TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom december 2023

1.040 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 » | Laatste
Vici
3
HG doet wat hij/het belooft; de koers laag houden en geen kerstcadeau.
Fijne Kerstdagen en een gelukkig, gezond en succesvol Nieuwjaar voor iedereen.
Bijlage:
Wereldbelegger
0
Afgelopen week slechts 65.011 aandelen ingekocht.

Period Total shares repurchased Average purchase price Total consideration
30 October - 03 November 2023 558,637 €5.7013 €3,184,945
06 - 10 November 2023 422,211 €5.9802 €2,524,901
13 - 17 November 2023 202,403 €6.1856 €1,251,981
20 - 24 November 2023 206,160 €6.2425 €1,286,962
27 November - 01 December 2023 141,591 €6.1186 €866,342
04 - 08 December 2023 103,518 €6.1712 €638,827
11 - 15 December 2023 151,967 €6.2198 €945,208
18 - 22 December 2023 65,011 €6.3222 €411,014
Subtotal 1,851,498 €6.0006 €11,110,180
Spoorstudent
0
Sjeeez Dat gaat een meerjarig programma worden.
Past helemaal in cultuur van de kumpanie.
Koos99
0
Er was afgelopen week relatief veel handelsvolume, maar er is relatief weinig gekocht door de inkoper
Jaap
0
Na 1 januari vol ingaan met inkopen, dat scheelt weer belasting in box3 en past wel in de cultuur van TomTom.
Jaap
0
quote:

pwijsneus schreef op 21 december 2023 18:37:

[...]

Plaatje is 5 jaar oud...
Ik kan het mis hebben, maar het plaatje geeft volgens mij alleen kanalen aan waar TomTom al direct bij betrokken is.
De AI in de auto door Microsoft en TomTom is dan gewoon een extra kanaal.
Benjamin G.
4
quote:

Jaap schreef op 23 december 2023 13:48:

[...]

Ik kan het mis hebben, maar het plaatje geeft volgens mij alleen kanalen aan waar TomTom al direct bij betrokken is.
De AI in de auto door Microsoft en TomTom is dan gewoon een extra kanaal.
Dat klopt, maar het zegt heel weinig. Microsoft heeft meerdere mogelijkheden om in de dashboard van de auto te komen. TomTom heeft dat veel minder. Microsoft is waarschijnlijk veel minder afhankelijk van TomTom voor succes dan andersom. Vraag is dus of TomTom een relevante oplossing biedt. Vooralsnog gaat het om traffic en routing diensten dat Microsoft interessant vindt.

Onderstaand wat linkjes naar perspectief van Microsoft:
blogs.microsoft.com/blog/2017/01/05/m...

azure.microsoft.com/en-us/blog/micros...

Hierbij de link naar het document uit 2017.
www.bing.com/search?q=Empowering+auto...

Ook een link naar Cisco Jasper:
newsroom.cisco.com/c/r/newsroom/en/us...

Dit plaatje geeft een aardig beeld van de services rondom connected car vanuit perspectief van telematics:
www.st.com/en/automotive-infotainment...

Dit is ook een aardige. Meerdere marketintel rapporten geven een CAGR van meer dan 30% voor HD Maps. TomTom haalt dit niet, daar kunnen meerdere verklaring voor zijn. Bijvoorbeeld dat de HD Maps markt groter is geworden door meer services. Dat betekent dat er nieuwe toetreders zijn. Dat verklaart waarom TomTom aan de hand van contracten die beschikbaar zijn en waar zij op mee kunnen dingen, toch kan zeggen dat ze marktaandeel winnen.
www.marketsandmarkets.com/Market-Repo...

Tot slot. De klapper op de vuurpijl. NVIDIA heeft een ander belang en ook andere kijk op advanced navigation en HD mapping dan Microsoft en TomTom. Heeft te maken met wat ze willen verkopen.
www.nvidia.com/en-us/self-driving-car...
pwijsneus
2
quote:

Benjamin G. schreef op 23 december 2023 18:55:

[...]

Dat klopt, maar het zegt heel weinig. Microsoft heeft meerdere mogelijkheden om in de dashboard van de auto te komen. TomTom heeft dat veel minder. Microsoft is waarschijnlijk veel minder afhankelijk van TomTom voor succes dan andersom. Vraag is dus of TomTom een relevante oplossing biedt. Vooralsnog gaat het om traffic en routing diensten dat Microsoft interessant vindt.

Onderstaand wat linkjes naar perspectief van Microsoft:
blogs.microsoft.com/blog/2017/01/05/m...

azure.microsoft.com/en-us/blog/micros...

Hierbij de link naar het document uit 2017.
www.bing.com/search?q=Empowering+auto...

Ook een link naar Cisco Jasper:
newsroom.cisco.com/c/r/newsroom/en/us...

Dit plaatje geeft een aardig beeld van de services rondom connected car vanuit perspectief van telematics:
www.st.com/en/automotive-infotainment...

Dit is ook een aardige. Meerdere marketintel rapporten geven een CAGR van meer dan 30% voor HD Maps. TomTom haalt dit niet, daar kunnen meerdere verklaring voor zijn. Bijvoorbeeld dat de HD Maps markt groter is geworden door meer services. Dat betekent dat er nieuwe toetreders zijn. Dat verklaart waarom TomTom aan de hand van contracten die beschikbaar zijn en waar zij op mee kunnen dingen, toch kan zeggen dat ze marktaandeel winnen.
www.marketsandmarkets.com/Market-Repo...

Tot slot. De klapper op de vuurpijl. NVIDIA heeft een ander belang en ook andere kijk op advanced navigation en HD mapping dan Microsoft en TomTom. Heeft te maken met wat ze willen verkopen.
www.nvidia.com/en-us/self-driving-car...
Dat is het exact.
beursbeurs
0
quote:

Benjamin G. schreef op 23 december 2023 18:55:

[...]

Dit is ook een aardige. Meerdere marketintel rapporten geven een CAGR van meer dan 30% voor HD Maps. TomTom haalt dit niet, daar kunnen meerdere verklaring voor zijn. Bijvoorbeeld dat de HD Maps markt groter is geworden door meer services. Dat betekent dat er nieuwe toetreders zijn. Dat verklaart waarom TomTom aan de hand van contracten die beschikbaar zijn en waar zij op mee kunnen dingen, toch kan zeggen dat ze marktaandeel winnen.

Dit zou ook de verklaring kunnen zijn waarom de shorters zo zwaar inzetten op TomTom
Wereldbelegger
0
quote:

Benjamin G. schreef op 23 december 2023 18:55:

[...]

Deel van de post weggelaten; zie hierboven.

Dit is ook een aardige. Meerdere marketintel rapporten geven een CAGR van meer dan 30% voor HD Maps. TomTom haalt dit niet, daar kunnen meerdere verklaring voor zijn. Bijvoorbeeld dat de HD Maps markt groter is geworden door meer services. Dat betekent dat er nieuwe toetreders zijn. Dat verklaart waarom TomTom aan de hand van contracten die beschikbaar zijn en waar zij op mee kunnen dingen, toch kan zeggen dat ze marktaandeel winnen.
www.marketsandmarkets.com/Market-Repo...

Tot slot. De klapper op de vuurpijl. NVIDIA heeft een ander belang en ook andere kijk op advanced navigation en HD mapping dan Microsoft en TomTom. Heeft te maken met wat ze willen verkopen.
www.nvidia.com/en-us/self-driving-car...
AB
Dank voor het uitzoeken en de linkjes.
Zeer verhelderend.
Wereldbelegger
0
Volgens onze Amerikaanse vrienden die de top25 investeerders in TT bijhouden
heeft er een verschuiving plaats gevonden in de afgelopen week.
Van 7711.813 aandelen is afscheid genomen door één of meerdere grootinvesteerders.

De stand is nu:
% owners Shares
26,7% General Public 34.436.130
22,1% Institutions 28.536.964
51,3% Individual Insiders 66.234.823

* Letop: Morningstar geeft een ander beeld(en)
Wereldbelegger
0
Volgens onze Amerikaanse vrienden die de top25 investeerders in TT bijhouden
Heeft BlackRock zijn belang in TT gehalveerd.

Ownership Name Shares Current Value Change %
1.4% BlackRock, Inc.1,802,665 €11.6m -54.34%
Spoorstudent
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 24 december 2023 11:24:

Volgens onze Amerikaanse vrienden die de top25 investeerders in TT bijhouden
heeft er een verschuiving plaats gevonden in de afgelopen week.
Van 7711.813 aandelen is afscheid genomen door één of meerdere grootinvesteerders.

De stand is nu:
% owners Shares
26,7% General Public 34.436.130
22,1% Institutions 28.536.964
51,3% Individual Insiders 66.234.823

* Letop: Morningstar geeft een ander beeld(en)
Een zeven te veel?

Wie had die stukjes ook al weer opgepakt?
Ik denk JR :)
Benjamin G.
16
Grofweg lijken ADAS systemen in twee technische stromingen onder te verdelen. Die zijn van elkaar afhankelijk. De ene is routeplanning, gaat uit van de cloud en services rondom locatie content. De andere is motion planning en gaat uit van dataverwerken op de edge - randen van het netwerk.

Cloud opvatting en locatie content
Op die eerste stroming varen Microsoft en TomTom. Microsoft kan haar content services aanbieden en data in de cloud verwerken. Hiervoor zijn kaartinformatie, traffic informatie en beslissingen ten aanzien van route nodig. Dit is de functie van TomTom in dat schema. Interessant is de positie van Here:

mspoweruser.com/microsoft-bing-maps-s...
tweakers.net/nieuws/119067/microsoft-...
allaboutwindowsphone.com/news/item/23...

Rond 2019 werkte Microsoft samen met TomTom, HERE, Openstreetmap en ESRI. Here is dus uitgefaseerd. Blijven over Openstreetmap, ESRI en TomTom. Zie daar de beweging naar Overture. Nu is HD mapping een kostbare hobby met latency issues (ca. 10 seconden). Met andere woorden in mijn ogen is edge data nodig, zie de stroming rondom motion planning.

In dit artikel staan issues van kosten en latency beschreven:
intellias.com/solving-the-challenges-...

Wat er ook in dit artikel staat:
"As early versions of Tesla Full Self-Driving demonstrate, HD maps are not a luxury component but a necessity for safe and reliable automated driving."

HD maps zijn dus randvoorwaardelijk. Dus TomTom heeft een sterke positie op basis van competenties (HD mapmaking), services (route beslissingen, traffic informatie). Daarnaast hebben ze hun eigen digital cockpit gebouwd. Dat lijkt een slimme strategische zet.

Mijn indruk is dat de relatie met Microsoft zich oprecht lijkt te verdiepen en ook passend is. Anders dan bij NVIDIA. Hier maakte wereldbelegger melding van in deze post:
www.iex.nl/Forum/Topic/1389666/TomTom...

De logica hier achter lijkt te zitten in verschillende opvattingen. Wellicht is NVIDIA de klant die bij Enterprise voor terugval in omzet heeft gezorgd. Hoe dan ook brengt dit ons bij de tweede stroming. Interessant om te zien wat daar gebeurt.

Edge opvatting en motion planning

Met de overname van Mobileye door Intel heeft Intel zich een weg proberen te zoeken in de automotive markt. Als ik de berichten mag geloven is dat niet zo gelopen als gewenst.

www.theverge.com/2021/12/7/22822279/i...
In dit artikel een verwijzing naar autopilot van Tesla. Tesla claimt dat Mobileye niet heeft waar kunnen maken wat ze beloven.

Mercedes dat eerder in consortium met BMW en Volkswagen zat bij Mobileye is overgestapt naar NVIDA.
techtime.news/2020/06/26/mobileye-10/
www.mobileye.com/news/volkswagen-comm...
developer.nvidia.com/blog/acceleratin...
blogs.nvidia.com/blog/hd-mapping-driv...
(artikel uit 2019 over partnerschappen)

Volgens Reuters is de IPO van Mobileye een gevolg van toenemende concurrentie door NVIDIA en Qualcomm.
www.reuters.com/markets/deals/intel-s...

Dus er is sprake van een stevige concurrentie als het gaat om verwerken van data via systems on a chip op de randen van het netwerk. Dat is een ander marktsegment binnen Advanced Driver Assistance Systems. Op dit moment zijn Mobileye, NVIDIA en Qualcomm elkaars concurrenten. Waarbij NVIDIA met haar drive platform er voor kiest de data van de sensoren te gebruiken om de omgeving te mappen. De toepassingsgebieden als ik op hun website kijk lijken niet zozeer automotive te zijn alswel UAV / drones die werken in ongedefinieerde omgevingen met specifieke repeterende taken.

Vermoed dat NVIDIA met drive vooral wil laten zien wat het kan. Dat is relevant omdat zij onder andere mikken op services van voorspellend onderhoud van auto's.

Digital cockpit
De grote techbedrijven zijn in de ontwikkeling van een zelfrijdende auto afhankelijk van elkaar. Nu minder en straks meer en meer. Een level 4 of 5 auto zal data in de cloud verwerken en op de randen/systems on a chip. Het lijkt erop dat TomTom met die Digital Cockpit wil laten zien hoe je al die data en services effectief kunt benutten. Naar mijn indruk is voor TomTom en Microsoft de gebruiksvriendelijkheid voor de bestuurder (B-C markt) relevanter dan voor bijvoorbeeld NVIDIA (B-B).

Ik ben dus erg benieuwd naar de ontwikkelingen in Enterprise en groei in automotive. Gaat Overture het probleem van scalable data, verwerking en latency oplossen. Komen daar nieuwe klanten bij voor TomTom die kaartlagen van TomTom gebruiken voor nieuwe services. Dat is dus ook goed voor Microsoft Azure.
Voor Automotive vertrouw ik erop dat ze marktaandeel winnen. Het wordt vooral interessant als de digital cockpit wordt verkocht.

visje
0
@benjamin, flink artikel dat heeft even tijd gekost.
broer van JR? ;-)
bedankt. ik zit het te lezen
GLMF
0
n.a.v. de uitstekende post van Benjamin, kwam ik toevallig hier terecht www.insidermonkey.com/blog/mobileye-g...

duidelijk dat de CEO hier veel meer zjin best doet om zijn bedrijf positief neer te zetten, en hoge verwachtingen neer te zetten

wel verwíjst hij een aantal keren naar de komende months' voor mogelijke nieuwe deals'; blijkbaar zitten ze in dezelfde vijver (oa ADAS) waar TT ook inzit; hopelijk wat tegenvallers voor mobileye de komende maanden
GLMF
2
1 punt uit de Mobileye Q3-2023 call mbt gebruik HD maps:
Pierre Ferragu: So, I think you made interesting comments about China in your prepared remarks. It must be like a very interesting market at the moment with you guys ramping up supervision. And at the same time, you have like a handful of competitors who started to pull on the market like in the hands of drivers of consumers kind of like sales driving features that provide like, I would say, a similar service but with more compute and more sensors, more than just camera. And I’d love to hear how much you’ve been able to assess the difference in user experiences between supervision and these alternative features. And how you feel about it is, at the end of the day, all these systems competing within that like a very similar ground. Are they offering very similar experiences, or do you see like significant differences emerging between supervision and what the rest of the market has been able to put on the road so far?

Amnon Shashua: So, there have been detailed benchmarks comparing by us, by Chile, by store parties comparing ZR-001 with MCP comparing to Xpento to mio to auto. The difference is striking in terms of measuring the mean time to intervention, all sorts of things, how much time it takes to go to point A to point B. The ZR-001 was by tens of percent faster much, let’s say, intervention rate by order of magnitude, less intervention rate. Now the difference is really striking. Some of those systems, I think all of them are relying on a high-definition map, the conventional high-definition map which they already have mentioned that they cannot scale it, t’s too expensive to the scale where the Mobileye doesn’t queue the conventional high-definition definition map.

And those systems are much more expensive. As you mentioned, the compute sometimes it’s about 10x more compute than what we have many more sensors, more radars, trans facing Lazar and some of them, they have 2 front-facing Lazar. So, I think we are very confident. We have a good value proposition in terms of performance, in terms of cost, in terms of ability, our capabilities allow scalability, geographic scalability that a conventional high-definition maker will find it very difficult to compete. The kind of benchmarks that have been conducted is how the behavior when you approach a construction zone when there is a block plan. So, it was a very detailed benchmark. It’s not just intervention rates. And really, the difference is to IT.
Wereldbelegger
0
In de week van 18 - 22 December 2023 slechts 65.011 aandelen ingekocht.
Deze week slechts drie dagen lang.
Inkoop, als de junior-inkoper geen vrij heeft, zal deze dagen zeker geen short squeeze opleveren.
Kuiken
0
Bron Wards auto news daily

INDUSTRY NEWS
Volkswagen Brand Making Deep Cuts in Operating Costs

The German automaker expects to reduce costs by $11 billion a year by 2026.
Greg Kable | Dec 26, 2023

Volkswagen confirms it is initiating sweeping cost-cutting measures aimed at achieving global operating savings of up to $4.4 billion in the coming year in a move it says will significantly improve its competitiveness as it pivots from a lineup dominated by internal-combustion-engine models to one predominately of electric models.

By 2026, the savings are expected to reach up to $11 billion annually, with the German automaker targeting a long-term return on investment of 6.5%.

The measures apply to the Volkswagen brand but also are expected to help bolster the efficiency of the Volkswagen Group as a whole, as other subsidiaries tap into savings from administration, production, purchasing and engineering.

“This is the most comprehensive cost-cutting plan Volkswagen has ever instigated,” VW CEO Thomas Schäfer (pictured, below left) says, adding, “It is important to withstand the increasingly tough competition in an extremely challenging market environment.”

Thomas Schafer VW CEO.jpgAfter more than six months of negotiations with managers and union leaders, VW says it plans to reduce administrative costs by up to 20% from current levels. The option for partial and early retirement will be extended to a larger number of workers, and a hiring freeze put into place in November will be extended indefinitely.

Laying out the savings plans, the head of the automaker’s works council, Daniela Cavallo, says there will be no employee layoffs for operational reasons.

Additionally, VW is targeting significant reductions in material, manufacturing, and fixed costs. The world’s second-largest automaker by production volume says it plans to make good on earlier plans to reduce the development time of new models from 50 to 36 months – a measure that is expected to save up to $1.1 billion alone by 2028.

By relying more heavily on digital simulation in the development of new models, for example, the number of road-going prototypes constructed by VW is planned to be reduced by up to 50%. This measure, to name one VW has identified, will result in annual savings of up to $440 million.

Confirmation of VW’s cost-cutting measures comes after Schäfer suggested “all is at stake” during an internal meeting held in July. At the time, he told top-level managers, “the roof is on fire” in underscoring the task the company faces in cutting costs, adding greater levels of efficiency and improving its competitiveness against established legacy automakers and new electric vehicle start-ups.
JH1988
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 27 december 2023 11:11:

In de week van 18 - 22 December 2023 slechts 65.011 aandelen ingekocht.
Deze week slechts drie dagen lang.
Inkoop, als de junior-inkoper geen vrij heeft, zal deze dagen zeker geen short squeeze opleveren.
Grappig dat iedereen op elk forum over elk aandeel het over een short squeeze heeft, terwijl in werkelijkheid bij 0.000000001% van de aandelen plaatsvind.

Leuk stuk op IEX PREMIUM over interview met de CEO van TomTom.
1.040 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 5,605
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 5,740
Laag 5,580
Volume 375.660
Volume gemiddeld 296.450
Volume gisteren 375.660

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront