kunnen we toch concluderen dat de belachelijke daling onterecht en zwaar overdreven is. Zeker omdat men de positieve outlook voor dit jaar handhaaft.

Begint steeds meer op bewust laag zetten en houden te lijken!!!

woensdag 17 april 2024 09:58
(ABM FN-Dow Jones) De resultaten van TomTom in het eerste kwartaal vielen iets tegen, maar er waren geen grote verrassingen of teleurstellingen. Dit stelden analisten van ING woensdag in een rapport naar aanleiding van de kwartaalupdate van de navigatiespecialist.

De omzet viel afgelopen kwartaal 3 procent lager uit dan voorzien en het EBIT-verlies 3 procent hoger, aldus analist Marc Hesselink.
Vive tu vida positivamente
0
“ geen grote verrassingen of teleurstellingen.“

Moet je de huidige koers eens zien!!!
AFM/VEB wake up!
ketchup
4
ABN zit er al 10 jaar naast met dit aandeel , gisteren was een enorme teleurstelling omdat het bestuur gewoon niet bij machte is om de cijfers te keren
er staat een artikel in de Tijd, waarbij ze stellen dat ondanks dat TT een concurrent is voor Google, dat de resultaten zo diep tegenvallen .. dat het bedrijf blijkbaar ondanks alle investeringen en inspanningen geen earning power heeft
Alphabet heeft een compleet ander verdienmodel, waarbij mapping een toegevoegde waarde geeft binnen hun totale concern
TomTom heeft dat niet, er is geen toegevoegde waarde voor een ander onderdeel binnen TT met hun kaarten die daaraan weten te verdienen
TT moet gewoon onderdak vinden bij een Big tech die hier wel de potentie weet uit te halen

er is een enorm verschil of je dit bedrijf wil waarderen op de som van alle gedane investeringen en inspanningen of de resultaten die ze laten zien, als private onderneming kun je de inspanningen en investeringen laten overheersen voor waardebepaling, aan de beurs is het keihard winst en groei laten zien en dat lukt niet bij TT
JustRevisited
6
quote:

ketchup schreef op 18 april 2024 09:35:

ABN zit er al 10 jaar naast met dit aandeel , gisteren was een enorme teleurstelling omdat het bestuur gewoon niet bij machte is om de cijfers te keren
er staat een artikel in de Tijd, waarbij ze stellen dat ondanks dat TT een concurrent is voor Google, dat de resultaten zo diep tegenvallen .. dat het bedrijf blijkbaar ondanks alle investeringen en inspanningen geen earning power heeft
Alphabet heeft een compleet ander verdienmodel, waarbij mapping een toegevoegde waarde geeft binnen hun totale concern
TomTom heeft dat niet, er is geen toegevoegde waarde voor een ander onderdeel binnen TT met hun kaarten die daaraan weten te verdienen
TT moet gewoon onderdak vinden bij een Big tech die hier wel de potentie weet uit te halen

er is een enorm verschil of je dit bedrijf wil waarderen op de som van alle gedane investeringen en inspanningen of de resultaten die ze laten zien, als private onderneming kun je de inspanningen en investeringen laten overheersen voor waardebepaling, aan de beurs is het keihard winst en groei laten zien en dat lukt niet bij TT
Ik heb de call gisteravond geluisterd en hieruit maak je op dat er vooral een timing issue is. Zo loopt er bijvoorbeeld omzet van Renault uit en van Volkswagen in. De inkomende omzet uit Volkswagen is groter dan de uitgaande uit Renault. Maar dat ga je pas in de tweede jaarhelft zien. Met name Q4 van dit jaar wordt beter als bepaalde automodellen live gaan.

Dit is slechts één voorbeeld er waren er meer. Het uitfaseren van een Enterprise klant is inderdaad Apple en daar zie je nu ook een timeframe. Apple begon in het vierde kwartaal van 2022 met het afbouwen van haar contract met tomtom (opbouwen eigen maps). Dit loopt tot Q4 2025, dan is Apple helemaal weg als klant. Dit is dus een drie jaar durende afbouw, waarvan een flink deel (USA en deel Europa) al achter de rug is. Vanaf Q3 is er een kwartaal-op-kwartaal omzetgroei en vanaf Q4 een jaar-op-jaar omzetgroei.

Ik heb nu geen positie in tomtom en volg het ook al een tijd niet meer. Bovenstaande is voor mij wel een reden om weer een positie te nemen, maar pas in de tweede jaarhelft. Geen haast nu. De beurzen staan all time high, de VIX neemt wat toe en bij een algehele correctie kan tomtom mogelijk ook nog wat lager. Als ik ze op 5,50 kan kopen dan doe ik het en het zou me niet verbazen als je dan gewoon op 8 euro het jaar uit gaat.

De eerste jaarhelft is gewoon wat moeizaam en de groei van tomtom verloopt gewoon traag, ook doordat er jaren tijd zit tussen tekenen van contracten (zoals met VW) en wanneer het in de cijfers loopt. In plaats van ongeduldig doen laat ik het nu maar even links liggen en kijk er later wel weer naar.
tatje
2
Tom Tom houdt al vanaf de CMD 2022 vast aan de 600 LT in 2025.

Zelfs Q1 2024 liet dit zien.

For 2025, we are reiterating our Location Technology revenue ambition of €600 million, as well as our free cash flow
target of 10% of group revenue.

Ze kunnen dit nu al zien !

anders , bord, plaat , plank.

Gaan ze de ambitie 2025 waarmaken.

dan krijgen we dus in 2025.

LT 600
C 80
totaal 680
marge 87%
593
opex 500 4 maal 120 plus 20 D en A ( want intangible assets zijn op )
ebit 93
D en A 20
ebitda 113

De gem analisten geloven er niet in.
De max wel :-)

De duitser zou zeggen : "Abwarten und Tee trinken"

Wenn jemand sagt "Abwarten und Tee trinken", möchte er damit ausdrücken, dass man Geduld haben muss. Wir erklären euch, was es mit dieser Redewendung auf ...

JR gebruikt het woord timing.

Ik denk Apple naar 0 hadden ze kunnen verbloemen , als Orbis eerder klaar was geweest voor Enterprise.

Ik kan het niet zo snel vinden.

Maar Apple naar 0 is nooit gezegd.

Heb een uitspraak gevonden van Harold op de CMD over Apple.

We have been great partners, we continue to be
partners. But, you know, at a lower level, at a smaller scale.
Krisna
2
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 18 april 2024 09:01:

Alle reden voor de AFM om hier eens flink in te duiken!!!

Normaal gesproken moet de achterlijke daling van gisteren vandaag flink goed gemaakt worden!
Zullen we ophouden met dat geklets over de AFM...
Vive tu vida positivamente
0
quote:

Krisna schreef op 18 april 2024 10:26:

[...]

Zullen we ophouden met dat geklets over de AFM...
Ben jij soms een medewerker!
DWVS
2
quote:

tatje schreef op 18 april 2024 10:27:

Maar eens een positief EV verhaal.

www.telegraaf.nl/financieel/139054412...
Prachtige rekentool met een auto die niet meer te koop is en met een prijs van jaren terug.... Tja, zo kan ik het ook rendabel maken. Elektrische auto's gaan het niet winnen. Zelfde met de zonnepanelen. Dat wordt het asbest van de toekomst.
win some...
0
quote:

JustRevisited schreef op 18 april 2024 09:54:

[...]

Ik heb de call gisteravond geluisterd en hieruit maak je op dat er vooral een timing issue is. Zo loopt er bijvoorbeeld omzet van Renault uit en van Volkswagen in. De inkomende omzet uit Volkswagen is groter dan de uitgaande uit Renault. Maar dat ga je pas in de tweede jaarhelft zien. Met name Q4 van dit jaar wordt beter als bepaalde automodellen live gaan.

Dit is slechts één voorbeeld er waren er meer. Het uitfaseren van een Enterprise klant is inderdaad Apple en daar zie je nu ook een timeframe. Apple begon in het vierde kwartaal van 2022 met het afbouwen van haar contract met tomtom (opbouwen eigen maps). Dit loopt tot Q4 2025, dan is Apple helemaal weg als klant. Dit is dus een drie jaar durende afbouw, waarvan een flink deel (USA en deel Europa) al achter de rug is. Vanaf Q3 is er een kwartaal-op-kwartaal omzetgroei en vanaf Q4 een jaar-op-jaar omzetgroei.

Ik heb nu geen positie in tomtom en volg het ook al een tijd niet meer. Bovenstaande is voor mij wel een reden om weer een positie te nemen, maar pas in de tweede jaarhelft. Geen haast nu. De beurzen staan all time high, de VIX neemt wat toe en bij een algehele correctie kan tomtom mogelijk ook nog wat lager. Als ik ze op 5,50 kan kopen dan doe ik het en het zou me niet verbazen als je dan gewoon op 8 euro het jaar uit gaat.

De eerste jaarhelft is gewoon wat moeizaam en de groei van tomtom verloopt gewoon traag, ook doordat er jaren tijd zit tussen tekenen van contracten (zoals met VW) en wanneer het in de cijfers loopt. In plaats van ongeduldig doen laat ik het nu maar even links liggen en kijk er later wel weer naar.
Lijkt me qua scenario en strategie veel voor te zeggen. Q2 en Q3 verwacht ik niet veel van. Eventueel mogelijkheden om rondom de cijfers wat te handelen. In 2025 moet Automotive van >100 mio en Enterprise van >40 mio haalbaar zijn. Als er dan ook nog kwartaal op kwartaal groei is, kan het snel gaan. Met een brutomarge van 86% is er een enorme potentiële hefboomwerking. Alhoewel het altijd verstandig is om de huid niet te verkopen voor de beer geschoten is, in de wetenschap dat deze potentie er al jaren is
VeniVidiMerui
0
quote:

xof schreef op 18 april 2024 08:17:

[...]

Straks een exit op 10,- mbt PE en die krijgen een call optie van 15,- op onze portie als we van die zeikbeurs verdwenen zijn.
Heb je ook een voorspelling wanneer dat 'straks' zo ongeveer is?

asking for a friend
Wereldbelegger
1
Communicatiefoutje

TomTom licht motorrijders onjuist in over kaartupdates

De Nederlandse navigatieproducent TomTom heeft in de afgelopen week onjuiste informatie verspreid over het niet meer kunnen updaten van navigatietoestellen die vanaf 2018 werden verkocht. De fout ligt extra gevoelig, omdat Tomtom bij de aankondiging direct een aanbod deed om een nieuw toestel met korting te kopen.

Op 15 april 2024 stuurde TomTom aan bezitters van een Tomtom Rider 550 motornavigatie een e-mail. Daarmee zullen de meeste betrokken motorrijder ook daadwerkelijk bereikt zijn, want het navigatiebedrijf beschikt immers over de gegevens van bijna alle bezitters van haar producten, omdat die nodig zijn om gratis updates te ontvangen. In de mail schreef TomTom:

“Je huidige navigatiesysteem is niet compatibel met TomTom’s nieuwste kaartupdate en moet worden vervangen.”

Dan maar een nieuwe?
Het navigatiebedrijf leek daarbij niet voor één gat te vangen, want ze deden in dezelfde mail direct een scherpe aanbieding: ”Om de overstap soepel te laten verlopen, geven we je een exclusieve korting van 35%”. Na klikken bleek de korting alleen voor de GO Exclusive te gelden, maar het voordeel was wel gelijk meer dan 160 euro. Die forse korting is overigens nog steeds terug te vinden.

Toch een upgrade nodig
Echter, een dag later mailt TomTom dezelfde navigatiebezitters nogmaals, maar nu met als onderwerp “Geen upgrade nodig voor je huidige apparaat!”. De mail vervolgt dan “Beste klant, We hebben je onlangs per e-mail laten weten dat je navigatiesysteem niet compatibel is met onze nieuwste kaart. Helaas is ons ter ore gekomen dat dit bericht naar je is verzonden terwijl je huidige apparaat volledig compatibel is met de nieuwste kaartupdate en er geen wijzigingen nodig zijn. Onze excuses voor de verwarring die dit kan hebben veroorzaakt. We waarderen je begrip en danken je voor je voortdurende steun.”

Geen voorstel compensatie
TomTom doet in de mail geen enkel voorstel aan motorrijders die aan de hand van de eerste mail besloten hebben een nieuwe GO motornavigatie te bestellen. De enige contactmogelijkheid is via de klantenservice, die alleen na het nemen van een aantal technische hindernissen via de website bereikbaar is.

nieuwsmotor.nl/nieuws/motornieuws/tom...
Wereldbelegger
1
ACEA: Europese autoverkoop gedaald

De verkoop van nieuwe personenauto's in Europa is in maart gedaald. Dit meldde de Europese brancheorganisatie voor de auto-industrie ACEA donderdag.

New car registrations: -5.2% in March 2024; battery electric 13% market share
18 April 2024

In March 2024, the European Union car market experienced its first decline of the year, registering a 5.2% decrease to 1 million units.

The timing of the Easter holidays negatively impacted last month’s sales across most EU markets, including the four largest: Germany (-6.2%), Spain (-4.7%), Italy (-3.7%), and France (-1.5%).

For the first quarter of the year, car registrations increased by 4.4%, reaching nearly 2.8 million units. The bloc’s major markets saw solid growth from January to March, with Italy and France each recording a 5.7% increase, followed by Germany (+4.2%) and Spain (+3.1%).

New EU car registrations by power source
Last March saw a shift in the car market’s composition: battery-electric cars slipped to a 13% share from last year’s 13.9%, while hybrid-electrics charged up to 29% from 24.4%. Petrol and diesel combined captured less than half the market (47.8%, from 51.8%).

Electric cars
In March 2024, battery-electric car registrations declined by 11.3% to 134,397 units, reflecting the broader market downturn. Consequently, their market share shrank from 13.9% in March 2023 to 13% in the same month of this year. Among the three largest BEV markets, Belgium (+23.8%) and France (+10.9%) enjoyed double-digit increases, while Germany faced a significant decrease of 28.9%. The first quarter of 2024 ended with a total of 332,999 new battery-electric cars registered, a 3.8% rise from the same quarter in the previous year.

Hybrid-electric cars stood out, achieving a 12.6% rise in registrations in March, despite the general market decline. France and Italy, two of the three largest HEV markets, registered significant increases of 29.6% and 8.3%, respectively. Meanwhile, Germany saw a marginal decrease of 0.3%. This segment reached sales of 299,426 units, capturing 29% of the market, up from 24.4% in March 2023.

On the other hand, plug-in hybrid registrations fell by 6.5% last month, with Germany and Belgium experiencing declines of 4.5% and 15.3%, respectively. France countered the trend with a modest increase of 3.6%. In March, plug-in hybrids made up 73,029 units sold, equating to 7.1% of the overall car market.

www.acea.auto/pc-registrations/new-ca...
Wereldbelegger
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 17 april 2024 15:06:

Lijntjestrekkers zien een gapende afgrond onder de zes richting de 5,70.
Vandaag nog onder zes? Morgen zeer goed mogelijk....
De 6,05 aan het begin van de dag is weer in zicht.
Magneethengeltje al uit foedraal gehaald voor onder de zes plons.
Vive tu vida positivamente
0
WB, jij moet toch wel belang bij een lage koers hebben?
Steeds maar negatieve berichten plaatsen moet een hoger doel hebben!
Uiteraard is al het nieuws belangrijk maar steeds negatief benadrukken valt wel op.

Gelukkig staat de koers al zwaar oversold!
Dus moeten we morgen weer de weg omhoog vinden!
627 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 28 29 30 31 32 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:37
Koers 5,620
Verschil -0,105 (-1,83%)
Hoog 5,860
Laag 5,620
Volume 419.532
Volume gemiddeld 329.304
Volume gisteren 354.448

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront