TomTom « Terug naar discussie overzicht

Maart 2024 roert zijn staart, wat brengt TomTom naar grote hoogte

354 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 14 15 16 17 18 » | Laatste
lanciared
1
En om nog even te antwoorden op voorgaande post.
...... Koersvorming raadselachtig - ? - is het gewoonweg 12 jaren ononderbroken geweest. Raadselachtige koersvorming.
of , toch niet ? - Gelijk momenteel zeker te zien, en ook reeds al zovele jaren aan de gang : Nederl. small en midcap aandelen liggen er niet goed bij.
Geen belangstelling, geen handel, geen omzet.
Aasgier fondsen pikken dit op met hun algo's. ( er komt geen enkele menselijke handeleing meer bij kijken)
Ja, zijn ook maar handels partijen, die gewoon winst willen maken, en gaan volop in, waar zij kansen zien. En dat is dus koers vast zetten, stijging afremmen, en naar omlaag sturen. gaat zo eenvoudig. ze doen het. Waarom - ? - Gewoon omdat de algo's zien dat ze het kunnen. Werken dus naar omlaag. Gaat eenvoudig.
Anderzijds, particulieren stoppen met hierin te beleggen. Te frusterend, en een markthandeling die gewoon verkeerd lijkt.
( En dit is nu nogmaals wat die shortende hedgefunds willen zien. Kunnen aldus bij dunne handel de koersen nog eenvoudiger naar daar zetten, waar zij ze willen hebben. Wordt markt manipulatie ook genoemd . En lijkt me verboden.)

Anderzijds, nog maar onlangs enkele arikels in de media erbij gelezen, In Afrikaanse hoofdsteden, in het westen, bij ons, in Australie, in Canada, in Amerika, bij ons in Europa, ... - ieder stapt in juist die 7 bepaalde, alom gekende hoofd fondsen ( BIG 7 ) , en waarbij de belangstelling voor andere bedrijven, wat kleinere bedrijven haast op een Nul stand gekomen is.
Niet in die Big 7 , dan wordt er verder enorm veel geld wereldwijd in ETF's gestopt.
Individuele aandelen, daar wordt niet meer aan gedaan. Waarom zou je ?
Indexen, zijn welhaast toch niet te verslaan.

- zit zelf in dit aandeel, sinds eind 2010. ( GAK van 8,88 euro toendertijd )
Had er zolang nog slechts 100 aandelen van. ( Had er veel meer, maar verkocht in 2011, 100 aangehouden )
Positie gebracht een dikke maand en een half teruggebracht naar omstreeeks 10% van mijn portefeuille.
Gaat nog. Is nog aan te zien. Maar wat kan ik me voorstellen bij personen, die hier all in gegaan zijn, waar TomTom haast de ganse portefeuille beslaat ?
Bij momenteel welhaast alle beurzen op All time High's, dit aandeel laat het toch wel heel erg afweten.
8,80 euro eind 2010, en nu bijna 14 jaren verder , een koers van amper 7,1 euro.
Tech aandelen zijn bijzonder geliefd geworden. Had beslist een huidige koers van omstreeks minimum 18 / 20 euro in gedachten.
- En om af te sluiten : En in het kort : Dit aandeel lijkt me werkeleijk wat ondergewaardeeerd. en lijkt dat er hier kansen liggen.
..... - is duidelijk.

(had zelf afgelopen 12 jaren eigenlijk vol ingezet in 1 enkel ander aandeel ( AMG ) - Gekocht tesamen met TT, eind 2010 aan koersen, rond de 8,84 euro ( zelfde als TT). AMG is toch gegaan naar 53 euro, terug naar rond de 15 , verviolgens terug naar 49,5 euro, en .... momenteel iets van een 20 euro.
Gaat nog.. zou een droom geweest zijn moest TT tegen de 20 euro aan moest handelen.
LR
hvasd2
0
quote:

tatje schreef op 8 maart 2024 10:20:

Als je dat leest, kun je begrijpen dat Harold zegt:

Kom maar op de koffie , bij concrete interesse.

www.youtube.com/watch?v=IljhjzocWkI
Leuke geste die koffie maar wie verwacht ie nou eigelijk te komen daarvoor?
Zie wel regelmatig onbekende namen met een bod komen. Denk bijvoorbeeld aan Marel of Ordina.
tatje
0
Tja.

Waarom zegt Taco dat !!!

adoption rates nu 40% richting 2030 80%

2 aanjagers die dat bepalen
1) EV adoption ( in Nederland dus voor het eerst meer EV dan benzine ) take rates bijna allemaal :-)
2) self-driving features and safety features. ( dasss toch ook TT )

Dan laten we groei marktaandeel en groei autoverkopen even buiten beschouwing.

Omzet A 2023 342 2030 700 ( 40 naar 80% )

Op de CMD 2022 zei Harold E we can double it, in the mid term, 2022 170 ik neem uiterlijk 2027 320 en 2030 450

LT in 2030 1,15 miljard marge 90%.

We zullen zien, of TT de uitspraken van de RVB kan omzetten in IFRS omzet.

Natuurlijk kan er veel gebeuren !

It's All in the Game
Benjamin G.
0
Zo simpel kan het zijn Tatje! Nu nog even de opex ervan en de winst delen door het aantal uitstaande aandelen. Een dividend pay out ratio. En dan snapt iedereen waarom dit aandeel de komende jaren gaat vliegen!
tatje
0
Wie hebben belang bij een hoge koers

De shorters !
De aandelen inkoop !
Degenen die de RSU krijgen ( RSU 2024 wordt bepaald door de gem koers tussen 1 jan en de AVA ) !

Gezien alle belangen, vind ik 7+ al mooi.
hvasd2
0
quote:

tatje schreef op 8 maart 2024 11:09:

Wie hebben belang bij een hoge koers

De shorters !
De aandelen inkoop !
Degenen die de RSU krijgen ( RSU 2024 wordt bepaald door de gem koers tussen 1 jan en de AVA ) !

Gezien alle belangen, vind ik 7+ al mooi.
Wellicht ook de aandeelhouders hebben belang bij een hogere koers of gaat het daar niet meer om bij TT?
tatje
1
quote:

Benjamin G. schreef op 8 maart 2024 11:07:

Zo simpel kan het zijn Tatje! Nu nog even de opex ervan en de winst delen door het aantal uitstaande aandelen. Een dividend pay out ratio. En dan snapt iedereen waarom dit aandeel de komende jaren gaat vliegen!
Laten we opex zonder D en A op 550 in 2030 zetten, D en A 20 OPEX 570.

IFRS omzet 2030 1,15 miljard marge 90%

Taco op de CMD 2022
We have stopped capitalizing a few
years ago. So, that means that our CapEx is at a lower level. The only things that we capitalize are lease
assets and some IT stuff that we have in house. But over time, the CapEX and D&A – they will reach parity.
We expect that in a couple of years from now. And that parity will be around €20 million

Kan inderdaad veel gebeuren, maar zonder "" veel gebeuren "" zien andere bedrijven het ook.

One Day I'll Fly Away
tatje
0
quote:

hvasd2 schreef op 8 maart 2024 11:18:

[...]
Wellicht ook de aandeelhouders hebben belang bij een hogere koers of gaat het daar niet meer om bij TT?
Volgens mij momenteel niet !
xof
1
quote:

tatje schreef op 8 maart 2024 10:55:

Tja.

Waarom zegt Taco dat !!!

adoption rates nu 40% richting 2030 80%

2 aanjagers die dat bepalen
1) EV adoption ( in Nederland dus voor het eerst meer EV dan benzine ) take rates bijna allemaal :-)
2) self-driving features and safety features. ( dasss toch ook TT )

Dan laten we groei marktaandeel en groei autoverkopen even buiten beschouwing.

Omzet A 2023 342 2030 700 ( 40 naar 80% )

Op de CMD 2022 zei Harold E we can double it, in the mid term, 2022 170 ik neem uiterlijk 2027 320 en 2030 450

LT in 2030 1,15 miljard marge 90%.

We zullen zien, of TT de uitspraken van de RVB kan omzetten in IFRS omzet.

Natuurlijk kan er veel gebeuren !

It's All in the Game
Ik kan me wel vinden in jouw optimistische outlook op middellange termijn.

Alleen jammer dat TT tegen die tijd, net als het potentieel zichtbaar wordt, dan met een dirty van de beurs geplukt wordt.

De inkoop, het tweede inkoopkanaal voor insiders, de afgang naar smallcap, de reeds opgeruimde balans, Teslin aan boord, Godijn vlak voor zn pensioen, teveel cash op de balans, volle pijplijn, voorspelbare omzet........ allemaal signalen en redenen voor een exit.

Het voorsorteren is begonnen.

Kijk naar een Boskalis, opgeschoond volle orderboeken en HAL plukte het voor een vriendenprijs.

Teslin kan er ook wat van
hvasd2
1
Met die mogelijk exit zullen ze er toch wel voor waken om niet in hetzelfde paria lijstje als bijvoorbeeld Nina Brink te komen te staan.
hvasd2
0
Geld doet rare dingen met mensen. Bijv. kiezen tussen niet op het paria lijstje of 100 miljoen extra op je rekening. Waar zou u voor kiezen ?
Goddijn gaf al aan dat mensen zich afvroegen of ze nog bestonden? TT is dan dus toch al in de vergetenlijkheid terecht gekomen dus wtf…
xof
0
Goddijn is moeilijk te lezen, introverte schaker en hij is bereid rijkdom en succes te laten zien, oa Lionfarth.

Zijn Corine is opgegroeid in armoede van Lyon, zij vindt zichzelf een succesnummer en ook niet te beroerd om voor de poen te gaan.
hvasd2
0
We gaan het zien echter met die 50 % + eigendom is een duiveltje uit een doosje minder waarschijnlijk, lijkt mij..

TT trekt zich de laatste tijd ook niks meer aan van groene indices op de beurs.
ketchup
7
Als TT niet bij machte is om daadwerkelijk winsten te laten zien, die voor aandeelhouders te verdelen zijn .. dan gaat dit bedrijf nooit wat worden voor een hogere beurswaarde
HG heeft geen krediet meer voor woorden of toekomst dromen zonder dat hier iets van terug te zien is in keiharde resultaten

hier knelt ook gelijk de schoen, heeft TT wel echte pricing power om serieus geld te verdienen, of is het gewoon een service station waar doorlopende investeringen nooit de gewenste winsten zullen geven voor de aandeelhouder en het klantenboek bestaat uit profiteurs die TT gebruiken zolang het voor peanuts beschikbaar is

zolang ze bij TT ermee weg komen dat gratificaties voor het Management niet afhangende zijn van de resultaten is er geen incentive om winsten te maken en die met de reguliere aandeelhouder te verdelen , want zij komen toch wel aan hun trekken

HG heeft al eens eerder gezegd de grooste asset binnen TT zijn de key-mensen ( brainpower) die er werken en die moeten tevreden gehouden worden , wel als dat je insteek is dan kan de investerende aandeelhouder de pot op.

TT blijft voor nu nog altijd een aandeel voor the happy few die uit de ruif eten en daar moet verandering komen en dat kan op 2 manieren: echte winsten en echte groei in de cijfers , of een andere CEO die gedreven gaat worden door resultaten en niet door imago en ego , geen fat cat die zijn poen al binnen heeft
hvasd2
1
Mijn verhaal en ook uw verhaal hebben een wederom een hoog de ja vu gehalte alsof ik het forum van zeg drie jaar geleden lees.
Wat nou te doen met dit aandeel in je porto ?
vreemdvermogen
0
Dat is altijd een dilemma. Kopen, houden, verkopen. Ik heb de helft van mn aandelen er al uitgekieperd met een leuke winst. Heb wel een verkoop staan , maar die is net niet aangetikt. Ja zo gaat dat op de beurs. Diverse belangen.TT is een onantrekkelijk fonds geworden. Geef Ketchup helemaal gelijk dat het aandeel voor de happy few is en niet voor de kleine deelnemer. Maar ook Teslin e.a willen winst zien. Hoe dat scenario in elkaar zit? Geen idee.
pwijsneus
0
quote:

hvasd2 schreef op 8 maart 2024 14:07:

Mijn verhaal en ook uw verhaal hebben een wederom een hoog de ja vu gehalte alsof ik het forum van zeg drie jaar geleden lees.
Wat nou te doen met dit aandeel in je porto ?
Buy the dip, althans, dat is wat ik doe. Plaatje is van week of 2 geleden. Heb eerder op 7,12 bijgekocht, GAK gaat daarmee omhoog. Rond de ~6,88 koop ik weer bij...

Stijgt de koers - het stijgt in iig niet mee met de totale euforie in de USA - dan houd ik vast.

Gr,
P

(plaatje)
Bijlage:
Wereldbelegger
0
Altijd leuk om te zien dat (blijkbaar) een kleine belegger gelooft in het optimistische verhaal.

Instrument Aanbieder Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
BEST Turbo Long
Societe Generale 4,18 2,36 2,958 2,988 0,03 2,973 -3,41% 50 16:09
Jaap
0
quote:

pwijsneus schreef op 8 maart 2024 16:07:

[...]

Buy the dip, althans, dat is wat ik doe. Plaatje is van week of 2 geleden. Heb eerder op 7,12 bijgekocht, GAK gaat daarmee omhoog. Rond de ~6,88 koop ik weer bij...

Stijgt de koers - het stijgt in iig niet mee met de totale euforie in de USA - dan houd ik vast.

Gr,
P

(plaatje)
In je plaatje dipt de koers op 7.48 euro.
Heb je zelf niet het idee dat die plaatjes jou kansen laten voorbijschieten?
354 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 14 15 16 17 18 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 29 apr 2024 12:33
Koers 5,885
Verschil +0,105 (+1,82%)
Hoog 5,925
Laag 5,800
Volume 109.877
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 475.734

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront