Ebusco « Terug naar discussie overzicht

Ebusco 2024

4.132 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 ... 203 204 205 206 207 » | Laatste
Wilbar
2
quote:

flop schreef op 26 maart 2024 12:12:

Gek dat met zulke slechte cijfers de koers boven de drie euro lijkt te blijven. Blijkbaar is de grote koper weer actief om de koers te ondersteunen. Wie zou dat toch zijn ? En wat is zijn agenda ?
Niet van die onmogelijke vragen stellen :).

Je moet maar zo denken: kopen als het bloed door de remleidingen stroomt.
The truth
6
quote:

The truth schreef op 12 januari 2024 14:33:

Update over de leveringen. Zie onderaan

The truth schreef op 8 december 2023 12:53:

Nog even de doelstellingen van 2023 opfrissen:
29 maart:
“ Sterke omzetstijging met 550-600 bussen die bijdragen aan de omzet”

11 oktober:
“In heel 2023 denkt Ebusco dat 250 tot 300 bussen zullen bijdragen aan de omzet, die zal uitkomen op 145 tot 165 miljoen euro. Verder mikt de fabrikant op een "aanzienlijke" verbetering van de EBITDA in de tweede helft van dit jaar vergeleken met de eerste zes maanden en herhaalde Ebusco woensdag de doelstelling voor 2024 van een positieve EBITDA.”

Nu de feiten (bron W. Chatrou stats):

Per eind oktober werden in totaal 115 bussen afgeleverd waarvan 13 stuks 3.0 in Denemarken, 81 stuks 2.2 in Duitsland en 21 stuks 3.0 in Nederland.
Dit komt overeen met een marktaandeel van 2,8% waardoor ze helemaal onderaan de lijst bengelen. Bovendien is het gros reeds in H1 geleverd. Akkoord, november en december niet in de cijfers opgenomen. Maar dat dit er nog extra 185 zullen worden, valt sterk te betwijfelen. We zien wel

Update 12 januari

Per eind december werden in totaal 135 bussen ingeschreven waarvan 21 stuks 3.0 in Denemarken, 84 stuks 2.2 in Duitsland, 29 stuks 3.0 in Nederland en 1 in Spanje.
Inschrijven betekent dat de bussen geleverd, aanvaard en betaald zijn. Mogelijks zijn er nog een 30 tal extra geleverd, aanvaard, betaald maar nog niet ingeschreven.
Dit maakt dat de omzet van pakweg 92 miljoen euro ipv 145 tot 165 miljoen euro die verkondigd werd op 11 oktober.
Finaal resultaat update 26 maart

178 bussen geleverd, omzet 102,4 M€

Het verlies van 95M€ Ebitda had ik niet durven te voorspellen maar wel gewaarschuwd voor de boetes late levering die de marge volledig neutraliseren.

Ik maak me zorgen over 2 zaken: cashflow en uitlevering (eind februari staat de teller nog maar op 32 stuks waarvan de helft 2.2).

Bijvelds liegt over het aantal orders, 900 is het juiste aantal en niet 1719.

Bijvelds zwijgt over de 280 bussen 3.0 die onafgewerkt boetes laattijdige levering staan op te sparen (contract Vastmanland, Nobina, Connect Buss, EBS Zawa, Rouen en Niag).

Om met een goede noot te eindigen, megalomane projecten als USA en Australië worden per onmiddellijk stopgezet. Wijze beslissing van Meurs
Dividend Collector
3
Ik heb mijn positie gesloten en verlies genomen. Dat hoort ook bij beleggen, af en toe een misser erbij. Mijn vertrouwen bleek ongegrond. Misschien komt het bedrijf erbovenop, maar dat ga ik niet meer afwachten. De kans op faillissement is vrij groot.

Dus zul je zien dat de koers nu omhoog gaat.
DeZwarteRidder
1
quote:

kweetnie schreef op 26 maart 2024 11:56:

Zelf weiger ik voor nu de handdoek in de ring te gooien ondanks een erg dik verlies.

Uiteindelijk komt alles goed en als het niet goed is zijn we nog niet op het eind.
Je krijgt je verdiende loon.
Tallestxxl
3
Interessant punt in de Q & A gedeelte van de webcast op vraag van ING... Het betalen van de rente op de obligatie kan in cash of in aandelen gedaan worden. Voor het eerste kwartaal is gekozen om dit in
aandelen te doen. Dus verwatering voor de aandeelhouders maar geen invloed op de cash positie van het bedrijf. Theoretisch kan er volgens de CFO ook gekozen worden om de aandelen op de markt te kopen en die dan aan de obligatie houders over te dragen. Dan is er geen verwatering maar wel invloed op de cash positie.Ik vermoed dat dit een puur theoretische optie blijft want cash is en blijft king bij EBUSCO.
Marcel H.
1
quote:

Dividend Collector schreef op 26 maart 2024 12:50:

Ik heb mijn positie gesloten en verlies genomen. Dat hoort ook bij beleggen, af en toe een misser erbij. Mijn vertrouwen bleek ongegrond. Misschien komt het bedrijf erbovenop, maar dat ga ik niet meer afwachten. De kans op faillissement is vrij groot.

Dus zul je zien dat de koers nu omhoog gaat.
Gesloten voor de ex-dividend datum.
Goldfinger
1
quote:

stot schreef op 21 december 2023 09:07:

Je ziet het denk ik de komende tijd aan de koers . Die blijft rond 5,00 . Met de markt wat bar beneden 4,50 en met de markt wat mee omhoog 5,50 . Tot er. Uiteindelijk richting wordt gekozen door ebusco zelf . Ze gaan de doelen halen , koers flink omhoog . Ze gaan ze niet halen , verder door het putje .

2024 jaar van de waarheid voor ebusco , dat begrijpt iedereen denk ik wel .
Waarom kan je nou dan voor 3 euro kopen.
Daniel1981
0
Was er nog nieuws over Italie en Frankijk? Tenslotte zijn ze daar opgenomen in de catalogus (alleen kunnen ze niets leveren)
of kunnen we dat scharen onder USA / Australie...fantasie projecten
Instapmoment
0
quote:

Goldfinger schreef op 26 maart 2024 13:15:

[...]

Waarom kan je nou dan voor 3 euro kopen.
Beetje oude koeien uit de sloot halen dit, vind je niet? Dit was bijv. nog voor de omzetwaarschuwing. We gaan toch ook niet in het archief spitten om te zien wat jij allemaal schreef in het verleden.
Marcel H.
1
quote:

IMILLIONAIR schreef op 26 maart 2024 13:12:

Heb net fors bijgekocht.
De grote koper. Het aantal transacties is spectaculair gestegen.
Marcel H.
0
quote:

Jochie1962 schreef op 26 maart 2024 13:29:

Hoe kan dat nou dat de koers slechts 7.4% daalt ?
Het hoogste bod blijft staan.
Marcel H.
1
quote:

Instapmoment schreef op 26 maart 2024 12:00:

[...]

Hier terug te luisteren: investors.ebusco.com/webcast/
1719 bussen in bestelling!

Levering voor medio 2025.
A3aan
0
quote:

Huil maar niet schreef op 26 maart 2024 13:41:

Ik zelf heb een idee dat er weer aandelen uitgiftes komen
Dan kan men weer lekker goedkoop inschrijven
Jan2022
12
Ebusco is een bedrijf waar ik me niet eerder in verdiept had. Met de recente turbulentie is het de moeite waard om dat wel te doen.

Ebusco zat op de goede weg tot en met de IPO die nodig was om de fase van start-up naar Europese marktdominantie mogelijk te maken. Snelheid van expansie in Europa was(is) eerste prioriteit in deze fase. Daarvoor moeten zeer hoge kosten gemaakt worden. De timing van de IPO was perfect en de kans op succes binnen 5 jaar groot. Die kans is intussen meer dan gehalveerd door een enorme blunder.

De meest logische stap na de IPO zou zijn geweest om de productiecapaciteit in Nederland direct op te schalen tot het nivo dat in de komende 2-3 jaar aan de verwachtte Europese marktvraag kan worden voldaan. Nederland is niet de goedkoopste productielocatie, maar wel de enige locatie waar op dat moment snel genoeg opgeschaald kon worden. Voor de eventueel benodigde extra capaciteit na deze fase kan alvast gekeken worden naar een geschikte productielocatie in Tsjechië of Hongarije.

Je kunt met beperkt risico veel onderdelen in china laten maken en daarmee enorm veel kosten besparen. Zolang je maar alternatieve leveranciers dichtbij hebt als backup. Die onderdelen gaan allemaal door je ingangscontrole voordat je ze verwerkt in je eindproduct.
Maar wat er gebeurd is; met dure Europese onderdelen de eindassemblage aan de andere kant van de wereld laten doen en de complete bussen naar Europa verschepen klinkt niet logisch.

Investeerders ING en Van der Valk hebben samen 42,11% van de aandelen. Peter Bijlevelds 32,6%.
Hoewel Bijlevelds beleid als CEO in de media de indruk wekt de oorzaak te zijn van de problemen, zou het me niet verbazen als de investeerders (die logischerwijs rendementgericht zijn) met hun ‘gewicht’ beleidsbeslissingen hebben voorgestaan die tot het recente kernprobleem geleid hebben. Cruciale bottlenecks in het productieproces die het gevolg zijn van de keuze voor iets meer rendement tegen zeer hoog risico op leveringszekerheid. Dit past niet bij een oprichter die zelf een belang van 32,6% in zijn geesteskind heeft en vanwege jarenlange ervaring een goed beeld heeft van de risico’s en de kansen. Dit past wel bij een oprichter die als CEO bepaalde beslissingen heeft moeten accepteren waar hij geen voorstander van was.

De ‘assemblage in China met uitsluitend Europese onderdelen’ is tevens een beleidskeuze die tegen bepaalde cruciale regels in gaat bij een succesvolle startup.
Regel1. Hou de eindassemblage in eigen hand.
-dat geeft een optimaal leerproces en zorgt voor versnelling in de verbetering van je product.
-middels tussentijdse controles tijdens het assemblageproces beheers je de kwaliteit van de deelassemblages. Daarmee voorkom je desastreuze kwaliteitsproblemen in het eindproduct.
Regel2. Zorg dat je voor elke toeleverancier een backup hebt om in geval van nood de continuïteit van het productieproces te garanderen. (liever 100 bussen met een stuur van €3000, dan 100 bussen zónder stuur)
Regel3. Concentreer intellectueel eigendom niet bij 1 toeleverancier vanwege het risico op imitatie en verlies van technologische voorsprong. Voorkom dat je je eigen concurrent creëert voordat je marktdominantie hebt.

Eindassemblage is doorgaans de stap met de meeste toegevoegde waarde in het hele productieproces. De risico’s van uitbesteden wegen in de startup-fase niet op tegen de besparingen. Waarom is daarvoor gekozen? De keuze voor China als plaats van eindassemblage is alleen logisch als je daarmee de Chinese markt wilt bestormen. Zover was het nog niet.

Orders waren er volop vanwege het vertrouwen in het product. Het grootste gevaar is dat dit proces vertraagt, of dat zelfs orders geannuleerd worden om deze reden. Als Ebusco niet snel dominant wordt, dan nemen anderen het over. De markt moet koste wat kost volgestampt worden met een goed product, om dát te voorkomen. Dit is cruciaal voor de continuïteit van het bedrijf op de langere termijn.

Er moet een plan zijn of komen hoe de expansie in Europa veilig gesteld wordt. Dat kan alleen door de capaciteit van de eindassemblage in Europa op te schalen. De kosten daarvan zijn enorm, maar noodzakelijk. Het ontslag van enkele tientallen medewerkers levert een besparing op die daarbij in het niet valt.
Veel erger is de verloren tijd en het beschadigde vertrouwen van klanten. Dat is altijd erg, maar in deze fase kan het dodelijk zijn voor de toekomst van het bedrijf. Dit is de fase waarin oprichters dag en nacht doorwerken en in de fabriek slapen en hun medewerkers driedubbel salaris geven voor overuren. Niet om het geld, maar om de cruciale snelheid erin te houden om je klanten te overtuigen dat je hun partner voor de toekomst bent. Dit is wat Elon Musk de productiehel noemt. In plaats daarvan is er dodelijke vertraging geweest als gevolg van een avontuur in China. Als dit in 2024 niet goed komt, dan komt het nooit meer goed. Dat is zeker. Ik hoop dat de verhoudingen goed blijven tussen de oranje leeuw de hotelier en de entrepreneur, want hier is iets wel heel erg fout gegaan. Twee treuren om hun geld en 1 om zijn geesteskind waar 12 jaar hart en ziel in liggen. Hoe is dit mogelijk met zo’n mooie kans.

Ik heb een zeer beperkte eerste positie ingenomen in deze alles-of-niets case. Ik beschouw de investering vooralsnog als afgeschreven, maar hoop dat ik volgend jaar voor een veelvoud van dit bedrag mijn positie kan uitbreiden.
Jochie1962
1
quote:

Marcel H. schreef op 26 maart 2024 13:35:

[...]

Het hoogste bod blijft staan.
O jeetje !

Dat bod van 1000 euro op de hele toko had ik al eerder verlaagd naar 750 euro ... gewoon omdat ze niet direct accepteerden en een lesje moesten leren.

Om het geflik-fooi vóór te zijn, geef ik 50 euro fooi => bod is nu 800 euro voor de hele toko, maar dan moet er wel een mooi lintje omheen.
Goldfinger
0
quote:

Jan2022 schreef op 26 maart 2024 13:48:

Ebusco is een bedrijf waar ik me niet eerder in verdiept had. Met de recente turbulentie is het de moeite waard om dat wel te doen.

Ebusco zat op de goede weg tot en met de IPO die nodig was om de fase van start-up naar Europese marktdominantie mogelijk te maken. Snelheid van expansie in Europa was(is) eerste prioriteit in deze fase. Daarvoor moeten zeer hoge kosten gemaakt worden. De timing van de IPO was perfect en de kans op succes binnen 5 jaar groot. Die kans is intussen meer dan gehalveerd door een enorme blunder.

De meest logische stap na de IPO zou zijn geweest om de productiecapaciteit in Nederland direct op te schalen tot het nivo dat in de komende 2-3 jaar aan de verwachtte Europese marktvraag kan worden voldaan. Nederland is niet de goedkoopste productielocatie, maar wel de enige locatie waar op dat moment snel genoeg opgeschaald kon worden. Voor de eventueel benodigde extra capaciteit na deze fase kan alvast gekeken worden naar een geschikte productielocatie in Tsjechië of Hongarije.

Je kunt met beperkt risico veel onderdelen in china laten maken en daarmee enorm veel kosten besparen. Zolang je maar alternatieve leveranciers dichtbij hebt als backup. Die onderdelen gaan allemaal door je ingangscontrole voordat je ze verwerkt in je eindproduct.
Maar wat er gebeurd is; met dure Europese onderdelen de eindassemblage aan de andere kant van de wereld laten doen en de complete bussen naar Europa verschepen klinkt niet logisch.

Investeerders ING en Van der Valk hebben samen 42,11% van de aandelen. Peter Bijlevelds 32,6%.
Hoewel Bijlevelds beleid als CEO in de media de indruk wekt de oorzaak te zijn van de problemen, zou het me niet verbazen als de investeerders (die logischerwijs rendementgericht zijn) met hun ‘gewicht’ beleidsbeslissingen hebben voorgestaan die tot het recente kernprobleem geleid hebben. Cruciale bottlenecks in het productieproces die het gevolg zijn van de keuze voor iets meer rendement tegen zeer hoog risico op leveringszekerheid. Dit past niet bij een oprichter die zelf een belang van 32,6% in zijn geesteskind heeft en vanwege jarenlange ervaring een goed beeld heeft van de risico’s en de kansen. Dit past wel bij een oprichter die als CEO bepaalde beslissingen heeft moeten accepteren waar hij geen voorstander van was.

De ‘assemblage in China met uitsluitend Europese onderdelen’ is tevens een beleidskeuze die tegen bepaalde cruciale regels in gaat bij een succesvolle startup.
Regel1. Hou de eindassemblage in eigen hand.
-dat geeft een optimaal leerproces en zorgt voor versnelling in de verbetering van je product.
-middels tussentijdse controles tijdens het assemblageproces beheers je de kwaliteit van de deelassemblages. Daarmee voorkom je desastreuze kwaliteitsproblemen in het eindproduct.
Regel2. Zorg dat je voor elke toeleverancier een backup hebt om in geval van nood de continuïteit van het productieproces te garanderen. (liever 100 bussen met een stuur van €3000, dan 100 bussen zónder stuur)
Regel3. Concentreer intellectueel eigendom niet bij 1 toeleverancier vanwege het risico op imitatie en verlies van technologische voorsprong. Voorkom dat je je eigen concurrent creëert voordat je marktdominantie hebt.

Eindassemblage is doorgaans de stap met de meeste toegevoegde waarde in het hele productieproces. De risico’s van uitbesteden wegen in de startup-fase niet op tegen de besparingen. Waarom is daarvoor gekozen? De keuze voor China als plaats van eindassemblage is alleen logisch als je daarmee de Chinese markt wilt bestormen. Zover was het nog niet.

Orders waren er volop vanwege het vertrouwen in het product. Het grootste gevaar is dat dit proces vertraagt, of dat zelfs orders geannuleerd worden om deze reden. Als Ebusco niet snel dominant wordt, dan nemen anderen het over. De markt moet koste wat kost volgestampt worden met een goed product, om dát te voorkomen. Dit is cruciaal voor de continuïteit van het bedrijf op de langere termijn.

Er moet een plan zijn of komen hoe de expansie in Europa veilig gesteld wordt. Dat kan alleen door de capaciteit van de eindassemblage in Europa op te schalen. De kosten daarvan zijn enorm, maar noodzakelijk. Het ontslag van enkele tientallen medewerkers levert een besparing op die daarbij in het niet valt.
Veel erger is de verloren tijd en het beschadigde vertrouwen van klanten. Dat is altijd erg, maar in deze fase kan het dodelijk zijn voor de toekomst van het bedrijf. Dit is de fase waarin oprichters dag en nacht doorwerken en in de fabriek slapen en hun medewerkers driedubbel salaris geven voor overuren. Niet om het geld, maar om de cruciale snelheid erin te houden om je klanten te overtuigen dat je hun partner voor de toekomst bent. Dit is wat Elon Musk de productiehel noemt. In plaats daarvan is er dodelijke vertraging geweest als gevolg van een avontuur in China. Als dit in 2024 niet goed komt, dan komt het nooit meer goed. Dat is zeker. Ik hoop dat de verhoudingen goed blijven tussen de oranje leeuw de hotelier en de entrepreneur, want hier is iets wel heel erg fout gegaan. Twee treuren om hun geld en 1 om zijn geesteskind waar 12 jaar hart en ziel in liggen. Hoe is dit mogelijk met zo’n mooie kans.

Ik heb een zeer beperkte eerste positie ingenomen in deze alles-of-niets case. Ik beschouw de investering vooralsnog als afgeschreven, maar hoop dat ik volgend jaar voor een veelvoud van dit bedrag mijn positie kan uitbreiden.
Wat ze slim doen is het frame, die is 30% lichter dan van de concurrent, dus meer actieradius. Maar met 6000 onderdelen in de bus, bijna allemaal uit China is het wachten geblazen, daar ligt het probleem, weinig uitleveren. Dus een bus van 600k blijft lang wachten achter de fabriek.
4.132 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 ... 203 204 205 206 207 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 2,790
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 2,810
Laag 2,560
Volume 330.961
Volume gemiddeld 337.378
Volume gisteren 330.961

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront