TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober2023

1.375 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 ... 65 66 67 68 69 » | Laatste
Jaap
0
Jaar FCF (in miljoenen euro’s) Accountant

2005 93 KPMG
2006 213 KPMG
2007 258 KPMG
2008 -1 KPMG
2009 -6 KPMG
2010 -3 KPMG
2011 -4 KPMG
2012 147 KPMG
2013 51 Deloitte
2014 70 Deloitte
2015 63 Deloitte
2016 144 Deloitte
2017 117 Deloitte
2018 90 Deloitte
2019 45 Deloitte
2020 -27 Deloitte
2021 -11 Deloitte
2022 -19 Ernst & Young

TomTom veranderd wel vaak

"TomTom appoints EY as its new auditor
Amsterdam, the Netherlands, 15 February 2023, 07:00 CET – TomTom (TOM2), the leading independent location technology specialist, today announces that it has appointed Ernst & Young Accountants LLP (EY) as its new auditor for the financial year 2023.

The appointment of EY follows a competitive tender process overseen by the Audit Committee of the Supervisory Board. The appointment is subject to approval by the shareholders at the Annual General Meeting in 2023.

Deloitte Accountants B.V. will remain TomTom’s auditor for the financial year 2022 and will audit TomTom’s financial statements for that year.

The change of auditor will have no impact on TomTom’s financial results or outlook."

EY heeft de jaarrekening 2022 ondertekent.
beursbeurs
1
quote:

Jaap schreef op 25 oktober 2023 17:18:

Jaar FCF (in miljoenen euro’s) Accountant

2005 93 KPMG
2006 213 KPMG
2007 258 KPMG
2008 -1 KPMG
2009 -6 KPMG
2010 -3 KPMG
2011 -4 KPMG
2012 147 KPMG
2013 51 Deloitte
2014 70 Deloitte
2015 63 Deloitte
2016 144 Deloitte
2017 117 Deloitte
2018 90 Deloitte
2019 45 Deloitte
2020 -27 Deloitte
2021 -11 Deloitte
2022 -19 Ernst & Young

TomTom veranderd wel vaak

"TomTom appoints EY as its new auditor
Amsterdam, the Netherlands, 15 February 2023, 07:00 CET – TomTom (TOM2), the leading independent location technology specialist, today announces that it has appointed Ernst & Young Accountants LLP (EY) as its new auditor for the financial year 2023.

The appointment of EY follows a competitive tender process overseen by the Audit Committee of the Supervisory Board. The appointment is subject to approval by the shareholders at the Annual General Meeting in 2023.

Deloitte Accountants B.V. will remain TomTom’s auditor for the financial year 2022 and will audit TomTom’s financial statements for that year.

The change of auditor will have no impact on TomTom’s financial results or outlook."

jouw post bewijst dat je het niet zo nauw moet nemen met veel berichtgeving. Vanaf 2013 of 2014 is het EY en vanaf 2024 wordt het Pricewaterhouse Coopers
Jaap
0
Wereldbelegger
0
Ongekend groot volume in turbo's voor TomTom.
Moeten we daar iets van denken of een gewone verklaring?


Instrument Aanbieder Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
Turbo Long BNP 3,5 2,37 2,32 0 0 2,140 -8,94% 48.999 17:39
Turbo Long BNP 3,1 2,02 2,61 0 0 2,510 -8,06% 24.892 18:00
Spoorstudent
0
VS ziet r wat somber uit to put it mildly.
Amazon en Google. Maar goed die staan al jaren zo vet groen. Daar kan wel wat vanaf.
hvasd2
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 25 oktober 2023 18:23:

Ongekend groot volume in turbo's voor TomTom.
Moeten we daar iets van denken of een gewone verklaring?


Instrument Aanbieder Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
Turbo Long BNP 3,5 2,37 2,32 0 0 2,140 -8,94% 48.999 17:39
Turbo Long BNP 3,1 2,02 2,61 0 0 2,510 -8,06% 24.892 18:00
Hangt af van de gem. Omzet.. optie volumes kunnen ook heel voorspellend zijn.
JustRevisited
10
De free cashflow is van -5% naar +5% gegaan van 2022 naar 2023. Dit weten we uit de outlook verhoging. Dit is een toename van 10% op jaarbasis.

Vanaf het huidige moment gerekend is dat nog maar een stapje van 5% nodig om de FCF outlook te halen voor 2025. TT ligt nu een jaar voor op schema sinds de recente outlook verhoging. Dus ik twijfel totaal niet aan de haalbaarheid. Ik denk eerder dat TT een jaar voor ligt op schema.

In de conference calls is het volgende gezegd:

- Automotive en Enterprise gaan beiden groeien komende jaren. Dit was alleen Automotive

- Automotive gaat groeien door hogere take rates als gevolg van hogere EV-adoptie én door groei in veiligheidssystemen. Laatstgenoemde kan niet los gezien worden van de EU verplichting dat per juli 2024 elke auto een op kaarten, sensoren of beiden gebaseerd snelheidslimiet systeem in de auto moet hebben.

- Automotive heeft al een orderboek van 2,3 miljard en essentieel is hoe de timing van die deals is. Wat je ziet is dat elk jaar ietsje meer uit het orderboek naar omzet converteert. Een verschil van 2% (13% of 15% jaarlijkse omzet vanuit het orderboek) maakt al 46 miljoen euro omzet verschil (2% van 2,3 miljard).

- De mega groei van het orderboek kwam vooral door een grote wereldwijde autofabrikant die tijdens de CMD niet bij naam genoemd mag worden en voor ‘full stack navigation’ gaat. De zogenoemde SOP (start of production) is eind 2024. Dat zal een boost geven aan 2025 omzet. Dit is allemaal hoge marge omzet en was de grootste deal uit de historie van TomTom.

- Taco T. en Alain gaven aan een ‘zeer sterke’ groei in Enterprise segment te verwachten met de lancering van de nieuwe kaarten en de nieuwe markten die daarmee bediend kunnen worden. Potentiele klanten in de funnel zijn onderdeel van een testgroep geweest en zijn momenteel klant van OSM, HERE en Google. En ik denk ook zeker dat het MapBox pijn gaat doen. Die gebruiken OSM data die ze verwerken met proprietary software. De OSM klanten die naar tomtom komen zijn klein, maar talrijk (verdienmodel: API calls) en de HERE/Google zijn groot, maar niet talrijk (verdienmodel: API calls of grote licentiecontracten)

- De kosten zijn onder controle en dit zorgt voor een hefboom. Dit is het effect van de reorganisatie sinds de lancering van Overture. Er wordt nog steeds afscheid genomen van mensen die de basis kaarten onderhielden, dit gebeurt nu vanuit Overture, waar zowel Amazon, Microsoft, Meta en TomTom resources in poolen (eg: kosten delen). Bovendien zijn de data die uit Overture komen éénvormig, dus behoeven geen bewerking. Overture is een soort Blockchain / web3 voor kaartendata, dus één gemeenschappelijke taal. Dit maakt het mogelijk om eenvoudiger (dus tegen lagere kosten) data uit te wisselen en tot een veel beter en dus concurrerender product. Op bepaalde punten is de kaart al beter dan Google, alleen op POI gebied (nuttige locaties) heerst Google. Doordat Facebook en Instagram nu ook POI aan de maps toevoegen wordt het gat met Google op POI gebied kleiner. HERE is op dat punt al voorbij gestreefd. Tenzij ze zich ook bij Overture aansluiten.

- De Enterprise markt zelf zal ook stijgen, los van de initiatieven die tomtom neemt, de behoefte aan data neemt toe. De CMD sprak over een marktgroei van 2 naar 2,5 miljard euro (+25%) in vier jaar en door de nieuwe maps stijgt het deel van die markt dat tomtom kan bedienen van 55% naar 85%, met een kwalitatief concurrerender aanbod.

- TT heeft volgens het jaarverslag een assessment gedaan of ze gevoelig is voor stijgende energieprijzen en andere vormen van inflatie zoals hogere inkoopkosten. De impact was nihil (‘not material’). Wel heeft tomtom stijgende loonkosten gemaakt door een fikse stap omhoog in de salarissen. Ik verwacht niet soortgelijke stappen (inflatie niet meer zo hoog als vroeger en er wordt ook nog steeds afscheid genomen van mensen, dus je krijgt een kleinere workforce met duurdere mensen. Per saldo was het effect daarvan neutraal en dat verwacht ik naar de toekomst ook. Dat besparingen door Overture (minder mensen en lagere kosten data inkoop) en hogere loonkosten per persoon elkaar in evenwicht houden. Leidend tot hefboom bij groeiende omzet. Daarnaast kan TT geleidelijk (bij contractverlengingen) hogere prijzen gaan vragen ivm inflatiecorrectie.

- Verder heeft TomTom met 325 miljoen (en stijgend) op de bank mogelijkheden om zogenoemde bolt-on acquisitions te doen als zich koopjes voordoen. Dat zijn overnames van een bescheiden formaat die direct iets toevoegen. Misschien zijn er opties die wij niet kennen van software bedrijven voor Automotive waarmee TomTom verticaal kan integreren. Bijvoorbeeld een automotive cockpit software bedrijf dat ook van digitale kaarten en andere data gebruik maakt. Zo kan marktaandeel gewonnen worden en omzetgroei versneld (als het over te nemen bedrijf omzet genererend is).

Op basis van het bovenstaande reken ik voor 2024 + 2025 op een groei die hoger is dan de outlook. De outlook voor 2025 stamt nog uit 2022 en momenteel ligt TT al tientallen miljoenen omzet en 5% FCF voor ligt op schema (sinds de outlook verhoging in de zomer). Er hoeft nog maar 20% omzetgroei in Automotive+Enterprise bij (10% per jaar) en slechts 5% FCF.

Daar gaat TT overheen is mijn overtuiging. Beiden divisies gaan groeien en eerst was dat er slechts één. Ik denk eerder aan 10% omzetgroei in 2024 en 20% in 2025, met een FCF tegen de 10% in 2024 en boven de 10% in 2025.
Spoorstudent
0
Een dubbeltje boven de year low gesloten.
Met de slotstanden van de VS in gedachte zou een dip naar of lager 5€ mogelijk kunnen zijn.
De mid en small caps liggen op hun rug.
Alle mooie vergezichten ten spijt.
JustRevisited
1
Hyundai lid geworden van Overture.
overturemaps.org/

En andere tomtom relaties ook: PTV, Cyient en precisely. Hyundai en die anderen vallen in categorie ‘data or technology contribution’.
pwijsneus
1
quote:

JustRevisited schreef op 25 oktober 2023 23:53:

Hyundai lid geworden van Overture.
overturemaps.org/

En andere tomtom relaties ook: PTV, Cyient en precisely. Hyundai en die anderen vallen in categorie ‘data or technology contribution’.
Het is onbekend of de switch van de standaard basismap van TomTom naar stichting Overture consequenties heeft voor de heronderhandeling van contracten. Bijvoorheeld hyundai zal wellicht isa, adas en wat andere functies bij tomtom blijven afnemen. Het is mij niet duidelijk of er sprake is van een substantiele kostenbesparing nu de basismap niet meer betaald wordt, maar er alleen data en technology wordt gecontibute aan stichting Overture.

Zodra Hyundai maar gewoon blijft contibuten in Euro's is het allemaal prima.

Hoe zit het eigenlijk met Volkswagen? Welke modellen rollen al van de band met TT ev routing?

www.tomtom.com/customers/volkswagen-ag/
The first models showcasing this next-generation technology will be electric, hitting the road in 2023. These models will benefit from TomTom’s hyper-precise EV Range and Routing. There are also other pioneering features being developed such as lane level navigation, lane dependent traffic, and a more advanced and personalized EV experience.

Het is nu eind 2023. Zeg het maar. Het management van Cariad (vw) is er in mei van het jaar uitgekieperd, en rond die zelfde tijd werd bekend dat Mobileye diensten gaat leveren aan Porsche en Google levert GAS aan Porsche aldus counterpoint research. HERE levert voor zover ik weet nog de navigatie aan VW, wat de connectie tussen VW groep en Porsche nog is weet ik niet.

www.counterpointresearch.com/insights...
JustRevisited
0
quote:

pwijsneus schreef op 26 oktober 2023 06:33:

[...]

Zodra Hyundai maar gewoon blijft contibuten in Euro's is het allemaal prima.

Uiteraard. Normaliter deelt de autofabrikant data met tomtom als onderdeel van het contract. Nu gaan die data naar TomTom en (waar het input voor de base betreft) naar Overture. Overture is geen kaart of product. Dus ze blijven gewoon de gehele map afnemen van TT. Inclusief realtime updates.
ketchup
7
we weten allemaal wat het bestuur van TT met ons wil delen, dat horen we in de CC en kan je ook lezen in de uitgetypte teksten oa op seekingalpha
we weten ook van de informatie verstrekt door de analisten die het aandeel nog volgen

en wat we ook weten is dat het aandeel op de dag van presentatie van een slot de vorige avond van 6.90 euro naar vandaag 5.20 is gelazerd -25%

en al die CC en al die analisten rapporten met hun koersdoelen zitten er al jaren naast
wat we wel weten is dat TT van een beurswaarde 5 jaar geleden van tegen de 3 miljard euro, trek daar de kapitaal uitkering af van de opbrengst Telematics van 750k = 2,25 miljard euro en het bedrijf is nu gezakt naar een beurswaarde van 650 k euro
TomTom heeft het gepresteerd bij jaren van zero rente politiek, mega versoepelingen voor de economie dankzij overheidssteun resulterende in ontploffende beurzen om 1,5 miljard aan waarde te verdampen

mensen zijn hier aandeelhouder in TomTom en geen hobby schrijvers over hoe geweldig HG of TT zichzelf weet te presenteren bij lip-service om de aandeelhouders te informeren dat zij iets buitengewoons op de rails hebben weten te zetten en waarvoor HG een plaatsje krijgt in de hal of fame, hal of shame zou beter zijn wat de aandeelhouder betreft

wat een ballentent voor aandeelhoudersbelangen, daar bij TomTom , de man had er allang uitgezet moeten worden na jaren van wanprestatie voor aandeelhouderswaarde

de enige kritische noot komt uit de VEB, de RvB en RvC vinden het allemaal prima.
win some...
4
TT sloot in 2015 een overeenkomst met Microsoft voor het licenseren van Api's in Microsoft Azure. De groei van Azure is fenomenaal geweest, van 880 miljoen in 2015 naar 55 miljard dit jaar.

De omzet van TT Enterprise in 2015 was 142 miljoen. Dit jaar komt het waarschijnlijk uit op 150 miljoen. TT heeft dus totaal niet geprofiteerd van de groei bij Microsoft. Dit zegt alles over het gebrek aan ondernemerskwaliteiten bij Goddijn.
Wereldbelegger
0
Derde shorter heeft zich gemeld.

TomTom
Totale netto shortpositie op 26 oktober 2023: 2,34%

Shortsellpositie Franklin Templeton Investment Management van 0,00% naar 0,55%

Eerste Meldingsdatum - Naam - Percentage Actueel
Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
24-10-2023 Franklin Templeton Investment Management 0,55%
19-12-2022 Otus Capital Management 0,87%
26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 0,92%
Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 2,34%

Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
2,34% van 132.366.672 is: 3.097.380 aandelen
Biofoed
0
quote:

visje schreef op 26 oktober 2023 09:59:

@justin goede post zeg.
Helemaal eens!

En toch zakt TT gewoon lekker door en stellen de meeste analisten hun koersdoelen gewoon naar beneden bij.

Zou dit zijn omdat ze weten dat:
- er verhoudingsgewijs veel te veel shorters in het fonds zitten die volledig vrij spel krijgen?
- de DGA niet gebaat is bij een hogere koers omdat hij zijn eigen positie nog wil uitbreiden?
- @Justin er helemaal langs zit?
- ?
Tolikara
1
Aandelen Tomtom sinds 2009. Regelmatig lezend op dit forum. De naam Justin komt sinds die tijd zeer frequent voor. Negatief over Mobileye en Here, onophoudelijk positief over het bedrijf Tomtom. Er zijn posters die hun eigen agenda hebben , soms ligt het er alleen te
dik op. Dank aan Ketchup die hierboven nog even verduidelijkt
wat er aan de hand is met het bedrijf en koers.
JustRevisited
2
quote:

Biofoed schreef op 26 oktober 2023 10:47:

[...]

Helemaal eens!

En toch zakt TT gewoon lekker door en stellen de meeste analisten hun koersdoelen gewoon naar beneden bij.

Er is 1 analist geweest met koersdoel verlaging. Dat was ING van 8 naar 7 euro. De koop aanbevelingen van ABN AMRO (11,00) en UBS (10,50) zijn blijven staan.

Het is een goed haakje dat je dit aanhaalt. Want het sluit aan op mijn cashflow verhaal.

ING (dezelfde analist) heeft bij Philips en TomTom exact hetzelfde gedaan. Ook Philips kwam met een outlook verhoging (voor dit jaar) maar liet de langetermijn outlook ongemoeid.

Daardoor is de gap tussen de resultaten nu en de lange outlook kleiner geworden. De korte outlook is immers verhoogd en de lange niet.

Wat de ING analist vervolgens doet is bij Philips (en daarvoor bij TT) dit uitleggen als ‘groeivertraging in 2014’. Terwijl er geen feiten zijn die dit onderbouwen. Het is slechts zo dat in zijn spreadsheet een vertraging waar te nemen is.

Want als je de tomtom FCF nu al op 5% hebt staan, dan is een doel van 10% in 2025 inderdaad niet zo hoog. (Zoals ik zei: TT ligt een jaar voor op schema, niet met omzet, maar wel met cashflow).

Dit klinkt een beetje lullig en ik wil analisten niet afzeiken, want dankzij hen krijgen we soms ook inzichten. Maar dit was niet bepaald de sterkste argumentatie.

TomTom — bij monde van de CFO — gaf ook aan dat er geen groeivertraging komt, omdat de jaarlijkse autoproductie, een miljoen meer of minder, voor tomtom weinig effect heeft. Het zijn vooral de take rates die relevant zijn. Dus de toename van EV (elke elektrische auto heeft navigatie) en van rij-assistentie (met wetgeving die in de zomer van 2024 ingaat)

Een andere ‘misser’ is teleurstelling over Automotive omzet die ‘soft’ zou zijn. De groei in omzet was in Q3 32% IFRS en 13% operational. De autoproductie nam in die periode met 8% toe, dus TT zit daar 5% boven, dat is marktaandeel groei.

Sommige mensen kijken naar autoverkopen, maar het gaat om autoproductie. TomTom krijgt betaald per auto die van de band rolt, niet wat de showroom uitrijdt. Voor Q3 begrippen (een kwartaal waar ook juli en augustus in zitten waar fabrieken niet voluit draaien) was het een prima kwartaal. Niet boven verwachting, maar ook niet er onder.
1.375 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 ... 65 66 67 68 69 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront