Ebusco « Terug naar discussie overzicht

Ebusco 2023, It giet oan.

8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
MOEdig Voorwaarts
4
quote:

Goudlokje schreef op 11 oktober 2023 09:54:

[...]
En waarom worden extra kredieten hier dan niet voor gebruikt; zijn er voorwaarden van toepassing die stellen dat het alleen voor uitbreidingen mag worden gebruikt?
Dat zal toch wel niet; de aanhoudende dikke verliezen zullen toch ook ergens mee gefinancierd moeten worden?

Uit het feit dat niet alle kredietlijnen volledig zijn getrokken, mogen we misschien voorzichtig concluderen dat er toch wat eerder halfafgebouwde 3.0 bussen uiteindelijk aan Transdev (en inmiddels sporadisch aan enkele andere klanten) zijn geleverd. Wellicht houdt de mondjesmaat-productie nu meer gelijke tred met de daadwerkelijke afleveringen, waardoor er minder kapitaalbeslag is.

Opmerkelijk dat deze povere set cijfers in combinatie met wederom vage beloftes (ebitda-verlies in H2 lager dan in H1, ja, kon ook niet slechter, dus zegt weinig) vanuit dit management (dat realistischerwijs inmiddels alle geloofwaardigheid zou moeten hebben verloren) toch tot enig (en na vijf kwartaal handel nog steeds aanhoudend) optimisme leidt.

Ben benieuwd wat er gebeurt als er volgend jaar toch weer geen positieve EBITDA wordt gedraaid; welke excuses zullen dan weer uit de kast worden gehaald en wie gelooft het management dan nog?

Na alle operationele drama's waar Ebusco ons op heeft getrakteerd, lijkt een positieve EBITDA me namelijk alleen mogelijk als gestopt wordt met eigen productie en weer wordt teruggegrepen op het zuiver importeren van Chinese bussen. Daarmee is in het verleden zelfs een enkele keer een nettowinstje genoteerd (en nettowinst is echt "next level" tov EBITDA-positief).

Het valt me daarbij overigens op dat het woordje "adjusted" ontbreekt, terwijl dat juist de mogelijkheid biedt allerlei "ongewenste" kosten als "incidenteel" te bestempelen.

Maar goed, misschien is dat iets voor een volgende keer ;-)
MOEdig Voorwaarts
1
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 11 oktober 2023 10:21:

[...]

Opmerkelijk dat deze povere set cijfers in combinatie met wederom vage beloftes (ebitda-verlies in H2 lager dan in H1, ja, kon ook niet slechter, dus zegt weinig) vanuit dit management (dat realistischerwijs inmiddels alle geloofwaardigheid zou moeten hebben verloren) toch tot enig (en na vijf kwartaal handel nog steeds aanhoudend) optimisme leidt.
Enige verklaring die ik (bij nader inzien) aan het plusje dat nu op de borden staat kan geven is het feit dat een claimemissie nog steeds uitblijft en dat in combinatie met de volledig gesloopte koers. Wellicht vind er dus wat "shortcovering" plaats, in combinatie met enige koopactiviteit van alsmaar middelende "GAK-verlagers". Echt verrassend positieve zaken heb ik namelijk niet gelezen in het pb.
Goudlokje
0
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 11 oktober 2023 10:21:

[...]

Dat zal toch wel niet; de aanhoudende dikke verliezen zullen toch ook ergens mee gefinancierd moeten worden?

Uit het feit dat niet alle kredietlijnen volledig zijn getrokken, mogen we misschien voorzichtig concluderen dat er toch wat eerder halfafgebouwde 3.0 bussen...
Dank voor de inhoudelijke reactie!
We zullen de tijd afwachten om te weten wat waarheid is van de vage beloftes en 'andere geruchten'
DeZwarteRidder
1
Waarschuwing Ebusco om productieproblemen

Yteke de Jong
Aangepast: 1 min geleden2 uur geledenin Financieel

Amsterdam - Bussenfabrikant Ebusco heeft woensdag gewaarschuwd dit jaar ruwweg de helft minder bussen te bouwen dan het bedrijf eerder van plan was. De onderneming wil 250 tot 300 elektrische bussen afleveren, zo meldt het in een handelsbericht over het derde kwartaal.

Het concern draait commercieel nog goed, maar heeft grote problemen om de productie op peil te houden. Dit is het gevolg van de verstoorde leveringsketens en personeelstekorten, aldus Ebusco woensdagmorgen. Het bericht komt niet als verrassing, want bij de halfjaarcijfers zat het bedrijf uit Deurne al in de rode cijfers. Er moesten boetes betaald worden aan klanten omdat Ebusco niet op tijd leverde. Dat ging in het eerste halfjaar om honderd bussen. Het jaar wordt een verbeterd brutobedrijfsresultaat afgesloten, zo meldt het woensdag. Winst wordt er pas volgend jaar weer gemaakt. Beleggers reageerden positief op het vooruitzicht en zetten het aandeel op een plus van 3%.
Toelevering van kabels

Het bedrijf heeft nu externe assemblagecapaciteit in China en Portugal en kan daardoor sneller werken. Het chiptekort is opgelost, maar er was in augustus sprake van problemen met de toelevering van andere onderdelen zoals kabels. „Dankzij onze partners hebben we de productiecapaciteit kunnen opschalen”, zo meldt Ebusco. Het plan was om dit jaar 500 tot 600 bussen te produceren.

Het bedrijf gaat uit van een omzet over 2023 van €145 tot €165 miljoen. „Het is duidelijk dat onze operationele prestaties niet zijn zoals we graag zouden zien. Het is daarom cruciaal dat we ons blijven richten op de uitvoering van onze plannen om deze prestaties te verbeteren. De toewijding die ik elke dag zie bij onze collega's maakt me trots en geeft me het vertrouwen dat we het samen voor elkaar gaan krijgen”, zo meldt topman Peter Bijvelds in het handelsbericht.

Bekijk ook:
Bussenbouwer Ebusco zet geld opzij voor boetes wegens overschrijden leveringstijden: ’Maar in 2024 zijn we winstgevend’

Eindejaarssprint

Tot nu toe zijn er dit jaar 138 bussen afgeleverd, dus het bedrijf gaat voor een eindejaarssprint als er nog 250 tot 300 stuks afgeleverd moeten worden. Het bedrijf heeft een extra kredietfaciliteit van €41,5 miljoen om de klappen van de achterblijvende productie op te vangen, maar dit heeft het bedrijf niet aan hoeven spreken.

Ondanks de haperende levering blijft Ebusco nieuwe contracten afsluiten. Zo werd dinsdag een nieuwe overeenkomst met Deutsche Bahn getekend en zal het Brabantse bedrijf gaan leveren aan de luchthaven van Frankfurt. Toch meldt de busbouwer alle zeilen bij te zetten om juist de productie op orde te krijgen. Eerder dit jaar bleek aandeelhouder Teslin ontevreden met de prestaties. Het management zou versterkt moeten worden met meer operationele kennis, zo meldde Teslin op de aandeelhoudersvergadering. De aandelenkoers is in de afgelopen weggezakt.
pico bello
0
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 11 oktober 2023 10:53:

[...]

Enige verklaring die ik (bij nader inzien) aan het plusje dat nu op de borden staat kan geven is het feit dat een claimemissie nog steeds uitblijft en dat in combinatie met de volledig gesloopte koers. Wellicht vind er dus wat "shortcovering" plaats, in combinatie met enige koopactiviteit van alsmaar middelende "GAK-verlagers". Echt verrassend positieve zaken heb ik namelijk niet gelezen in het pb.
[Modbreak: gelieve het netjes te houden op het forum.]
Instapmoment
0
quote:

copi schreef op 11 oktober 2023 10:57:

[...]heb je dyslexie ,laat het even voorlezen dan ,ze zijn hard aan het werk en op de goede weg
Beetje treurige reactie als je zelf niet eens in staat bent een normale zin te formuleren. Laten we het een beetje gezellig houden.

Ze zijn overigens al heel lang 'hard' aan het werk en op de 'goede' weg. Tijd om dat om te zetten in resultaten, zou ik zeggen.
Ruval
2
Zojuist analisten call geluisterd.

Veel vragen van analisten die dit keer echt naar tevredenheid werden beantwoord. Nieuwe CFO maakt goede indruk.

Er lopen een paar grote orders, maar de intake en groei is het minste waar ze zich zorgen over maken. Ik ben op huidige koersen positief gestemd
MOEdig Voorwaarts
1
quote:

copi schreef op 11 oktober 2023 10:57:

[...]heb je dyslexie ,laat het even voorlezen dan ,ze zijn hard aan het werk en op de goede weg
Nee, daar heb ik geen last.

Ik heb in het verleden ook weleens iets gelezen over 3000 bussen per jaar en 35% EBITDA-marge.

Trackrecord meewegen en "tussen de regels doorlezen" vind ik belangrijker dan keer op keer niet nagekomen voorspellingen nu opeens wel voor waarheid aan te nemen. Als je dat wel doet ben je mijns inziens niet dylectisch, maar buitengewoon naïef.
Recessie kom maar op
0
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 11 oktober 2023 11:04:

[...]

Nee, daar heb ik geen last.

Ik heb in het verleden ook weleens iets gelezen over 3000 bussen per jaar en 35% EBITDA-marge.

Trackrecord meewegen en "tussen de regels doorlezen" vind ik belangrijker dan keer op keer niet nagekomen voorspellingen nu opeens wel voor waarheid aan te nemen. Als je dat wel doet ben je mijns inziens niet dylectisch, maar buitengewoon naïef.
Dat is wel een tijd geleden dan. Waren er toen nog mammoeten?
Ruval
2
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 11 oktober 2023 11:04:

[...]

Nee, daar heb ik geen last.

Ik heb in het verleden ook weleens iets gelezen over 3000 bussen per jaar en 35% EBITDA-marge.

Trackrecord meewegen en "tussen de regels doorlezen" vind ik belangrijker dan keer op keer niet nagekomen voorspellingen nu opeens wel voor waarheid aan te nemen. Als je dat wel doet ben je mijns inziens niet dylectisch, maar buitengewoon naïef.
Heb je de grammofoonplaat uit de zomer weer opgezet??

Feitelijk loopt Ebusco 1,5 jaar achter op hun eigen LT verwachting. Pas in 2024 zal omzet en ebitda op het beoogde nivo 2023 liggen. Achteruit kijken heeft geen zin meer…
Instapmoment
0
quote:

Recessie kom maar op schreef op 11 oktober 2023 11:11:

[...]

Dat is wel een tijd geleden dan. Waren er toen nog mammoeten?
Dit is nog bevestigd bij de HY cijfers: investors.ebusco.com/wp-content/uploa...
lucas D
0
Vandaag zullen veel beleggers de kat uit de boom kijken, logisch gezien de klappen die de koers heeft gehad.
Vandaar ook in een eerder bericht dat de komende dagen, weken, maanden de beleggers weer vertrouwen zullen krijgen, door een koers die langzaam hersteld en daarmee wonden heelt die geslagen zijn onder veel beleggers.
Hoop doet leven, constructief een betere marge heelt meer!
Recessie kom maar op
0
quote:

Instapmoment schreef op 11 oktober 2023 11:18:

[...]

Dit is nog bevestigd bij de HY cijfers: investors.ebusco.com/wp-content/uploa...
Ok, dat bedoel je. Medium term is alleen niet 2023.
Sjarel
1
Zes maanden geleden (29 maart 2023) sprak Ebusco over 550-600 bussen die zouden bijdragen aan de omzet van 2023. Vandaag spreekt Ebusco over 250-300 bussen.

Geen kleine misrekening, dit ruikt eerder naar bedrog.

Moeten we de persberichten van Ebusco nog geloven?

Over drie maanden blijkt misschien dat Ebusco zelfs geen 200 bussen in de boeken van 2023 kan inschrijven.
Jokeltje
1
Terechte opmerking. Ik heb mij al eerder vragen gesteld, ook op dit forum, over de communicatie door Ebusco/Bijveld en over de rol van de raad van commissarissen wat betreft de communicatie door dit beursgenoteerd bedrijf.
Ruval
2
Zo vermoeiend dit….. Verdiep je eens in de materie, luister een analisten call en blijf niet telkens dingen herhalen die inmiddels eindeloos uitgekauwd zijn
lucas D
1
quote:

Sjarel schreef op 11 oktober 2023 11:48:

Zes maanden geleden (29 maart 2023) sprak Ebusco over 550-600 bussen die zouden bijdragen aan de omzet van 2023. Vandaag spreekt Ebusco over 250-300 bussen.

Geen kleine misrekening, dit ruikt eerder naar bedrog.

Moeten we de persberichten van Ebusco nog geloven?

Over drie maanden blijkt misschien dat Ebusco zelfs geen 200 bussen in de boeken van 2023 kan inschrijven.
Lees niet allen wat je uitkomt, zoals ik het zie komt dat steeds verder weg te liggen.
Straks kom je nog met zaken uit begin 2020.
Alles wat ouder is dan een kwartaal doet er niet meer toe, omdat dat al in de koers verwerkt is.
Jokeltje
1
Weinig hoopgevend als ik lees dat er dit jaar maar 250 tot 300 bussen zullen bijdragen tot de omzet. Dat staat in schril contrast met wat amper enkele maanden geleden gecommuniceerd werd nl. 550 tot 600 bussen. Dat is een halvering op enkele maanden tijd !
Sjarel
2
Ik stel gewoon al een hele tijd vast dat de persberichten van Ebusco niet betrouwbaar zijn.
Een misrekening van meer dan 100% qua bussenproductie op een termijn van zes maanden in die persberichten?
Is dat nog serieus?
Het kan wel in de koers verwerkt zijn, maar mijn vertrouwen voor de toekomst van Ebusco is weg.

Eerst moet Ebusco de volledige bestelling van Transdev Nederland uit de zomer van 2021 nog uitleveren. Ik ben zelfs niet zeker dat dit nog in 2023 zal gebeuren want momenteel is die bestelling nog niet voor de helft uitgeleverd.
8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:35
Koers 2,818
Verschil -0,164 (-5,50%)
Hoog 3,056
Laag 2,800
Volume 301.781
Volume gemiddeld 337.987
Volume gisteren 271.316

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront