TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober2023

1.375 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 ... 65 66 67 68 69 » | Laatste
NewKidInTown
0
Als in het M-O echt de vlam in de pan slaat, kunnen de financiële markten zomaar 20% terug, dat is dan nog bescheiden.
TT daalt dan in de regel het dubbele, ook vandaag weer.
€5,535 minus 40% zitten we op €3,32 of bijna op het cash-gedeelte.
[verwijderd]
0
Tijden van weleer en toen hier druk bezocht de 5 om 8 claimemissie in 2009 tegen 4,21.
Schijnbare koersmalversaties (ik schrijf niet blijkbare) van GS, wat was het hier op het forum een heksenketel.
Blijkbaar al enige jaren een forum waarvan de eerdere gasten de tent verlaten hebben.
Heeft TomTom uiteindelijk toch niet gebracht waar zo op gehoopt was ?
vreemdvermogen
1
My God. Waar ligt de bodem of is die er niet meer. Wat is er toch gaande. Het aandeel en bedrijf TomTom wordt volledig gesloopt. Doel?? (voor) kennis?? Nog even en dan is TT helemaal niks meer waard met die 325M cash.
Wereldbelegger
0
België: tommeke tommeke, wat doe je nu?

Antwoord TomTom op Google Maps stelpt beursbloeding niet
TomTom verloor in drie dagen een vijfde van zijn beurswaarde.

De Nederlandse gps-specialist TomTom zakt naar een ongezien dieptepunt. Een verbeterde kaarttechnologie om te kunnen concurreren met het machtige Google Maps, leidt voorlopig niet tot meer winst.

Beleggers reageren in een gespreide slagorde op cijfers die TomTom vorige week vrijdag publiceerde. Sindsdien ging de koers met een vijfde onderuit. Het Amsterdamse navigatiebedrijf sloot het kwartaal nochtans met een fors lager verlies van 7,9 miljoen euro, tegenover 17,5 miljoen euro een jaar geleden.

De totale omzet bedroeg 144 miljoen euro voor juli, augustus en september, een stijging van 6 procent vergeleken met vorig jaar. 82 miljoen euro daarvan, bijna een derde meer dan vorig jaar, kwam van de divisie die navigatietechnologie levert aan autofabrikanten.

Voor andere klanten, bijvoorbeeld technologiebedrijven, is de situatie anders. Sommige hebben nieuwe, goedkopere contracten voor TomTom-diensten afgesloten, omdat ze er minder vaak gebruik van maakten.

www.tijd.be/markten-live/nieuws/aande...
bert190
0
RRPP
0
we navigeren naar het putje toe, wanneer noemt HG eens een nieuwe bestemming??
Hallo Siri ......
Jaap
0
Leuk zo'n beleggersoorlog: dan zie je wie aan wiens kant staat.

Dan bedoel ik de kant van shorters, Teslin de Mol en de founders(en hun uitgebreide aanhang hier), tegenover de kleine belegger.
NewKidInTown
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 18 oktober 2023 17:04:

.......
Antwoord TomTom op Google Maps stelpt beursbloeding niet
TomTom verloor in drie dagen een vijfde van zijn beurswaarde.

De Nederlandse gps-specialist TomTom zakt naar een ongezien dieptepunt. Een verbeterde kaarttechnologie om te kunnen concurreren met het machtige Google Maps, leidt voorlopig niet tot meer winst.
........
Met een beetje fantasie zie ik toch enige analogie met de huidige situatie in het midden-oosten.
David tegen Goliath, maar wie is wie in dit geval, zou TT nu ook in staat zijn Google midscheeps te raken en te doen wankelen ?

Ik denk dat we het antwoord wel al weten.........
JustRevisited
4
quote:

NewKidInTown schreef op 18 oktober 2023 17:34:

[...]
Met een beetje fantasie zie ik toch enige analogie met de huidige situatie in het midden-oosten.
David tegen Goliath, maar wie is wie in dit geval, zou TT nu ook in staat zijn Google midscheeps te raken en te doen wankelen ?

Ik denk dat we het antwoord wel al weten.........
David heeft op het schoolplein vrienden gemaakt met wat andere grote gasten zoals Microsoft, Facebook/Insta (Meta), Amazon, OSM en in zekere zin ook Apple. Daarmee kan het Google (Goliath) zeker raken. En het is ook wat beleggers wilden, dat TomTom zou gaan 'teamen' met een aantal andere grote spelers.

En David (TomTom) zegt nu dat grootte niet uitmaakt, dat je alleen maar de beste kaarten kunt maken in samenwerking. En dat dit principe nu ook volledig wordt omarmd. Dit is mede omdat *de* ideale kaart niet bestaat, er zijn heel veel toepassingen zijn. Een kaart met laadpalen is heel wat anders als de kaart van een rampgebied na een orkaan. Je werkt dus aan de achterkant met 1 bak met data en elke kaartenmaker kan daar zelf de kaart (representatie) van maken voor zijn of haar eigen doelgroepen.

Voor TomTom zijn die doelgroepen autofabrikanten maar ook big tech klanten, waarbij TT specifiek de sectoren social media, logistiek, delivery en leisure noemt. Dan denk ik deze merken. Facebook (social), Amazon (logistiek), Just Eat TakeAway (delivery en mw. Vigreux is er RvC voorzitter) en Booking.com (Goddijn zei: dat zijn onze buren en gaan we zeker mee in gesprek. En daarnaast natuurlijk Automotive. Voor autonomous driving is sowieso standaardisering nodig. Als auto's elkaar ergens voor moeten waarschuwen via de cloud, dan is het wel handig dat ze dezelfde taal spreken en dezelfde wereld als basis hebben.
vreemdvermogen
0
Nou ja Zal ik dan maar een een aankoop doen op 3 euro ter ondersteuning van het wegkwijnende familie techfondsje aan de 3e divisie op beursplein 5. Ik doe geen uitspraken meer over mijn gevoel voor de leiding van dit familiebedrijfje. Maar het is niet positief. Dat hadden jullie al wel begrepen
nr36
3
TomTom verraste met een positieve vrije kasstroom maar toch waren beleggers niet onder de indruk. Ze stuurden het aandeel naar de laagste slotkoers in bijna drie jaar.

De cijfers van het derde kwartaal van TomTom lagen in lijn met de verwachtingen. De groepsomzet klom op jaarbasis met 6% naar €144,1 mln, een fractie onder de consensusprognose. Het operationeel verlies verkleinde tot €8,7 mln en lag daarmee onder de verwachte €11 mln. Het netto resultaat wordt nog steeds met rode cijfers geschreven en bedroeg €7,9 mln. Location Technology groeide met 10,2%. Daarbij deed Automotive het goed (+32%) maar de zakelijke tak (Enterprise) liet het afweten (-20%). TomTom lanceerde nieuwe verbeterde kaarten en integreerde een ChatGPT plugin die ontwikkelaars moet toelaten om in de toekomst AI te gebruiken.

Kosten beter onder controle

TomTom sloot het derde kwartaal af met een netto kaspositie van €325,4 mln of bijna €2,50 per aandeel. Dit betekent dat ongeveer 40% van de beurskoers uit cash bestaat. Door de hoge investeringen in met name onderzoek en ontwikkeling was de vrije kasstroom van TomTom tot nog toe meestal negatief. Daar kwam het voorbije kwartaal verandering in met een positieve vrije kasstroom van €12,9 mln. Na de herstructurering van vorig jaar slaagt TomTom er beter in om de kosten onder controle te houden. Na drie kwartalen in 2023 liggen de operationele uitgaven met €378,5 mln 10% lager dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Advies aandeel TomTom op ‘kopen’

Na de eerste jaarhelft verhoogde het management de jaarprognoses en deze werden nu herbevestigd. TomTom mikt nog steeds op een omzet tussen €570-600 mln en een vrije kasstroom van 5% van de omzet. Tegen 2025 moet die vrije kasstroom oplopen naar 10% van de omzet. Ik verwacht dat in 2025 een omzet van €650 mln mogelijk is, wat een vrije kasstroom van €65 mln impliceert of ongeveer €0,50 per aandeel. Pas hier een conservatieve waardering van 10 keer de kasstroom op toe, aangevuld met een netto kaspositie van €3,00 tegen 2025 en mijn koersdoel komt uit op €8,00. Dit op voorwaarde dat TomTom zijn prognoses kan waarmaken. Het koopadvies voor het aandeel TomTom houdt stand.

Kerncijfers
In € mln 2023(t) 2022 2021
Omzet 586,9 536,3 506,9
Vrije kasstroom 26,5 -41,6 23,5
Cash 334,3 303,7 355,8
Nettowinst -17,4 -102,7 -94,7
pwijsneus
1
Zal er weinig woorden aan vuil maken, met huidige koers staat het aandeel op een 458 week low. Dat zijn 105 maanden, 3.211 dagen of bijna 9 jaar.

Laatste keer dat het aandeel TomTom op 5,48 stond was januari 2015...

(plaatje)
Bijlage:
JustRevisited
1
Wie is de auteur nr36?

Een 10x FCF + cash is trouwens een heel conservatieve benadering van de auteur, en leidt tot die 8,00 euro price target.

quote:

nr36 schreef op 18 oktober 2023 17:58:

TomTom verraste met een positieve vrije kasstroom maar toch waren beleggers niet onder de indruk. Ze stuurden het aandeel naar de laagste slotkoers in bijna drie jaar.

De cijfers van het derde kwartaal van TomTom lagen in lijn met de verwachtingen. De groepsomzet klom op jaarbasis met 6% naar €144,1 mln, een fractie onder de consensusprognose. Het operationeel verlies verkleinde tot €8,7 mln en lag daarmee onder de verwachte €11 mln. Het netto resultaat wordt nog steeds met rode cijfers geschreven en bedroeg €7,9 mln. Location Technology groeide met 10,2%. Daarbij deed Automotive het goed (+32%) maar de zakelijke tak (Enterprise) liet het afweten (-20%). TomTom lanceerde nieuwe verbeterde kaarten en integreerde een ChatGPT plugin die ontwikkelaars moet toelaten om in de toekomst AI te gebruiken.

Kosten beter onder controle
TomTom sloot het derde kwartaal af met een netto kaspositie van €325,4 mln of bijna €2,50 per aandeel. Dit betekent dat ongeveer 40% van de beurskoers uit cash bestaat. Door de hoge investeringen in met name onderzoek en ontwikkeling was de vrije kasstroom van TomTom tot nog toe meestal negatief. Daar kwam het voorbije kwartaal verandering in met een positieve vrije kasstroom van €12,9 mln. Na de herstructurering van vorig jaar slaagt TomTom er beter in om de kosten onder controle te houden. Na drie kwartalen in 2023 liggen de operationele uitgaven met €378,5 mln 10% lager dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Advies aandeel TomTom op ‘kopen’
Na de eerste jaarhelft verhoogde het management de jaarprognoses en deze werden nu herbevestigd. TomTom mikt nog steeds op een omzet tussen €570-600 mln en een vrije kasstroom van 5% van de omzet. Tegen 2025 moet die vrije kasstroom oplopen naar 10% van de omzet. Ik verwacht dat in 2025 een omzet van €650 mln mogelijk is, wat een vrije kasstroom van €65 mln impliceert of ongeveer €0,50 per aandeel. Pas hier een conservatieve waardering van 10 keer de kasstroom op toe, aangevuld met een netto kaspositie van €3,00 tegen 2025 en mijn koersdoel komt uit op €8,00. Dit op voorwaarde dat TomTom zijn prognoses kan waarmaken. Het koopadvies voor het aandeel TomTom houdt stand.

Kerncijfers
In € mln 2023(t) 2022 2021
Omzet 586,9 536,3 506,9
Vrije kasstroom 26,5 -41,6 23,5
Cash 334,3 303,7 355,8
Nettowinst -17,4 -102,7 -94,7
vreemdvermogen
0
Dat is dus het resultaat van het beleid van TomTom . Harold en 'vrienden' verdienen een dikke boterham aan een wegkwijnend 'familie bedrijf' Natuurlijk zijn de shorters actief. Net als in de natuur. Pak de zwakste van de kudde Of het ooit goed komt met dit fonds? Geen idee. Wel is bewezen dat een CEO van een beursgenoteerd bedrijf na en jaar of 7 z'n plaats moet inruilen voor vers bloed. Hoe lang zwaait Harold de scepter?

m
tatje
1
Voor dat ik een reactie geef op de TIJD, eerst een mopje.

Hoe noemen ze in Belgie Stevie Wonder: stafke Mirakel.

Ik zeg dat de schrijver van het artikel in de tijd, totaal geen huiswerk heeft gemaakt.
Geen CMD en geen CC gelezen.

"" Een verbeterde kaarttechnologie om te kunnen concurreren met het machtige Google Maps, leidt voorlopig niet tot meer winst.""

Hoe vaak hebben Harold en Taco het bij de CMD en Q4 2022 Q 1 2 en 3 2023. al gezegd.
2023 geen winst 2024 kleine winst 2025 de echte winst.

- So, I think, to answer it in 2024, we will make profits and I think it will be a single-digit – probably a low single-digit
percentage. And the real increase will come the year after.
- Now, I don't think that potential will materialize in 2023 in terms of higher revenue. I do think we will be able to announce a number of deals before the end of the year. But before you can see that in the revenue numbers, my expectation isthat we will have to wait for '24 and that we will be able to start growing in the Enterprise segmentsignificantly in 2024,
but also the years after that.

Hier zegt taco dat ze in 2023 geen FCF hebben.
- Taco Titulaer – TomTom – Chief Financial Officer
Well, I think there are a couple of things. So, two things are important. Independence. So, no debt and a
strong cash position. Now, we've reached that. The second is, knowing that you're in an operation where
you create free cash flow, and also have the forecast that that will continue. That could be in 2024, but not
in 2023. And if we reach our target as we explained, it will be in 2025.

tm Q3 bedroeg de FCF al 26
-
pwijsneus
0
quote:

tatje schreef op 18 oktober 2023 18:14:

tm Q3 bedroeg de FCF al 26
-
Toch staat het aandeel op een 458 week low. Schiet mij maar lek.
Bijlage:
Vici
1
quote:

JustRevisited schreef op 18 oktober 2023 18:09:

Wie is de auteur nr36?

Een 10x FCF + cash is trouwens een heel conservatieve benadering van de auteur, en leidt tot die 8,00 euro price target.

[...]
Advies Koen Lauwers, vandaag 16:32
TomTom | Navigatiespecialist bevestigt jaarprognoses
Beleggersbelangen.
www.beleggersbelangen.nl/2023/10/16/t...
NewKidInTown
0
quote:

tatje schreef op 18 oktober 2023 18:14:

Voor dat ik een reactie geef op de TIJD, eerst een mopje.

Hoe noemen ze in Belgie Stevie Wonder: stafke Mirakel.
......
Het lijkt bijna wel Joodse humor, in tijden van rampspoed, toch blijven laggu.
Maar goed, dit verwacht je bijna niet van een roomsche limburger.
Spoorstudent
0
quote:

JustRevisited schreef op 18 oktober 2023 18:09:

Wie is de auteur nr36?

Een 10x FCF + cash is trouwens een heel conservatieve benadering van de auteur, en leidt tot die 8,00 euro price target.

[...]
Lijkt me al een hele toer om tot 10x de vrije kasstroom te komen voor dit bedrijf.

Kopen en 8€. Je mag in je handen knijpen. En wel heel lang. Tot ze echt pijn doen.
1.375 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 ... 65 66 67 68 69 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront