TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2023 draadje

1.041 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... 49 50 51 52 53 » | Laatste
JustRevisited
0
quote:

tatje schreef op 21 november 2023 10:42:

1e week 558,637 aandelen ingekocht
2e week 422.211 aandelen ingekocht.
3e week 202.403 aandelen ingekocht.

Kijk dat aantal weten ze bij TT al op vrijdagavond.

Denk, dus een ( crisis ) vergadering op maandag morgen.
Geen crisis maar op dit tempo duurt de aandelen inkoop 1 jaar in plaats van 6 maanden. Tenzij er dagen komen met hoger volume of wanneer koersen veel hoger worden, zodat je minder stukken nodig hebt om 50 miljoen te spenderen aan aandelen inkoop.

Prima als er een heel jaar een koper namens tomtom actief is.

De inkoper mag alleen orders in de bied leggen en niet uit de laat omhoog kopen. De komende 6-12 maanden zullen er dagen zijn met een tandem: beleggers die uit de laat kopen (op basis van een nieuwtje of goed macro nieuws) en de aandelen inkoop van tomtom die daar vlak achter zit en de verkooporders opvangt.
pwijsneus
2
quote:

JustRevisited schreef op 21 november 2023 11:08:

[...]

Geen crisis maar op dit tempo duurt de aandelen inkoop 1 jaar in plaats van 6 maanden. Tenzij er dagen komen met hoger volume of wanneer koersen veel hoger worden, zodat je minder stukken nodig hebt om 50 miljoen te spenderen aan aandelen inkoop.

Prima als er een heel jaar een koper namens tomtom actief is.

De inkoper mag alleen orders in de bied leggen en niet uit de laat omhoog kopen. De komende 6-12 maanden zullen er dagen zijn met een tandem: beleggers die uit de laat kopen (op basis van een nieuwtje of goed macro nieuws) en de aandelen inkoop van tomtom die daar vlak achter zit en de verkooporders opvangt.
  • Duration: The program will commence on 30 October 2023 and will run for a maximum duration of 12 months.
https://www.tomtom.com/newsroom/press-releases/share-buyback/28106/tomtom-initiates-50-million-share-buyback-program/

Ze nemen er uiterlijk 12 maanden de tijd voor.

  • Framework: TomTom aims to repurchase approximately 7% of ordinary shares, in accordance with the authorization provided by the General Meeting on 14 April 2023 to repurchase shares up to a limit of 10%.

Met een gemiddelde aankoop van EUR 6,5 per aandeel kunnen ze 5,8% uit de markt kopen, of ze moeten Franklin en JP Morgan op maandag nog even inlichten.

Een gemiddelde van EUR 7,00 per aandeel - toch niet teveel gevraagd - kom je uit op 5,4% wat uit de markt gehaald kan worden voor scrap.

Missen we hier iets? Of wat is de bandbreedte precies van "approximately 7%" ?
bert190
0
quote:

JustRevisited schreef op 21 november 2023 11:08:

[...]

Geen crisis maar op dit tempo duurt de aandelen inkoop 1 jaar in plaats van 6 maanden. Tenzij er dagen komen met hoger volume of wanneer koersen veel hoger worden, zodat je minder stukken nodig hebt om 50 miljoen te spenderen aan aandelen inkoop.

Prima als er een heel jaar een koper namens tomtom actief is.

De inkoper mag alleen orders in de bied leggen en niet uit de laat omhoog kopen. De komende 6-12 maanden zullen er dagen zijn met een tandem: beleggers die uit de laat kopen (op basis van een nieuwtje of goed macro nieuws) en de aandelen inkoop van tomtom die daar vlak achter zit en de verkooporders opvangt.
En ondanks dit is de teneur negatief....
Spoorstudent
0
Stroperig. Zo komt t op mij over.
Laten we eerlijk zijn Wie wil op dit moment van zn stukken af.
Als ik de verhalen van JR lees is komt nu echt de gouden decade voor tomtom er aan.
Disclaimert. Ik heb aandelen tomtom gekocht.
Biofoed
0
quote:

pwijsneus schreef op 21 november 2023 11:30:

[...]

  • Duration: The program will commence on 30 October 2023 and will run for a maximum duration of 12 months.
https://www.tomtom.com/newsroom/press-releases/share-buyback/28106/tomtom-initiates-50-million-share-buyback-program/

Ze nemen er uiterlijk 12 maanden de tijd voor.

  • Framework: TomTom aims to repurchase approximately 7% of ordinary shares, in accordance with the authorization provided by the General Meeting on 14 April 2023 to repurchase shares up to a limit of 10%.

Met een gemiddelde aankoop van EUR 6,5 per aandeel kunnen ze 5,8% uit de markt kopen, of ze moeten Franklin en JP Morgan op maandag nog even inlichten.

Een gemiddelde van EUR 7,00 per aandeel - toch niet teveel gevraagd - kom je uit op 5,4% wat uit de markt gehaald kan worden voor scrap.

Missen we hier iets? Of wat is de bandbreedte precies van "approximately 7%" ?
Interessante vraag dank, wie? JR?
JustRevisited
0
quote:

pwijsneus schreef op 21 november 2023 11:30:

[...]

Missen we hier iets? Of wat is de bandbreedte precies van "approximately 7%" ?

TomTom mag heel tevreden zijn met een inkoopprijs tussen de 7 en 8 euro. Ook rekening houdend met het feit dat deze inkoop 6-12 maanden loopt en niet alleen zorgt voor vraag, maar je in die periode ook de groeiende Enterprise omzet zal zien.

Daarmee haal je niet 7% binnen. Het getal 7% is gewoon 50 miljoen euro (het bedrag dat beschikbaar is voor de inkoop) gedeeld door de koers waar het aandeel op stond toen de inkoop begon. Dat was op een alltime low en was een goed startmoment om een beginnetje te maken met de inkoop.
pwijsneus
1
quote:

JustRevisited schreef op 21 november 2023 12:08:

[...]

TomTom mag heel tevreden zijn met een inkoopprijs tussen de 7 en 8 euro. Ook rekening houdend met het feit dat deze inkoop 6-12 maanden loopt en niet alleen zorgt voor vraag, maar je in die periode ook de groeiende Enterprise omzet zal zien.

Daarmee haal je niet 7% binnen. Het getal 7% is gewoon 50 miljoen euro (het bedrag dat beschikbaar is voor de inkoop) gedeeld door de koers waar het aandeel op stond toen de inkoop begon. Dat was op een alltime low en was een goed startmoment om een beginnetje te maken met de inkoop.
In het geval dat TomTom tevreden mag zijn met een inkoopprijs tussen de 7 en 8 euro, gaan ze hun eigen doelstelling van het kopen van scrap van 7% van uitstaande aandelen niet halen.

In dat geval lijkt het me zinvol dat TomTom alle strategische opties gaat overwegen, om toch aan haar doelstellingen te kunnen voldoen.

Indien die 7 euro niet in beeld komt, dan moet toch afgevraagd worden hoe het mogelijk is dat ondanks de zonnige vooruitzichten die jij hier ook dagelijks schetst het op zijn minst opmerkelijk is dat het aandeel navigeert op een alltime low. Hoe is dit mogelijk, en welke strategie heeft TomTom om hier nu eens een eind aan te maken. Ik refereer nog maar eens naar de uitspraken van de CEO van TomTom aan Reuters:

"If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained," Goddijn said in an interview this week in San Francisco.

"There's always a big thing about founders and emotional attachments and what have you. I want to set the record straight," Goddijn said.

"We will do whatever is right for the business and the people and the stakeholders and the customers like any other business, and we’ll look at how it will evolve. We'll see."


www.reuters.com/article/us-tomtom-ceo...
www.tomtom.com/newsroom/press-release...

TomTom is nu inclusief >300mln cash op de bank EUR 834 miljoen waard. Telematics is verkocht voor EUR 910 miljoen. TomTom is ondanks al deze ontwikkelingen vandaag significant minder waard in zijn geheel, dan waarvoor het kleinste onderdeel van TomTom destijds is verkocht.

De koers spreekt voor zich, wanneer gaat HG doen wat het beloofd heeft?
Wereldbelegger
0
Kleine Turbobeleggers zien vandaag kansen. (volgens IEX overzicht)

Instrument Aanbieder Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
Turbo Long BNP 5,10 3,67 1,720 1,740 0,02 1,730 -6,74% 4.250 12:22
BEST Turbo Long Societe Generale 4,48 3,22 1,903 1,930 0,03 1,916 -5,52% 2.000 12:23
Turbo Long BNP 4,90 3,29 1,920 1,940 0,02 1,930 -6,99% 300 12:22
JustRevisited
0
quote:

pwijsneus schreef op 21 november 2023 12:25:

[...]

In het geval dat TomTom tevreden mag zijn met een inkoopprijs tussen de 7 en 8 euro, gaan ze hun eigen doelstelling van het kopen van scrap van 7% van uitstaande aandelen niet halen.

8 euro is al een goede prijs imho.

Dan gaat TT inderdaad geen 7% halen. TT kán ook helemaal niet zo’n doelstelling hebben, want ze heeft daar geen invloed op. Ze stelt 50 mio beschikbaar en een intermediaire partij buiten hun invloed gaat inkopen en dan hoor je per week hoeveel ze er konden kopen tegen welke prijs. Dat is op de site te volgen.

Wel is het zo dat 7% een maximum is. TT heeft vanuit de aandeelhoudersvergadering toestemming om max 10% van uitstaande aandelen te kopen. Daarvan is al 3% inkoop voor personeel beloning (treasury shares). Dan resteert een maximaal recht van 7% om uit de markt kopen en daarna te schrappen.

Op basis van hoe het bedrijf er voor staat (en dat weet het management van tomtom nog beter dan wij) is ook een inkoop tegen 8 euro prima. Dat is historisch niet hoog en is slechts slechts 10x de free cashflow uit de ‘25 outlook + net cash p/a.

===

NB: niet zo relevant in dezen maar een sidenote. TT management heeft opties die komend voorjaar aflopen met strike 7,80. Dus koersen onder 7,8 betekent een rondje waardeloze opties. Ik denk niet dat TT de koers kan sturen danwel wil sturen, maar als dat wel zo zou zijn, dan is het in hun eigen belang dat koersen naar 8+ gaan. En haal je dus sowieso die 7% inkoop niet. Eerder iets van 5%.
Spoorstudent
0
Is Goddijn ooit wel eens op die uitspraken teruggekomen?
Of was het bluf. Pumping the stock.
Goldfinger
0
quote:

JustRevisited schreef op 21 november 2023 13:00:

[...]

8 euro is al een goede prijs imho.

Dan gaat TT inderdaad geen 7% halen. TT kán ook helemaal niet zo’n doelstelling hebben, want ze heeft daar geen invloed op. Ze stelt 50 mio beschikbaar en een intermediaire partij buiten hun invloed gaat inkopen en dan hoor je per week hoeveel ze er konden kopen tegen welke prijs. Dat is op de site te volgen.

Wel is het zo dat 7% een maximum is. TT heeft vanuit de aandeelhoudersvergadering toestemming om max 10% van uitstaande aandelen te kopen. Daarvan is al 3% inkoop voor personeel beloning (treasury shares). Dan resteert een maximaal recht van 7% om uit de markt kopen en daarna te schrappen.

Op basis van hoe het bedrijf er voor staat (en dat weet het management van tomtom nog beter dan wij) is ook een inkoop tegen 8 euro prima. Dat is historisch niet hoog en is slechts slechts 10x de free cashflow uit de ‘25 outlook + net cash p/a.

===

NB: niet zo relevant in dezen maar een sidenote. TT management heeft opties die komend voorjaar aflopen met strike 7,80. Dus koersen onder 7,8 betekent een rondje waardeloze opties. Ik denk niet dat TT de koers kan sturen danwel wil sturen, maar als dat wel zo zou zijn, dan is het in hun eigen belang dat koersen naar 8+ gaan. En haal je dus sowieso die 7% inkoop niet. Eerder iets van 5%.
Bij Harry mens werd er gezegd 90000 per dag inkoop eigen aandelen. Dus ongeveer 4 maanden. Wie verkoopt die aandelen nou zo goedkoop?
JustRevisited
0
quote:

Goldfinger schreef op 21 november 2023 13:39:

[...]

Bij Harry mens werd er gezegd 90000 per dag inkoop eigen aandelen. Dus ongeveer 4 maanden. Wie verkoopt die aandelen nou zo goedkoop?
Dat lukte in week 1 maar lukt nu al niet meer. Vorige week waren het er 40.000 per dag. Neem je dat tempo dan doe je er veel langer over.

Nu heb je natuurlijk altijd fluctuatie in volume. Vanaf nu tot de kerst is volume laag er is ook weinig markt nieuws. Dus moeilijker om veel aandelen binnen te krijgen. Het aanbod is er niet en hedgefunds willen terecht niet short gaan als je weet dat er nog zoveel ingekocht gaat worden.

Op de dag van de jaarcijfers is het volume wel altijd hoog (paar miljoen stuks) dus dan is meer binnen te halen. Dat is echter pas in februari en voor die tijd wil de TT aandelen inkoper toch wel een aardig eind op weg zijn, lijkt me.
tatje
0
Ik weet nog dat de vrienden van Tom Tom samen 4200 miljard dollar waard waren en dasss niet zo lang geleden.

Momenteel

Microsoft 2800 miljard
Amazon 1510 miljard
Meta 873 miljard.

Samen 5183 miljard dollar terwijl de beurswaarde van TT momenteel 841 miljoen euro is.

2019 Microsoft ruilt Here in voor Tom Tom.

Eind 2019 werd al begonnen aan de nieuwe Overture map.

Wie is de grondlegger ?

Schiet mij maar lek !

Ik denk Microsoft.
Spoorstudent
0
quote:

Spoorstudent schreef op 21 november 2023 13:04:

Is Goddijn ooit wel eens op die uitspraken teruggekomen?
Of was het bluf. Pumping the stock.
Ja dus.
tatje
1
Big tech, microsoft Amazon en meta kozen de beste mapmaker.

Zodoende mag Tom Tom mee doen met de grote jongens.

Weet je waarom Microsoft Here inruilde voor Tom Tom ?

Chris Pendleton van Microsoft op de CMD 2019

""I've been in the map space for 20 years now, varying degrees of impact across the company. I’ve been
at Microsoft for 17 years and three years at the company prior to that and so I can fully appreciate
Alain’s presentation. The ability to make maps is hard in it of itself, but the ability to make them fast
and keep them fresh – It’s exorbitant in terms of resources, cost and the amount of data required to
actually keep them up to date. And so, just to give a little bit of history, a few years back, I ran the Bing
Maps data ingestion team. So, I was responsible for keeping Bing Maps data up to date and we would
take quarterly drops from our provider and it would take us anywhere from six to nine months to get
that data out.
And so, if you do the maths, you get a drop every three months and then it takes six to nine months
to get it out, so we miss one or two drops in the process. It didn’t work for us. And so, the product of
Azure maps was created effectively for two reasons.""

Tom Tom de kaartenmaker was de beste :-)
JustRevisited
1
quote:

tatje schreef op 21 november 2023 14:33:

Chris Pendleton van Microsoft op de CMD 2019

Tom Tom de kaartenmaker was de beste :-)

Microsoft koos inderdaad voor TomTom boven HERE, ondanks dat dit een overstap betekende met overstap kosten. En volgens Chris wegens data kwaliteit. Volgens Goddijn is heeft big tech hogere eisen aan maps dan autofabrikanten voor wie het slechts een element is van een navigatie of ADAS pakket.

Overture zorgt komende jaren voor lagere kosten bij TomTom vergeleken bij HERE en ook meer data en hogere data kwaliteit. Ze hebben al 60 miljoen points of interest van Facebook (meta) gekregen.

In Enterprise segment moet je dan de klanten winnen op kwaliteit en dekking. Ik denk Meta, Booking, JustEat en UberEats.

In Automotive segment door producten goed te bundelen. Cockpit, maps, traffic, korting bij 100% take rate. En TT kan door lagere kosten en hogere marges dan HERE ook dieper gaan qua prijsconcurrentie. Dat HERE lagere marges heeft dan TT, dat verzin ik niet. Dat zie je gewoon in hun jaarverslag en dat ze verliesgevend zijn bij een hogere omzet dan TT. Terwijl je bij een schaalbaar product juist zou verwachten dat de grootste speler de laagste kosten per verkocht product heeft.
tatje
1
transcript Q4 2022 op 3 feb 2023.

Marc Hesselink - ING Groep N.V., Research Division - Research Analyst
Okay. And final question is actually on the competitive dynamics. You also mentioned CES. I think your competitor HERE also launched a new
platform over there. It seems a bit like your previous platform, the transactional map-building platform. But what's your view on that? Did they
make a step-change in the quality of their product? And is that changing the dynamics a bit for you?
Harold C. A. Goddijn - TomTom N.V. - Co-Founder, Chairman of the Management Board & CEO
I find it really hard to read that announcement, to be honest. I don't have a view. I think we will only know by the second half of next year before
those products that are built on that platform will come to market. So, it's really hard for me to comment on what's going on there and what the
expected results of that investment are going to be. I can't say.

In abn, het platform van Here op de Ces 2023 lijkt op jullie vorige platform .
JustRevisited
0
quote:

tatje schreef op 21 november 2023 15:09:

Heeft Here al een nieuwe CEO !
Dat wist ik zelf ook niet, maar was snel te vinden

www.here.com/about/leadership

Mike Nefkens is the incoming Chief Executive Officer of HERE Technologies. He brings over three decades of experience and leadership across technology, IT, software, cloud services, IOT and automotive. As CEO effective January 2, 2024, he will lead HERE's business, people and customer ecosystem ahead in the new year.

Zijn linkedin toont steeds CEO posities van 1-2 jaar. Misschien is hij een interim CEO? www.linkedin.com/in/mike-nefkens-472a...
1.041 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... 49 50 51 52 53 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront